דפים

יום שישי, 23 בספטמבר 2016

מסע אחר - תיעוד מסעותיו של חון במישור האסטרלי

כחלק מעבודה מקיפה, על נושא מפגש בין כליות ולב, תרתי אחר פתולוגיות שונות שגורמות להעדר מפגש בין לב וכליות והעדר הטבה הדדית בין אש ומים. בספר תיעוד אבחנה מבדלת של סינדרומים מאת צ'אן שה-דואו, מצאתי התייחסות נחמדה לקשר שבין מפגש כליות ולב ועזיבה של ה-חון את הגוף. פרק זה הבטחתי לתרגם לכם עוד כאשר תרגמתי ממנו את הפרק על נדודי שינה בינואר 2012. להל"ן תרגום:

人有心肾两伤,一旦觉自己之身分而为两,他人未见,而已独见之,人以为离魂之症也,谁知心肾之不交乎。人身之心肾,无刻不交。心不交于肾,则梦不 安;肾不交于心,则神发躁。然此犹心病而肾不病,肾病而心不病也。故梦虽不安,魂犹恋于心之中;神虽发躁,魂尚根据于肾之内,魂欲离而不能离也。惟心肾之 两亏,则肾之精不能交于心,而心之液不能交于肾,而魂乃离矣。虽然魂藏于肝,未闻藏于心肾也。心肾亏而肝气未伤,则肝能藏魂,何便至于离哉?不知肝之母肾 也,肝之子心也。肝居于心肾之间,肾亏则无水以生肝,而肝伤矣。心亏则无液以耗肝,而肝又伤矣。肝伤则血燥,血燥则魂不能藏,往来于心肾,母不能生,子不 能养,魂安得不离哉。治法似宜大补其肝血,以引其魂之入肝矣。然而魂虽入肝,心肾未补,仍耗损肝木之气,魂即暂归而复离,必须兼补心肾之为得也。方用摄魂 汤
יש [מקרים בהם] יש לאדם פגיעה בכליות ולב, יום אחד הם חשים שגופם מתפצל לשניים, אנשים אחרים אינם [מסוגלים] להבחין בכך אלא רק הם לבדם. אנשים מניחים שמדובר בסימפטום עזיבת החון, אך מי יודע שמדובר בהעדר מפגש בין לב וכליות?
אין רגע בו הלב והכליות בגוף האדם אינם נפגשים. כאשר הלב אינו נפגש עם הכליות אז החלומות אינם שלווים. כאשר הכליות אינן נפגשות עם הלב אז הנפש זועפת. אך [מצבים אלו] עודם רק חולי בלב ללא חולי בכליות או חולי בכליות ללא חולי בלב. על כן למרות שהחלומות אינם שלווים, ה-חון עודנו מקושר אל תוכו של הלב. למרות שהנפש זועפת, אך ה-חון עודנו  מושרש לתוככי הכליות, [גם אם] ה-חון מתאווה לעזוב הוא אינו מסוגל לעזוב. רק כאשר גם הלב וגם הכליות בחוסר אז תמצית הכליות אינה מסוגלת להיפגש עם הלב ואילו נוזלי הלב אינם מסוגלים להיפגש עם הכליות ואז ה-חון נפרד [מהגוף]. למרות שה-חון נאצר בכבד, ולא נשמע כדבר הזה שנאצר בלב או כליות, [כאשר] הלב והכליות בחוסר אך צ'י הכבד טרם נפגע, אז הכבד מסוגל לאצור את ה-חון, כיצד יכול להגיע למצב בו [ה-חון] עוזב?! [אנשים] אינם מודעים לכך [שעל פי יחסי חמש הפאזות] הכליות הן אם הכבד והלב הוא בן הכבד. הכבד דר בתווך שבין הלב והכליות. [כאשר] הכליות בחוסר אז אין מים שיוצרים את הכבד והכבד נפגע. [כאשר] הלב בחוסר אז אין נוזלים [ונגרמת] התכלות בכבד ושוב הכבד נפגע. [כאשר] הכבד נפגע אז הדם יבש [וכאשר] הדם יבש אז ה-חון אינו מסוגל להיאצר, הוא נע ונד בין לב וכליות. האם אינה מסוגלת ליצור והבן אינו מסוגל לטפח, אם כן מדוע שה-חון לא יעזוב? [מתקבל הרושם] שעיקרון הטיפול הרצוי הוא מילוי גדול של דם בכבד, על מנת להנחות את החון לשוב אל הכבד. אך למרות שה-חון תיכנס לכבד, הלב והכליות טרם מולאו ועודם מכלים ומזיקים לצ'י כבד-עץ, [לכן] החון תשוב זמנית אך שוב תעזוב, חובה בו-זמנית למלא את לב וכליות על מנת לקבל תוצאה טובה. נשתמש בפורמולה She Hun Tang.
生枣仁(五钱) 麦冬(一两) 熟地(一两) 白芍(一两) 当归(五钱) 山茱萸(五钱) 人参(一两) 茯神(五钱) 远志(二钱) 巴戟天(五钱) 柏子仁(三钱) 白芥子(二钱)水煎服。 
Sheng Zao Ren 3g  Mai Dong 30g Shu Di 30g  Bai Shao 30g  Dang Gui 15g  Shang Zhu Yu 15g  Ren Shen 30g  Fu Shen 15g  Yuan Zhi 6g  Ba Ji Tian 15g  Bai Zi Ren 9g  Bai Jie Zi 6g 

此方心肝肾兼治,肾水润而肝不燥,肝血旺而心不枯,心欲交于肾,而肝通其气,肾欲交于心,而肝导其津,自然魂定而神安,神安而目一,不至有歧视之分也。 
פורמולה זו מטפלת בו-זמנית בלב, בכבד ובכליות. [כאשר] כליות מים לחים אז הכבד אינו יבש, [כאשר] דם הכבד משגשג אז הלב אינו כמוש והלב מתאווה להיפגש עם הכליות  [וכאשר] דרכי תנועת צ'י  הכבד פתוחות אז הכליות מתאוות והיפגש עם הלב והכבד מדריך את נוזליו, באופן טבעי החון תתיישב והנפש תהיה שלווה. הנפש שלווה ונראית אחרת ולא יווצר פיצול ראייה.
此症用合魂丹亦可治。
人参(五钱) 茯神(三钱) 炒枣仁(一两) 熟地(二两) 莲子心(五钱) 巴戟天(一两)水煎服。一剂而魂合矣。

בסימפטום זה אפשר לטפל גם עם He Hun Dan 
Ren Shen 15g  Fu Shen 9g Chao Zao Ren 30g  Shu Di 60g  Lian Zi Xin 15g  Ba Ji Tian 30g


בהמשך הפרק יש עוד שני תיאורים של מצבי היפרדות ועזיבת החון את הגוף, אם יתאפשר לי, אתרגם גם את החלק השני.



כל הכתוב ו/או המתפרסם במאמר זה הוא מידע בלבד, ואין לראות בו הוראות לטיפול עצמי, איבחון, ו/או המלצה לטיפול זה או אחר. כל ייעוץ וטיפול חייב להנתן בידי רופא ותחת פיקוחו
                                                                                                                                             
הערות

  1. תיעוד אבחנה מבדלת של סינדרומים 辨证录 Biàn Zhèng Lù
  2. צ'אן שה-דואו 陈士铎 Chén Shì Duó

יום חמישי, 15 בספטמבר 2016

להרים את הקומקום ולהסיר את המכסה - לשקם את יכולת הפתיחה

על פי התפיסה הסינית האדם נוצר תחת השפעות חוקי הטבע שבאים לידי ביטוי בהשפעות השמיים והשפעות הארץ. על כן האדם נמצא במרכז הבריאה ומושפע מהשמיים למעלה והארץ למטה. השפעות אלו מוצגות במודל שמים-אדם-ארץ. השפעות אלו של חוקי הטבע על האדם מביאות לכך שגם באדם עצמו באים לידי ביטוי כוחות דומים לאלו של הטבע.

היבט השמיים בא לידי ביטוי, בין היתר, בצ׳י שמקורו בתמצית המקורית שהגיעה מההורים, ובצ׳י האמיתי שיוצר על ידי הגוף, על פי תבנית הצ׳י המקורי, וגם כתפקודים נפשיים, תודעתיים והכרתיים של נפש האדם בניהול אש הריבון. היבט הארץ בא לידי ביטוי, בין היתר, בצ׳י הקיבה שממצה ומפיק מהמזון את המרכיבים שמשמשים את הגוף להזנתו. היבט הארץ בא לידי ביטוי, בין היתר, בפעילות הקיומית היום יומית של הגוף בכל הנוגע לתפעול, יצירה, שינוי ומילוי אחר גחמות תודעת האדם ומנוהל על ידי אש השר.

כל אחד משלושת ההיבטים האלו מנוהל על ידי שתי מערכות שמתפעלות איברים, ערוצים וצ׳י בגוף. היבט הצ׳י המקורי והצ׳י האמיתי מנוהל על ידי מערכת שאו יין אש הריבון ומערכת תאי יאנג קור-מים. היבט צ׳י הקיבה מנוהל על ידי מערכת תאי יין לחות-אדמה ומערכת יאנג מינג יובש-מתכת. היבט אש השר מנוהל על ידי מערכת ג׳ואה יין רוח-עץ ומערכת שאו יאנג אש-השר.

אז יש לנו 6 מערכות שכל אחת מורכבת משני איברים, ערוץ ואזור בגוף. מתוך שני האיברים שמרכיבים את המערכת יש איבר אחד שהפאזה שלו זהה לפאזה של צ'י המערכת (למשל ש.שתן היא איבר פאזת מים במערכת תאי יאנג קור מים; מים - מים) ואיבר נוסף שהצ'י שלו הותמר לצ'י של המערכת, אך הפאזה שבליבה שלו שייכת למערכת צ'י אחרת (למשל מעי דק הוא איבר פאזת אש אבל הוא נמצא במערכת תאי יאנג קור מים ולכן מותמר למים; אש - מים). מכיוון שלאיברים באותה פאזה יש השפעה הדדית (מים: ש.שתן וכליות. אש: מעי דק ולב) ואיברים באותה מערכת צ'י גם משפיעים אחד על השני (צ'י מים-קור: מעי דק ושלפוחית שתן. צ'י אש: כליות ולב) מתקבלת מערכת-על בעלת איזון בין ניגודים (אש-מים, לחות-יובש, עליה-ירידה) שאמונה על אחד משלושת ההיבטים, שמיים, ארץ ואדם.

לכל אחת משש המערכות הללו יש איכות אחת מתוך שלוש איכויות תנועה, שמתוארות כפתיחה-ציריות-סגירה. מערכות תאי בעלות איכות פתיחה, מערכות שאו בעלות איכות ציריות ומערכות יאנג מינג וג׳ואה יין בעלות איכות סגירה. מערכת תאי יאנג קור מים אחראית על הפצה של צ׳י שנפרש על פני כל שטח החיצון. מערכת תאי יין לחות אדמה אחראית על הפצה של נוזלים שנפרשים אל פני שטח החיצון והגוף כולו. שתיהן מערכות שהפתיחה שלהן באה לידי ביטוי כהפצה  ופיזור, האחת מפיצה ומפזרת צ'י יאנגי והשניה מפיצה ומפזרת נוזלים יינים.

מכיוון שאופי התנועה שלהן דומה יכולה להיווצר ביניהן השראה הדדית או הדהוד. כאשר מתרחש כשל בפתיחה של מערכת אחת, הוא עשוי להדהד במערכת אחרת בעלת איכות תנועה דומה. כך כאשר יש פגיעה בפתיחה של תאי יאנג הוא עשוי להשפיע על הפתיחה של תאי יין ולהפך. לא בכל מצב של כשל בפתיחה של מערכת אחת יופיע כשל בפתיחה של המערכת השניה, לעיתים ההשפעה מתרחשת רק בין מערכות יאנגיות (פתיחה של תאי יאנג משפיעה על ציריות של שאו יאנג או סגירה של יאנג מינג) ולעיתים יש השפעה על מערכת פתיחה יינית.

רעיונות אלו באים לתמצת ולזקק את הרעיון הכללי שמשתקף מדיון על פגיעת פתוגן (Shang Han Lun) על בסיס משפטי המקור בקלאסיקה זו. כך למשל, במקרה של הדהוד בין מערכות פותחות, אפשר להיווכח ביישום הקליני במקרה שמתאר לנו מצב בו יש פתוגן בחיצון (פגיעת קור במחלת תאי יאנג - סינדרום Ma Huang Tang), שכובל את החיצון ומשפיע על הפתיחה והפצה של נוזלים יינים על ידי תאי יין ריאות וכתוצאה מכך נגרמת עצירות במעיים. על סמך העובדה שהשתן בעל גוון שקוף וצלול, אפשר לדעת שלא מדובר בעצירות עקב חום ויובש ביאנג מינג (סינדרום עודף ביאנג מינג). הטיפול המוצע הוא שימוש ב-Gui Zhi Tang למגר את החיצון ולשחרר את תפקוד הריאות.

לעומת זאת, נקודות חיוניות מארון הזהב (Jin Gui Yao Lue) מציג לנו מקרים נוספים בהם דווקא כשל בפתיחה של תאי יין טחול או תאי יין ריאות מביא לכך שנוזלים אינם משונעים או יורדים אל שלפוחית השתן. כלומר, הפתיחה של תאי יין אינה תקינה ולכן גם הפתיחה של תאי יאנג שלפוחית השתן אינה תקינה ובמקביל להופעת בצקת עורית, אין יציאת שתן.

גם ג'אנג ג'ינג-יואה (Zhang Jing Yue 张景岳) בספרו השלם (Jing Yue Quan Shu), מתאר מקרים של חום בריאות, שגורמים לכשל ביציאת שתן. במקרים של כשל פתיחת תאי יין, מטפלים על ידי תמיכה ביאנג הטחול (שאמון על הפצת הנוזלים והתמרתם - פתיחה) או הפצה של צ'י הריאות ופיזור חום שמדוכא בהן, כך שיוכלו לשוב ולהפיץ נוזלים. בכל מקרה, לא מדובר כאן על מצבים של חום שמכלה את הנוזלים בריאות וגורם לחוסר שתן, בהם יש להזין את הריאות על מנת  שיהיו להן נוזלים להוריד אל השלפוחית.

הרעיון של הקשר בין פתיחה של תאי יין ריאות ופתיחה של תאי יאנג שלפוחית השתן משתקף גם ברעיון "הרמת הקומקום והסרת המכסה" שפותח על ידי ג'ו דאן-שי (Zhu Dan Xi 朱丹溪), למרות שרעיון זה יועד במקור לטיפול בקשיי מתן שתן, כיום, רופאים רבים משתמשים בו גם על מנת לטפל גם בקשיי מתן צואה ובמגוון מקרים של תקיעות צ'י במחמם התחתון.

דיון מקרה שמתעד טיפול על ידי הרופא לי שה-צאי (Li Shi Cai 李士材), שמוכר יותר בשם לי ג'ונג-דזה (Li Zhong Zai 李中梓), שחי בתקופת סוף מינג תחילת צ'ינג (1588~1655):

治吴君明,伤寒六日,谵语狂笑,头痛有汗,大便不通,小便自利。众议承气汤下之。士材诊其脉浮而大,因思仲景曰:“伤寒不大便六七日,头痛有 热,小便清者,知不在里,仍在表也。”方今仲冬,宜与桂枝汤。众皆咋舌,以谵语狂笑为阳盛,桂枝入口必毙矣。李曰:汗多神昏,故发谵妄,虽不大便,腹无所 苦,和其营卫,必自愈耳。遂违众用之,及夜而笑语皆止,明日大便自通。故病多端,不可胶执,向使狐疑而用下药,其可活乎?
טיפול של מר' וו מינג. [המטופל סובל] מפגיעת פתוגן (שאנג חאן) כבר במשך 6 ימים, [בין היתר קיימים סממנים של] דיבור מתוך הזיה וצחוק מטורף, עצירת צואה ושתן תקין. רב [הרופאים] המליצו [להשתמש בפורמולה] Cheng Qi Tang להוריד את הפתוגן. [לי] שה-צ'אי אבחן שדופק [המטופל] צף וגדול. מכיוון שחשב על כך שג'ונג-ג'ינג אמר "פגיעת פתוגן וכבר שישה-שבעה ימים אין יציאת צואה, יש כאב ראש [ופליטת] חום, [אם] השתן צלול אפשר לדעת [שהמחלה] אינה בפנים ועודנה בחיצון". מכיוון שהיום החודש האמצעי של החורף (חודש סיני 11 - אוקטובר), רצוי [לטפל] עם Gui Zhi Tang. רב [הרופאים] נותרו חסרי מילים מכיוון שדיבור הזוי וצחוק מטורף הינם [סממן] ליאנג שופע, [אם] מכניסים Gui Zhi לפה, [המטופל] לבטח ימות. לי [שה-צאי] ענה: הזיעה רבה והנפש עמומה על כן נפלטים דברים הזויים בחוסר שליטה, למרות [שהמטופל] אינו נותן צואה, הוא אינו סובל [מכאב] בבטנו. נביא להרמוניה בין [צ'י] מחנה [וצ'י] מגן ולבטח יחלים מעצמו. ואז הימרה את פי כל [הרופאים] והשתמש [ב-Gui Zhi Tang]. כאשר הגיע הליל, פסקו הצחוק [המטורף] והדיבור [ההזוי] וביום למחרת השתחררה ויצאה הצואה. למחלות רבדים רבים, אין להיאחז ולהתעקש [לרעיון אחד]. חוששני שבמידה והיו משתמשים בתרופות מורידות, הוא לא היה נשאר בחיים.

לי שה-צאי מתאר מקרה של מטופל שסבל מפגיעת קור, כזאת שמטפלים בה עם Ma Huang Tang (חיצון עודף), אבל כבר עברו מספר ימים מאז תחילת המחלה וכעת מופיעים סממנים של עצירות, דיבור הזוי וצחוק מטורף שמחשידים מיד שמדובר בחום ויובש ביאנג מינג. במידה ומדובר במצב חמור, נהוג לשלשל את הצואה ואז להתמודד עם שאר המחלה. אבל לי שה-צאי זוכר שבדיון על פגיעת פתוגן מתואר מקרה של עצירות לאחר מספר ימים של מחלת תאי יאנג, בו נאמר שבמידה והשתן צלול אפשר לדעת שלא מדובר בעצירות ממקור של חום ויובש ביאנג מינג ונרמז שהפתוגן בחיצון גורם לכך בעקיפין (בכך שהגבלת פתיחת תאי יאנג מהדהדת בתאי יין ריאות כך שיאנג מינג מעי נתקע). כמו כן, המטופל אינו מתלונן על כאב בטן שנגרם עקב עצירות, ובכך תומך שלא מדובר בסינדרום של עודף ביאנג מינג שמטופל בעזרת מרתחי Cheng Qi Tang על ידי שלשול. הטיפול המוצע לכך הוא Gui Zhi Tang לשחרר את החיצון על מנת שגם החיצון וגם העצירות יפתרו.

אם מדובר בסינדרום של פגיעת קור שמטופל עם Ma Huang Tang, אז מה פתאום מציעים כאן את Gui Zhi Tang שבכלל מטפל בהתקפת רוח בתאי יאנג?

מכיוון שמדובר במחלה ממושכת, ועל כך מתווספת האופציה שכבר ניסו לבצע ייזוע ולכן כבר יש פגיעה בצ'י הנכון, או הרצון להימנע משימוש בפורמולה חמה מדי (יש הבדל מבחינת צ'י החום בפורמולות אלו), וגם ייזוע מוגזם יפגע בנוזלים ויגביר יובש במעיים (כי Ma Huang Tang היא מייזעת ואילו Gui Zhi Tang היא ממגרת שרירים ולא ממש מייזעת). על כן נבחרה הפורמולה Gui Zhi Tang.