בשלב כלשהו במהלך לימודי דיקור סיני, לאחר שהפנמנו את התיאוריה שבבסיס הרפואה הסינית ולמדנו את מסלולי הערוצים בגוף ותפקוד נקודותיהם, מתחילות לעלות שאלות הספק. למה אני קורא שאלות ספק? לא, לא שאלות כגון "האם הדיקור עובד", "האם הרפואה הסינית יעילה" אלא שאלות כגון "האם יש היגיון מאחורי מיקום המסלולים בגוף", "למה מסלול המעי הגס עובר לאורך היד ולא לאורך הרגל", "מדוע ערוץ הכבד מצטלב עם ערוץ הטחול" וכדומה. יש רופאים שפשוט מקבלים את רוע הגזירה ופשוט מקבלים את הרעיונות כעובדות ויש גם כאלה ששומרים את השאלות במחסנית זיכרון קטנה ומחפשים ומלקטים בפינצטה אחר פיסות מידע קטנות שיוכלו להסיר ספק זה. לאחרונה עיינתי במספר ירחוני רפואה סינית ישנים להם הייתי מנוי בתקופת לימודי בסין ונתקלתי במאמר קצרצר שסיפק לי פיסת מידע קטנה כזו. פיסה זו הגיעה אלי בדיוק בזמן בזמן בו אני חוקר את התנועה המעגלית של הרפואה הסינית והעלתה במוחי מספר מחשבות בנושא.
מיקום האיברים במחממים מיקום הפאזות בתנועה המעגלית של הרפואה הסינית |
נעבור לבחון את המתרחש תחת הסרעפת במחמם האמצעי והתחתון. במחמם האמצעי אפשר למצוא את צמד האדמה, הלא הוא טחול - קיבה. צמד זה משמש כציר התנועה המעגלית בדומה לציר של גלגל. הטחול הוא הכח היוצר את התנועה מעלה כאשר הוא מעלה את הצ'י הצלול ואל תנועה זו מתלווה תנועת צ'י הכבד הפורצת ונפרשת מעלה כמו ענפי העץ. הקיבה יוצרת את התנועה מטה המורידה את הצ'י העכור שבגוף אל עבר הפתחים התחתונים והריאות משתמשות בתנופה זו ליצירת תנועת הכינוס והירידה מטה. על פי רעיון התנועה המעגלית של הרפואה הסינית, ציר זה של הטחול-קיבה הינו החלק החשוב ביותר לתפקוד התקין של המערכת כולה ולכן רב המחלות בגוף נגרמות עקב הפרעה לתנועתו המעגלית החלקה. מסיבה זו נהוג ראשית להסדיר את התנועה המעגלית של הציר כחלק מהטיפול במחלה.
תרשים כללי של האיברים וערוציהם |
עד כה מצאנו שהערוצים של האיברים מהמחמם העליון פרושים בגפיים עליונות. על פי אותו הגיון, אמורים ערוצי האיברים של המחמם התחתון להיות פרושים על גבי הגפיים התחתונות. בחינה של הערוצים שעל גבי הרגל, מגלה לנו שהערוצים הללו שייכים לפאזת המים (כליות - שלפוחית השתן), פאזת העץ (כבד - כיס מרה) ואף של פאזת האדמה (טחול וקיבה). כלומר, על גבי הגפיים התחתונות אפשר למצוא גם את ערוצי איברי המחמם התחתון וגם את אלו של איברי המחמם האמצעי. משמעות הדבר היא שהחלוקה בין הגפיים העליונות לתחתונות מבוססת על מיקום האיברים ביחס לסרעפת ולא על מיקום במחמם. איברים הנמצאים מעל הסרעפת פורשים ערוצים אל הזרועות ואילו איברים הנמצאים תחת הסרעפת פורשים ערוצים אל הרגליים. אבל כאן עולה תהייה חדשה, מדוע האדמה נמצאת למטה ולא במרכז?
מיקום האדמה בערוצים של הרגל היא תעלומה מעניינת, אשר מסתבכת עוד יותר כאשר אנו עוקבים אחר פריסת המסלול לאורך הרגליים. אם נעקוב לרגע אחר ערוץ הטחול (בתרשים בצבע צהוב) מאצבעות הרגל במעלה השוק אל עבר הברך ניווכח כי לפתע משנה הערוץ את מסלולו שבין הכבד והכליות, חותך את נתיבו של הכבד (צבע ירוק) והופך לקידמי מבין השלושה. האם יכול להיות שמי ששרטט את הערוצים לאורך הרגל שתה כוסית יין-אורז אחת יותר מדי? אולי שיעמם לו או שחמד לצון והחליט לבלבל את כל הדורות הבאים?
לא אתיימר לתת מענה חד משמעי לשאלה זו, אך כאן בדיוק נכנסים דימויי הטבע של הבה-גואה אחרי לידה וההסבר ששטח אותו מאמר סיני, אך ראשית אתייחס ליחסי העץ והמים על פי הבנתי. אם נתבונן בטבע נראה שרב העצים זקוקים לאדמה יחד עם מים, כלומר ללא אדמה אין ביכולתם לזנק מעלה וליצור את תנועת הפרישה והעליה המוכרת לנו מחמשת הפאזות. מסיבה זו ככל הנראה יש צורך שערוץ פאזת האדמה יהיה נוכח ליד (ואף בין) העץ והמים ממש כמו בטבע. כמו כן אם נשוב להסתכל על הגוף לפי חלוקה לשניים על פי מיקום הסרעפת ולא על פי חלוקה לשלושה מחממים, נראה שאיברי האדמה נכללים יחד עם איברי המים והעץ מתחת לסרעפת.
על הסיבה מדוע משתנה המסלול ומצטלב עם ערוץ הכבד מציע המאמר את העובדה שלמרות שהכבד ממוקם לרב במחמם התחתון, פיזית הוא ממוקם דווקא במחמם האמצעי יחד עם איברי האדמה. מכיוון שכבר ראינו שהערוצים היינים על גבי הזרוע מסודרים ממש כמו האיברים שמעל הסרעפת מהמיקום הגבוה אל הנמוך אנו יכולים לצפות שכך יהיה גם עם האיברים שממוקמים תחת הסרעפת. הבעיה מתחילה כאשר אנו נוכחים לגלות שהטחול והכבד ממוקמים על אותו קו רוחבי בגוף ועל כן לשניהם זכות ראשונים לפני הכליות בחזית הרגל. אם נוסיף לכך את היחסים ההדדיים בין האדמה והעץ נוכל להסיק שלאחר שהאדמה סיפקה לעץ את הקרקע ממנה יוכל לקבל הזנה ומים לשם זינוק למרומים, אפשר לבצע החלפה בין שני הערוצים ולמנוע מריבות בכורה במשפחה. כמובן שאפשר למצוא הסברים נוספים לסידור הערוצים ומיקום האיברים ואתם מוזמנים לחלוק אותם איתי.
לרכישת הספרים שלי ברפואה סינית לחצו כאן
על הסיבה מדוע משתנה המסלול ומצטלב עם ערוץ הכבד מציע המאמר את העובדה שלמרות שהכבד ממוקם לרב במחמם התחתון, פיזית הוא ממוקם דווקא במחמם האמצעי יחד עם איברי האדמה. מכיוון שכבר ראינו שהערוצים היינים על גבי הזרוע מסודרים ממש כמו האיברים שמעל הסרעפת מהמיקום הגבוה אל הנמוך אנו יכולים לצפות שכך יהיה גם עם האיברים שממוקמים תחת הסרעפת. הבעיה מתחילה כאשר אנו נוכחים לגלות שהטחול והכבד ממוקמים על אותו קו רוחבי בגוף ועל כן לשניהם זכות ראשונים לפני הכליות בחזית הרגל. אם נוסיף לכך את היחסים ההדדיים בין האדמה והעץ נוכל להסיק שלאחר שהאדמה סיפקה לעץ את הקרקע ממנה יוכל לקבל הזנה ומים לשם זינוק למרומים, אפשר לבצע החלפה בין שני הערוצים ולמנוע מריבות בכורה במשפחה. כמובן שאפשר למצוא הסברים נוספים לסידור הערוצים ומיקום האיברים ואתם מוזמנים לחלוק אותם איתי.
לרכישת הספרים שלי ברפואה סינית לחצו כאן
הערות
Chinese Acupuncture & Moxibustion June, 2007 Vol.27, No.6 pg473 肝脾两经在下肢的变位与相应脏腑的关系 / 路玟,曹大明
עוד על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית אפשר לקרוא כאן: 1
שלום ניצן,
השבמחקאיך לפי התאוריה שאתה מביא פה את מסביר את העובדה שמרידינאי ה- TAI YANG של הרגל הקשור עם המעי הדק ומרידיאן ה- YANG MING של הרגל הקשור עם המעי הגס, שני אברים שנמצאים מתחת לסרעפת אבל המרידינאים עוברים בגפיים העליונות.
שון
אני לא, ההתיחסות היא לאיברים היינים האוצרים את תמצית הגוף (כפי שמופיע בתרשים) ולא לאיברים היאנגים. לא מכיר איבר פו הממוקם מעל הסרעפת...
השבמחקהערוצים של האיברים היאנגים פרושים בגוף במקביל לבני זוגם היינים בפאזה (איברי מתכת ואש למעלה) כנראה מכיוון שאיברי הפו משניים לאיברי הדזאנג ולכן הקביעה נעשית על סמך הדזאנג. אשמח לשמוע אם יש לך תיאוריה חלופית שמסבירה זאת טוב יותר
שלום ניצן,
השבמחקבהחלט הסבר מעניין אם לא לוקחים בחשבון את אברי ה- FU, אבל אפשר גם להסביר את זה שלוקחים בחשבון את מרידינאי היאנג.
כמו שציינת במאמר על פי תיאורית 5 התנועות, האש בגפיים העליונות. המים בגפים התחתונות. המתכת התנועה היא מהאש לכיוון מטה למים ולכן נמצאים בחלק העליון ואילו העץ התנועה היא מהמים לכיוון מעלה לכן נמצאים בגפיים התחתונות. מבחינתי זה הגיוני שהאדמה תהייה ברגליים מכיוון שהרגליים מחברים אותנו לאדמה ואילו הידיים לשמיים.
שון
לא הבנתי כיצד אתה מסביר את מיקום האיברים היאנגים, או שאולי אתה מתכוון רק לערוצים של האיברים היאנגים?
השבמחקלדעתי יש חוקיות בין מיקום האיברים היינים בגוף ובין מיקום הערוצים שלהם. כמו כן יש הגיון בין מיקום הערוצים וחמש הפאזות. כלומר יש חוקיות לפי: מיקום איבר, מיקום ערוץ, מיקום של פאזה.
אם נסדר את האיברים היאנגים לפי מיקום בגוף נקבל: אדמה ועץ למעלה (קיבה וכיס מרה), מתכת (מעי גס - בהנחה שאפשר למקם אותו פיזית מעל המעי הדק), אש (מעי דק) ומים (שלפוחית שתן). המיקום הפיזי לא מסתדר עם חמש הפאזות או מיקום הערוצים.
אני חושב שקיים הבדל בסידור מכיוון שרב איברי הפו הינם מסלול/צינור תנועה ממושך אחד אשר מוליך בתוכו אך אינו אוצר (כלומר חייב להיות כיוון תנועה של המזון עד ליציאה) ואילו איברי הדזאנג הינם אוצרי תמצית ואין בינהם חיבור פיזיולוגי ישיר.
נכון אני מתכוון רק לערוצים.
השבמחקאני חושב שצריך לעשות הפרדה בין הערוץ והאיבר. הערוץ כמו האבר הוא הרבה יותר מי האבר האנטומי.
הכבד האנטומי נמצא בצד ימין אבל הערוץ עובר בשני הצדדים.
הערוצים לא משקפים את האברים אלא מוסתים אותם.
לכן אני חושב שתיאורית 5 התנועות מסביר יפה את המיקום של הערוצים בגפיים.
ניצן אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת להודות לך על הבלוג הנפלא, אני נהנה ולומד מהכתיבה שלך.
שון
תודה רבה שון, אני שמח שהרשומות שלי מצליחות להעלות דיון ושמח מאד לשמוע את דעתך בנושא.
השבמחקהחיבור בין הערוצים וחמש הפאזות הוא די פשוט ומגיע מתובנות שלי שרבים וטובים לבטח הגיעו אליהן עוד לפני. למעשה המאמר שקראתי התמקד דווקא במיקום האיברים ביחס לסרעפת והקשר למיקום הערוצים. אני לא טוען שהוא טועה או צודק אבל בהחלט יש משהו ברעיון שהמאמר מציג.
היה לי בעבר דיון ארוך עם חבר וקולגה בנוגע לאיברים מבחינה "אנרגטית" ואיברים פיזים. למרות שאנחנו כל הזמן טורחים לציין ולהדגיש שמדובר בתפקודים ולא באיברים פיזים, מעשית ההתיחסות הכתובה הקדומה ביותר ברפואה הסינית לאנטומיה של האיברים מגיעה כבר מ-200 לפנה"ס בקאנון השאלות הקשות. לאורך השנים הופיעו התיחסויות נוספות לאנטומיה של האיברים.
מסקנות שעלו מאותו דיון היו, שהסינים כנראה ניסו להכפיף את התיאוריה של חמש הפאזות וחמשת האיברים האנרגטים (קרי: תפקודים) על אנטומיה מעשית ואיברים פיזים. הם כנראה ניסו למצוא הקשרים או התאמות בין האיברים הפיזים והתפקודים. ניתן לראות התפתחות של תיאוריות כאלו לאורך 2000 השנים האחרונות מתקופתו של ביאן צ'ואה ועד לטאנג דזונג-חאי מהמאה ה-19 ותחילת כניסת הרפואה המערבית לסין.
מכיוון שכך, אינני חושב שניתן להתעלם לגמרי מהקשר בין התפקודים והאיברים הפיזים. למרות שהתפקודים לא מקבילים בדיוק לאיברים הם כנראה כן כוללים בתוכם התיחסות חלקית לאיבר הפיזי ("איבר" כתפקוד כולל בתוכו בין היתר גם איבר פיזי).
אולי צריך להעלות את השאלה, מדוע האיברים (פיזים או אנרגטים) ממוקמים בגוף בצורה לא סימטרית אך פרישת הערוצים בגוף הינה סימטרית...
אולי האיברים הם התוצא של הערוצים??
השבמחקלמיטב הבנתי האיברים והערוצים נוצרים יחדיו ואינם תוצאה האחד של השני. הערוצים הם מעין חוט מקשר בין האיבר הפנימי ושאר חלקי הגוף
השבמחקאולי..
השבמחקמעניין איך זה שכאשר מסירים איבר, הוא עדיין ממשיך לתקשר ולמלא את תפקידיו בגוף?
כיוון שזהו הידהוד אנרגטי של אותה אנרגיה של המרידיאן עצמו(דהיינו כאבי פנטום)ולא חודל מלהתקיים ממש כמו ה-SHEN
השבמחק