יום רביעי, 25 באוקטובר 2017

איך להכין דייסת אורז סינית (קונג'י) מזינה וטעימה -Zhōu 粥

דייסת אורז היא מזון קל להכנה וקל לעיכול ומתאים במקרים של מחלה כאשר יש ירידה בתיאבון. ישנן ווריאציות שונות של דייסות אבל הבסיס נשאר זהה, אורז. על מנת להכין דייסת אורז בסיסית, יש להכין את המצרכים הבאים:

חצי כוס אורז עגול (חשוב שיהיה עגול, משאר סוגי האורז לא תיווצר דייסה)
שש כוסות מים
2-3 פרוסות ג'ינג'ר טרי
3-4 יח' שיזף סיני (Da Zao) - אין חובה להוסיף לדייסה. מוסיף מתיקות.
2 שיני שום
קורט מלח בהתאם לטעם האישי





שוטפים היטב את האורז ומכניסים לכלי בישול יחד עם 6 כוסות המים (יחס של 1/12 בין מים/אורז) ומניחים על להבה גדולה למשך כ-10 דקות (עד רתיחה). למרות שנראה שיש יותר מדי נוזלים, בסופו של דבר האורז יספח את הנוזלים והסיר יתמלא בדייסה.

כאשר המים רותחים יש להנמיך את הלהבה ולכסות חלקית את הסיר ולהמשיך לבשל עוד כ-30 דקות ולבחוש מדי פעם כדי שהאורז לא ידבק לתחתית. להוסיף את השום, הג'ינג'ר והשיזף הסיני ולכסות עם מכסה (חלקית, אחרת הדייסה תגלוש). להמשיך לבשל עוד כ-5 עד 10 דקות בהתאם להעדפתכם. 5 דקות יספיקו לקבלת דייסה עם הרבה נוזלים שמתאימה למקרים של איבוד נוזלים בשילשולים והקאות. 10 דקות יאפשרו לקבל דייסה סמיכה עם מעט נוזלים. להוסיף מלח ולאכול.

הקפידו על המינון הנכון. אפשר לראות בתמונות שחצי כוס אורז (100 מ"ל) מספיקה לכ-4 קערות דייסה מכיוון שהאורז סופח את כל המים. רצוי גם להקפיד לבדוק את הדייסה במהלך הבישול על מנת שלא תגלוש.









הערות לשאלות נפוצות:

1. לא לשלב עם פורמולה סינית שמכילה Cang Er Zi, או עם בשר סוס.
2. אפשר להכין את הדייסה ללא תוספות, רק על בסיס מים ואורז.
3. לילדים ומבוגרים שלא אוהבים דייסה, אפשר להוסיף רצועות דקות של חסה שמוסיפות טעם מר, וחתיכות חביתה.
4. אפשר לשלב בפנים הרבה דברים שמוסיפים לטעם או לבריאות - בטטה סינית, גוג'י ברי (לא לשלשולים), מעט דוחן (לחולשה גופנית), דמעות איוב (לבצקות) וכדומה.
5. במקרים של התקררות, לאחר לקיחת פורמולת Gui Zhi Tang שמעודדת זיעה קלה, אפשר לשתות דייסה חמימה על מנת לחמם את הגוף, לתמוך בייזוע ולהזין נוזלים כדי למנוע התייבשות עקב הזעה.
6. שיזף סיני מיובש כנראה לא נפוץ בארץ, אבל אפשר למצוא את הפרי בשווקים שונים או להחליפו ב"עֶנַאב".