יום שני, 20 במאי 2013

המדע שמאחורי אגרוף המיומנות הפנימית - חלק שני

מלאות בבטן, פתיחות בחזה
כאשר אנו נחים, גופנו רפוי ומשוחרר, בזמן פעולה גופנו כבר אינו רפוי או משוחרר. ישנן שתי סיבות לדבר,  הראשונה, על מנת שיהיה ניתן להניע את הגוף יש להאריך ולקצר את השרירים. השנייה, על מנת שניתן יהיה להפיק כח יש לשנות את מתח השרירים ועוצמת כיווצם. אם כן מתח בשרירים מחויב במציאות.

בדומה למה שתואר עד כה כמתח חיצוני, כך גם בחלק הפנימי אמור להתקיים מתח כלשהו. ניתן לחוש בקיומו של מתח זה בקלות יתרה, כאשר אנו מוציאים אגרוף מופיע לרגע מתח באזור החזה ומפתח הלב. קיימות ארבע סיבות להופעתו של מתח פנימי זה:
  1. רתע או כח נגדי לתנועה. בזמן שאנו מפעילים כח עם היד או הרגל לכיוון חוץ (הרחק מהגוף), על הגוף פועל כח נגדי כתגובה. כלומר, בזמן הפעלת כח באוויר, האוויר מפעיל כח מזערי כהתנגדות. לדוגמא כאשר יורים בתותח, גוף התותח נדחף חזרה בכיוון ההפוך. רתע זה מופעל על האיברים הפנימיים וטבעי שיביא להיווצרות מתח לשם התנגדות.
  2. הקשר שבין כל העצבים. למרות שהגפיים והאיברים הפנימיים מעוצבבים ע"י עצבים שונים (סמפטטים ופאראסימפטטים) , פקודה הניתנת בעצב אחד לא אחת משפיעה על עצב אחר. כך שכאשר אנו פוקדים על הוצאת אגרוף, עצבי חוט השדרה פוקדים על שרירי הזרוע להתכווץ, דבר המשפיע על העצבים הסימפטטים וגורם להופעת מתח באיברים הפנימיים.
  3. תנועת הריאות. כאשר הגפיים מפעילות כח כלפי חוץ הריאות מגורות לנשוף אוויר דבר המסייע ליצר כח כלפי חוץ. מכיוון שהריאות נושפות אוויר החוצה נוצר מתח בחזה.
  4. מתח בשרירים שבין הצלעות. מתח זה מושפע ישירות מהופעת מתח בזרועת, מכיוון שהזרועות ושרירי הצלעות מעוצבבים ע"י עצבי חוט השדרה דבר המביא להשפעה הדדית. מתח בשרירים שבין הצלעות מביא להקטנת חלל כלוב החזה כך שנוצרת תחושת לחץ בריאות והלב.
אצל רב האנשים, סוג זה של מתח נמצא באזור החזה. אצל אנשים רבים מתח זה בחזה הינו בלתי נמנע גם בזמן חוסר מעש, וברגע שמשתמשים בכח כלפי חוץ מופיע מתח רב.

איחוד בין מודעות ותנועה
מודעות כלפי פנים ומודעות כלפי חוץ  בזמן פעילות, המתח מגיע לגפיים. בגלל אופי תנועות שונה, לפעמים צד ימין מכווץ וצד שמאל משוחרר, לפעמים צד שמאל מכווץ וצד ימן משוחרר, ולפעמים שני הצדדים מכווצים. כיווץ משמעו מלאות, או מה שכונה יאנג בתרבות הסינית העתיקה. משוחרר משמעו חוסר, או יין. היחס ההדדי בין מכווץ למשוחרר, בין מלאות לחוסר זהה למה שנהוג היה לכנות בסין העתיקה כ"יחסיות הדדית בין יין ליאנג" - אחד מחמשת הכללים המסבירים את עקרון הטאי ג'י.

חוסר אחידות בין תנועה לכוונה יכול להצביע על מצב בו הכוונה מקדימה את הגוף בתנועה, אך גם מצב בו הגוף מקדים את הכוונה בתנועה. לא אחת ניתן להבחין במצב זה, בו הגוף מקדים את הכוונה בתנועה, כאשר אנו מתרגלים ברצף במשך זמןרב חזרה על תנועה אחת. לדוגמא, אצל מתרגל שינג אי צ'ואן, כאשר הינו מתרגל אחד מהאגרופים כמו פִּי צ'וּאֱן (劈拳 Pi Quan) או בְּנג צ'וּאֱן (崩拳 Beng Quan), כעבור זמן ממושך, יחל להופיע מצב בו הגוף מקדים את הכוונה בתנועה. קורה שעוד לפני הופעתה של הוראה במודעות להוציא אגרוף, האגרוף כבר יצא. נוצר מצב בו הכוונה רודפת אחרי הגפיים במקום שהכוונה תפקד על התנועה. במצב בו הכוונה מבחינה בתנועת הגפיים רק לאחר שכבר החלה התנועה, הכוונה מאבדת את יכולת הפיקוד על הגוף והופכת למבצעת פקודות הגוף. כאשר ישנה חתירה לעבר מטרה כלשהי, מצב של הכוונה מקדימה את הגוף בתנועה בולט מאד. עקב חוסר סבלנות, נוצר מצב בו הגוף עדיין בחצי הדרך אך הכוונה כבר טסה אל המטרה. אין זה אומר כי הכוונה אכן יכולה לעוף לבדה אלא שבדמיוננו הכוונה כבר הגיעה אל המטרה. בתוך הגוף ישנה תחושה של נטייה ומומנטום לתנועה קדימה, כאילו רוצה לפרוץ את קליפת הגוף ולצאת.

בפרקים קודמים הסברתי כי יש לתת תשומת לב למצבה של הבטן ולהיות מודע למתחים באזור זה. כמו כן כבר הסברתי כי בזמן תנועה יש לשים לב ליד ולכוחה המופנה החוצה. כלומר, לפקד על הכח בעזרת המודעות (כוונה). במצב זה, על המודעות לבצע שתי פעולות בו זמנית בכיוונים מנוגדים, כיצד זה אפשרי לביצוע.

בלתי אפשרי שהמודעות תופנה לשני כיוונים מנוגדים בו זמנית, על כן על הכיוון להשתנות לסירוגין, לזרום בין כיוון חוץ לכיוון פנים. כיצד לבצע זאת ? בעת תנועה של היד הרחק ממרכז הגוף, המודעות מפקדת על היד בכיוון חוץ. בעת תנועה לעבר מרכז הגוף, המודעות מפקדת על היד בכיוון פנים, ובאותה הזדמנות יחד עם הכיוון פנימה, על המודעות לעבור אל אזור הבטן. שאיפת אויר בזמן שהמודעות עוברת לאזור הבטן, מסייעת למודעות בפעולה. המודעות מתלווה לאוויר הנשאף פנימה ונעה פנימה, משם המרחק אל הבטן קצר ביותר. כאשר המודעות פונה כלפי חוץ, מלבד העזרה להכוונת המודעות החוצה ע"י פעולת הנשיפה, גם כיוון המבט מסיע רבות.

בזמן תנועה, אצל לא מעט אנשים, הופכת הנשימה להתנשפות גסה וקולנית. כמו שכבר הסברתי בפרקים קודמים הדבר נובע בחלקו מהצרת קנה הנשימה עקב מתח מיותר. על כן, כל שיש לעשות זה לשחרר את שרירי הפה, האף, העורף וכלוב החזה כך שלמרות שהנשימה כבדה היא עדין איננה התנשפות קולנית.

איחוד זה בין המודעות, התנועה והנשימה מכונה באמנויות הלחימה "הרמוניה בין צ'י, כוונה וכח". בשפת א"ל הסינית העתיקה, המבט מכונה "שן" (נפש), על כן בזמן ביצוע תנועה מהגוף והלאה יש להגיע לאיחוד בין נפש, צ'י, כוונה וכח.שימוש במודעות כלפי חוץ וכלפי פנים לסירוגין מסייע לריכוז המודעות ומונע התפזרות והסח הדעת. ישנה חשיבות רבה מאד לשמירת המודעות כלפי פנים. במקרה בו מבצע תנועה עם היד לכיוון מרכז הגוף אך שוכח לכוון ושמור את הכוונה לכיוון פנים, ייווצר מצב בו תנועות עתידיות יהיו חסרות כוונה.

משפטם של הקדמונים "הכח האמיתי של הדאן-טיאן" הינו טעות גמורה. הם שגו בכך שראו במודעות כח. הם שגו בכך שראו בכינוס המודעות והריכוז פנימה כאיסוף הכח. שגו בכך שראו בריכוז החוצה כשחרור כח. אזור הבטן התחתונה אותו כינו דאן-טיאן, אינו שונה ממה שתואר בפרק "מלאות בבטן, פתיחות בחזה" כדבר המייצר כח מטה.

חשיבות יציבה נכונה ואיתנות השרירים, הגידים והעצמות
יציבה נכונה חשובה ביותר. ראשית, בזמן עמידה, על הגפיים להיות בהרמוניה עם עקרונות המכאניקה של נקודת משען. מטרת תנועה אחידה (בו זמנית - על אותו אקורד) של הידיים והרגליים באמנויות האגרוף הפנימי, הינה במציאת נקודת משען מתאימה. כאשר אנו משחררים אגרוף החוצה בכל הכח, אם אין שליחת יד בו בזמן עם הרגל, אזי הגוף מאבד שיווי משקל מכיוון שאובדת נקודת המשען. כמו כן, מכיוון שקיים חשש ממעידה עוד לפני המעידה, אין אפשרות להשתמש בכל הכח. כלפי חוץ, יש לשלב בו זמנית עם יציאת האגרוף שליחת רגל החוצה לשמש כנקודת משען. כלפי פנים, יש התגברות מוצקות הבטן דבר המביא להתגברות ווקטור הכח מטה. כך הגוף זוכה ביציבות מלאה. 

במשפחת האומנויות הפנימיות קיימת אמירה מאד מעניינת "שלושת החודים מכוונים לאותו הכיוון". שלושת החודים הם קצה האף, קצה היד וקצה הרגל. כאשר קצה האף וקצה היד מופנים לאותו הכיוון, אזי הראיה מכוונת אל היד והרצון והכוונה ממוקדים. כאשר קצה היד וקצה הרגל מופנים בו זמנית לאותו הכיוון, אזי הגוף זוכה בנקודת משען נאותה.

במשפחת האומנויות הפנימיות יש להשאיר כיפוף נאות של מפרקי הידיים והרגליים. כך, נשמרת קפיציות מלאה בין פשיטה לכיפוף של השרירים והגידים בקרבת המפרק. דבר זה מביא למצב בו לחץ הנובע ממקור כח חיצוני לא יכול להביא לשבירה של המפרק. כמו כן נוצר מצב בו מתח השרירים והגידים אינו רב מדי כך שניתן ליצר כח היכול לשמש להתנגדות נוספת. לדוגמא, הפעלת כח כלשהו בצד החיצוני של הזרוע באזור המרפק, כאשר הזרוע מיושרת לגמרי, יכול להביא לשבירת המרפק. התעקשות על כיפוף מוגזם במרפק מפריע למשיכת הגוף לתנועה קדימה.

יום שלישי, 14 במאי 2013

המדע שמאחורי אגרוף המיומנות הפנימית - חלק ראשון

במהלך שיטוטי בשווקי ספרים משומשים בסין נתקלתי בספר ששמו צד את עייני - המדע שמאחורי אגרוף המיומנות הפנימית. מיהרתי לרכוש ספר זה שבדיעבד התברר כאוצר אמיתי. למחרת היום הראיתי את המציאה למורי, מאסטר ג'ואו ג'ינג-שואן, שזכר ספר נדיר זה מימי אימוניו המוקדמים והמליץ לי בחום לקרוא ולחקור את תוכנו. המדע שמאחורי אגרוף המיומנות הפנימית הוא אחד הספרים המרתקים ביותר שקראתי בתחום הצ'י-גונג והניי-גונג (מיומנות פנימית) המתאר את התועלת באימון מיומנויות פנימיות בשפה נהירה לכל קורא. שלא כמו ספרים סינים רבים אחרים, המשתמשים בהסברים פילוסופיים וקוסמולוגיים סינים מסובכים, בספר זה ניסה המחבר לספק הסבר מדעי לתוצאות המועילות מהאימון הפנימי. למרות שתוכן הספר רלוונטי עבורנו גם כיום, חשוב לקחת בחשבון כי הספר נכתב לפני כשבעים שנה וכי הידע שברשותנו כיום שונה במקצת ממה שהיה ברשות המחבר באותה תקופה.



על מנת להבין טוב יותר את תוכנו של הספר ועל מנת לקרוא חומרים נוספים שפרסם המחבר, גַ'אנג נַאי-צִ'י,  התחלתי לחפש אחר מידע נוסף בנוגע לחייו, השכלתו ואימוניו בתחום המיומנות הפנימית ואמנויות לחימה סיניות. למרות מאמצי למצוא מידע על המחבר, הן ברשת האינטרנט והן בחוגי אמנויות הלחימה בסין העלו ניסיונותיי חרס. מהמעט שנכתב בהקדמה לספר עולה כי ככל הנראה התאמן בשלוש אמנויות הלחימה הפנימיות שינג אי צ'ואן, טאי ג'י צ'ואן ובה גואה ג'אנג. לאחרונה הצלחתי למצוא מעט יותר מידע על האיש ופועלו כחלק מהמהפכה שהתחוללה בסין בתחילת המאה העשרים. כמו כן התברר לי שחיבר מאמר נוסף על צ'י גונג.

ב-2006 חזרתי וקראתי את הספר זה מספר פעמים ובסופו של דבר החלטתי לתרגמו לעברית על מנת שגם לקורא הישראלי תהיה ההזדמנות לעיין בתוכנו. מכיוון שהספר כולל הרבה תיאורים, סיפורים והסברים שלדעתי אינם כה חשובים, בחרתי לדלג עליהם ולתרגם רק את החלקים אותם מצאתי חשובים. הספר הוצא לאור לראשונה בשנת 1928 בשפה הסינית.

המיומנות הפנימית ותשישות
המיומנות הפנימית מסלקת את התשישות המיותרת ב-3 האופנים הבאים:
  1. בזמן מנוחה אזורי החזה והבטן, המכילים את האיברים החיוניים בגוף, רפויים ורופסים לגמרי.
  2. בזמן תנועה, המתח מועבר מן החזה אל אזור הבטן.
  3. הימנעות ממתח לא מודע באזורים סטאטיים.

וו ג'י - רפיון מלא של כל הגוף בזמן מנוחה
לפני שמתחילים לתרגל תנועה באמנות המיומנות הפנימית ישנו שלב הכנה של תנוחה סטאטית בה מביאים את הגוף כולו למצב רפיון. תנוחת הכנה זו חשובה ביותר לתרגול כולו. תחילה, יש לעמוד בעמידה חזיתית או בעמידה עם פניה קלה הצידה, כאשר הגוף כולו בהרמוניה עם עקרונות המכאניקה של נקודת משען. אין חוסר נוחיות באף אזור בגוף, כל המפרקים מקופלים מעט בטבעיות. לאחר מכן יש לבחון את הגוף בעזרת המודעות לפי הסדר מלמעלה למטה, ראש, צוואר, כתפיים, חזה, זרועות, בטן, ישבן ורגליים ולחוש האם קיים מתח מיותר ולא מודע באזור כלשהו. במידה וקיים מתח שנוצר בעקבות יציבה לא נכונה יש לתקנו, מתח לא מודע יש לשחרר במודע. כעת יש לחוש האם הנשימה טבעית וללא הפרעה ולשים לב שהנשימה רגועה. אח"כ יש לאפשר לכל הגוף, לכל האיברים הרפויים והמשוחררים לצנוח בטבעיות מטה ע"י כח הכובד. צניחה ושקיעה לא מודעת וטבעית לגמרי.

מנח השלד מבוסס על חוקי המכאניקה של נקודת משען ואינו מוכרח להישען ע"ג השרירים והגידים ע"מ לשמור על המבנה. על השרירים והגידים להיות כאילו הינם תלויים ע"ג קולב, כל זאת תוך כדי נשימה קלה ורגועה בדומה לשובל עשן העולה מהקטורת. נשימה טבעית תלויה לגמרי בהתרחבות והתכווצות טבעית של הריאות ללא התערבות מכוונת.

בזמן זה אסור שהעיניים או האוזניים יבחינו בעולם שבחוץ, מכיוון שברגע שהם מודעים למתרחש מסביב מופיע מתח לא מודע בחזה. יש להתמקד אך ורק בשמירה על מצב הרפיה של כל חלקי הגוף ובייחוד שהנשימה נשארת טבעית. התמקדות זו מסייעת להימנע משימת לב למתרחש מסביב.  אם הנשימה קולנית וכבדה, פעמים רבות נובע הדבר ממתח בקנה הנשימה ולא עקב נשימה מהירה. כל שיש לעשות הוא להימנע ממתח בפה, באף, בצוואר ובחזה וכתוצאה מכך יתרחב קנה הנשימה והנשימה הופכת קלילה.

בשונה ממבוגרים ניתן להבחין כי אצל ילדים אין כל מתח בחזה. אצל ילדים רפיון השרירים והנשימה המתוארים למעלה הינם טבעיים. החזה והבטן בולטים מעט החוצה. במצב זה הקיבה והמעיים מונחים ולא תלויים. למרות שמעשית לא באמת מדובר בתליה, נפשית יש תחושה כי אין מקום בטוח להניחם כך שאין ברירה אלה לתלותם מעלה בכדי למנוע צניחה.בעקבות התחושה כאילו המעיים והקיבה תלויים מופיעה חרדה מפני צניחתם בתת הכרה, יותר מכך נוצר לחץ של הבטן כלפי מעלה כביכול בכדי למשמש כתמיכה לקיבה והמעיים מפני שקיעה. חרדה תת הכרתית זו מפני שקיעת המעיים ומתח באזור החזה הינם ביחס של סובב ומסובב. עקב המתח בחזה מתכווצים שרירי החזה והאיברים הפנימיים. באותו זמן המעיים מורמים ממקומם המקורי ובעקבות זאת נוצרת תחושה מוטעית של אשליית תליה ולכן מופיעה חרדה מפני נפילת המעיים.

מעגל זה של חרדה ומתח בחזה מביא לתשישות. לחץ מעלה של קיר המעיים מתיש מאד, כל אחד יכול להרגיש זאת. עקב גורם התשישות יש להשתחרר מדי פעם. אך ברגע שעולה מחשבה בראש או כאשר יש רצון לבצע פעולה כלשהי מייד חוזר מצב זה של לחץ כלפי מעלה. שחרור וכיווץ מחזוריים אלה מביאים לתנועה מרובה של המעיים והקיבה ויוצרים עייפות.

עלינו לשאוף להגיע למצב בו הגוף כולו משוחרר מכל מתח מיותר. מצב זה של שחרור ממתח ורפיון הגוף מכונה בספרות הדאואיסטית כ"וו ג'י" (ללא קטבים) או "יין ויאנג טרם נקבעו". מהו יין? יין הוא חוסר/ריקנות. מהו יאנג? יאנג הוא מלאות. בזמן זה כל הגוף רפוי ומשוחרר. גם החזה וגם הבטן נמצאים במצב זהה של רפיון. כאשר מתחילים לנוע יש לשמור על בטן מלאה וחזה רחב. על כן נאמר "ריקנות ומלאות עדיין לא נקבעו" (עדיין אין הפרדה בין מלא לריק רק תוהו, או יין ויאנג טרם הופרדו והכול מורכב מה-צ'י הראשוני,מכונה בסין כ"טרום בריאה", כלומר לפני ההפרדה בין שמיים לאדמה). על כן כל השמות האלה בעלי משמעות זהה "שמיים מוקדמים","וו ג'י", "יין יאנג טרם נקבעו" וכד' בספרות הבודהיסטית מכונה הדבר "נינוחות" או "להתקיים בטבעיות"  (דזה דזאי).  בזמן זה פנים וחוץ הגוף מקבלים את מרותו של כח הכובד ושוקעים מטה ללא שמץ של התנגדות. כל תאי הגוף מבודדים האחד מן השני ואינם קשורים או דואגים לתאים אחרים, כל אחד קיים בפני עצמו ולבדו.

המשך בחלק שני
                                                                                                                                                             

 הערות

תרגום מסינית לעברית - ניצן אורן
  1. גַ'אנג נַאי-צִ'י 章乃器 Zhang Nai-Qi
  2. המדע שמאחורי אגרוף המיומנות הפנימית 科学的内功拳
  3. להתקיים בטבעיות 自在 zi Zai
  4. עוד על מיומנות פנימית וההבדל מצ'י גונג