יום שישי, 23 בספטמבר 2016

מסע אחר - תיעוד מסעותיו של חון במישור האסטרלי

כחלק מעבודה מקיפה, על נושא מפגש בין כליות ולב, תרתי אחר פתולוגיות שונות שגורמות להעדר מפגש בין לב וכליות והעדר הטבה הדדית בין אש ומים. בספר תיעוד אבחנה מבדלת של סינדרומים מאת צ'אן שה-דואו, מצאתי התייחסות נחמדה לקשר שבין מפגש כליות ולב ועזיבה של ה-חון את הגוף. פרק זה הבטחתי לתרגם לכם עוד כאשר תרגמתי ממנו את הפרק על נדודי שינה בינואר 2012. להל"ן תרגום:

人有心肾两伤,一旦觉自己之身分而为两,他人未见,而已独见之,人以为离魂之症也,谁知心肾之不交乎。人身之心肾,无刻不交。心不交于肾,则梦不 安;肾不交于心,则神发躁。然此犹心病而肾不病,肾病而心不病也。故梦虽不安,魂犹恋于心之中;神虽发躁,魂尚根据于肾之内,魂欲离而不能离也。惟心肾之 两亏,则肾之精不能交于心,而心之液不能交于肾,而魂乃离矣。虽然魂藏于肝,未闻藏于心肾也。心肾亏而肝气未伤,则肝能藏魂,何便至于离哉?不知肝之母肾 也,肝之子心也。肝居于心肾之间,肾亏则无水以生肝,而肝伤矣。心亏则无液以耗肝,而肝又伤矣。肝伤则血燥,血燥则魂不能藏,往来于心肾,母不能生,子不 能养,魂安得不离哉。治法似宜大补其肝血,以引其魂之入肝矣。然而魂虽入肝,心肾未补,仍耗损肝木之气,魂即暂归而复离,必须兼补心肾之为得也。方用摄魂 汤
יש [מקרים בהם] יש לאדם פגיעה בכליות ולב, יום אחד הם חשים שגופם מתפצל לשניים, אנשים אחרים אינם [מסוגלים] להבחין בכך אלא רק הם לבדם. אנשים מניחים שמדובר בסימפטום עזיבת החון, אך מי יודע שמדובר בהעדר מפגש בין לב וכליות?
אין רגע בו הלב והכליות בגוף האדם אינם נפגשים. כאשר הלב אינו נפגש עם הכליות אז החלומות אינם שלווים. כאשר הכליות אינן נפגשות עם הלב אז הנפש זועפת. אך [מצבים אלו] עודם רק חולי בלב ללא חולי בכליות או חולי בכליות ללא חולי בלב. על כן למרות שהחלומות אינם שלווים, ה-חון עודנו מקושר אל תוכו של הלב. למרות שהנפש זועפת, אך ה-חון עודנו  מושרש לתוככי הכליות, [גם אם] ה-חון מתאווה לעזוב הוא אינו מסוגל לעזוב. רק כאשר גם הלב וגם הכליות בחוסר אז תמצית הכליות אינה מסוגלת להיפגש עם הלב ואילו נוזלי הלב אינם מסוגלים להיפגש עם הכליות ואז ה-חון נפרד [מהגוף]. למרות שה-חון נאצר בכבד, ולא נשמע כדבר הזה שנאצר בלב או כליות, [כאשר] הלב והכליות בחוסר אך צ'י הכבד טרם נפגע, אז הכבד מסוגל לאצור את ה-חון, כיצד יכול להגיע למצב בו [ה-חון] עוזב?! [אנשים] אינם מודעים לכך [שעל פי יחסי חמש הפאזות] הכליות הן אם הכבד והלב הוא בן הכבד. הכבד דר בתווך שבין הלב והכליות. [כאשר] הכליות בחוסר אז אין מים שיוצרים את הכבד והכבד נפגע. [כאשר] הלב בחוסר אז אין נוזלים [ונגרמת] התכלות בכבד ושוב הכבד נפגע. [כאשר] הכבד נפגע אז הדם יבש [וכאשר] הדם יבש אז ה-חון אינו מסוגל להיאצר, הוא נע ונד בין לב וכליות. האם אינה מסוגלת ליצור והבן אינו מסוגל לטפח, אם כן מדוע שה-חון לא יעזוב? [מתקבל הרושם] שעיקרון הטיפול הרצוי הוא מילוי גדול של דם בכבד, על מנת להנחות את החון לשוב אל הכבד. אך למרות שה-חון תיכנס לכבד, הלב והכליות טרם מולאו ועודם מכלים ומזיקים לצ'י כבד-עץ, [לכן] החון תשוב זמנית אך שוב תעזוב, חובה בו-זמנית למלא את לב וכליות על מנת לקבל תוצאה טובה. נשתמש בפורמולה She Hun Tang.
生枣仁(五钱) 麦冬(一两) 熟地(一两) 白芍(一两) 当归(五钱) 山茱萸(五钱) 人参(一两) 茯神(五钱) 远志(二钱) 巴戟天(五钱) 柏子仁(三钱) 白芥子(二钱)水煎服。 
Sheng Zao Ren 3g  Mai Dong 30g Shu Di 30g  Bai Shao 30g  Dang Gui 15g  Shang Zhu Yu 15g  Ren Shen 30g  Fu Shen 15g  Yuan Zhi 6g  Ba Ji Tian 15g  Bai Zi Ren 9g  Bai Jie Zi 6g 

此方心肝肾兼治,肾水润而肝不燥,肝血旺而心不枯,心欲交于肾,而肝通其气,肾欲交于心,而肝导其津,自然魂定而神安,神安而目一,不至有歧视之分也。 
פורמולה זו מטפלת בו-זמנית בלב, בכבד ובכליות. [כאשר] כליות מים לחים אז הכבד אינו יבש, [כאשר] דם הכבד משגשג אז הלב אינו כמוש והלב מתאווה להיפגש עם הכליות  [וכאשר] דרכי תנועת צ'י  הכבד פתוחות אז הכליות מתאוות והיפגש עם הלב והכבד מדריך את נוזליו, באופן טבעי החון תתיישב והנפש תהיה שלווה. הנפש שלווה ונראית אחרת ולא יווצר פיצול ראייה.
此症用合魂丹亦可治。
人参(五钱) 茯神(三钱) 炒枣仁(一两) 熟地(二两) 莲子心(五钱) 巴戟天(一两)水煎服。一剂而魂合矣。

בסימפטום זה אפשר לטפל גם עם He Hun Dan 
Ren Shen 15g  Fu Shen 9g Chao Zao Ren 30g  Shu Di 60g  Lian Zi Xin 15g  Ba Ji Tian 30g


בהמשך הפרק יש עוד שני תיאורים של מצבי היפרדות ועזיבת החון את הגוף, אם יתאפשר לי, אתרגם גם את החלק השני.



כל הכתוב ו/או המתפרסם במאמר זה הוא מידע בלבד, ואין לראות בו הוראות לטיפול עצמי, איבחון, ו/או המלצה לטיפול זה או אחר. כל ייעוץ וטיפול חייב להנתן בידי רופא ותחת פיקוחו
                                                                                                                                             
הערות

  1. תיעוד אבחנה מבדלת של סינדרומים 辨证录 Biàn Zhèng Lù
  2. צ'אן שה-דואו 陈士铎 Chén Shì Duó

יום חמישי, 15 בספטמבר 2016

להרים את הקומקום ולהסיר את המכסה - לשקם את יכולת הפתיחה

על פי התפיסה הסינית האדם נוצר תחת השפעות חוקי הטבע שבאים לידי ביטוי בהשפעות השמיים והשפעות הארץ. על כן האדם נמצא במרכז הבריאה ומושפע מהשמיים למעלה והארץ למטה. השפעות אלו מוצגות במודל שמים-אדם-ארץ. השפעות אלו של חוקי הטבע על האדם מביאות לכך שגם באדם עצמו באים לידי ביטוי כוחות דומים לאלו של הטבע.

היבט השמיים בא לידי ביטוי, בין היתר, בצ׳י שמקורו בתמצית המקורית שהגיעה מההורים, ובצ׳י האמיתי שיוצר על ידי הגוף, על פי תבנית הצ׳י המקורי, וגם כתפקודים נפשיים, תודעתיים והכרתיים של נפש האדם בניהול אש הריבון. היבט הארץ בא לידי ביטוי, בין היתר, בצ׳י הקיבה שממצה ומפיק מהמזון את המרכיבים שמשמשים את הגוף להזנתו. היבט הארץ בא לידי ביטוי, בין היתר, בפעילות הקיומית היום יומית של הגוף בכל הנוגע לתפעול, יצירה, שינוי ומילוי אחר גחמות תודעת האדם ומנוהל על ידי אש השר.

כל אחד משלושת ההיבטים האלו מנוהל על ידי שתי מערכות שמתפעלות איברים, ערוצים וצ׳י בגוף. היבט הצ׳י המקורי והצ׳י האמיתי מנוהל על ידי מערכת שאו יין אש הריבון ומערכת תאי יאנג קור-מים. היבט צ׳י הקיבה מנוהל על ידי מערכת תאי יין לחות-אדמה ומערכת יאנג מינג יובש-מתכת. היבט אש השר מנוהל על ידי מערכת ג׳ואה יין רוח-עץ ומערכת שאו יאנג אש-השר.

אז יש לנו 6 מערכות שכל אחת מורכבת משני איברים, ערוץ ואזור בגוף. מתוך שני האיברים שמרכיבים את המערכת יש איבר אחד שהפאזה שלו זהה לפאזה של צ'י המערכת (למשל ש.שתן היא איבר פאזת מים במערכת תאי יאנג קור מים; מים - מים) ואיבר נוסף שהצ'י שלו הותמר לצ'י של המערכת, אך הפאזה שבליבה שלו שייכת למערכת צ'י אחרת (למשל מעי דק הוא איבר פאזת אש אבל הוא נמצא במערכת תאי יאנג קור מים ולכן מותמר למים; אש - מים). מכיוון שלאיברים באותה פאזה יש השפעה הדדית (מים: ש.שתן וכליות. אש: מעי דק ולב) ואיברים באותה מערכת צ'י גם משפיעים אחד על השני (צ'י מים-קור: מעי דק ושלפוחית שתן. צ'י אש: כליות ולב) מתקבלת מערכת-על בעלת איזון בין ניגודים (אש-מים, לחות-יובש, עליה-ירידה) שאמונה על אחד משלושת ההיבטים, שמיים, ארץ ואדם.

לכל אחת משש המערכות הללו יש איכות אחת מתוך שלוש איכויות תנועה, שמתוארות כפתיחה-ציריות-סגירה. מערכות תאי בעלות איכות פתיחה, מערכות שאו בעלות איכות ציריות ומערכות יאנג מינג וג׳ואה יין בעלות איכות סגירה. מערכת תאי יאנג קור מים אחראית על הפצה של צ׳י שנפרש על פני כל שטח החיצון. מערכת תאי יין לחות אדמה אחראית על הפצה של נוזלים שנפרשים אל פני שטח החיצון והגוף כולו. שתיהן מערכות שהפתיחה שלהן באה לידי ביטוי כהפצה  ופיזור, האחת מפיצה ומפזרת צ'י יאנגי והשניה מפיצה ומפזרת נוזלים יינים.

מכיוון שאופי התנועה שלהן דומה יכולה להיווצר ביניהן השראה הדדית או הדהוד. כאשר מתרחש כשל בפתיחה של מערכת אחת, הוא עשוי להדהד במערכת אחרת בעלת איכות תנועה דומה. כך כאשר יש פגיעה בפתיחה של תאי יאנג הוא עשוי להשפיע על הפתיחה של תאי יין ולהפך. לא בכל מצב של כשל בפתיחה של מערכת אחת יופיע כשל בפתיחה של המערכת השניה, לעיתים ההשפעה מתרחשת רק בין מערכות יאנגיות (פתיחה של תאי יאנג משפיעה על ציריות של שאו יאנג או סגירה של יאנג מינג) ולעיתים יש השפעה על מערכת פתיחה יינית.

רעיונות אלו באים לתמצת ולזקק את הרעיון הכללי שמשתקף מדיון על פגיעת פתוגן (Shang Han Lun) על בסיס משפטי המקור בקלאסיקה זו. כך למשל, במקרה של הדהוד בין מערכות פותחות, אפשר להיווכח ביישום הקליני במקרה שמתאר לנו מצב בו יש פתוגן בחיצון (פגיעת קור במחלת תאי יאנג - סינדרום Ma Huang Tang), שכובל את החיצון ומשפיע על הפתיחה והפצה של נוזלים יינים על ידי תאי יין ריאות וכתוצאה מכך נגרמת עצירות במעיים. על סמך העובדה שהשתן בעל גוון שקוף וצלול, אפשר לדעת שלא מדובר בעצירות עקב חום ויובש ביאנג מינג (סינדרום עודף ביאנג מינג). הטיפול המוצע הוא שימוש ב-Gui Zhi Tang למגר את החיצון ולשחרר את תפקוד הריאות.

לעומת זאת, נקודות חיוניות מארון הזהב (Jin Gui Yao Lue) מציג לנו מקרים נוספים בהם דווקא כשל בפתיחה של תאי יין טחול או תאי יין ריאות מביא לכך שנוזלים אינם משונעים או יורדים אל שלפוחית השתן. כלומר, הפתיחה של תאי יין אינה תקינה ולכן גם הפתיחה של תאי יאנג שלפוחית השתן אינה תקינה ובמקביל להופעת בצקת עורית, אין יציאת שתן.

גם ג'אנג ג'ינג-יואה (Zhang Jing Yue 张景岳) בספרו השלם (Jing Yue Quan Shu), מתאר מקרים של חום בריאות, שגורמים לכשל ביציאת שתן. במקרים של כשל פתיחת תאי יין, מטפלים על ידי תמיכה ביאנג הטחול (שאמון על הפצת הנוזלים והתמרתם - פתיחה) או הפצה של צ'י הריאות ופיזור חום שמדוכא בהן, כך שיוכלו לשוב ולהפיץ נוזלים. בכל מקרה, לא מדובר כאן על מצבים של חום שמכלה את הנוזלים בריאות וגורם לחוסר שתן, בהם יש להזין את הריאות על מנת  שיהיו להן נוזלים להוריד אל השלפוחית.

הרעיון של הקשר בין פתיחה של תאי יין ריאות ופתיחה של תאי יאנג שלפוחית השתן משתקף גם ברעיון "הרמת הקומקום והסרת המכסה" שפותח על ידי ג'ו דאן-שי (Zhu Dan Xi 朱丹溪), למרות שרעיון זה יועד במקור לטיפול בקשיי מתן שתן, כיום, רופאים רבים משתמשים בו גם על מנת לטפל גם בקשיי מתן צואה ובמגוון מקרים של תקיעות צ'י במחמם התחתון.

דיון מקרה שמתעד טיפול על ידי הרופא לי שה-צאי (Li Shi Cai 李士材), שמוכר יותר בשם לי ג'ונג-דזה (Li Zhong Zai 李中梓), שחי בתקופת סוף מינג תחילת צ'ינג (1588~1655):

治吴君明,伤寒六日,谵语狂笑,头痛有汗,大便不通,小便自利。众议承气汤下之。士材诊其脉浮而大,因思仲景曰:“伤寒不大便六七日,头痛有 热,小便清者,知不在里,仍在表也。”方今仲冬,宜与桂枝汤。众皆咋舌,以谵语狂笑为阳盛,桂枝入口必毙矣。李曰:汗多神昏,故发谵妄,虽不大便,腹无所 苦,和其营卫,必自愈耳。遂违众用之,及夜而笑语皆止,明日大便自通。故病多端,不可胶执,向使狐疑而用下药,其可活乎?
טיפול של מר' וו מינג. [המטופל סובל] מפגיעת פתוגן (שאנג חאן) כבר במשך 6 ימים, [בין היתר קיימים סממנים של] דיבור מתוך הזיה וצחוק מטורף, עצירת צואה ושתן תקין. רב [הרופאים] המליצו [להשתמש בפורמולה] Cheng Qi Tang להוריד את הפתוגן. [לי] שה-צ'אי אבחן שדופק [המטופל] צף וגדול. מכיוון שחשב על כך שג'ונג-ג'ינג אמר "פגיעת פתוגן וכבר שישה-שבעה ימים אין יציאת צואה, יש כאב ראש [ופליטת] חום, [אם] השתן צלול אפשר לדעת [שהמחלה] אינה בפנים ועודנה בחיצון". מכיוון שהיום החודש האמצעי של החורף (חודש סיני 11 - אוקטובר), רצוי [לטפל] עם Gui Zhi Tang. רב [הרופאים] נותרו חסרי מילים מכיוון שדיבור הזוי וצחוק מטורף הינם [סממן] ליאנג שופע, [אם] מכניסים Gui Zhi לפה, [המטופל] לבטח ימות. לי [שה-צאי] ענה: הזיעה רבה והנפש עמומה על כן נפלטים דברים הזויים בחוסר שליטה, למרות [שהמטופל] אינו נותן צואה, הוא אינו סובל [מכאב] בבטנו. נביא להרמוניה בין [צ'י] מחנה [וצ'י] מגן ולבטח יחלים מעצמו. ואז הימרה את פי כל [הרופאים] והשתמש [ב-Gui Zhi Tang]. כאשר הגיע הליל, פסקו הצחוק [המטורף] והדיבור [ההזוי] וביום למחרת השתחררה ויצאה הצואה. למחלות רבדים רבים, אין להיאחז ולהתעקש [לרעיון אחד]. חוששני שבמידה והיו משתמשים בתרופות מורידות, הוא לא היה נשאר בחיים.

לי שה-צאי מתאר מקרה של מטופל שסבל מפגיעת קור, כזאת שמטפלים בה עם Ma Huang Tang (חיצון עודף), אבל כבר עברו מספר ימים מאז תחילת המחלה וכעת מופיעים סממנים של עצירות, דיבור הזוי וצחוק מטורף שמחשידים מיד שמדובר בחום ויובש ביאנג מינג. במידה ומדובר במצב חמור, נהוג לשלשל את הצואה ואז להתמודד עם שאר המחלה. אבל לי שה-צאי זוכר שבדיון על פגיעת פתוגן מתואר מקרה של עצירות לאחר מספר ימים של מחלת תאי יאנג, בו נאמר שבמידה והשתן צלול אפשר לדעת שלא מדובר בעצירות ממקור של חום ויובש ביאנג מינג ונרמז שהפתוגן בחיצון גורם לכך בעקיפין (בכך שהגבלת פתיחת תאי יאנג מהדהדת בתאי יין ריאות כך שיאנג מינג מעי נתקע). כמו כן, המטופל אינו מתלונן על כאב בטן שנגרם עקב עצירות, ובכך תומך שלא מדובר בסינדרום של עודף ביאנג מינג שמטופל בעזרת מרתחי Cheng Qi Tang על ידי שלשול. הטיפול המוצע לכך הוא Gui Zhi Tang לשחרר את החיצון על מנת שגם החיצון וגם העצירות יפתרו.

אם מדובר בסינדרום של פגיעת קור שמטופל עם Ma Huang Tang, אז מה פתאום מציעים כאן את Gui Zhi Tang שבכלל מטפל בהתקפת רוח בתאי יאנג?

מכיוון שמדובר במחלה ממושכת, ועל כך מתווספת האופציה שכבר ניסו לבצע ייזוע ולכן כבר יש פגיעה בצ'י הנכון, או הרצון להימנע משימוש בפורמולה חמה מדי (יש הבדל מבחינת צ'י החום בפורמולות אלו), וגם ייזוע מוגזם יפגע בנוזלים ויגביר יובש במעיים (כי Ma Huang Tang היא מייזעת ואילו Gui Zhi Tang היא ממגרת שרירים ולא ממש מייזעת). על כן נבחרה הפורמולה Gui Zhi Tang.

יום שלישי, 23 באוגוסט 2016

שחר ייני - לעבור מהקיץ הלוהט והלח אל הסתיו הקריר והיבש

לא כולם מודעים לכך שחלק מהפורמולות, שמופיעות בדיון על פגיעת פתוגן ומגוון מחלות (Shāng Hán Zá Bìng Lùn), הושאלו על ידי ג'אנג ג'ונג-ג'ינג (Zhāng Zhòng Jǐng) ממקור עתיק של פורמולות, קאנון המרתחים (汤液经法Tāng Yè Jīng Fǎ). גם בין אלו שמודעים לכך, רק מעטים יודעים אילו פורמולות אכן הושאלו מקאנון המרתחים, שלא לדבר על הכרת הרכב הצמחים והשימוש המקורי כפי שהופיעו בכתב זה. הסיבה העיקרית לכך היא שקאנון המרתחים אבד אי שם בנבכי ההיסטוריה ורק לפני כמה עשרות שנים נמצא כתב עתיק שמתעד חלקים ממנו. על כתב זה, שנקרא חריזה לסיוע לזכירת טכניקות חיוניות לשימוש בצמחים לדזאנג-פו (辅行诀脏腑用药法要 Fu Xing Jue Zang Fu Yong Yao Fa Yao) כתבתי ברשומה הספר שמפצח את צפונותיו של שאנג חאן לון וגורלו האומלל.

אחד הדברים העיקריים שאפשר ללמוד מהכרת הפורמולות, שג'אנג ג'ונג-ג'ינג שאל מקאנון המרתחים, הוא העובדה, שקיים פער לא קטן בין השימוש בפורמולות, שמוכרות לנו מקלאסיקה זו כיום, והשימוש המקורי שלהן. למרות שרב הסממנים המקוריים, לשמם השתמשו בפורמולות, עדיין נוכחים בדיון על פגיעת פתוגן, אפשר לראות שהוא הרחיב מאד את מגוון הסממנים והפתומכניזם הגורמים להופעתם. כמו כן, בחלק מהמקרים שינה אף את הרכב הצמחים בפורמולה והמינון שלהן והתאימן לתיאוריה הרחבה ששטח בפנינו.

בין הפורמולות החשובות ביותר ששאל מקאנון המרתחים, אפשר למצוא את מרתחי השחר הייני ומרתחי השחר היאנגי. מתוך מרתח השחר הייני הגדול (Da Yin Dan Tang) הוציא את הצמח Shao Yao ושינה את שם המרתח ל-Xiao Chai Hu Tang ולמרתח השחר היאנגי הקטן (Da Yang Dan Tang) נתן את השם Gui Zhi Tang. דיו רב נשפך על הסברים מפורטים ונרחבים, בכל הנוגע לשימוש בפורמולות אלו בדיון על פגיעת פתוגן, מסיבה זו בחרתי הפעם להציג את נקודת המבט של קאנון המרתחים בכל הנוגע לכך, בהנחה שמידע זה ישפוך אור נוסף על השימוש המגוון בפורמולות עתיקות אלו. לכן ברשומה זו בחרתי להתמקד דווקא בשימוש המקורי בשני מרתחי השחר הייני, הקטן והגדול, וכיצד בחר ג'אנג ג'ונג-ג'ינג להשתמש בהם בקלאסיקה דיון על פגיעת פתוגן ומגוון מחלות.

מהו שחר
שחר הוא טווח הזמן בו החלה הארת השמיים על ידי השמש ועד השלב בו ניתן להבחין בעצמים אך השמש טרם זרחה מעבר לאופק. כלומר, השמיים משנים צבעם לתכול אך עדיין לא ניתן לראות את השמש העולה. מכיוון שהשמיים כבר מוארים, אז הלילה הסתיים ומכיוון שהשמש טרם זרחה, אז היום טרם החל, זה זמן נקודת המפנה מהחושך הייני אל היום היאנגי והרגע בו מתחילה העלייה והתמיכה ביאנג של היום החדש. על כן פורמולות השחר אמורות לסייע בעליה ותמיכה, שחר ייני תומך ביין ושחר יאנגי תומך ביאנג.

מהו שחר ייני
אם השחר הוא השטח האפור בין הלילה והיום, אז השחר הייני הוא שלב המפנה מיאנג אל עבר יין. לאחר שהיאנג הגיע אל שיאו מגיע שלב המעבר והשינוי אל עבר היין, שלב זה הוא השחר הייני. מבחינת עונות השנה, מדובר בתקופת המעבר מעונת שאו יאנג אש השר אל עונת יאנג מינג יובש מתכת. מעבר זה נעשה במהלך עונת תאי יין לחות אדמה. במהלך עונה זו, חום הקרקע וחום הים גבוה כך שהלחות הסביבתית גוברת ונוצרת עננות אשר יחדיו מביאים לעומס חום גבוה. ברגע השבירה, הלחות מתחילה להתכנס ולרדת והאוויר מתחיל להתקרר. דרך נוספת להסתכל על כך היא דרך סידור בה גואה שמיים מאוחרים שמציג את התנועה המעגלית בטבע דרך חמש הפאזות. גם כאן, השחר מופיע במעבר מטריגרמת האש, דרך טריגרמת האדמה אל עבר טריגרמת המתכת.




פורמולת שחר ייני מווסתת את התפקוד של מנגנון היין בגוף. כאן, לא מדובר בהיבט חומרי של יין ויאנג כמו נוזלים, דם וצ'י אלא בהיבט רעיוני מופשט של יין ויאנג כגישות מנוגדות לוויסות תנועת מנגנון הצ'י ותפקודים פיזיולוגים.

הגישה של השחר היאנגי היא עירור הצ'י היאנגי על מנת לשפר ישירות את תפקוד הגוף ואילו השחר הייני מווסת את מנגנון הצ'י ומאפשר מציאת דרך חלופית, כאשר הדרך הישנה שבאחריות השחר היאנגי, אינה תקינה. השחר היאנגי הגדול1 ממלא חוסר צ'י ישירות (בעזרת Ren Shen, Huang Qi) ואילו השחר הייני ממלא חוסר, באופן עקיף ובדרך הארוכה, בכך שהוא מסלק את הפתוגן שחוסם את מנגנון הצ'י ומאפשר ליין שניזוק להשתקם בעצמו. השחר היאנגי פותח את דרכי התנועה של היאנג בגוף והשחר הייני פותח את דרכי התנועה של היין בגוף. שני אלו מבטאים את הרעיון הכללי של גישת טיפול יאנגית מול גישת טיפול יינית.

בקאנון המרתחים נאמר:
阳旦者,升阳之方,以黄芪为主;阴旦者,扶阴之方,以柴胡为主;青龙者,宣发之方,以麻黄为主;白虎者,收重之方,以石膏为主;朱鸟者,清滋之方,以鸡子黄为主;玄武者,温渗之方,以附子为主。
שחר יאנגי – פורמולה להרמת יאנג, Huang Qi הוא [הצמח] העיקרי בה.
שחר ייני – פורמולה לתמיכה ביין, Chai Hu הוא [הצמח] העיקרי בה.
דרקון ירוק – פורמולה הפצה ופליטה, Ma Huang הוא [הצמח] העיקרי בה.
טיגריס לבן – פורמולה איסוף והכבדה, Shi Gao הוא [הצמח] העיקרי בה.
ציפור אדומה – פורמולה להצללה והזנה, Ji Zi Huang  הוא [הצמח] העיקרי בה.
הלוחם השחור – פורמולה לחימום וחלחול, Fu Zi הוא [הצמח] העיקרי בה.

מקטע זה מדבר על הקיסרים של מרתח שחר ייני גדול ומרתח יאנגי גדול. עולה השאלה, כיצד הפורמולה מרתח שחר ייני יכולה לשמש לתמיכה ביין (扶阴 Fu Yin), כאשר הקיסר שלה הוא הצמח Chai Hu שאינו ממלא חוסר יין אלא משחרר חסימות. התשובה לכך היא שהבנת תפקוד מרתח שחר ייני צריכה להתבסס על הבנת היחסיות בינה לבין מרתח שחר יאנגי ההופכי לה ביחסי יין ויאנג.

בשלב הראשוני של מחלה חיצונית, כל עוד טרם נוצרה פגיעה בצ'י הנכון, ובעיקר בנוזלי ג'ין-יה, משתמשים בפורמולות שמרימות יאנג (מרתחי שחר יאנגי מכילים את הרכב Gui Zhi Tang) אל החיצון ומפזרות את הצ'י הפתוגני כלפי חוץ. בשלבים מאוחרים יותר, כאשר כבר נגרמת פגיעה לצ'י הנכון, הצ'י הפתוגני נשאר בתוך הגוף ונפגעת הפצת נוזלי ג'ין-יה, כבר לא ניתן להשתמש בפורמולת השחר היאנגי לייזוע ודחיקת הפתוגן החוצה. בשלב זה כבר קיים נזק ל-יין והצ'י הפתוגני לא סולק בזמן כך שתנועתו מדוכאת והוא נקשר ומותמר לאש שמזיקה לנוזלים. במקרה כזה יש להשתמש במרתח שחר ייני גדול. על ידי ויסות יין-יאנג, חיצון-פנים, קור-חום ועודף-חוסר המרתח פותח את שלושת המחממים ומאפשר לצ'י הנכון סלק את הפתוגן וליין להשתקם בעצמו. כלומר הוא לא תומך ישירות ביין, על ידי הזנתו בנוזלים, אלא מאפשר לו להשתקם בכוחות עצמו. דוגמא טובה לכך אפשר לראות במשפט 230 שמראה איך שחרור החסימות מצירי התנועה של ה-יין בשלושת המחממים, בעזרת Xiao Chai Hu Tang (מרתח שחר ייני גדול), מאפשר לנוזלים לשוב ולהזין את היובש שנוצר ביאנג מינג ואף להגיע עד אל החיצון:
230、阳明病… 可与小柴胡汤。上焦得通,津液得下,胃气因和,身濈然汗出而解。
מחלת יאנג מינג... אפשר להשתמש ב Xiao Chai Hu Tang. המחמם העליון יפתח לתנועה, נוזלי ג׳ין-יה יוכלו לרדת, כתוצאה מכך צ׳י הקיבה [שב] להרמוניה, תצא זיעה ללא הפסק בכל הגוף [והמחלה] תמוגר.

אם כך, מרתחי שחר ייני אינם מזינים את היין החומרי בגוף, על היבטיו השונים כנוזלים ודם, אלא מטפלים בגורם שמביא לפגיעה בתפקודים יינים בגוף. כאשר הגורם המפריע מסולק, הגוף משקם בעצמו את ייצור היין או שינועו. על כן נאמר שזאת פורמולה שתומכת ביין ולא פורמולה שממלאת או מזינה יין.



מרתח שחר ייני קטן 小阴旦汤Xiǎo Yīn Dàn Tāng

משפט מקור:
小阴旦汤: 治天行,身热,汗出,头目痛,腹中痛,干呕,下痢者。
מרתח שחר ייני קטן. מטפל [במחלות] הנעות בשמיים, חום גוף, זיעה יוצאת, כאב ראש ועיניים, כאב בתוך הבטן, הקאה יבשה, שלשולים.
ניתוח הסממנים על פי הרופא אי ג'ה-ביאו (Yi Zhi Biao):
לדעתו, מדובר בפורמולה שמיועדת לטפל בתופעה גופנית המקבילה לתופעת הטבע שמתחוללת בזמן בו חום הקיץ מסתיים וקרירות הסתיו מגיעה ומיוצגת בתרשים שושנת הרוחות בכיוון דרום מערב. תקופה זו היא נקודת המפנה (שחר) בה צ'י החום והלחות יורדים ומתכנסים מטה ובמקומם עולה צ'י קור יבש. כאשר לא מתבצע המפנה המבוקש, הצ'י הייני הקריר שאמור לעלות אינו עולה, וצ'י הלחות החמה שאמור לרדת אינו יורד. מכיוון שהקור הייני אינו מגיע והלחות החמה אינה עוזבת אז מופיעה עלייה בחום הגוף. היין אינו נצמד אל היאנג ולכן צ'י הלחות מתאדה ומופרש החוצה כזיעה. החום נוסק מעלה ולכן מופיעים כאב ראש וכאבי עיניים. כאשר קיים חוסר בצ'י הטחול, כל שינוע הנוזלים שבגוף נפסק ונוצרת היקשרות בפנים וכאב בטן. הטחול אינו מצליח לשנע ולכן הצואה דלילה ורכה. טחול קיבה מאבדים הרמוניה ולכן יש הקאה יבשה. כלומר, לדבריו, הפורמולה מתאימה לשימוש כאשר אש השר אינה יורדת מטה ומתקבל חום בפלג גוף עליון, אשר מאדה לחות לזיעה וגורם כאבי ראש. העדר ירידה של אש השר אל עבר האדמה מביאה לכך שהאדמה לא משמשת כסרן תנועה מעגלית, הקיבה אינה מורידה צ'י עכור והטחול אינו מעלה צ'י צלול ולכן מופיעים הקאות ושלשולים. יש לציין ששלשולים אלו אמורים להיות שלשולים בעלי אופי של קור מחוסר יאנג בטחול. על כן, מטרת הפורמולה אמורה להיות תיקון נקודת המפנה מהיאנג אל היין (שחר ייני) על ידי הורדה וכינוס האש והלחות מטה ויצירת קרירות ויובש ושיקום תנועת הסיבוב של הסרן-אדמה.

ניתוח הפורמולה:
  • קיסר הפורמולה הוא Huang Qin, שבזכות טעמו המר יכול לתמוך בפקודת צ'י המתכת הסתווי הייני הקריר. הטעם המר יכול לייבש את צ'י הלחות של החום הקיצי וגם להצליל ולהוריד את צ'י החום של הקיץ. הוא מטפל בנקודת המעבר (השחר) שבין חום הקיץ הלח והחם ובין יובש הסתיו הקריר.
  • הצמח Shao Yao בעל טעם חמוץ ואיכות אוספת מסייע לצ'י האיסוף של הסתיו להוציא לפעל את פקודת הכינוס וההורדה ויצירת הצלילות היבשה. החום שחורג מעלה מקבל כינוס והורדה בשילוב עם הצללה מטה ואז כאבי הראש והעיניים שנגרמו ממנו נעלמים. הלחות שמתאדה ומופרשת החוצה מקבלת את פקודת האיסוף פנימה ואז הזיעה שיוצאת החוצה פוסקת.
  • הצמח Shao Yao מסלק את ההיקרשות והסגירה של הדם והצ'י המזין ויחד עם Gan Cao הם מסלקים עוויתות וכתוצאה מכך כאבי הבטן פוסקים.
  • שילוב של המרירות של Huang Qin עם החריפות של Sheng Jiang יוצרת פתיחה של היקשרות (עיקרון "חריף פותח ומר מוריד") ומאפשרת לפתוח את הפקק שנוצר עקב תקיעות מנגנון הצ'י של טחול אדמה, שיוצר תחושת גוש. ברגע שיש פתיחה של ציר התנועה מעלה ומטה אז עליה וירידה מתאזנים ונפסקות ההקאות היבשות והשלשולים ותפקודי שינוע והתמרה של הטחול שבים לסדרם.
  • הצמח Da Zao מזין ומטפח צ'י מזין ו-יין ויכול לסייע ל-Shao Yao לאזן את הצ'י המזין ולטפח את היין.
  • שילוב של Gan Cao עם Sheng Jiang תומך ביאנג ומקביל לתמיכה ביין שנוצרת מהשילוב של Gan Cao עם Shao Yao. יחד, שני השילובים משקמים את יין ויאנג.

שינוי אדרת
פורמולה זו שימשה כמקור לפורמולה Huang Qin Tang של ג'אנג ג'ונג-ג'ינג, אשר הוציא ממנה את הצמח Sheng Jiang. כמו כן קיים דמיון גם ל-Huang Qin Jia Ban Xia Sheng Jiang Tang אך לשם התווסף הצמח Ban Xia. הבדל נוסף שאפשר למצוא הוא בכמויות של חלק מהצמחים. במקרה של מרתח השחר הייני הקטן, הכמות של Shao Yao גדולה יותר וזהה לכמות של Huang Qin ובנוסף יש Sheng Jiang בכמות זהה לשני אלו.



משפט 172 בדיון על פגיעת פתוגן, מתאר מחלה שהתחילה בשאו יאנג ותאי יאנג בו-זמנית, ולאחר זמן מה בו התפתחה, נכנסו הפתוגנים פנימה, הותמרו לחום ועברו לקיבה ומעיים ולכן מופיע שלשול בעל אופי של חום ואילו סממני שאו יאנג ותאי יאנג כבר נעלמו.
172、太阳与少阳合病,自下利者与黄芩汤;若呕者黄芩加半夏生姜汤主之。
תאי יאנג ושאו יאנג חולים יחדיו, [כאשר יש] שלשול [ממקור] עצמי [נטפל] עם Huang Qin Tang. במידה ויש הקאות, Huang Qin Jia Ban Xia Tang אחראי על [הטיפול] בזה.

במרתח השחר הייני הקטן מתוארים סממני כאב ראש וכאב עיניים שניתן לסווגם כשאו יאנג, וסממני חום גוף ויציאת זיעה שניתן לסווגם כתאי יאנג. לעומת זאת במשפט 172 של הפורמולה Huang Qin Tang, לא מתוארים סממנים אלו כלל ונהוג לפרש זאת כהיעלמות סממני מחלה בשתי מערכות אלו ומעבר של החום פנימה אל הקיבה והמעיים. מכיוון שכך, ניתן להסיק שהפורמולה שימשה את ג'אנג ג'ונג-ג'ינג לטיפול בחום פתוגני שעבר אל המעיים וגורם לשלשול חם כתוצאה ממחלה מאוחדת של תאי יאנג ושאו יאנג. על סמך התפתחות השלשול ניתן לשער שמחלת שאו יאנג הייתה חמורה מספיק בכדי שהפתוגן יתקדם פנימה ויתקוף את המעיים והקיבה ולכן מופיעים שלשול חם והקאות. במקרה של הקאות אפשר להוסיף Sheng Jiang ו-Ban Xia.

לסיכום, ג'אנג ג'ונג-ג'ינג השתמש בפורמולה לשלשול חם כתוצאה החום שעובר מכיס מרה למעיים ולא שלשול קר שנובע מהעדר ירידת אש אל האדמה, כפי שתיאר הרופא אי ג'ה-ביאו בנוגע למרתח שחר ייני קטן. עיקר השוני בין שתי הגישות נמצא בפתו-מכניזם של אש שר משגשגת בכיס המרה ובאיברי יאנג מינג ולא אש שר שחורגת מעלה. מכאן אפשר להבין שניתן להשתמש בפורמולה Huang Qin Tang גם לשם הורדת אש שר של כיס המרה, כאשר היא חורגת מעלה ומפיצה נוזלים החוצה או כאשר מטופלים אינם מצליחים להישאר מתואמים עם שינויי עונות השנה ובתקופת המעבר מהקיץ הלוהט והלח אל עבר הסתיו הקריר והיבש גופם מציג סממני חום לוהט שאינו מצליח להתכנס פנימה ולמטה.




מרתח שחר ייני גדול 大阴旦汤 Dà Yīn Dàn Tāng

משפט מקור:
大阴旦汤: 治凡病头目眩晕,咽中干,每喜干呕,食不下,心中烦满,胸胁支痛,往来寒热方。
מרתח שחר ייני גדול. מטפל בכל מחלות בהן יש סחרור וערפול של ראש ועיניים, יובש בגרון, נטייה להקאות יבשות, אין תאבון, אי-נחת ודיכאוניות בתוך הלב, כאב ומועקה בחזה וצידי הצלעות, [פליטת] חום [ותיעוב] קור לסירוגין.

פורמולה זו מטפלת במצב משולב של פתוגן בחיצון עם נזק פנימי.

ניתוח סממנים על פי הרופא Yi Zhi Biao: 
אי ג'ה-ביאו מנתח את הרכב הפורמולה על סמך השינויים בהרכבה ובסממנים, בהם היא מטפלת, ביחס למרתח שחר ייני קטן. לדבריו, בפתו-מכניזם המוצג כאן, לא רק שכוחו של הצ'י הייני הקריר, לאסוף ולהוריד אינו מספיק, אלא נגרם נזק שהביא לחוסר בצ'י הייני. כאשר יש חוסר בצ'י הייני, אז היאנג נוטה לחרוג מעלה ולכן אנו רואים סחרור וערפול של הראש והעיניים. נוזלי ג'ין-יה מתכלים ואינם מסוגלים ללחלח את הגרון ולכן יש יובש בגרון. צ'י הקיבה אינו בהרמוניה ולכן יש הקאות יבשות והעדר תיאבון. הצ'י בערוצי כבד וכיס מרה מורד ותנועת הצ'י המגן גדושה ופקוקה ולכן יש כאב דוחק החוצה באזור הצלעות והחזה, מועקה ואי-נחת ואף כאב.

במרתח הקטן היו כאבי ראש ועיניים מכיוון שהחום חסם את הזרימה בערוצים ובחיבורי ערוצים ואילו כאן היאנג חורג ונע מעלה ולכן יש סחרחורות ולא כאב. זהו חום שכילה את הדם והתמצית כך שהיאנג מאבד הכלה וטיפוח וחורג מעלה. מצב זה מעט יותר חמור מהמצב המתואר במרתח הקטן. במרתח הקטן נגרם כאב בטן עקב היקשרות וריכוז של צ'י מזין ייני בבטן עם חסימה של מנגנון הצ'י והופעת הקאות ושלשולים. כאן ההיקשרות של המזין והדם מגיעה עד אל הכבד וכיס המרה ומשפיעה עד החזה וצידי הצלעות ולכן מופיע שם כאב. ובנוסף ההקאות היבשות חמורות יותר. במרתח הקטן, חום הגוף היה עקב פתוגן בחיצון וכאן יש חום וקור לסירוגין כי פתוגן החום עבר את החיצון ונמצא בדרך לפנים הגוף. במרתח קטן הייתה יציאת זיעה עקב לחות חמה שנעה כלפי חוץ ואילו כאן אין הזעה מכיוון שהפתוגן כבר כולו מכוון פנימה.

הרכב מרתח שחר ייני גדול מבוסס על הרכב מרתח שחר ייני קטן בתוספת הצמח Chai Hu, שטעמו מר וביכולתו להרים יין ולכן הוא הופך לקיסר הפורמולה במקום Huang Qin. הצמח Ren Shen מטפח יין וממלא את הטחול. הצמח Shao Yao חמוץ ואוסף, מנפץ היקשרות צ'י מזין. כל הצמחים הנותרים תומכים בהורדת צ'י קיבה. מתקבלת פורמולה שדומה בהרכבה ל-Xiao Chai Hu Tang, אך מכילה בנוסף גם את Shao Yao.

שינוי אדרת
פורמולה זו שימשה כמקור ל-Xiao Chai Hu Tang של ג'אנג ג'ונג-ג'ינג, אשר הוציא ממנה את Shao Yao, פיצל את הסממנים המקוריים לשניים והרחיבם לסממנים המאפיינים באופן כללי את מחלת שאו יאנג (משפט 263) ולסממני סינדרום Xiao Chai Hu Tang (משפט 96).


263、少阳之为病,口苦咽干目眩也。
מחלת השאו יאנג, מרירות בפה, יובש בגרון, סחרור העיניים.
96、伤寒五六日,中风,往来寒热,胸胁苦满,嘿嘿不欲饮食心烦喜呕,或胸中烦而不呕… 小柴胡汤主之。
חמישה או שישה ימים לאחר פגיעת קור או התקפת רוח, [מופיע תיעוב] קור [ופליטת] חום לסירוגין, חזה וצידי צלעות סובלים ממלאות [מעיקה], [המטופל] שתקני ומסוגר ואינו משתוקק לשתות או לאכול, אי נחת בלב ונטייה להקיא, אולי יש אי נחת במרכז החזה אך ללא הקאה... Xiao Chai Hu Tang אחראי על [הטיפול] באלו.

דיון על פגיעת פתוגן מציג שימוש בפורמולה זו כאשר קיים חוסר בצ'י הנכון אשר מאפשר לפתוגן חיצון להיכנס פנימה, להשפיע על תפקוד הציר של שאו יאנג כיס מרה, כך שאש השר משתלהבת מעלה ויוצרת רוח, מייבשת את הנוזלים בגרון ופולשת אל איברי האדמה וגורמת לריסון יתר. אם נצמצם את הרעיון כולו לסינדרום פשוט, נקבל צ'י אש ורוח שעולים מעלה ומזיקים לנוזלים על בסיס של חוסר בצ'י הנכון שאפשר כניסה של הפתוגן. לכן הטיפול הנחוץ הוא תמיכה בצ'י הנכון לשם דחיקת הפתוגן חזרה החוצה, הנמכת האש ומתן הזדמנות ליין של הגוף להשתקם.

לסיכום
אפשר ללמוד מספר דברים מחקירת המקורות לפורמולות של דיון על פגיעת פתוגן:
  1. להכיר את עיקרון הטיפול המקורי של כל אחת מהפורמולות הללו טרם אומצו על ידי ג'אנג ג'ונג-ג'ינג. עיקרון זה היה הרמת יאנג בפורמולות השחר היאנגי או פתיחת תנועת יין בפורמולות השחר הייני. כמו כן, מעצם היותן פורמולות 'שחר', הן משמשות ליצירת המעבר משיא של יאנג לעבר יין או משיא של יין לעבר יאנג.
  2. למרות שחלק מהפורמולות בהן השתמש ג'אנג ג'ונג-ג'ינג לא פותחו על ידיו, אלא רק הושאלו מקאנון המרתחים, אפשר לראות שעצם השימוש בהן אינו זהה לשימוש המקורי. ג'אנג היה קלינאי מיומן ומוכשר שידע לחדד את השימוש בפורמולה אחת למספר מקרים שונים, כך שחידד והרחיב את הסממנים עבורם נשתמש בכל אחת מהפורמולות.
  3. ג'אנג עצמו לא התקבע על פורמולות שאסור לשנותן, אלא שינה ביצירתיות גם את ההרכב וגם את המינון, כך שאפשר להסיק מדרכו שאין להתקבע גם על הפורמולות שלו. יש לדעת לבצע התאמה מדויקת של הרכב הפורמולה לסינדרומים המשתנים.
  4. למרות שג'אנג שאל מספר פורמולות מקאנון המרתחים, אין זה אומר שכל הפורמולות בהן השתמש אכן מגיעות ממקור זה ואינן פרי יצירתו על סמך ניסונו הקליני. הגאונות של ג'אנג התבטאה בכך שידע לקחת פורמולה טובה ולהפוך אותה לפורמולה מעולה על ידי התאמות ושינויים מדוייקים. כיום אנחנו יודעים ששינוי מינון של צמח אחד בפורמולה או הוספת צמח חדש יכול לשנות לחלוטין את השימוש הקליני בפורמולה.
                                                                                                                                                              
הערות

1. מרתח השחר היאנגי הגדול (大阳旦汤 Dà Yáng Dàn Tāng) הוא Huang Qi Jian Zhong Tang בתוספת Ren Shen. בסיס המרתח הוא Gui Zhi Tang (מרתח השחר היאנגי הקטן).
2. מרתח השחר היאנגי הראשי (正阳旦汤 Zhèng Yáng Dàn Tāng) הוא Xiao Jian Zhong Tang. בסיס המרתח הוא Gui Zhi Tang (מרתח השחר היאנגי הקטן).