יום שבת, 7 באפריל 2012

התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ג' - בעיות שתן

ברשומות קודמות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית הקדומה פירטתי על התפתחותה של תיאוריה זו והרופאים שעמדו מאחורי התפתחות זו. כמו כן תרגמתי ופירשתי חלקים נבחרים מפרקים העוסקים בתנועה המעגלית של הצ'י המגן והצ'י המזין בחיצון ומשמעות הרכב הפורמולות המטפלות במחלות חיצון של שני סוגי צ'י אלו. את הדובדבן שבקצפת השארתי לרשומה האחרונה שבסדרה זו, אשר תעסוק ביישום של התיאוריה המעגלית ברפואה הפנימית. הספרים מהם דליתי את המידע על תיאוריה זו מציגים תרשימים פשוטים, ולעיתים מאד מבלבלים, ולכן בחרתי ליצור תרשים משלי, על סמך ההסברים שבספרים, אשר מסביר בצורה ברורה למדי. מכיוון שכמות החומר העוסק בתיאוריה זו רבה מאד, אסתפק הפעם בתמצית התיאוריה והצגה של פתולוגיה אחת על בסיס תיאוריה זו. פתולוגיה נוספת אפשר למצוא גם ברשומה קודמת שעסקה בפציאליס.

התנועה המעגלית - פיזיולוגיה
התנועה המעגלית דומה באופייה לתנועת גלגל הסובב על גבי ציר. ציר תנועה זה מיוצג בגוף האדם על ידי איברי האדמה, טחול-קיבה. תנועת הציר נוצרת בעזרת תנועת הטחול בהרמה והעלאה של צ'י צלול מעלה בו בזמן שבת-זוגו, הקיבה, מורידה את הצ'י העכור של המזון מטה. צד אחד של הציר עולה וצידו השני יורד וכך נוצרת תנועת הסיבוב הראשונית של הציר.

הגלגל שבהיקף הציר מיוצג על ידי ארבעה איברים. משמאל נמצא הכבד ומימין הריאות. למעלה נמצא הלב ולמטה הכליות. תנועת העליה מעלה הנוצרת בטחול, תומכת בתנועת העליה וההתפשטות של הכבד אל עבר הלב. תנועת הירידה מטה הנוצרת בקיבה, תומכת בתנועת הירידה וההתכנסות של הריאות אל עבר הכליות. כתוצאה מסיבוב הציר שבמרכז נוצר סיבוב של הגלגל שבהיקף. סיבוב הציר מאפשר הורדה של אש הלב שברום המעגל בכיוון מטה אל עבר הכליות לשם חימומן. כמו כן מאפשר סיבוב זה העלאה של מיי הכליות מעלה אל עבר הלב לשם מניעת חום יתר ולשם הטבה עם תפקודי הלב השונים. כתוצאה מכך נוצרת תנועה מעגלית מלאה. את התרשים המצורף למעלה יצרתי על סמך התיאורים הכלליים המופיעים בספרו של דר' מַה רוּי-טִינג. אפשר לראות שעל פי דר' מַה רוּי-טִינג, אזור החזה בו שוכנים הריאות והלב אמור להיות צלול (תכלת) ואילו המחממים האמצעי והתחתון אמורים להיות חמימים. כמו כן אפשר לראות שבכל פאזה ישנו צמד איברים אשר ביניהם יש תנועה מעגלית של עליה וירידה.    


סינדרום לין - דלקת אגן הכליה (pyelonephritis)
ברגע שאש השר של שלושת המחממים יוצאת החוצה היא צונחת אל תוך שלפוחית השתן ויוצרת שם חום המפריע ליציאה חלקה של השתן ללא הפרעה. הגורמים ליציאה וצניחה של אש השר הם הלחות בטחול ודיכוי התנועה של הכבד אשר כתוצאה מכך אינם יכולים להשלים תנועתם מעלה. תנועת הכבד מדומה ברפואה הסינית לעץ השואף לפרוש את ענפיו וצמרתו מעלה ולכל עבר אך כאשר תנועה זו מעלה מדוכאת ונחסמת היא יוצרת מאבק והעץ מנסה לפרוץ לכיוונים אחרים. כתוצאה מכך, תנועת הכבד בפרישה וניקוז החוצה משפיעה על הכליות שאמונות על אצירת אש השר והאש מופרשת החוצה מהמחממים אל עבר שלפוחית השתן. כתוצאה מכך מופיעים: שתן תכוף, שתן דוחק, כאב בזמן מתן שתן, צבע השתן צהוב כהה ואף עכור (אינו שקוף) וזרימת השתן אינה חלקה או רציפה.

אזור הגב התחתון הוא משכנן של הכליות, כאשר אש השר המחממת את הכליות מופרשת מהן החוצה, נוצר חוסר בכליות ומופיע כאב באזור הגב התחתון. הלחות שנוצרה בטחול וגרמה לדיכוי התנועה החופשית של הכבד גורמת להופעת תחושת נפיחות של הבטן, תחושת כובד של הגוף והגפיים, צמא ללא חשק לשתות ואף לבצקות קלות בעפעפיים ובגפיים תחתונות.

מכיוון שטחול וכבד, אשר בזמן תפקוד תקין יוצרים תנועה מעלה, מדוכאים וצונחים מטה וגורמים לתנועת עליה מרדנית של כיס המרה והקיבה (שתנועתם התקינה היא מטה). כתוצאה מעליה מרדנית זו מופיעות סחרחורות, בחילות, הקאות וחוסר תיאבון. כיס המרה גורם לאש השר לעלות מעלה ולהטריד את רום הגוף כך שבשעות אחה"צ עולה קלות חום הגוף או שנת הלילה אינה שקטה ואף עמוסה בחלומות מטרידים.

הטיפול: הבראת תפקוד הטחול על מנת לסלק ולמנוע היווצרות לחות פתוגנית, סיוע לתפקוד הכבד בתנועת הפרישה והפרשה, הורדה של תנועת הריאות והקיבה מטה וסיוע בהחלקת דרכי השתן לפתיחת המעבר.


רשומות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק א' - מקורות והתפתחות.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ג' - בעיות שתן.

3 תגובות:

  1. ניצן תודה על הרשומה המעניינת, תוכל לפרט/להסביר למה הכוונה במשפטים:
    "ברגע שאש השר של שלושת המחממים יוצאת החוצה"
    "כאשר אש השר המחממת את הכליות מופרשת מהן החוצה"
    "כיס המרה גורם לאש השר לעלות מעלה ולהטריד את רום הגוף"

    אריאל

    השבמחק
  2. אש השר זה נושא מסובך ואחד מהשנויים ביותר במחלוקת ברפואה הסינית. יש המקשרים אותו ליאנג הכליות ומסבירים שהוא נאצר בכליות וכבד ומחמם אותם. יש המסבירים שהוא דווקא ביטוי של תנועה והתמרה של צ'י בשלושת המחממים ובמעטפת הלב ויש המקשרים אותו דווקא לכיס המרה שאו-יאנג. במקרה הזה מה רוי-טינג מסביר שאש השר יורדת מטה במקביל לערוץ שלפוחית השתן ונישמרת בתוך הכליות. באופן זה, הכליות חמימות והשלפוחית צלולה ללא חום. אם נקשר את זה לשש-המערכות הרי שהכליות שייכות לשאו-יין אש השר (כלומר קשורות בחום וזקוקות לו למרות שהן איבר המים) ואילו שלפוחית השתן שייכת לתאי-יאנג מים קור (כלומר מערכת קור-מים בשילוב עם פאזת מים. איבר מים-מים) ולכן היא צריכה להישאר צלולה ללא חום (חום אינו צלול).

    מכיוון שאש השר אמורה להישמר בתוך הכליות ולחמם אותן, כאשר היא נדחקת מהן החוצה, היא עוברת אל שלפוחית השתן ונוצרת פתולוגיה. כמו כן אש השר מושפע מהעץ שבכיס המרה אשר במצב תקין היה אמור להוריד אותה מטה (כעת סורר מעלה) ועולה יחד איתו מעלה ולכן נוצר חום גם בפלג גוף עליון.

    השבמחק
  3. מרתק ללמוד להבין איך זה עובד!

    השבמחק