יום רביעי, 12 ביולי 2017

ששת הצ'י והתנועה המעגלית בטבע על פי פנג דזה-אי - שאו יין אש הריבון 少陰君火

צ'י שני - יין מועט ואש הריבון

二之气亦从地下阴位升出地面,即木气上升之正气也。此时空气渐热,不似初气之阴极,故称少阴。木气上升之气,即水中所藏上年秋时下降的阳气。此阳气由地下升至地上,照临大宇,神明四达,上升之象,有如君位,故称君火。此时空气由温而热,又称热火。
הצ'י השני גם כן עולה ויוצאת אל פני הקרקע מהעמדה היינית שתחת הקרקע, כלומר זהו הצ'י הנכון של צ'י העץ שעולה מעלה. בעונה זו צ'י האויר מתחמם בהדרגה בשונה מהייניות הקיצוניית של הצ'י ההתחלתי, על כן מכונה [בשם] יין מועט (שאו יין, נ.א). הצ'י של צ'י העץ שעולה מעלה הוא הצ'י היאנגי שירד בעונת הסתיו אשתקד ונאצר בתוך המים. צ'י יאנגי זה עולה ממתחת לקרקע אל מעל הקרקע וקורן על היקום הגדול, זהו דימוי של בוהק נפש שמגיע לכל מקום ועולה מעלה, בדומה לעמדתו של הריבון, על כן מכונה אש הריבון. בעונה זו צ'י האויר משתנה מחמים לחם [על כן] מכונה גם [בשם] חום האש.

גם בעונת הצ'י השני נמשכת תנועת הצ'י היאנגי החוצה ומעלה מההיבט הייני שתחת פני הקרקע אל פני השטח, זהו צ'י העץ העולה מעלה. בזמן זה האוויר יחסית חם בהשוואה ליין הקיצוני של תקופת קץ היין (ג'ואה יין) ולכן נקרא מעט יין (שאו יין). הקור הייני הגיע לקיצו והתמעט ולכן העונה נקראת "מעט יין". הצ'י היאנגי נע מעלה כתנועת העץ ממעמקי האדמה על פני הקרקע וכעת הוא יוצא אל פני הקרקע שם קורן אורו לכל כיוון ומאיר את הסביבה. בעונה זו ישנה התחממות הדרגתית של הסביבה ושעות האור מתארכות אך למרות זאת הקרקע אינה מתחממת מספיק בכדי ליצור תחושה של עומס חום כבד. תנועה זו של הצ'י היאנגי הבוהק כלפי מעלה מדומה להדר והכבוד של הריבון האציל שעולה לשבת על כס המלכות ועל כן מכונה בשם אש הריבון. בתקופה זו האוויר מתחמם בהדרגה ולכן עונה זו מכונה גם בשם חום אש.


初气之时,木不生风,由升而浮,则生君火。君火上浮,万物茂长,人民不病热病。凡春分之后,民病喉痛温热,皆君火长气抑郁,因而病热之病。此时阳气渐充,人虽病热,不似初气之时,由静而动,有风木拔根之危险。然少阴之上升,全赖水中之阳足。仲圣《伤寒论》,少阴死证,皆属阳亡,可见也。如金气充足,火随金降,则君火不病热。如木气充足,甲木下降有力,乙木化生清阳,则君火不病热也。
[אם] בעונת הצ'י ההתחלתי העץ אינו יוצר רוח, [התנועה משתנה] מעלייה לציפה ונוצרת אש הריבון. אש הריבון צפה מעלה וריבוא הדברים עשירים ושופעים חיוניות ואנשים אינם חולים במחלות חום. לרב לאחר [מקטע עונת צ'י] "שיווי האביב" אנשים נוטים לחלות בכאבי גרון, חמימות וחום, כל אלו [הם תוצאת] דיכוי והגבלה של צ'י הגדילה של אש הריבון וכתוצאה מכך חולים במחלת חום. בעונה זו הצ'י היאנגי נטען ומתמלא בהדרגה ולמרות שאנשים עשויים לחלות [במחלות] חום, שונה הדבר מעונת הצ'י ההתחלתי [בו יש] מעבר מדומיה לתנועה וקיים סיכון של עקירת השורש על ידי רוח העץ. אך העלייה מעלה של שאו-יין תלויה כולה בכך שהיאנג שבתוך המים מספיק [בכמותו]. ניתן לראות שכל סינדרומי המוות [במחלות] שאו יין שבדיון על פגיעת פתוגן של [ג'אנג] ג'ונג [ג'ינג] החכם, משוייכות לאובדן יאנג. אם צ'י המתכת התמלא מספיק והאש מתלווה ויורדת עם המתכת, אז אש הריבון אינה חולה [במחלות] חום. אם צ'י העץ התמלא מספיק, יש עוצמה לירידה מטה של עץ [גזע] ג'ייה [כיס מרה] ועץ [גזע] אי [כבד] מתמיר ויוצר צ'י צלול אז אש הריבון אינה חולה [במחלות] חום.

מנגנון תנועת הצ'י מתאר תנועה של הצ'י לפי ארבעה כיוונים שונים, עליה, ירידה, יציאה וכניסה. יש שמחליפים את יציאה וכניסה במונחים ציפה ושקיעה. כל עוד הצ'י היאנגי נע תחת פני הקרקע אל עבר פני הקרקע, תנועתו נקראת עליה. מרגע שהצ'י היאנגי עובר את פני הקרקע וממשיך לנוע כלפי מעלה והחוצה, תנועתו נקראת ציפה. שלב זה של יציאת הצ'י היאנגי אל פני הקרקע הוא השלב של אש הריבון. זאת אש שמעניקה לטבע אנרגיה ועוצמה להתפתח ולכן הפריחה משגשגת ואנשים שופעים חיוניות ואינם נוטים לחלות בקלות. באמצע עונת שאו יין אש הריבון, בשיווי האביב אנשים נוטים לחלות במחלות של חום שעלה אל פלג הגוף העליון, זאת מכיוון שהצ'י היאנגי שבגוף האדם מהדהד את השינויים של הצ'י היאנגי הסביבתי ועולה מעלה. כאשר צ'י יאנגי זה מדוכא וציפתו מעלה והחוצה נבלמת, הוא יוצר התנגדות שמתפתחת לכדי חום. מכיוון שהצ'י היאנגי רק ממשיך את התנועה מעלה ואינו נמצא בנקודת ההיפוך מירידה לעליה, מצבי החולי חמורים פחות מאשר בתקופת הצ'י הראשון של ג'ואה יין רוח עץ. הסיבה לכך היא שבתקופת הצ'י הראשון יש מעבר מהעדר תנועה מוחלט אל עבר תנועה מעלה, וכאשר תנועה זו חסרת גבול, היא יכולה לעקור את הצ'י בבת אחת ולנטוש את הגוף. נטישה כזאת של הצ'י היאנגי מתוארת היטב בפרקי מחלות שאו יין שבדיון על פגיעת פתוגן. במקרים המתוארים, הצ'י היאנגי אינו נאצר בכליות מים ולכן צף ועולה מעלה ונוטש את הגוף ונגרם אבדן יאנג. כל עוד צ'י המתכת שבעונת הסתיו, הצליח לכנס כמה שיותר צ'י יאנגי ולהכניס אותו אל המים שם יאצר, אש יהיה מספיק חום יאנגי בתוך המים ויצירת העץ והאש תהיה שלווה וחלקה.


רשומות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק א' - מקורות והתפתחות.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ג' - בעיות שתן.


רשומות נוספות העוסקות בתיאוריות של רופאים אלו:
                - שאו יאנג :  תחילת הקיץ - חודש רביעי
                - ג'ואה יין רוח עץ
                - שאו יין אש הריבון
                - שאו יאנג אש השר
                - תאי יין לחות אדמה
                - יאנג מינג יובש מתכת
                - תאי יאנג קור מים

יום שלישי, 4 ביולי 2017

ששת הצ'י והתנועה המעגלית בטבע על פי פנג דזה-אי - ג'ואה יין רוח עץ 厥陰風木

צ'י ראשון – קץ היין רוח ועץ
地面以上为阳,地面以下为阴。阴位在下,阴根在上。阳位在上.阳根在下。初气之时,空气由寒而温,水中封藏经秋收来地面上的阳气,动而上升,是为木气。木气者,阳根也。大寒节气,当阴极之时,厥者极也,故称厥阴。木气主动,风者,木气动失其正之气,故称风木。
מה שמעל פני הקרקע הינו יאנג, מה שתחת פני הקרקע הינו יין. עמדת היין נמצאת למטה [אך] שורש היין נמצא למעלה. עמדת היאנג נמצאת למעלה [אך] שורש היאנג נמצא למטה. בתקופה של הצ'י ההתחלתי, מזג האוויר עובר מקור לחמימות. הצ'י היאנגי שנאסף אל פני הקרקע לאורך עונת הסתיו ונאצר ונחתם במים, נע ועולה מעלה, זהו צ'י העץ. צ'י העץ הוא שורש היאנג. במקטע [עונת] צ'י "קור גדול", כאשר היין בשיאו, השיא הוא הקץ ולכן נקרא קץ היין. צ'י העץ אחראי על תנועה, רוח היא תנועת צ'י העץ אשר איבדה את נכונותה ולכן נקרא רוח עץ.

בתהליך הבריאה הקדום, המרק הקוסמי של הצ'י ההיולי נחצה לשניים, הצ'י היאנגי עלה מעלה ואילו הצ'י הייני ירד מטה. כך מתוך הדאו חסר הצורה נוצרו שני הכלים, יין ויאנג, זה הדאו שהוליד אחד והאחד שהוליד שניים, שמתואר בקאנון הדרך והסגולה. מכיוון שאין יין ויאנג טהורים, היאנג שעלה מעלה מכיל יותר יאנג מיין ולכן נחשב יאנג. היין שמוכל בתוך היאנג מושך אותו לרדת מטה. היין שירד מטה מכיל יותר יין מאשר יאנג ולכן נחשב יין. היאנג שמוכל בתוך היין מושך אותו לעלות מעלה. כאשר שניהם נפגשים במרכז, נברא האדם וריבוא הדברים. אלו הם שניים שיוצרים שלושה ושלושה שיוצרים את ריבוא הדברים. לכן למרות שמה שנמצא מעל פני הקרקע הינו יאנג, המקור שלו נמצא מתחת לפני הקרקע. למרות שמה שנמצא מתחת לפני הקרקע הינו יין, המקור שלו נמצא מעל פני הקרקע. המקור של היין והיאנג הוא השורש שלהם. באדם זה בא לידי ביטוי בדם הייני שנמצא באיבר לב-אש ובצ'י היאנגי שנמצא באיבר כליות-מים. בתורת התמורות זה מיוצג בקו הייני המקוטע שנמצא בין שני קווים יאנגים שלמים ומסמלים את טריגרמת האש שלמעלה, ומיוצג בקו היאנגי השלם שנמצא בין שני קווים יינים מקוטעים ומסמלים יחדיו את טריגרמת המים שלמטה.

הסינים מחלקים את השנה לשש עונות צ'י קבוע, או צ'י מארח. עונת הצ'י הראשונה מתחילה מיד לאחר שיא קור החורף  במקטע עונת צ'י "קור גדול", שמסמלת את ביאתו של האביב והשלב בו האוויר עובר מקור לחמימות. הצ'י היאנגי שנאסף אל הקרקע על ידי כוחות המתכת בסתיו ונאצר תחת פני הקרקע על ידי כוחות המים בחורף, פורץ כלפי מעלה ויוצר חיים בכל הזרעים שמתעוררים מתרדמת החורף ונובטים מעלה. נביטה זו היא צ'י העץ ומכיוון שהוא היאנג שיוצא מתוך האצירה והקיפאון של החורף תחת פני הקרקע, הוא משול לשורש היאנג שנמצא למטה. רגע יציאת היאנג מתוך היין קורה במעבר מנקודת שיא הקור של החורף, זאת נקודת התפנית בה הקור מסיים את תפקידו, בא אל קיצו ומתחיל להתפוגג, זהו היין שבא אל קיצו ומכונה קץ היין, או היפוך היין (ג'ואה יין). צ'י העץ הוא הכח המניע את החיים, אך כאשר נפגע האיזון של צ'י העץ ומופיעה פתולוגיה, הוא בא לידי ביטוי כרוח התנועה חסרת השליטה הרצונית. כאשר תנועה נבלמת ודרכיה נחסמות הופך צ'י העץ לרוח. מסיבות אלו מכונה הצ'י הראשון בשם קץ היין רוח עץ.


初气由六气而来。六气之时,雪大天寒,封藏气足,木气上升,只化生气,不化风气。凡大寒之后,民病温病,发热、头痛、身疼、倦怠、小儿麻疹皆木气生意不畅,疏泄化风之病。初气之时,小儿病麻疹,必神倦发热。小儿本身木气幼稚,不胜造化的木气疏泄也。人身内伤外感,风木之病极多,仲景《伤寒论·厥阴篇》死证之多可见也。如金气能收,木气不过疏泄,水气能藏,相火不动,水中温暖,木气根深,不病风也。
 הצ'י ההתחלתי מגיע [לאחר] הצ'י השישי. בעונת הצ'י השישי השלג רב והשמיים קרים ויש מספיק צ'י חתימה ואצירה. [כאשר] צ'י העץ עולה מעלה, הוא מסוגל להתמיר צ'י יצירה בלבד, ואינו מותמר לצ'י רוח. לרב לאחר [מקטע עונת צ'י] קור גדול, האנשים חולים במחלות חמימות (Wen Bing), פליטת חום [גוף], כאבי ראש, כאבי גוף, עצלנות תנועה, חצבת ילדים, כל אלו הם יצירה לא חלקה של צ'י העץ, חליצה והפרשה מתמירים חולי של רוח. בעונת הצ'י ההתחלתי, הילדים חולים בחצבת ולבטח נפשם תשושה [וגופם[ פולט חום. מלכתחילה צ'י העץ בילדים הוא צעיר ואינו גובר על [יכולות] הבריאה של חליצה והפרשה של צ'י העץ. מחלות רוח עץ בגוף האדם שמקורן בפגיעה פנימית או קליטה חיצונית, הינן רבות מאד. אפשר לראות זאת בכמות הגדולה של סינדרומים סופניים בפרק ג'ואה-יין שבדיון על פגיעת פתוגן של [ג'אנג] ג'ונג ג'ינג. אם צ'י המתכת מסוגל לאסוף וצ'י העץ אינו חולץ ומפריש באופן מוגזם, אז צ'י המים מסוגל לאצור ואש השר אינה נעה [ולכן] בתוך המים יש חמימות ושורשו של צ'י העץ [נטוע] עמוק [כך] שאין מחלות רוח.

הצ'י ההתחלתי (הראשון) מגיע לאחר שהצ'י השישי של השנה שעברה מסתיים. בזמן זה הקור בשיאו ולכן יכולת האצירה והחתימה של הצ'י מספקת בעוצמתה ומאפשרת שחרור מבוקר של הצ'י היאנגי. לכן צ'י העץ עולה מעלה באופן מתון ומתפקד כצ'י יצירה ובריאה, ואינו יוצר צ'י רוח חסר שליטה. לרב לאחר תקופת "קור רב" אנשים נוטים לחלות במחלות חום, חום גוף, כאב ראש, כאבים בגוף, חוסר כח ורצון לנוע, כל אלה הם סממנים לכך שהיווצרות צ'י העץ אינה חלקה והפצה והפרשה של תנועת העץ בטבע יוצרים רוח וחולי. בתקופת הצ'י ההתחלתי ילדים נוטים לחלות בחצבת, תשישות נפשית, עליית חום הגוף וכדומה. גופם של הילדים נמצא בדיוק בשלב הגדילה, שלב העץ, ואינו גובר על כח היצירה של צ'י העץ המפיץ ומפריש שקיים בעונה זו ומשפיע על גופם. השפעת צ'י העץ של הטבע עזה מדי עבור גופם של הילדים ולכן ביכולתו לגרום בקלות לחולי. לא משנה אם מדובר במחלות חיצוניות או כאלו שמקורן פנימי, מחלות הקשורות בצ'י העץ רבות ביותר. אם צ'י המתכת מסוגל לכנס, צ'י העץ אינו חורג בהפצה והפרשה, צ'י המים מסוגל לאצור, אש השר אינה נעה וישנה חמימות בתוך המים, כך שורשו של צ'י העץ עמוק ולא מופיע חולי של רוח.



רשומות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק א' - מקורות והתפתחות.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ג' - בעיות שתן.


רשומות נוספות העוסקות בתיאוריות של רופאים אלו:
                - שאו יאנג :  תחילת הקיץ - חודש רביעי
                - ג'ואה יין רוח עץ
                - שאו יין אש הריבון
                - שאו יאנג אש השר
                - תאי יין לחות אדמה
                - יאנג מינג יובש מתכת
                - תאי יאנג קור מים