ברשומה קודמת פרטתי מעט על התפתחות התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה ועיקריה. אחת הנקודות החזקות באסכולה זו היא היכולת ליישם את התיאוריה המעגלית מבחינת אבחון מחלות ופעולת מרשמים וצמחים. ברשומה זו אתמקד בניתוח של פגיעת פתוגן בחיצון והשפעתו על התנועה המעגלית של הצ'י המזין והצ'י המגן. כמו כן אפרט את פעולת הפורמולות הקלאסיות Gui Zhi Tang ו-Ma Huang Tang לפי המודל המעגלי. את הציטוטים תרגמתי מהכתבים הסינים של חוּאֲנג יוּאֱן-יוּ ופֳּנג דְֶזה-אִי.
התנועה המעגלית של הצ'י המגן והצ'י המזין
פרוש: הקשר בין כבד וריאות לסוגי הצ'י והדם ואזור תנועתם. הצ'י על כל הווריאציות שלו בגוף, כולל הצ'י של האיברים הפנימיים וזה הזורם בתוך הערוצים, נשלט על ידי הריאות ומופץ על ידיהן אל כל יעדיו. ההיבט של הצ'י אשר הופץ אל האיברים מכונה בשם הכללי צ'י ואילו הצ'י אשר נשלח אל החיצון וזורם מחוץ לערוצים הפרושים שם מכונה צ'י מגן. כל הדם שבגוף, כולל הדם שבאיברים והערוצים, נשלט על ידי הכבד. ההיבט של הדם בתוך האיברים השונים מכונה בשם דם ואילו ההיבט של הדם הזורם בתוך הערוצים הפרושים בחיצון מכונה צ'י מזין. כלומר השוני בשמות צ'י - צ'י מגן ודם - צ'י מזין הוא במיקום תנועתם. כאשר הצ'י והדם משמשים את האיברים אזי הם יכונו צ'י ודם. כאשר הצ'י והדם נעים בהיבט שטחי של הגוף בסביבת הערוצים אזי הם מכונים צ'י מגן וצ'י מזין.
פרוש: הקשר בין תאי-יאנג, צ'י מגן וצ'י מזין. הצ'י המזין והדם הינם באחריות הכבד אילו הצ'י המגן ושאר הצ'י שבגוף הינם באחריות הריאות. הצ'י המזין נע בתוך הערוצים ואילו הצ'י המגן נע מחוץ לערוצים אך שניהם נעים בחיצון ותפקודם מושפע מתאי-יאנג. לכל אחד מששת הערוצים של הגוף יש שטח ספציפי עליו הוא מופקד בהיבט החיצוני של הגוף ואילו תאי-יאנג, מלבד היותו מופקד על האזור בו עובר הערוץ, הוא אחראי גם על החיצון כולו כולל השטחים של כל אחד מהערוצים על פני העור.
פרוש: המקור לצ'י, צ'י מגן, צ'י מזין ודם. הצ'י המגן והצ'י של האיברים הנשלטים על ידי הריאות כמו גם הצ'י המזין והדם הנשלטים על ידי הכבד, מקורם בטחול-קיבה שבמחמם האמצעי המתמירים וממצים את המזון הנכנס אל הגוף.
פרוש: אופיים של הצ'י המגן והצ'י המזין. ניקוז והפרשה (疏泄 shū xiè) - פעולת הכבד לשם פתיחת חסימות במסלול התנועה לשם קיום זרימה חלקה ללא הפרעה. פורה (荣 róng) - השם הקדום לצ'י המזין. פתיחת החסימה ותנועה חלקה מכונה בשם פורה. פעולת הכינוס והאיסוף פנימה מכונה הגנה. האופי של צ'י האש וצ'י העץ הוא התרחבות, פרישה והפצה כלפי חוץ ואילו האופי של צ'י המתכת וצ'י המים הוא התכנסות, קליטה ואיסוף פנימה. כיוון התנועה של הצ'י העץ והאש הוא מן הפנים אל החוץ בדומה ללבלוב ופריחה של העצים כאשר הם פוריים באביב על כן צ'י זה מכונה צ'י פורה (צ'י מזין). כיוון התנועה של צ'י המתכת והמים הוא מן החוץ פנימה (כינוס) ובכך הוא בעצם מסוֹכֵךְ ומגן מן החוץ על כל אשר נמצא בפנים ולכן מכונה צ'י מגן. השמות צ'י מגן וצ'י מזין הם כינוי לכל הצ'י שבגוף אשר אינו בתוך האיברים הפנימיים וגם צ'י זה נע בתנועה מעגלית. התנועה המעגלית נוצרת מתנועות מנוגדות כגון עליה-ירידה וכינוס-פיזור. כאשר האיזון היוצר את התנועה המעגלית מופר נוצרת היפרדות בין הכוחות המנוגדים ונוצרת מחלה. כאשר יש נטייה לפיזור ותנועה החוצה, למשל עקב פתוגן רוח (פיזור), אזי תופיע מחלה בצ'י המזין (מפזר). כאשר יש נטייה לכינוס פנימה, למשל עקב פתוגן קור (כינוס), אזי תופיע מחלה בצ'י המגן (מכנס). כאשר משיבים את האיזון למערכת והתנועה שבה להיות מעגלית תצא זיעה והחולה יחלים.
פתולוגיה בתנועה המעגלית של הצ'י המגן והצ'י המזין
הכוונה המקורית של ארבעת הקדושים - מקור הצ'י והדם - חוּאֲנג יוּאֱן-יוּ
הצ'י נשלט על ידי הריאות, כל הצ'י של האיברים והערוצים כולו הפצה של צ'י הריאות, כאשר הוא באיברים אזי נקרא בשם צ'י, וכאשר הוא בערוצים אזי נקרא צ'י מגן. דם נשלט על ידי הכבד, כל הדם של האיברים והערוצים כולו זרימה של דם הכבד, כאשר הוא באיברים אזי נקרא בשם דם, וכאשר הוא בערוצים אזי נקרא צ'י מזין. מזין ומגן הינם הצ'י והדם של הערוצים.
פרוש: הקשר בין כבד וריאות לסוגי הצ'י והדם ואזור תנועתם. הצ'י על כל הווריאציות שלו בגוף, כולל הצ'י של האיברים הפנימיים וזה הזורם בתוך הערוצים, נשלט על ידי הריאות ומופץ על ידיהן אל כל יעדיו. ההיבט של הצ'י אשר הופץ אל האיברים מכונה בשם הכללי צ'י ואילו הצ'י אשר נשלח אל החיצון וזורם מחוץ לערוצים הפרושים שם מכונה צ'י מגן. כל הדם שבגוף, כולל הדם שבאיברים והערוצים, נשלט על ידי הכבד. ההיבט של הדם בתוך האיברים השונים מכונה בשם דם ואילו ההיבט של הדם הזורם בתוך הערוצים הפרושים בחיצון מכונה צ'י מזין. כלומר השוני בשמות צ'י - צ'י מגן ודם - צ'י מזין הוא במיקום תנועתם. כאשר הצ'י והדם משמשים את האיברים אזי הם יכונו צ'י ודם. כאשר הצ'י והדם נעים בהיבט שטחי של הגוף בסביבת הערוצים אזי הם מכונים צ'י מגן וצ'י מזין.
התרת הקשיים מפגיעת פתוגן בחיצון - מחלות מיוחדות של מזין ומגן - חוּאֲנג יוּאֱן-יוּ
הכבד מנהל את הצ'י המזין והדם, הריאות מנהלות את הצ'י המגן והצ'י, צ'י מזין נע בתוך הערוץ (mai) צ'י מגן נע מחוץ לערוץ והכל נשלט על ידי הערוץ היחיד של היאנג הכביר (תאי יאנג), מכיוון שהיאנג הכביר נמצא בחיצון של ששת הערוצים על כן הוא אחראי על העור של הגוף כולו.
פרוש: הקשר בין תאי-יאנג, צ'י מגן וצ'י מזין. הצ'י המזין והדם הינם באחריות הכבד אילו הצ'י המגן ושאר הצ'י שבגוף הינם באחריות הריאות. הצ'י המזין נע בתוך הערוצים ואילו הצ'י המגן נע מחוץ לערוצים אך שניהם נעים בחיצון ותפקודם מושפע מתאי-יאנג. לכל אחד מששת הערוצים של הגוף יש שטח ספציפי עליו הוא מופקד בהיבט החיצוני של הגוף ואילו תאי-יאנג, מלבד היותו מופקד על האזור בו עובר הערוץ, הוא אחראי גם על החיצון כולו כולל השטחים של כל אחד מהערוצים על פני העור.
הבהרת משמעות פגיעת פתוגן בחיצון - הסבר על מגן ומזין - חוּאֲנג יוּאֱן-יוּ
הריאות אחראיות על צ'י. צ'י הנע בעור נקרא מגן. הכבד אחראי על הדם. דם הזורם בערוצים נקרא מזין. למרות שהריאות אוצרות צ'י מגן וצ'י והכבד אוצר צ'י מזין ודם, מעשית שניהם יוצאים מהמחמם האמצעי, מכיוון שהצ'י והדם הם השינוי וההתמרה של המים והדגן.
פרוש: המקור לצ'י, צ'י מגן, צ'י מזין ודם. הצ'י המגן והצ'י של האיברים הנשלטים על ידי הריאות כמו גם הצ'י המזין והדם הנשלטים על ידי הכבד, מקורם בטחול-קיבה שבמחמם האמצעי המתמירים וממצים את המזון הנכנס אל הגוף.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה - משמעות פורה ומגן - פֳּנג דְֶזה-אִי
ניקוז והפרשה מכונה פורה, קליטה ואיסוף מכונה מגן. ניקוז והפרשה הוא הצ'י של העץ והאש, קליטה ואיסוף הוא הצ'י של המתכת והמים. כיוונו של צ'י העץ והאש מבפנים החוצה והינו בעל משמעות של ליבלוב (פורה), ולכן מכונה פורה. כיוונו של צ'י המתכת והמים מן החוץ פנימה והינו בעל משמעות של הגנה ושמירה ולכן מכונה מגן. פורה ומגן הוא כינוי של התנועה המעגלית של הצ'י בגוף כולו ושאינו באיברים הפנימיים. בזמן שיש היפרדות של כל התנועה המעגלית כולה, במידה ויש נטייה לניקוז והפרשה אזי הפורה יחלה, במידה ויש נטייה לקליטה ואיסוף אזי המגן יחלה. אם נפרדו אך שבו להתאחד, פורה ומגן נפגשים והתנועה המעגלית משתקמת לאחת ואז תצא זיעה והמחלה תחלים.
פרוש: אופיים של הצ'י המגן והצ'י המזין. ניקוז והפרשה (疏泄 shū xiè) - פעולת הכבד לשם פתיחת חסימות במסלול התנועה לשם קיום זרימה חלקה ללא הפרעה. פורה (荣 róng) - השם הקדום לצ'י המזין. פתיחת החסימה ותנועה חלקה מכונה בשם פורה. פעולת הכינוס והאיסוף פנימה מכונה הגנה. האופי של צ'י האש וצ'י העץ הוא התרחבות, פרישה והפצה כלפי חוץ ואילו האופי של צ'י המתכת וצ'י המים הוא התכנסות, קליטה ואיסוף פנימה. כיוון התנועה של הצ'י העץ והאש הוא מן הפנים אל החוץ בדומה ללבלוב ופריחה של העצים כאשר הם פוריים באביב על כן צ'י זה מכונה צ'י פורה (צ'י מזין). כיוון התנועה של צ'י המתכת והמים הוא מן החוץ פנימה (כינוס) ובכך הוא בעצם מסוֹכֵךְ ומגן מן החוץ על כל אשר נמצא בפנים ולכן מכונה צ'י מגן. השמות צ'י מגן וצ'י מזין הם כינוי לכל הצ'י שבגוף אשר אינו בתוך האיברים הפנימיים וגם צ'י זה נע בתנועה מעגלית. התנועה המעגלית נוצרת מתנועות מנוגדות כגון עליה-ירידה וכינוס-פיזור. כאשר האיזון היוצר את התנועה המעגלית מופר נוצרת היפרדות בין הכוחות המנוגדים ונוצרת מחלה. כאשר יש נטייה לפיזור ותנועה החוצה, למשל עקב פתוגן רוח (פיזור), אזי תופיע מחלה בצ'י המזין (מפזר). כאשר יש נטייה לכינוס פנימה, למשל עקב פתוגן קור (כינוס), אזי תופיע מחלה בצ'י המגן (מכנס). כאשר משיבים את האיזון למערכת והתנועה שבה להיות מעגלית תצא זיעה והחולה יחלים.
תרשים התנועה המעגלית כפי שאני מבין אותו מכתבי אסכולה זו |
פתולוגיה בתנועה המעגלית של הצ'י המגן והצ'י המזין
התרת הקשיים מפגיעת פתוגן בחיצון - מחלות מיוחדות של מזין ומגן - חוּאֲנג יוּאֱן-יוּרוח מזיקה לצ'י מגן. צ'י מגן מושפע מהצ'י של ריאות מתכת, אופיו צלול ויורד והינו אוסף ומכנס. כאשר הוא מקבל את השפעת הניקוז והפיזור של פתוגן הרוח, הצ'י המגן והצ'י רוצים עוד יותר לכנס וכתוצאה מכך הצ'י המזין מדוכא ומופיע חום (גוף). כאשר יש קונסטיטוציה של יאנג משגשג בתוך הגוף, לרב תעבור המחלה לאיבר הפו של יאנג מינג, כאשר היאנג שבפנים אינו משגשג לא תוכל המחלה להיכנס אל תוך איבר הפו.
קור מזיק לצ'י מזין. צ'י מזין מושפע מהצ'י של כבד עץ, אופיו חמים ועולה והינו מפיץ ומפזר. כאשר הוא מקבל את השפעת הסגירה וההגבלה של פתוגן הקור, הצ'י המזין והדם רוצים עוד יותר להפיץ וכתוצאה מכך הצ'י המגן מדוכא ומופיע תיעוב קור. כאשר יש קונסטיטוציה של יין משגשג בתוך הגוף, לרב תעבור המחלה לאיבר הדזאנג של היין הכביר (תאי-יין), כאשר היין שבפנים אינו משגשג לא תוכל המחלה להיכנס אל תוך איבר הדזאנג.
פרוש: פתוגן רוח וצ'י מגן בעלי אופי הפוך. מכיוון שהצ'י המגן מקורו בריאות-מתכת על כן אופיו איסוף וכינוס. מכיוון שאופיה של הרוח הוא פיזור היא מפריעה לצ'י המגן לכנס ולכן הצ'י המגן נאלץ להאבק בפיזור על ידי הגברת הכינוס פנימה וכתוצאה מכך הוא מדכא את הצ'י המזין (בעל אופי של פיזור) וגורם להופעת חום (האנרגיה של העץ והאש חמה). אצל אדם בעל קונסטיטוציה של יאנג משגשג החום שנוצר עקב דיכוי הצ'י המזין יתחזק עקב היאנג המשגשג ויכנס פנימה אל איברי היאנג מינג (קיבה ומעי גס). פתוגן קור וצ'י מזין בעלי אופי הפוך. מכיוון שהצ'י המזין מקורו בכבד-עץ על כן אופיו פיזור והפצה. מכיוון שאופיו של הקור הוא כינוס וכיווץ הוא מפריע לצ'י המזין להתנועה החופשית של הפצה ולכן הצ'י המזין נאלץ להאבק בכינוס של הקור. המאבק של הצ'י המזין כנגד הכינוס של הקור יתבטא בהגברת תנועת ההפצה החוצה אשר מונעת מהצ'י המגן לכנס כראוי ולכן מופיע תיעוב קור (אנרגית הצ'י המגן המגיע מהריאות הינה קרה). אצל אדם בעל קונסטיטוציה של יין משגשג וקור המחלה נוטה להיכנס אל עבר תאי-יין טחול.
הבהרת משמעות פגיעת פתוגן בחיצון - הסבר על רוח וקור - חוּאֲנג יוּאֱן-יוּפגיעה של רוח באדם חייבת להיות קשורה בפעולת כינוס החוץ של המתכת והמים. מתכת ומים אחראיים על צ'י מגן. אופיו של הצ'י המגן הוא קליטה ואיסוף ואילו אופייה של הרוח הוא הפצה והפרשה. כאשר צ'י מגן וצ'י אינם נפתחים הם ינוקזו על ידי הרוח, ולכן יתאוו להיאסף ולכנס עוד יותר. הם ינסו לכנס אך לא יצליחו ולכן יסגרו את הצ'י המזין והדם בפנים וייצרו חום פנימי.
פגיעה של קור באדם חייבת להיות קשורה בפעולת הפרשה החוצה של עץ ואש. עץ ואש אחראיים על צ'י מזין. אופיו של הצ'י המזין הוא הפצה והפרשה ואילו אופיו של הקור הוא סגירה ותרדמת. כאשר צ'י מזין ודם אינם מעוכבים, הם יסגרו בעזרת קור, ולכן יתאוו יותר להפיץ ולהפריש. הם ינסו להפריש אך לא יצליחו ולכן בחוץ יכבלו את הצ'י המגן והצ'י ויווצר קור בחיצון.
פרוש: פתוגן רוח מביא לפגיעה בפעולת הכינוס פנימה הקשורה במתכת ומים. מכיוון שהצ'י המגן נשלט על ידי המתכת והמים, על כן אופיו קליטה ואיסוף. אופי זה של הצ'י המגן הפוך מאופיה של הרוח המפזרת ומפיצה. פגיעה של רוח גורמת לפיזור הכינוס של הצ'י המגן ולכן הוא נאבק בפיזור על ידי הגברת הכינוס פנימה. כינוס פנימה מוגבר של הצ'י המגן יביא לדיכוי של הצ'י המזין והחם ויביא להיווצרות חום בפנים. פתוגן קור מביא לפגיעה בפעולת הפיזור החוצה הקשורה בעץ ואש. מכיוון שהצ'י המזין נשלט על ידי העץ והאש, על כן אופיו פיזור והפצה. אופי זה של הצ'י המזין הפוך מאופיו של הקור המכנס וסוגר. פגיעה של קור גורמת לכינוס וסגירה של הצ'י המזין ולכן הוא נאבק בכינוס על ידי הגברת הפיזור החוצה. פיזור מוגבר של הצ'י המזין יביא לדיכוי תנועת הכינוס של הצ'י המגן הקר ולהופעת קור בחיצון.
השבת האיזון לתנועה המעגלית של הצ'י המגן והצ'י המזין
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה - פֳּנג דְֶזה-אִיניתוח של מרתח קינמוןזהו מרתח המטפל בסינדרום חיצון של מגן ופורה עם נטייה לניקוז והפרשה. רוח היא סוג של צ'י ניקוז והפרשה בשמיים. פורה הוא צ'י ניקוז והפרשה באדם. יש ניקוז והפרשה ולכן יש חום גוף ותיעוב רוח, יש ניקוז והפרשה ולכן יש יציאת זיעה. אופי הרוח הוא ניקוז והפרשה ולכן הדופק מתון. מתון משמעו מופרש ומתנקז נעדר ומתפזר. פורה ומגן נעים בחיצון של הגוף, מכיוון שיש מחלת פורה ומגן על כן הדופק צף. המגן נפגע והפורה מדוכא, אין הרמוניה בין פורה ומגן ולכן העורף נוקשה, הראש כואב והגוף כואב. צ'י מגן קולט ומכנס ושונה באופיו מהרוח ולכן רוח אינה מזיקה לפורה אך פוגעת במגן. המגן נפגע מהרוח אך המחלה הינה בעצם בפורה. הרוח פוגעת במגן והפורה חולה - מגן נפגע ולכן פעולת הקליטה והכינוס של המגן מתמעטת, פעולת הניקוז וההפרשה של הפורה מתגברת, התגברות זו יוצרת דיכוי ודיכוי הוא חולי.
פרוש: מרתח Gui Zhi מטפל בסינדרום חיצון בו יש פגיעה בשני הצ'י שבחיצון, צ'י מזין וצ'י מגן עם נטייה להפצה החוצה. פתוגן הרוח הוא אחד מששת הצ'י של השמיים ואופיו, בדומה לאופי העץ, הוא פתיחה של חסימה בעזרת תנועת פיזור והפצה. בדומה לצ'י הרוח שבשמיים, הצ'י המזין בעל תכונות פיזור והפצה בגוף האדם. מכיוון שכך ההפצה מתחזק עקב הרוח על כן הביטוי של הצ'י הפורה רב יותר ודיכויו מביא לעליה בחום הגוף, תיעוב רוח והפרשה של זיעה. מכיוון שאופי הרוח הוא פיזור על כן הדופק אינו הדוק אלא רפוי בדומה לאופיה של הרוח. מכיוון שהצ'י המזין והצ'י המגן נמצאים בהיבט שטחי יחסית של הגוף (ביחס לאיברים הפנימיים) על כן כאשר יש בהם מחלה הדופק יצוף על פני השטח. האופי המפזר של הרוח דומה לזה של הצ'י המזין ולכן אינו מזיק לו אלא לצ'י המגן שאופיו כינוס. מכיוון שהצ'י המגן נפגע הוא מגביר את כינוס הצ'י המזין ולכן גורם למחלה בצ'י המזין - חום.
במרשם זה נשתמש ב Shao Yao לקליטה וכינוס של הניקוז וההפרשה של הצ'י הפורה לשם הפגשתו עם הצ'י המגן. שימוש ב Gui Zhi - Gui Zhi מחזק את יאנג החיצון ומווסת את פורה ומגן. צ'י פורה מדוכא ולכן התנועה אינה מעגלית וצ'י המרכז נחלש. על כן נשתמש ב Zhi Gan Cao להטליא את צ'י המרכז, Sheng Jiang, Da Zao מסייעים לצ'י הקיבה וממלאים את נוזלי הקיבה לשם וויסות והסדרת הפורה והמגן. Shao Yao מכנס את הניקוז וההפרשה של הצ'י הפורה ומוריד את ערוץ כיס המרה. לאחר שתיית מרתח זה צ'י המרכז משתקם ופורה ומזין שבים להרמוניה ולכן זיעה יוצאת והמחלה ממוגרת. מכיוון שכבר יצאה זיעה ספונטאנית (מהמחלה) והזיקה לנוזלים על כן נשתה דייסת אורז חמה לסייע לנוזלי הגוף ולשמש (כחומר גלם) לזיעה.
פרוש: השימוש ב Bai Shao במרשם זה משמש לכינוס של הצ'י המזין אשר פעולת הפיזור שלו התגברה בעקבות הרוח. התגברות הפיזור של הצ'י המזין אילץ את הצ'י המגן לכנס יותר ולגרום לחולי. במקרה זה ה Bai Shao מוריד את נטל הכינוס מהצ'י המגן. חוסר האיזון בין הצ'י המגן והצ'י המזין הפריע לתנועה המעגלית ופגע בתנועת הציר (טחול-קיבה) וכתוצאה מכך להחלשותו. הצמח Zhi Gan Cao משמש לחיזוק החוסר של טחול-קיבה. מכיוון שהופרשה זיעה, נגרמה פגיעה לנוזלי הקיבה ולשם כך נוספו הצמחים Sheng Jiang, Da Zao. גם דייסת אורז מסייעת לשיקום נוזלי הגוף שנפגעו עקב ההזעה.
ניתוח של מרתח Ma Huangמטפל בפלישת פתוגן קור חיצון אל הפורה והמגן, עורף נוקשה, כאב ראש, כאב גוף, כאבי מפרקים, העדר זיעה, תיעוב קור, דופק צף ומתוחמטפל בסינדרום חיצון של פורה ומגן עם נטייה לקליטה וכינוס. קור הוא סוג של צ'י קליטה וכינוס בשמיים. מגן הוא צ'י קליטה וכינוס באדם. יש קליטה וכינוס ולכן יש תיעוב קור, יש קליטה וכינוס ולכן אין זיעה. קליטה וכינוס ולכן הדופק הדוק (מתוח). הדוק משמעו קליטה וכינוס סגירה והגבלה. פורה ומגן נעים בחיצון של הגוף, מכיוון שיש מחלת פורה ומגן על כן הדופק צף. הפורה נפגע והמגן מדוכא, אין הרמוניה בין פורה ומגן ולכן העורף נוקשה, הראש כואב, הגוף כואב והמפרקים כואבים. צ'י פורה מנקז ומפריש ושונה באופיו מהקור ולכן קור אינו מזיק למגן אך פוגע בפורה. הפורה נפגע מהקור אך המחלה הינה בעצם במגן. הקור פוגע בפורה והמגן חולה - פורה נפגע ולכן פעולת הניקוז והפרשה של הפורה מתמעטת, פעולת הקליטה וכינוס של המגן מתגברת, התגברות זו יוצרת דיכוי ודיכוי הוא חולי.
פרוש: מרתח Ma Huang מטפל בסינדרום חיצון בו יש פגיעה בשני הצ'י שבחיצון, צ'י מזין וצ'י מגן עם נטייה לכינוס פנימה. פתוגן הקור הוא אחד מששת הצ'י של השמיים ואופיו, בדומה לאופי המתכת, הוא כינוס ואיסוף פנימה. לצ'י המגן תכונות דומות לצ'י הקור, גם הוא קר ומכנס פנימה. מכיוון שהצ'י המגן קריר ומכנס על כן מופיעים תיעוב קור, אין יציאת זיעה והדופק הופך להדוק. מכיוון שהפגיעה היא באיזון של הצ'י המגין והצ'י המזין שבחיצון על כן הדופק צף ומבטא פגיעה באיזון החיצון. פגיעה באיזון שני הצ'י בחיצון פוגעת בתנועתם ומתבטאת בכאבים שונים בעורף, הגוף והמפרקים. מכיוון שאופיו המכנס של הקור דומה לאופיו של הצ'י המגן, הוא אינו מזיק לצ'י המגן אך מזיק לצ'י המזין השואף לפזר ולהפיץ. למרות שהפגיעה של הקור המכנס היא בפיזור של הצ'י הפורה, מעשית מופיעה מחלה בצ'י המגן. מכיוון שהקור מנסה לכנס את הצ'י הפורה, הצ'י הפורה מגביר את הפצתו ודוחק את הכינוס של הצ'י המגן ואף מביא לתקיעותו.
במרשם זה נשתמש ב Ma Huang בעיקר לניקוז והפרשה של כח הקליטה והכינוס של הצ'י המגן. נשתמש ב Gui Zhi להטיב עם היאנג שבחיצון ולווסת את הפורה והמגן. צ'י מגן נוטה להיות מדוכא והתנועה אינה מעגלית ולכן חובה שצ'י המרכז יחלש, על כן נשתמש ב Zhi Gan Cao למילוי צ'י המרכז. נשתמש ב Xing Ren מכיוון שסגירת המגן גורמת לצ'י הריאות לִסְרוֹר ולגרום לקשיי נשימה, Xing Ren מוריד את התנועה הסוררת שבריאות. לא נשתמש ב Sheng Jiang, Da Zao ולא נשתה דייסת אורז חמה מכיוון שלא היתה הזעה, צ'י המרכז והנוזלים לא ניזוקו. לאחר שתיית מרתח זה משתקם צ'י המרכז ופורה ומגן שבים להרמוניה, על כן זיעה יוצאת והמחלה ממוגרת. סינדרום זה של נוקשות בעורף וגוף כואב קשה יותר מזה המופיע בסינדרום Gui Zhi Tang הסיבה לכך היא הסגירה וההגבלה של הצ'י המגן.
פרוש: הצמח Ma Huang משמש לפיזור כינוס היתר של הצ'י המגן עקב הקור. הצמח Gui Zhi מחזק את הצ'י היאנגי שבחיצון ויכול למנוע פגיעה חיצונית. פגיעה באיזון של צ'י מגן ומזין פגעה בתנועה המעגלית והחלישה את הצ'י שבמרכז (טחול-קיבה) ולכן נשתמש ב Zhi Gan Cao לשם חיזוק צ'י המרכז. הצמח Xing Ren משקם את תנועת הצ'י של הריאות מטה שנפגעה עקב כינוס היתר של הצ'י המגן. מכיוון שלא הופיעה הזעה ונגרם נזק לנוזלים הגוף אין צורך בצמחים או דייסה שמשקמים את הנוזלים. שתיית המרתח משקמת את התנועה המעגלית והאיזון בין צ'י מזין וצ'י מגן וזיעה יוצאת.
Gui Zhi יעיל בחיזוק היאנג של החיצון. בסינדרום מרתח Gui Zhi הזיעה יוצאת מעצמה (ספונטאנית) כי יאנג החיצון חלש, הקליטה והכינוס של Shao Yao ביחד עם Gui Zhi הולכים יד ביד ויוצרים תמיכה הדדית. Gui Zhi, Ma Huang במרתח Ma Huang נועד לייזוע והינו חזק ביותר בהחלשת יאנג החיצון. על כן רצוי להשתמש ב Gui Zhi לאחר Ma Huang.
פרוש: בשני המרשמים משתמשים ב Gui Zhi לשם חיזוק היאנג צ'י של החיצון. במקרה של מרתח Gui Zhi הזיעה זולגת החוצה כי יאנג החיצון חלש ואינו סוגר את החיצון. במקרה של מרתח Ma Huang הפגיעה ביאנג החיצון תיגרם עקב הייזוע ש Ma Huang ייצור ולכן חשוב לחזק את יאנג החיצון על מנת לשקמו.
איחוד של שני הצ'י, יין ויאנג יוצר גוף תנועה מעגלית אחד, האחד פותח והשני מאחה. צ'י פורה מנקז ומפריש, המחלה היא בפתיחה, מרתח Gui Zhi מאחה אותו. צ'י מגן קולט ומכנס, המחלה היא באיחוי, מרתח Ma Huang פותח אותו. הפרידה של פורה ומזין הינה תוצאה של חולשת המרכז. שני המרתחים הללו חזקים במילוי המרכז, זה העיקרון הראשי לטיפול במחלת החיצון ב(דיון על) פגיעת פתוגן חיצון.מרתח Gui Zhi כלל לא נועד לריפוי כניסה של פתוגן חיצון של רוח אל תוך הגוף. רוח פוגעת במגן אך הרוח אינה נכנסת אל תוך הגוף. מרתח Ma Huang כלל לא נועד לריפוי כניסה של פתוגן חיצון של קור אל תוך הגוף. קור פוגע במזין אך הקור אינו נכנס אל תוך הגוף. על כן Shao Yao קולט ומכנס את הצ'י הפורה ואינו מפזר את הרוח. Ma huang מנקז ומפריש את הצ'י המגן ואינו מפזר קור. במידה ורוח קור חדרו אל הגוף, היכן ההיגיון להשתמש דווקא ב Shao Yao הקולט ומכנס ובכל זאת להחלים?
פרוש: שני המרתחים נועדו להשיב את האיזון שבין כינוס והפרשה של הצ'י המגן והצ'י המזין. בשני המקרים לא מדובר בפלישה פנימה של צ'י פתוגני אלא בפגיעה של הצ'י הפתוגני בתפקוד אחד משני הצ'י. מכיוון שאין כניסה של צ'י פתוגני אל תוך הגוף, על כן אפשר להשתמש בצמח המכנס Bai Shao לכנס את הצ'י הפורה מבלי לחשוש שישאיר את הרוח בתוך הגוף. הצמח Ma huang אינו משמש לסילוק של קור פתוגני שפלש לגוף אלא נועד לפזר את הכינוס של הצ'י המגן.
רשומות קודמות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק א' - מקורות והתפתחות.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
הערות
את החומר תרגמתי מסינית מהספרים הבאים:
חוּאֲנג יוּאֱן-יוּ
הכוונה המקורית של ארבעת הקדושים - 四圣心源
התרת הקשיים מפגיעת פתוגן בחיצון - 伤寒悬解
הבהרת משמעות פגיעת פתוגן בחיצון - 伤寒说意
פֳּנג דְֶזה-אִי
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה - 圆运动的古中医
התרת הקשיים מפגיעת פתוגן בחיצון - 伤寒悬解
הבהרת משמעות פגיעת פתוגן בחיצון - 伤寒说意
פֳּנג דְֶזה-אִי
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה - 圆运动的古中医
כרגיל - מרתק! תודה רבה.
השבמחקאיך כותבים בסינית את חוּאֲנג יוּאֱן-יוּ ואת פֳּנג דְֶזה-אִי?
אביחי
תודה אביחי
השבמחקחוּאֲנג יוּאֱן-יוּ 黄元御 or 黄坤载
פֳּנג דְֶזה-אִי 彭子益
שוב תודה אל המאמר החשוב. כרגיל עולות לי שאלות ואשמח לשמוע את דעתך.
השבמחק1. לפי ההסבר של פֳּנג דְֶזה-אִי ביחסים בין הצ'י המגן לצ'י הפורה , צ'י המגן הוא ייני ואילו צ'י הפורה הוא יאנגי. כלומר הצ'י הייני נמצא "מעל" הצ'י היאנגי בפיזיולוגיה תקינה. זה די הגיוני פיזיולגית כי בכל הופעה פזיולוגית תקינה של סמל ט'אי צ'י בגוף, היין הוא מעל היאנג, כמו למשל בכליות, יין הכליות יושב מעל יאנג הכליות, ואם יין הכליות נחלש, היאנג מאבד את מקומו מתחת ליין וצף למעלה.
עדיין יש כאן משהו שמבלבל אותי כי לפי מה שזכור לי מלימודי שנה א' הצ'י המגן נחשב לצ'י אלים יותר (יאנגי) ביחס לצ'י הפורה (הייני)?
2. אם אני זוכר נכון, לפי הTang Ye Jing, הצמח Bai Shao משויך לאדמה שבמתכת, בעוד gui zhi לעץ שבעץ. כאן נראה שBai Shao פועל בעיקר על העץ ופחות על המתכת (משפיעה על הפורה ופחות על המגן)?
3. אני מוצא שהפסקה האחרונה של פֳּנג דְֶזה-אִי מאוד מענינית. הוא מציין ששתי המרשמים הנ"ל כלל לא נועד לפלישת פתוגן לגוף? זה לא מסתדר שוב לפי מה שלמדנו שכל ה SHL מתאר פלישה של פתוגן לגוף, ושתי המרשמים הללו הם קו ההגנה הראשון מפני פתוגן. האם גישתו נובעת מהתייחסות מעגלית לששת הג'ינג, ולכן הדיון בSHL אינו סביב פלישת פתוגן אלא יותר בפגיעה בתנועה המעגלית של היאנג בגוף, כלומר בפיזיוליגה התקינה שלו?
בשמחה. שאלו מעולות.
מחק1.אני חושב שכל השימוש בהגדרות של יין ויאנג הוא מאד יחסי וחשוב לחדד ולדייק את השימוש בו. מבחינת יחסיות פנים וחוץ, המגן שבחוץ הוא יאנג והמזין (המחנה הלוגיסטי) שבפנים הוא יין.מבחינת שיוך איכות התנועה לפאזות, המגן סוגר ומכנס ולכן הוא כמו המתכת או המים ואפשר לטעון שזאת תנועה יינית והמזין פותח ומפיץ ולכן הוא כמו העץ והאש ואפשר לטעון שזאת תנועה יאנגית. במקרה הראשון הסיווג ליין-יאנג התבסס על מיקום, במקרה השני הוא התבסס על אופי תנועה. על פניו אפשר לטעון שיש כאן סתירה, אבל המורכבות של סיווג לפי יין ויאנג יוצרת המון סתירות כאלו כאשר מערבבים קטיגוריות. נתת כאן דוגמא טובה של המים שאוצרים את האש. ללא הגבולות שמונעים פיזור יתר, תהיה בריחה החוצה.
הצ'י המגן נחשב לצ'י פראי שאינו מסכים שיכתיבו לו זרימה בתוך הערוצים ולכן הוא זורם מחוץ לערוצים. אבל אם מסתכלים על התפקודים שלו, אפשר לראות שהקאנון מסביר שכאשר יש חוסר בצ'י מגן, אז הקמטים והבקיעים (cou li) רופסים ולא הדוקים והנקבוביות פתוחות ולכן זיעה יכולה לצאת ופתוגנים יכולים להיכנס. זה מצביע על כך שהצ'י המגן מגן על החיצון בעזרת הידוק וסגירה ולא בעזרת דחיפה ובלימה של הפתוגן. הידוק וסגירה של הסדקים והבקיעים והנקבוביות היא תכונה יינית של המתכת והמים. דחיפה ובלימה כלפי חוץ הן תכונות של עץ ואש שמפזרים מעלה והחוצה. דרך מעניין להסתכל על זה היא שתאי יאנג הוא בעצם פאזת מים וצ'י קור שמהדקים ואמורים לשמור את הצ'י של הגוף בפנים בכדי שלא יצוף החוצה וכאשר יש מחלה, אז האצירה כושלת והצ'י צף החוצה. הציפה של הצ'י היא לא המצב השגרתי התקין אלא התגובה הפיזיולוגית של הגוף למחלה מן החוץ. לכן בפרק איחוד והיפרדות של יין ויאנג (שאלות הבסיס 20?) נאמר שכאשר שלושת [ערוצי] היאנג מתאחדים, אז נוצר איזון בדופק והוא אינו צף.
2. אפשר לומר ש-Bai Shao עדיין מתפקד כמתכת שמכנסת את העץ. כאן לדעתי יש המון גמישות בקביעת התפקוד של הצמחים ולדעתי אין חד משמעיות כי שהיינו מקווים למצוא. גם ההעתקים של ה-fu xing jue שכביכול מתעדים את tang ye jing fa אינם זהים מכיוון שהמקור הושמד וההעתקים שוחזרו מזיכרון ונמצאו אי התאמות בין רעיונות שונים.
3. התפישה של פֳּנג דְֶזה-אִי היא שבגוף יש שישה צ'י פיזיולוגים שמהדהדים לפי ששת הצ'י שבחוץ ולכן המחלה אינה חודרת אל תוך הגוף אלא מפירה את האיזון של הצ'י בתוך הגוף וגורמת לו לחלות. לכן הוא כלל לא דוגל בשימוש בצמחים בעלי איכות עץ לטפל בבעיות רוח כי מדובר ברוח שמקורה בתוך הגוף (אפילו אם בהגדרה שלנו מדובר על פלישה של רוח מן החוץ, בשונה מרוח ממקור פנימי) ולכן דוגל בשימוש בצמחים בעלי איכות של מתכת מכנסת לנטרל את הרוח הזאת. אז אכן, כפי שאמרת במשפט הסיום, הוא מדבר על הפרת איזון של התנועה המעגלית בגוף ולא חדירה של גורם מזיק. זה הופך למעניין עוד יותר כאשר הוא נכנס למחלות חום וטוען שאף אחת מהן אינה פתוגן חבוי בתוך הגוף וכולן כשל באצירה של אש השר ולכן אין לחסל את החום ולסלק אותו. אבל זה נושא שעוד טרם יצא לי להתעמק בו מספיק.
תודה רבה!
מחק