דפים

יום ראשון, 19 בינואר 2014

התנועות והצ'י מסבירים את החורף ההפכפך של שנת 2013

ברשומה קודמת ניתחתי את תחזית השינויים בששת הצ'י לשנת 2014 ובסוף השנה נוכל לראות עד כמה הייתה מדויקת. בחודשיים האחרונים חווינו שינויים חדים של מזג אויר בין חורף חמים ויבש וצניחת טמפרטורות חדה ולא טיפוסית לעונה מלווה בסערת גשמים ואף שלג. שינויים אלו התחוללו גם במקומות אחרים בעולם וכולנו ראינו את הדיווחים בחדשות על סופות שלג וצניחת טמפרטורות מאד חדה ברחבי ארצות הברית. מכיוון שתורת התנועות והצ'י אינה תחזית מזג אויר אלא ניסיון לחזות שינויים אפשריים בצ'י הסביבה והשפעתם על בריאותנו, יותר חשוב לבחון את מופע המחלות שכל אחד ואחד מאיתנו פוגש בקליניקה. לכן בחרתי הפעם להביא ניתוח של החודשיים האחרונים מבחינת צ'י סביבתי ומחלות אפשריות, כך שכל אחד מהמטפלים ברפואה הסינית יוכל לבחון בעצמו.

על אופן הכנת מפת תנועות וצ'י של השנה אפשר לקרוא ברשומה קודמת המנתחת את שנת 2014 ולכן הפעם אגש ישר לניתוח המפה. כפי שאפשר לראות ממפת שנת 2013 (שמסתיימת רק ב-20.1.2014), על פי יחסי חמש התנועות מנהל השמיים (עץ) יוצר את תנועת השנה (אש) ולכן גם שנה זו מנותחת על סמך שש עונות הצ'י ולא על סמך חמש עונות התנועות. עוד דבר שאפשר לשים לב אליו הוא השפעות הקשורות באש. תנועת השנה היא אש בחוסר, הצ'י האורח השישי הוא אש השר (על פיו קובעים את אשר בנביעה) ואילו הצ'י קבוע שאמור להיות בסוף השנה הוא צ'י קור מים. כבר כאן אפשר לראות מגמה של סתירה בין חום וקור, אש ומים.


על סמך גזע השנה (בזיווג בעל ואישה) שנת 2013 מאופיינת באיכות תנועת שנה של אש בחוסר. למרות זאת, מכיוון שענף השנה שייך לפאזת האש, הוא אמור לסייע לאש שבחוסר אבל עלול להביא לחוסר יציבות ויחסים מורכבים בין הפאזות. כאשר פאזת האש בחוסר, פאזת המים שאמורה לרסן אותה מנצלת את החולשה, פולשת אליה ומדכאת אותה. לכן כאשר מסתכלים על השנה כולה, אפשר לראות שלצ'י הקור עשויה להיות השפעה מרובה שאף יכולה להביא לדיכוי של צ'י האש. כאשר מים מרסנים את האש יתר על המידה, האדמה (בן של האש) באה לנקום ולרסן את המים על מנת לאזן את מערכת חמש הפאזות. כך שבמידה ואכן המים ירסנו וידכאו את האש, יופיע קור לא שגרתי במהלך הקיץ ובתגובה לכך לקראת סוף השנה יופיעו סממנים של אדמה הבאה לנקום את הפגיעה באש על ידי ריסון המים. עודך של אדמה משמעו הופעת צ'י הלחות, גשמים עזים, עננות, ברד וכדומה. מבחינת מחלות, עליה של צ'י הלחות תביא להופעת שלשולים, חוסר תיאבון, מלאות בבטן וכאב. ברגע שהאדמה מרסנת את המים, האש משתחררת מהדיכוי ומתפרצת בעוצמה דבר שיבוא לידי ביטוי בעליה של צ'י האש וסממני חורף חם ומחלות חום.

לא יודע אם קיץ 2013 אכן נחשב קיץ קר עד כדי כך שנחשוד בהתגברות מים-קור המנצלת חולשת אש הקיסר, אבל אין ספק שלפי הנתונים בתרשימים על חודשי יולי-ספטמבר, קיץ 2013 היה קר מהממוצע (אזורים בירוק). אם אכן מדובר בפלישת מים-קור, זה מסביר מדוע בחודשי החורף הייתה התגברות של גשמים עזים, ברד ושלג כביטוי של אדמה הבאה לרסן את המים ועליה במעלות החום כביטוי של התפרצות האש המדוכאת שהשתחררה מעול המים.



חצי השנה האחרון - אשר בנביעה - אש השר
שלושת עונות הצ'י הקבועות שבששת החודשים האחרונים של השנה, הן עונות בהן הצ'י הייני שופע (לחות, יובש וקור). לעומת זאת, על תקופה זו משפיע אשר בנביעה בעל איכות יאנגית של אש השר. כאשר הצ'י הייני הקר מקבל צ'י חום יאנגי נוצרת דחייה בין יין ויאנג ונוצרת מחלה. מכיוון שכך קיים צפי לחום יאנגי רב בסוף השנה וחורף חם יחסית. צפויים מלאות ותחושת התנפחות בחזה ובבטן, בצקות, כבדות של הגוף והגפיים וצהבת.

הצ'י השישי - תאי יאנג קור מים (22.11.13 - 20.1.14)
הצ'י השישי הקבוע הוא תאי יאנג קור כך שתקופה זו אמורה להיות קרה וחורפית. מצד שני על גבי הצ'י השישי יושב צ'י אורח של אש השר שהינו יאנג שופע. על פי תורת התנועות והצ'י, כאשר הצ'י המארח מרסן את הצ'י האורח זהו מאבק בין שני צ'י שונים והמארח מנצח את האורח. כאשר המארח מנצח את האורח זהו סימן שלילי שמצביע על כך שבתקופה יש נטייה להופעת מחלות לא שגרתיות לעונה. נוצר מצב בו עוצמת הקור נבלמת ומופיעה התחממות. הקאנון מסביר שחרקים שהיו אמורים לחרוף יתעוררו, מים יזרמו חופשי במקום לקפוא, חום יעלה מהקרקע בדומה לעונת האביב וצמחים יתחילו לנבוט ואנשים ירגישו חמימות ונוחות. כמו כן קיים סיכון מוגבר להופעת מחלות חום כגון חום-חורף (Dong Wen) ושפעות חום. בחודשים אלו יכול להיווצר מצב בו יש דחייה ומאבק בין יין ויאנג (קור וחום), חום יעלה מעלה אל עבר הלב ויופיעו סממנים כגון כאבים בלב, חום גוף מדיד ובמידה והדחייה תהיה במרכז הגוף אז יופיעו הקאות. תקופה זו משלבת בין קור וחום ולכן צפוי שינוי חריף של הצ'י בין חום לקור וסיכון של התפרצות מחלות מדבקות.

מה התחולל בפועל
מבחינת שינויי צ'י סביבתיים, בסוף חודש נובמבר ב-22 לחודש החלו לעלות המעלות עד כדי 35 מעלות בסוף החודש, כ-12 מעלות מעל הממוצע. מזג האוויר השרבי נמשך עד ה-5 בדצמבר ואז החלה צלילה של הטמפרטורות אשר הגיעו ל-14 מעלות מתחת לממוצע וזכינו לסוף שבוע קר וסוער ביותר ואף ירד שלג בירושלים והגולן. לאחר אותו שבוע סוער, שבו ועלו הטמפרטורות ושוב קיבלנו מזג אויר חמים בסביבות 20 מעלות.

בתקופה זו אפשר היה לראות עליה במספר מטופלים שסובלים מחום גבוה, סחרור עיניים (סחרחורות עם תחושת תנועה או סיבוב), הקאות וכדומה שניתן לשייך אותם למחלות חום או מחלות שאו יאנג אש השר. אדגיש שוב, שהתנועות והצ'י אינם חוזים שינויים של מזג אויר אלא מצביעים על סבירות של מחלות שונות שעשויות להופיע במידה ואכן יהיו שינויים חריגים בצ'י הסביבה.

טמפרטורות שנמדדו בתל-אביב במהלך חודש דצמבר 2014 על פי אתר Accuweather


אפשר לראות שיש תנודה גדולה בין חום גבוה מהממוצע בתחילת החודש, קור עז מהממוצע באמצע החודש ושוב עליה לחום רב מהממוצע בסוף החודש. על פי אתר weather israel התחזית לחורף 2013-2014 היא חורף יבש יש חשש מבצורת וצפי שיהיה חם מהרגיל. ראו גם סופת אלכסה והסברים עליה בויקיפדיה - לפי השערות שונות, כמות המשקעים העצומה (ובהתאם, גובה השלג שנערם) קשורה לפער טמפרטורות גדול שנוצר בין טמפרטורת מי הים התיכון שהיו גבוהות מהרגיל לעונה (עקב מיעוט מערכות משקעים בסתיו 2013 יחד עם אירוע חום חריג בסוף נובמבר 2013), ואף הביאו לאידוי מוגבר ולעלייה בשיעור הלחות באוויר, לבין טמפרטורות נמוכות במיוחד ברום, דבר שיצר חוסר יציבות אטמוספרי שסייע לפיתוחם של ענני משקעים. זה מצביע על לחות גבוהה וחום כפי שהתנועות והצ'י צפו ומצד שני גם חוסר יציבות בין קור וחום.

יום שבת, 4 בינואר 2014

ניתוח מפת התנועות והצ'י של שנת 2014 והסבר מפורט למשמעות התורה והמפה

ב-31 בינואר 2014 חוגגים הסינים את ראש השנה הסינית. חשבתי שזאת הזדמנות מעולה להציג ניתוח צפונותיה של שנה שלמה על פי תורת חמש התנועות וששת הצ'י. שנת 2014 תהיה שנת סוס העץ או הסוס הירוק ולעובדה זו אין שום קשר לרפואה סינית. למעשה הכתבים של הרפואה הסינית מעולם לא התייחסה לשיוך השנה לתריסר החיות או לצבעים, שיוך זה מגיע מהאסטרולוגיה הסינית. מי שבא לקרוא על שנת הסוס הירוק עומד להתאכזב עמוקות. ההסבר שאתם עומדים לקרוא כאן מבוסס אך ורק על החישוב והניתוח של חמש התנועות וששת הצ'י כפי שמבוצע בסין על בסיס שבעת פרקי התנועות והצ'י שבשאלה הפשוטה ובהקשר של רפואה סינית. 

יכול להיות שחלק מהקוראים מכיר חישוב שונה או ניתוח מפה הכולל את אופי החיה האסטרולוגית של השנה, תכונותיה, השפעות על זוגיות, עסקים, משפחה, ממון, חברים, היבטים פסיכולוגים וכדומה, אך כל אילו אינם מופיעים בפרקי התנועות והצ'י שבקאנון הפנימי אלא מגיעים מאסטרולוגיה סינית. למרות הפופולאריות הגדולה והתמוהה לה זוכה האסטרולוגיה הסינית בקרב חלק מהמטפלים בארץ, לעניות דעתי, ערבוב של תכנים מאסטרולוגיה סינית עם תכנים של רפואה סינית, הביא לכך שמטפלים ברפואה הסינית המסורתית נרתעים מלימוד תורת התנועות והצ'י ורואים בה תחום אזוטרי שמוטב להתרחק ממנו כמו מאש. מכיוון שאני מכיר את הנושא מקרוב ומודע להבדל בין המקור לתוצר הכלאיים, אני חושב שהגיע הזמן להבהיר את הנושא. מבחינתי הכנסה של אסטרולוגיה לתחום הרפואה שוות ערך להכנסת סוס טרויאני, לכן בחרתי ברשומה זו להציג לכם את ניתוח המפה השנתית כפי שעשו זאת רופאים סינים לאורך אלף השנים האחרונות ללא שביב של אסטרולוגיה מגניבה.

הרשומה מחולקת לשני חלקים. החלק הראשון נועד להסביר בכלליות כיצד מחשבים את מפת התנועות והצ'י לשנה החדשה ומשמעות החלוקה. אני מאד משתדל לפשט את המורכבות ולהבהיר את המסתוריות על מנת להראות שהשד לא נורא כל כך. למרות זאת קצרה היריעה מלהכיל הסבר מלא מדוע בכלל מבצעים את כל החישובים הללו ולכן לא נכנסתי לעומקים כאלה. החלק השני עוסק בניתוח של המפה שהתקבלה בחלק הראשון ומבהיר בפשטות מדוע מתקבלות התחזיות שכתבתי. תחזיקו חזק, זה עומד להיות ארוך.

חישוב התנועות והצ'י של שנת 2014
את השנה מחלקים לעונות המבוססות על חמש התנועות ולעונות המבוססות על ששת הצ'י. כל שנה ניתן לחלק לחמש עונות שוות באורכן וקבועות באופיין לפי הסדר הבא [עונת] תנועת העץ, [עונת] תנועת האש, [עונת] תנועת האדמה, [עונת] תנועת המתכת ו[עונת] תנועת המים. חמש עונות אלו נקראות עונות מארחות או עונות אחראיות מכיוון שבכל שנה הן חוזרות על עצמן בסדר זה ללא שינוי. משמעות הדבר היא שכל שנה סינית חדשה נפתחת עם איכות של תנועת היצירה והצמיחה של העץ והאביב, ממשיכה אל איכות הגדילה ופריחה של האש והקיץ, עוברת דרך הפוריות והשפע של האדמה ושיא הקיץ ומשם מתחילים איסוף והתכנסות של המתכת והסתיו ולבסוף האצירה והחתימה בפנים של המים והחורף. זה המחזור הבסיסי של הצ'י היאנגי בטבע, שאינו משתנה משנה לשנה.

בשלב הבא אנחנו עוברים למציאת איכות תנועה של השנה כולה. משמעות הדבר היא שלכל שנה יש איכות מסוימת של תנועה (פאזה) המשפיעה על השנה כולה. איכות תנועת השנה נקבעת על סמך עשרת הגזעים. למשל שנת 2014 היא שנת גזע Jia 甲 וענף Wu 午. גזע Jia הוא הגזע הראשון ומשיוך לעץ יאנג ולכן מי שעוסק באסטרולוגיה סינית טוען שאיכות הצ'י של השנה היא איכות עץ. למרות זאת, על פי תורת התנועות והצ'י לא כך הדבר ומכיוון שאני מתמקד רק בידע הרפואי של הקאנון הפנימי אינני מערבב עם אסטרולוגיה. תורת התנועות והצ'י מציגה חוקיות שונה המבוססת על זיווג הגזעים לפי בעל ואישה בקפיצות של חמש. כלומר גזע ראשון מזווג עם גזע שישי, גזע שני מזווג עם גזע שביעי וכך הלאה. לאחר שהתקבלו חמישה זוגות נקבעת האיכות של כל זוג כאשר הזוג הראשון הוא אדמה השני הוא מתכת, השלישי מים, הרביעי עץ והחמישי אש. משמעות הדבר היא שבשנים בהם גזע השנה הוא הגזע הראשון (Jia) או הגזע השישי (Ji) איכות השנה תהיה אדמה. מכיוון שהגזע הראשון הוא יאנג והגזע השישי הוא יין, שנת גזע יאנג תהיה בעלת איכות עודפת ושנת גזע יין בעלת איכות חוסר. מכיוון שגזע Jia של שנת 2014 הוא יאנגי על כן התנועה של השנה הסינית שמתחילה ב31 בינואר 2014 ומסתיימת ב18 בפברואר 2015 היא איכות של אדמה חורגת בעוצמתה (יאנגית).

איכות התנועה של השנה כולה משפיעה על אופן קביעת חמש התנועות האורחות בשנה כך שהתנועה האורחת הראשונה זהה לתנועה הכללית של השנה. אבל רגע, מה זה תנועה אורחת? הסברתי שאפשר לחלק את השנה לחמש עונות בעלות איכות קבועה שחוזרת על עצמה בכל שנה, מה שמכונה תנועות מארחות/אחראיות. לעומת חמש עונות קבועות (תנועות מארחות) אלו קיימות חמש עונות משתנות, אשר בכל שנה יהיו שונות לחלוטין. למשל בשנת 2014 על גבי העונה הראשונה של התנועות המארחות, שהינה עץ, מתיישבת עונה אורחת בעלת איכות אדמה הזהה לאיכות התנועה הכוללת של השנה (אדמה בעודף). שאר העונות האורחות מחושבות על סמך זה (לא אכנס כרגע לחישובים) כך שמול כל עונת תנועה קבועה יש לנו עונת תנועה אורחת שמשפיעה על האיזון של העונה.


עד כה מצאנו רק את העונות המבוססות על חמש התנועות ונקבעות על סמך עשרת הגזעים השמימיים. השפעת חמש עונות התנועות הקבועות (מארחות) מביאה להיווצרות שש עונות בעלות איכויות צ'י שונות. כלומר מחלקים את השנה שוב באופן שווה בין שש [עונות] צ'י בסדר קבוע לפי הסדר הבא [עונת] צ'י ג'ואה יין רוח עץ, [עונת] צ'י שאו יין אש הקיסר, [עונת] צ'י שאו יאנג אש השר, [עונת] צ'י תאי יין לחות אדמה, [עונת] צ'י יאנג מינג יובש מתכת ו[עונת] צ'י תאי יאנג קור מים. שש עונות הצ'י מקבילות לששת הצ'י המוכרים לנו רוח, חום, חום קיץ, לחות, יובש וקור כאשר אש הקיסר מקבילה לצ'י החום ואש השר מקבילה לצ'י האש ולצ'י חום הקיץ. חלוקה זו של השנה לשש עונות צ'י קבוע נקראת צ'י מארח מכיוון שחלוקה זו זהה בכל שנה ושנה. שש עונות הצ'י המארח מתארות לנו מתי כל אחד מששת הצ'י הללו יהיה נפוץ יחסית במהלך השנה. בתחילת השנה הסינית צ'י הרוח יהיה יחסית חזק, אחריו יתחזק צ'י החום עד אשר יגיע לעוצמה של צ'י חום הקיץ ובעקבותיו יתחזק צ'י הלחות באוויר. באזור הסתיו יתמעט צ'י הלחות ויתחלף בצ'י יובש ולבסוף יופיע צ'י הקור. אפשר לראות שמדובר בחוקיות בסיסית של עונות שנה המבוססת על חום המושפע מקרינת השמש לאורך השנה.

בשלב הבא אנו צריכים לחשב ולמצוא שני צ'י חצי שנתיים שהאחד משפיע על ששת החודשים הראשונים והשני על השניים. חישוב זה מסתמך על תריסר הענפים והענף של השנה ותוצאתו היא צ'י מנהל השמיים וצ'י אשר בנביעה.  מנהל השמיים הוא צ'י היורד כביכול מהשמיים ומשפיע על ששת החודשים הראשונים של השנה. אשר בנביעה הוא צ'י העולה כביכול מן הארץ ומשפיע על ששת חודשי השנה האחרונים. למשל הענף של שנת 2014 הוא ענף Wu 午 ולכן בשנת 2014 מנהל השמיים הוא צ'י שאו יין אש הקיסר (צ'י החום) וכתוצאה מכך יהיו השפעות של חום על ששת החודשים הראשונים של השנה ואילו אשר בנביעה הוא יאנג מינג יובש מתכת ולכן בששת החודשים האחרונים של השנה תהיה השפעה של צ'י יובש. על סמך שני אלו נקבעות גם שש עונות של צ'י אורח. כלומר על גבי שש עונות הצ'י המארח (העונות הקבועות בשנה) מופיעה השפעה של שישה סוגי צ'י אורחים.


בסופו של דבר קיבלנו מפה שמכילה חמש עונות תנועה קבועות (מארחות) וחמש עונות תנועה משתנות (אורחות) המבוססות על חמש התנועות. בנוסף קיבלנו שש עונות צ'י קבועות (מארחות) ושש עונות צ'י משתנות (אורחות) המבוססות על ששת הצ'י. כמו כן קיבלנו איכות תנועה כללית של השנה כולה ושתי איכויות צ'י המשפיעות על שני חצאי השנה. סך הכל 6 דרגות של השפעה. אתם בטח תוהים, אם יש כל כך הרבה שכבות, איך אפשר לדעת מה משפיע ואיך משתלטים על כל הבלגאן הזה. גם לכך יש תשובה אבל היא יחסית מורכבת. ראשית צריך לקבוע האם תחזית השנה תיקבע על ידי חמש תנועות אורחות ומארחות או על ידי שש עונות צ'י מארח ואורח. כלומר, אין צורך להשתמש גם בחמש עונות התנועות וגם בשש עונות הצ'י, צריך לבחור באילו מהן נשתמש ויש דרך להחליט אילו מהן יהיו המשפיעות העיקריות השנה. קביעה זו נעשית על ידי השוואת יחסי מנהל השמיים, שהוא איכות של צ'י, אל מול תנועת השנה. בשנת 2014 מנהל השמיים הוא אש ואילו תנועת השנה היא אדמה. מכיוון שאש יוצרת אדמה, על כן משמעות הדבר היא שהאש שופעת ולכן בשנת 2014 נתנהל בעיקר על פי שש עונות הצ'י ולא לפי חמש עונות התנועות. אפשר לראות שהקביעה במי נשתמש מבוססת על עקרונות היצירה והריסון של חמש הפאזות. זה שיוצר או מרסן את השני הוא השופע מבין השניים ולכן בעיקר על פיו נקבעת איכות השנה.


בסיכומו של דבר קיבלנו מפה לשנת 2014 שמכילה שש עונות צ'י מארח, שש עונות צ'י אורח, שני צ'י חצי שנתיים (מנהל השמיים ואשר בנביעה) ותנועה אחת של השנה כולה. אם חשבתם שכן הסתיימה הסאגה, טעיתם! רק התחלנו. בשלב הבא עלינו לבחון את היחסים בין העונות המארחות והעונות האורחות על סמך יחסי יצירה וריסון של חמש הפאזות ובסיוע ותמיכה של הצ'י החצי שנתיים על מנת לקבוע האם כל אחת משש העונות תהיה מאוזנת או חריגה. כלומר בסוף התהליך אנחנו אמורים לקבל תשובה, באילו משש העונות עשויה להיות השפעה של הצ'י החריג ונטייה למחלות בעלות איכות מסוימת.



                                                                                                                                          

ניתוח המפה של שנת 2014

ראשית חשוב לציין, שלמרות שראש השנה הסיני נחגג ב-31.1.2014, המפה שמתקבלת מהחישובים מתחילה ב-20.1.2014 כאחד עשר ימים לפני ראש השנה. מפת התנועות והצ'י מתחילה תמיד באותו מועד בשנה - קור גדול ומבוססת על מיקום כדור הארץ ביחס לשמש וכמות הקרינה שהוא מקבל ממנה. ניתוח המפה מתחיל בקביעת היחסים בין הצ'י (מנהל השמיים) ותנועת השנה. קיימות 4 אפשרויות:
  1. צ'י יוצר תנועה - מצב זה נקרא התמרה עם הכיוון (Shun Hua 顺化). שנה יחסית שלווה עם מעט שינויים ומחלות.
  2. צ'י מרסן תנועה - מצב זה נקרא עונש שמימי (Tian Xing 天刑). שנה עם שינויים חריפים ואלימים. מחלות איברים ששייכים לפאזת התנועה שמרוסנת. (למשל צ'י עץ מרסן תנועת אדמה - מחלות של טחול קיבה).
  3. תנועה יוצרת צ'י - מצב זה נקרא מרידה קטנה (Xiao Ni 小逆). שנה עם שינויים יחסית גדולים ומחלות. מחלות איברים ששייכים לתנועה שיוצרת את השוני. (למשל תנועות אש יוצרת צ'י אדמה - מחלות של מעי דק ולב).
  4. תנועה מרסנת צ'י - מצב זה נקרא אין הרמוניה (Bu He 不和). שנה עם שינויים יחסית גדולים ומחלות. מחלות איברים ששייכים לפאזת הצ'י שמרוסנת. (למשל תנועת עץ מרסנת צ'י אדמה - מחלות של טחול קיבה).
  5. תנועה וצ'י זהים - מצב זה נקרא תואם לשמיים (Tian Fu 天符) מכיוון שהצ'י והתנועה תואמים. יש מספר מצבים כאלה ומשמעותם נקבעת על סמך עודף או חוסר בתנועת השנה כך שאין חובה שהשנה תהיה שלווה. או במילים אחרות, הסתבכנו, עומדים לשבור את הראש.
בשנת 2014 הצ'י מנהל השמיים הוא אש ותנועת השנה היא אדמה. על פי חמש הפאזות אש יוצרת אדמה ולכן יוצא שצ'י יוצר תנועה. קיבלנו שנה של התמרה עם הכיוון ועל סמך יחסים אלו אנו יכולים לחזות שהשנה תהיה יחסית שלווה עם שינויים מעטים בצ'י הסביבה ולא אמורות להיות בה מגיפות או מחלות מדבקות. או בקיצור, שנה מאוזנת. למרות זאת, כאשר מאבחנים מטופל, אפשר לשקול קשר בין גורמי המחלה ומצב הצ'י הסביבתי כאשר נגרמה המחלה או במועד האבחון. כמובן שללא קשר יש להתייחס גם לגורמים אחרים כגון עיסוק, מגורים וכדומה שיכולים להשפיע על היווצרות מחלה.

תנועת השנה
ניתוח תנועת השנה מופיע בפרק 69 של השאלה הפשוטה. תנועת השנה היא אדמה בעודף1. משמעות הדבר היא שלאורך כל השנה איכות התנועה השלטת תהיה איכות של אדמה עודפת המתבטאת כשפע של לחות ולכן מחלות הקשורות בלחות יהיו נפוצות מהרגיל. אך לא די בכך, מכיוון שמדובר באדמה בעודף, נוצר מצב בו לא רק האדמה חולה אלא גם המים שמקבלים ריסון יתר מהאדמה ואפילו העץ שעשוי להתעצם על מנת לנקום באדמה על ריסון אימו, המים. כלומר בתקופה זו מלבד בעיות הקשורות בטחול-קיבה, יופיעו מחלות הקשורות בכליות ושלפוחית השתן ואולי אף של כבד וכיס מרה.

כאשר תנועת האדמה עודפת אז השנה תהיה לחה ואף גשומה מהרגיל. במידה ואיברי האדמה קולטים פתוגן יופיע הסממנים כגון ניוון שרירים, רעד עווית וכאב בזמן הליכה, מלאות במרכז, ירידה בתיאבון. כל אלו הם סממנים של לחות שופעת יתר על המידה המפריעה לתפקודי הטחול, כגון הפצה והנעה של הנוזלים בגוף עד כדי הצטברות נוזלים או כשל שינוע והתמרה שיביאו למלאות במרכז וירידה בתיאבון. מכיוון שלחות מדכאת את תנועת היאנג בגוף, היאנג הופך לאש ויכולים להופיע סימנים של פצעים בעור. כמו כן הלחות יכולה לפלוש אל העץ ולהביא לבעיות בכבד המתבטאות בצידי הצלעות. ככל הנראה עד 21.5.14 הסיכוי לכך יחסית קטן מכיוון שבתקופה זו צ'י עץ-רוח (אורח ומארח) יכול לרסן את לחות-אדמה. במידה והעץ מרסן את האדמה יתר על המידה, יתגברו מחלות לחות ואדמה אך הפעם כביטוי של חוסר ויופיעו מלאות בבטן וחולשת גפיים.

מ-21.5.14 ועד 23.9.14 עוצמת צ'י האדמה מתחזקת ומקבלת תמיכה מצ'י אורח ומארח שלישי ורביעי. כתוצאה מכך האדמה עשויה לרסן את המים והשפעת דבר שיתבטא כחולי בכליות-מים. תגדל הנטייה לסבול מכאבי בטן, דיכוי של הרצון בכליות והעדר פרישה יביאו להעדר אושר. כמו כן יופיעו גם כבדות של הגוף וניוון שרירים, ככל הנראה עקב חוסר בייצור צ'י מחולשת הכליות כמקור לייצור צ'י ודם.

לקראת סוף השנה מקבלים המים תמיכה מהצ'י השישי, קור-מים, והדיכוי שלהם נפסק. כתוצאה מכך תהיה הופעה פתאומית של קור, קיפאון, כפור ושלג. מבחינת מחלות מכיוון שקור פולש אל הלב ומפריע לזרימת הדם הוא גורם לכאבי לב, בעיות מפרקים גדולים, הגבלת תנועות מפרקים, כאבי גב תחתון. עילפון פתאומי, קור בקצות הגפיים, מלאות בבטן ושאר סממנים של צ'י קור-מים שופע ומקפיא תנועה או מים מרסנים אש.



מנהל השמיים ואשר בנביעה
מנהל השמיים (23.7.14 - 20.1.14) - הצ'י השולט הוא שאו יין אש הקיסר ולכן צ'י החום יהיה חזק. צ'י חום ואש יורד אל הארץ. בפנים מתאחד עם הלב ולכן בחצי השנה הראשון אש הלב תהיה שופעת באופן חריג ותרסן את ריאות מתכת ולכן יופיעו מחלות הקשורות בפתולוגיות של פתוגן אש באיברי האש ואף באיברי המתכת, הריאות והמעי הגס, עקב ריסון יתר של האש השופעת. סממנים נפוצים הם חום מציק במרכז החזה (ריאות ולב), יובש בגרון, כאבים מלאות ותחושת נפיחות בצד ימין של צידי הצלעות, כאבי עור, דם בשיעול ובליחה, שינויים בצבע השתן, צמרמורות קור מלוות בחום עם שיעול וצפצופי נשימה, דימום בצואה, התעטשויות והקאות יבשות. במקרים קשים אף פצעים ונפיחות, כאבים של כתף, גב, זרוע, מלאות רבה בבטן, תחושת התנפחות של הבטן. כל אלו סממנים של אש המבקרת את המתכת ומחלות ריאות. הטיפול המומלץ הוא שימוש בצמחים מלוחים קרים, סיוע עם מרים מתוקים, ואיסוף בעזרת טעם חמוץ. מחלות של הלב והריאות. איכות המים היא מליחות וקור. מתוק יכול לנצח מליחות ולמנוע מליחות יתר, מר יכול להפריש חום עודף. חמוץ אוסף, החמוץ הוא טעם העץ, עץ יכול ליצור אש, טעם חמוץ אוסף ומביא לכך שהאש תשוב למקורותיה. (ניתוח מנהל השמיים מופיע בפרק 74 של השאלה הפשוטה2). יש הטוענים שמכיוון שמנהל השמיים (אש) יוצר את תנועת השנה (אדמה), על כן חצי השנה הראשונה תהיה חמה ולחה מאד. מכיוון שמדובר בהתמרה עם הכיוון אז הצ'י הוא המשפיע העיקרי ולכן בעיקר נסבול מחום.



אשר בנביעה (20.1.15 - 23.7.14) - הצ'י השולט הוא יאנג מינג יובש מתכת ולכן בכלליות צ'י היובש יהיה חזק. זאת תהיה תקופה יינית מעוננת וקרירה. כתוצאה מכך אנשים יסבלו ממחלות הקשורות בשפע של צ'י המתכת המרסן את צ'י העץ ומתבטא כמחלות של ערוצי הכבד וכיס המרה וסממנים כגון הקאות רבות, הקאה של מרה, נטייה להיאנח, כאבים בלב ובצידי הצלעות כך שלא ניתן להתגלגל על הצד. במקרים חמורים יופיעו יובש בפה ופנים חסרות ברק כמו מכוסות אבק, חוסר ברק בעור ויובש, חום בצד החיצון של גב כף הרגל. כאשר יובש פולש פנימה נטפל עם צמחים מרים חמימים, סיוע של מתוקים חריפים, הורדה עם מרים. ערוץ הכבד עובר בגרון, תקיעות ודיכוי של כבד עץ ולכן יש הקאות יבשות. דיכוי של צ'י שאו יאנג ולגן יש העדר לחות וברק בגוף כולו. חום בצד החיצון של הרגל הוא מיקום ערוץ כיס המרה. האש יכולה לנצח את המתכת ולכן טעם מר חמים שייך לאש ויכול לנצח את צ'י היובש הקריר של המתכת. נשתמש במתוק חריף מכיוון שהעץ נפגע מהמתכת ולכן מתוק יכול למתן זאת וחריף יסייע להפצת צ'י הריאות ולנקז עודף מהריאות. כאשר יובש מתגבש ומונע פתיחות נשתמש במר קר לנקז מטה. (ניתוח מנהל השמיים מופיע בפרק 74 של השאלה הפשוטה3).

כאשר יאנג מינג אשר בנביעה, אז צ'י היובש יורד אל הארץ ומתאחד בפנים עם הכבד, מכיוון שהמתכת מרסנת את העץ. יופיע חיבור בין חום ויובש ולכן יופיעו קשיי נשימה ושיעול (אש מרסנת מתכת), גלישה של דם מעלה או הפרשה של דם למטה (חום מניע דם לנוע בחוסר שליטה והכבד אינו אוצר דם). תופיע פגיעה של יובש בריאות ובעור כך שיהיו חום גוף ורתיעה מקור, אף סתום, הצטננות, נזלת ופצעים. כמו כן יופיעו סממנים כגון עניים אדומות, כאבי צלעות כאב לב. יש שטוענים שמכיוון שכאן תנועת השנה (אדמה) יוצרת את צ'י אשר בנביעה (מתכת) על כן בחצי השנה הזו האדמה והלחות הרבה יהיו המשפיעים העיקריים ונקבל חצי שנה גשומה ולחה.

שישה סוגים של צ'י אורח
ניתוח יחסי ששת הצ'י המארחים וששת הצ'י האורחים מבוסס על יחסי יצירה וריסון של חמש הפאזות. אם האורח מרסן את המארח אזי האורח מנצח. אם אורח ומארח ביחסי אם ובן אז הם נחשבים צ'י דומה ולכן גם כאן האורח מנצח. אם המארח מרסן את האורח אז המארח מנצח. מנהל השמיים הוא צ'י אורח מנצח במקרים בהם מנהל השמיים ושלושת הצ'י הראשונים של השנה מנצחים את הצ'י המארחים או ביחסי אם ובן.



צ'י אורח ראשון (21.3.14 - 20.1.14) - האורח הוא מים והמארח הוא עץ. מים יוצרים עץ ולכן הם ביחסי אם ובן. על סמך זה נקבע שהאורח מנצח את המארח. נקרא "התמרה עם הכיוון" (Shun Hua 顺化) זה סימן טוב ומשמעותו היא שלא יהיו שינויים משמעותיים בצ'י הסביבה. הטיפול התזונתי המתאים לתקופה זו הוא איזון של הכבד. מזון בעל טעם חריף ימלא את החוסר בכבד ומזון בעל טעם חמוץ ינקז עודף. למרות שלא אמורים להיות שינויים חדים בצ'י הסביבתי, הקור יהיה יחסית רב מהרגיל, חרקים ימשיכו לחרוף, יהיה סיכוי לקרה באזורים הנמוכים והקור ידכא את תנועת הרוח היאנגית. יש נטייה לסבול מכאבי גב.

צ'י אורח שני (21.5.14 - 21.3.14) - האורח הוא עץ והמארח הוא אש. עץ יוצר אש ולכן הם ביחסי אם ובן. על סמך זה נקבע שהאורח מנצח את המארח. נקרא "התמרה עם הכיוון" (Shun Hua 顺化)זה סימן טוב ומשמעותו היא שלא יהיו שינויים משמעותיים בצ'י הסביבה. הטיפול התזונתי המתאים לתקופה זו הוא איזון של הלב. מזון בעל טעם מלוח ימלא את החוסר בלב ומזון בעל טעם מתוק ינקז עודף. למרות שלא אמורים להיות שינויים חדים בצ'י הסביבתי, הצ'י היאנגי יכול להתפרש בחופשיות עקב התמיכה של הרוח באש, הרוחות יתגברו והצמחייה תגדל ותפרח. בתקופה זו יש נטייה לסבול מבעיות שתן, עיניים אדומות ועליה של חום מעלה. סימנים של אש שופעת. מכיוון שתנועת השנה היא אדמה בשפע, השילוב של אדמה עם אש ייתן לנו תקופה חמה ולחה וסיכון למחלות חום ולחות.

צ'י אורח שלישי (23.7.14 - 21.5.14) - האורח הוא אש הקיסר והמארח הוא אש השר. כאשר הקיסר הוא האורח של השר זהו סימן טוב שנקרא "התמרה עם הכיוון" (Shun Hua 顺化) ומשמעותו היא שלא יהיו שינויים משמעותיים בצ'י הסביבה. הטיפול התזונתי המתאים לתקופה זו הוא איזון של הלב. מזון בעל טעם מלוח ימלא את החוסר בלב ומזון בעל טעם מתוק ינקז עודף. למרות שלא אמורים להיות שינויים חדים בצ'י הסביבתי, החום יהיה יחסית רב ותהיה נטייה לסבול מכאבי לב, שיעול, צפצופי נשימה ועיניים אדומות. סממנים של אש שופעת ואש שמרסנת את המתכת. כמו כן מכיוון שתנועת השנה היא אדמה בשפע, השילוב של אדמה עם אש ייתן לנו תקופה חמה ולחה מאד וסיכון למחלות חום ולחות.

צ'י אורח רביעי (23.9.14 - 23.7.14) - המארח והאורח שניהם אדמה. כאשר האורח והמארח זהים זה סימן טוב שמשמעותו היא שלא יהיו שינויים משמעותיים בצ'י הסביבה. הטיפול התזונתי המתאים לתקופה זו הוא איזון של הטחול. מזון בעל טעם מתוק ימלא את החוסר בטחול ומזון בעל טעם מר ינקז עודף. למרות שלא אמורים להיות שינויים חדים בצ'י הסביבתי, תקופה זו תהיה שרבית ולחה מהרגיל ותהיה נטייה לסבול מהקאות, צהבת ודימום מהאף. סממנים של לחות-אדמה שופעת ומרידה של צ'י המרכז. מכיוון שתנועת השנה היא אדמה בשפע, תקופה זו מקבלת תמיכה נוספת של לחות ולכן תהיה לחה מאד. ככל הנראה אפשר יהיה לראות גשמים ומחלות לחות עודפת המכבידה על המחמם המרכזי.

צ'י אורח חמישי (22.11.14 - 23.9.14) - האורח הוא אש והמארח הוא מתכת. אש מרסנת את המתכת ולכן האורח מנצח את המארח. זה סימן טוב שנקרא "התמרה עם הכיוון" (Shun Hua 顺化) ומשמעותו היא שלא יהיו שינויים משמעותיים בצ'י הסביבה. הטיפול התזונתי המתאים לתקופה זו הוא איזון של הריאות. מזון בעל טעם חמוץ ימלא את החוסר בריאות ומזון בעל טעם חריף ינקז עודף. למרות שלא אמורים להיות שינויים חדים בצ'י הסביבתי, קיים סיכון להופעת מחלות חום. סממנים של יובש ואש המרסנת את המתכת.

צ'י אורח שישי (20.1.15 - 22.11.14) - האורח הוא מתכת והמארח מים. המים יוצרים את המתכת ולכן הם ביחסי אם ובן. על סמך זה נקבע שהאורח מנצח את המארח. זה סימן טוב שנקרא "התמרה עם הכיוון" (Shun Hua 顺化) ומשמעותו היא שלא יהיו שינויים משמעותיים בצ'י הסביבה. הטיפול התזונתי המתאים לתקופה זו הוא איזון של הכליות. מזון בעל טעם מר ימלא את החוסר בכליות ומזון בעל טעם מלוח ינקז עודף. למרות שלא אמורים להיות שינויים חדים בצ'י הסביבתי, היובש יהיה רב מהרגיל ותהיה נטייה לשיעול, צפצופי נשימה ואף דימום מהאף. כמו כן יכולות להופיע מחלות עור שיתפתחו לבעיות צלעות ולבסוף קור בשיפולי הבטן. סממנים של יובש וקור. מכיוון שתנועת השנה היא אדמה בשפע, תקופה זו תתאפיין בשילוב של לחות (אדמה) קרה (מים). מצד שני, מכיוון שהאדמה מרסנת את המים לאורך השנה כולה, כאשר מגיעים לעונה הקבועה של תאי יאנג קור מים, המים משתחררים מהדיכוי ומתפרצים ולכן יופיעו מחלות של כליות וטחול (הפאזה המתפרצת והתעמרות בפאזה שריסנה).

בסיכומו של דבר, על פי תורת התנועות והצ'י לא מצפה לנו שנה מרגשת במיוחד מבחינת צ'י סביבתי והתפרצות מחלות מדבקות. לאורך השנה תהיה נטייה לכיוון שפע של צ'י הלחות ולכן גם נטייה למחלות הקשורות בפתוגן לחות ובאיברי האדמה אשר ייטו ללחות חמה בחצי הראשון של השנה והקלה בעוצמת הלחות לקראת סוף השנה. אפשר לראות שלאורך כל השנה וששת עונות הצ'י לא יהיו שינויים משמעותיים בצ'י הסביבה ולכן הצ'י השולט בסביבה יהיה בעיקר הצ'י הצפוי והסדיר של עונות הצ'י המארח ומאפיין את ארבע עונות השנה. כמו כן מכיוון שלא יהיה צ'י חריג, הסיכויים לחולי קטנים ומי שידאג להתאים את עצמו לשינויים הסביבתיים הצפויים (שש עונות צ'י מארח) לא יחלה.

קשה מאד להגיד עד כמה התחזית תהיה מדויקת. בשנים האחרונות אני חוקר את הנושא ומנסה לבחון עד כמה הוא מסייע להבנה של היווצרות מחלות ומניעתן. הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב מספק לנו את כל הרכיבים לעוגה אבל לא מסביר לנו איך לערבב את כולם יחד. לכן לאורך הדורות, כל רופא שעסק בנושא יצר הסבר משלו. במהלך הניתוח עבדתי עם מספר ספרים שברשותי ונוכחתי לדעת שכל אחד מהם מציע חיבורים שונים למרכיבים כך שהניתוח לא יכול להיות אחיד. בסופו של דבר אין לי תשובה חד משמעית כיצד תראה השנה הקרובה. אתה מוזמנים להיות פעילים בחקירה ולעקוב לאורך שנת 2014 בנוגע לשינויים סביבתיים, מחלות ואבחון המאמתים או סותרים את הניתוח. אפשר להגיב למטה ולעדכן ובמידה ואכן תהיה היענות מצדכם אז בסוף השנה אנתח את הממצאים ואעלה מסקנות. תודה למי שהחזיק מעמד וקרא עד כאן. 

                                                                                                                                           
הערות
תרגום מסינית לעברית - ניצן אורן

  1. 气交变大论 69: 岁土太过,雨湿流行,肾水受邪。民病腹痛,清厥意不乐,体重烦冤,上应镇星。甚则肌肉萎,足痿不收,行善瘈,脚下痛,饮发中满食减,四支不举。变生得位, 藏气伏,化气独治之,泉涌河衍,涸泽生鱼,风雨大至,土崩溃,鳞见于陆,病腹满溏泄肠鸣,反下甚而太溪绝者,死不治,上应岁星。
  2. 至真要大论 74: 少阴司天,热淫所胜,怫热至,火行其政。民病胸中烦热,溢干、右胠满、皮肤痛,寒热咳喘,大雨且至、唾血血泄、鼽衄、嚏呕、溺色变,甚则疮疡胕肿、肩背臂臑及缺盆中痛,心痛肺(月真),腹大满,膨膨而喘咳,病本于肺,尺泽绝,死不治。
  3. 至真要大论 74: 岁阳明在泉,燥淫所胜,则霿雾清瞑。民病喜呕,呕有苦,善太息,心胁痛不能反侧,甚则嗌干面尘,身无膏泽,足外反热。

  1. 五运六气详解与运用(权依经、李民听编著)
  2. 中医运气学 杨力