יום שבת, 30 באפריל 2011

תחילת הקיץ - חודש רביעי


הפילוסופים הסינים ובעיקר אנשי הרפואה הסינית רואים באדם יציר בריאה של החיבור בין אנרגית השמיים ואנרגיית האדמה. קשר הדוק זה של האדם והטבע מצביע על כך ששינויים בטבע מקבלים ביטוי בגוף האדם. על סמך הבנת השינויים המתחוללים בטבע ניתן להבין איזו השפעה יש לשינוים אלו עם גוף האדם ובריאותו. כאשר אנו יודעים כיצד יושפע גופנו אני יכולים להיערך בהתאם מבחינת שינויים בתזונה או התנהלותנו ביום יום ובכך לשמור על בריאותנו ולמנוע מחלות. בתאריך 3 במאי מתחיל החודש הרביעי של השנה הסינית (מסתיים ב-1 ליוני), שהינו החודש הראשון מבין שלושת חודשי הקיץ, ומסמל את תחילתה של עונת הקיץ.



הסינים התבוננו בטבע ועל סמך מסקנותיהם יצרו מספר מערכות ייצוג המתארות את השינוי המחזורי הקבוע, כמו גם שינוי יוצא הדופן, לאורך היום, החודש והשנה. מערכות אלו מבוססות על רעיונות הלקוחים מפילוסופיה של "תורת השינוי" (אי ג'ינג), אסטרולוגיה, אסטרונומיה וקוסמולוגיה סינית. משמאל אפשר לראות תרשים שהכנתי המשלב מספר מערכות יחדיו. בהיקף החיצוני אפשר לראות את התחלפות עונות השנה עם כיוון השעון. למעלה בצבע ורוד נמצאים שלושת חודשי הקיץ והחודש הראשון של הקיץ (החודש הרביעי) תחום במשולש סגול. (על השוני בין עונות השנה הסיניות והישראליות אפשר לקרוא כאן).

  
אופי הקיץ והמלצות תזונה ותנועה
הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב מתאר יפה את אופיו של הקיץ:
"כאשר מגיעים ימי הקיץ, פרחים ועצים שופעים ופורים, החיים משגשגים ושופעים, הצ'י היאנגי גדל וצף".
הקאנון הפנימי מסביר שבעונת הקיץ יש שפע של אור שמש ומזג האויר לוהט וחם. הצמחיה מקבלת שפע של אור וחום ועל כן העצים שופעים בעלווה והאדמה מכוסה בצמחיה ענפה. בגוף האדם הצ'י והדם נעים אל עבר השכבות החיצוניות של הגוף ואילו היין מתכנס בפנים. התנועה החוצה פותחת את נקבוביות העור ומאפשרת יציאה של זיעה.

מבחינת תזונה רצוי להימנע מאכילת מזון מתוק, שמנוני ויוצר לחות. רצוי להמנע מאכילת בשר שמן ומזון חריף היוצרים לחות וחום בגוף למשל: שום, בצל, פלפלים למינייהם, חרדל, קימל, ג'ינג'ר, חצילים, דגי ים, פטריות, בשר כבש ופירות ים. רצוי לאכול מזון מקרר ומסלק לחות כגון: אבטיח, מלון, תותים, עגבניות, שעועית מש, מלפפון, חסה, אספרגוס. החום הקייצי ופתיחת נקבוביות העור מעודדים איבוד נוזלים ולכן רצוי לשתות משקאות מרווים למשל מיצי ענבים, תפוחים ולימונים וכמובן לימונדה. מבחינת שתיה חמה רצוי להמנע מקפה עם חלב. הקפה חם ומיבש ולכן מזיק לנוזלים ומסייע לחום ואילו החלב מעודד יצירת לחות ולחיה בגוף. אפשר להחליף את הקפה בתה ירוק בעל תכונות מקררות של הגוף וסיוע בצלילות הראש והפנים. למרות החום הרב והרצון לשתות משקאות קרים ועמוסים בקוביות קרח רצוי להימנע מהם. במהלך הקיץ החום הגוף יוצא אל עבר השכבות החיצוניות של הגוף ומשאיר קור במרכז (מערכת העיכול). שתיה קרה מגבירה את הקור במערכת העיכול ויכולה להביא לכאבי בטן, שילשולים ושאר בעיות בתפקוד מערכת העיכול.

הסינים נוהגים לומר "בחורף אוכלים דייקון (צנון סיני) ובקיץ אוכלים ג'ינגר, לרופא לא תהיה עבודה". אופיו של הצנון הסיני הוא קר ואילו אופיו של הג'ינג'ר חם. אם כן מדוע לאכול מזון חם בקיץ ומזון קר בחורף? האם זה לא סותר את כל התיאוריה של הרפואה הסינית שהצגתי למעלה? אפשר להסביר את המשפט הזה בשני אופנים שונים. הראשון, בקיץ אנו נוטים להגזים באכילת מזון קר ולכן קל מאוד ליצור קור במערכת העיכול. שילוב של מעט מזון חם כמו ג'ינג'ר בתזונה שלנו יכול למנוע היווצרות הקור. ההסבר השני, בקיץ חום הגוף עוזב את מרכז הגוף וצף אל השכבות החיצוניות כך שבמרכז נשאר קור. אכילת מעט ג'ינג'ר תסייע לחימום המרכז ומניעת פגיעה בתפקוד מערכת העיכול. אותו הגיון עומד מאחורי אכילת הצנון הסיני בחורף.

מבחינת תנועה וספורט, זה הזמן הנכון לבצע תרגילי הכוללים מתיחה טובה של השרירים. תרגילי יוגה, פילאטיס ואף פעילות ברמת עצימות גבוהה. את תרגול הצ'י גונג והמיומנויות הפנימיות רצוי להשאיר לתקופת החורף וההתכנסות פנימה.



כל הכתוב ו/או המתפרסם ברשומה זה הוא מידע בלבד, ואין לראות בו הוראות לטיפול עצמי, איבחון, ו/או המלצה לטיפול זה או אחר. כל ייעוץ וטיפול חייב להנתן בידי רופא ותחת פיקוחו
                                                           


ניתוח של הקיץ על פי קוסמולוגיה, אסטרונומיה, פילוסופיה ורפואה סינית

מבחינת שתים-עשרה הקסגרמות המלוכה, החודש הרביעי הוא החודש של הקסגרמת צִ'יאֵן המורכבת משישה קווים יאנגים שלמים. על פי ה"תנועות האדמה וצ'י השמיים" (Yun Qi - 运气) חודש זה הוא חודש של ענף האדמה סֶה (Si - 巳).

החודש הרביעי מתחלק לשני מקטעי עונה, "תחילת הקיץ" ו-"מלאות קטנה", שאורך כל אחד מהם כשבועיים. שלושה ימים לאחר תחילת החודש הרביעי, בתאריך 6/5/2011, מתחיל מקטע העונה "תחילת הקיץ" ובתאריך 21/5/2011 מתחיל מקטע העונה "מלאות קטנה".

מזג האויר בחודש הרביעי מושפע משני סוגים שונים של צ'י מארח. מזג האויר בחצי הראשון של החודש הרביעי (תחילת הקיץ) שייך לצ'י מארח "שאו יין אש הקיסר".  מזג האויר בחצי השני של החודש הרביעי (מלאות קטנה) שייך לצ'י מארח "שאו יאנג אש השר".

על מנת שנוכל להבין טוב יותר את השינויים הצפויים במהלך החודש הרביעי ואופיו, אנתח את הקסגרמת המלוכה המסמלת את החודש, משמעות שם ההקסגרמה, משמעות הסימניה המסמלת את החודש הרביעי, מהות שני מקטעי העונות ומשמעות הצ'י המארח במהלך החודש הרביעי.


1. הקסגרמת מלוכה צִ'יאֶן - יצירתי - שמיים
הקסגרמת צ'יאן מורכבת משישה קווים יאנגים המסמלים את שיא היאנג הלא הוא השמיים. בעידן הקדום השמיים היו הדבר הגדול ביותר עליו ידעו הפילוסופים ומכיוון שמיקומם הרחק מעל הראש וגודלם עצום על כן השמיים הם שיא היאנג. הקסגרמה זו מביעה את הרעיון שצ'י יאנגי הגיע אל נקודת השיא.  זה הזמן בו רבבות הדברים בשלב הכי שופע שלהם, בנקודת השיא של השפע והצמיחה. מנקודת שיא זו ניתן רק לרדת, בקיצוניות מופיע היפוך, קיצוניות של יאנג מולידה יין. צ'יאן מביעה גם בריאות ושפע.

2. הסימניה הסינית צִ'יאֶן (qián
סימניה זו הינה ציור של נבט כפוף (乙) הדוחף לצאת החוצה ומעלַה בשעות הזריחה (旦). כאשר הקריאה של סימניה זו היא צ'יאן (בבה-גואה, הקסגרמה) משמעותה שמיים או גבר. לסימניה זו קריאה נוספת - גָן (gān) שמשמעותה יבש ואינה קשורה להקסגרמה. הזריחה היא הרגע בו עולה הגוף השמיימי המסמל את היאנג צ'י, השמש, ויחד איתה עולות גם הטמפרטורות. עם עליית החום מעלה מקבל הנבט את הכח לדחוק ולפרוץ את קרום האדמה ולצמוח במלא תפארתו. אפשר לראות שהסימניה מתארת עליה של חום יאנגי מלווה בכח צמיחה וגדילה.

3. הסימניה סֶה () - ענף האדמה של חודש רביעי
סֶה הוא ענף השמיים השישי. הסימניה 巳 היא ציור של עובר בתוך השיליה ומתארת גדילה של העובר ובשלות. מבחינת 12 ענפי האדמה היא באה להביע את המשמעות "המידה הרבה ביותר", כלומר הפוריות והשגשוג של כל הדברים תחת השמיים הגיעו לשיאם. 


בספרו, התנועה המעגלית של לימודי הרפואה הסינית הקדומה, מתאר הרופא הידוע פָּאנג דזֶה-אִי כיצד ניתן למצוא תנועה מעגלית בכל הבריאה ובכלל זה באדם כחלק מהטבע. פָּאנג דזֶה-אִי מסביר את משמעות ששת הצ'י המארחים המאפיינים את שינויי מזג האויר וכיצד השישה משקפים את מעגליות ומחזוריות השנה. כמו כן מפרט ומבהיר המחבר את משמעות שמות 24 מקטעי העונות.

4. מקטע עונה "תחילת הקיץ" - 立夏 - lì xià
תחילת הקיץ הוא נקודת המעבר מהאביב אל הקיץ. במועד זה השמש נמצאת בזוית 45 מעלות לקרקע והטמפרטורות מתחילות לעלות.
פָּאנג דזֶה-אִי: "החום היאנגי שהיה חתום ונסתר תחת האדמה עולה וצף ואז נוצרת עונת הקיץ. לאחר "תחילת הקיץ" החום היאנגי שעל פני האדמה יחסית רב".
מקטע עונַה זה הינו המקטע האחרון של הצ'י המארח "שאו יין אש הקיסר" בו החום היאנגי של השנה שעברה יצא ממעמקי האדמה אל פני השטח בעזרת התנופה שקיבל מתנועת העץ. כעת כמות החום שעל פני האדמה רבה מספיק ועונת הקיץ מתחילה.

5. מקטע עונה "מלאות קטנה" - 小满 - xiǎo mǎn  
כאשר מגיע מקטע עונה זה גרגרי התבואה מתמלאים מעט אך עדיין אינם בשלים לגמרי. לאחר הגעת מועד זה מורגשת עליה משמעותית בטמפרטורות האויר.
פָּאנג דזֶה-אִי: "פני האדמה מלאים בחום יאנגי. מכונה מלאות קטנה מכיוון שיחסית לתקופת "חום קיץ רב" כמות החום היאנגי קטנה. בתקופה זו ישנה עליה בכמות החום היאנגי הממלא את פני הקרקע. הסיבה למלאות החום היאנגי על פני הקרקע אינה רק עקב החום היאנגי, שירד לאדמה בסוף השנה הקודמת וכעת עלה אל פני הקרקע. גורם נוסף לחום שהאדמה מקבלת נובע מתנועת השמש בשנה החדשה הנעה מהדרום לכיוון הצפון. אך החום היאנגי שירד אל הקרקע בשנה שעברה הינו השורש היאנגי ללידה של דברים. בגבול הקרקע ישנה מלאות קטנה של חום יאנגי, תחת האדמה כבר ישנו חוסר רב של חום יאנגי.  על כן לאחר מועד מלאות קטנה יש נטיה לסבול ממחלות קור בפלג גוף תחתון."
פאנג דזה-אי מסביר, שהחום היאנגי, שנאגר תחת האדמה במהלך הסתיו והחורף והחל לעלות לכיוון פני האדמה בתקופה שלאחר שיא החורף, יוצא אל פני האדמה. יציאת החום היאנגי מתוך הקרקע בשילוב עם שינוי במיקום השמש וזוית קרניה כלפי האדמה מביאים להיצטברות של חום יאנגי על פני הקרקע. החום היאנגי שעולה מהאדמה הוא הכח התומך בצמיחה של התבואה והצמחיה וכניסתו מהאדמה אל תוך הצמחים מאפשר את גדילתם ופריחתם. מכיוון שהחום היאנגי עולה ועוזב את האדמה על כן נשאר שם קור. מחזוריות תנועת היאנג צ'י בגוף האדם זהה לזו של העולם בין השמיים והארץ ועל כן גם בגוף האדם נוצר קור בפלג הגוף התחתון עקב עליית החום היאנגי למעלה.

6. "יאנג מועט אש השר" - Shao yang minister fire - 少阳相火
"יאנג-מועט אש-השר" הוא מזג האויר המאפיין תקופה של חודשיים שתחילתה ב-21/5 וסופה ב-22/7. תקופה זו מתחילה לאחר עליה בטמפרטורות על פני הקרקע והתעוררות מתרדמת החורף שנמשכה לכל אורך עונת האביב.
פָּנג דזֶה-אִי: "זמן הצ'י השלישי, יאנג צ'י על פני הקרקע משגשג ומלא. בעקבות התקררות וירידה של האויר בשעות הדמדומים והלילה, נכנס אל תוך המים תחת פני הקרקע. וכאשר חום הקיץ מתנשא ועולה, מסתחרר ויורד מסתחרר ועולה. מתוך המים שתחת האדמה יוצאים החיים של כל חי. חום יאנגי הוא למעשה שורש החיים, על פני הקרקע החום היאנגי משגשג ומלא, כמות החום היאנגי המתקבל תחת האדמה אינו רב ועל כן מכונה מעט יאנג (שאו יאנג). חום יאנגי זה יורד ונכנס אל תוך המים שתחת האדמה ויוצר את צ'י המרכז. צ'י המרכז מסתובב ומסתחרר אזי מעלה ומטה נפגשים בצלילות, כמו תפקידם של השר והפקיד על כן נקרא אש השר. אש זו אינה יורדת, חום קיץ מאדה כקיטור ונקרא גם חום (קיץ) אש.
שאו יאנג אש השר הוא הצ'י המארח (מזג אויר קבוע בכל שנה) השלישי מתוך שישה. בתקופה זו כמות היאנג צ'י על פני הקרקע רבה. בשעות הערב ובמהלך הלילה יורדות טמפרטורות האויר ואיתן יורד גם החום היאנגי אל תוך המים שנמצאים עמוק בקרקע. בשעות היום, עם עליית הטמפרטורות, עולה החום היאנגי חזרה אל פני הקרקע. כך בתקופה זו נע החום היאנגי מעלה ומטה בין המים שבאדמה והאויר שמעליה. החום שעולה מהמים אל פני הקרקע נכנס אל הצמחים ונותן להם חיים ותנועה ועל כן אפשר לראות בו "שורש החיים". חום היאנגי זה חשוב מאד לחיים ומכיוון שכמותו מועטה מכמות החום המשגשג על פני הקרקע, על כן מכונה מעט יאנג. כאשר חום יאנגי זה נכנס אל תוך הקרקע הוא יוצר את צ'י המרכז (צ'י האדמה). תנועת הצ'י מעלה ומטה בתקופה זו יוצרת תנועת סיחרור (בדומה לציר מסתובב) המאפשרת תקשורת טובה ורהוטה בין מעלה ומטה בדומה לתקשורת בין השר ופקודיו (בדומה לתפקידים בקיסרות) על כן מכונה חום זה בשם אש השר. אש זו אינה נחלשת וביכולתה לאדות את הנוזלים וליצור גלי חום קיציים ועל כן מכונה גם אש חום קיץ (תנועת האדמה - אש, צ'י השמיים - חום קיץ).


לסיכום
החודש הרביעי הוא תחילת הקיץ. בחודש זה פוטנציאל הגדילה, הפוריות, השגשוג והיצירתיות של כל הדברים (צמחים, בני אדם) מגיעים לשיאם. התבואה מבשילה ורגע קצירתה ואיסופה מתקרבים. מזג האויר מתחיל להתחמם ובקרוב יגיע לשיאו בלהט חום הקיץ. בגוף האדם כמות היאנג צ'י משגשגת, והוא עולה מעלה לפלג הגוף העליון ויוצא החוצה לשכבות החיצוניות שבין השרירים והעור.

תנועת היאנג צ'י החוצה לכיוון השכבות החיצוניות ומעלה לפלג הגוף העליון יוצרת מצב של חוסר חום במרכז הגוף ובפלג הגוף התחתון ועל כן יש להמנע מהכנסת קור נוסף למרכז. למרות שהקיץ לוהט ויש רצון לשתות משקה קר, הכנסה של קור לקיבה (מרכז הגוף) תגביר את הקור במרכז ועשוי להביא לבעיות במערכת העיכול.

מבחינת טיפול רצוי להמנע משימוש בצמחים מייזעים חזקים. בזמן דיקור במחטים רצוי שהדיקור יהיה שטחי על מנת לפגוש בצ'י היאנגי שצף ויוצא אל החיצון. מכיוון שבחודש זה הצ'י בערוץ יאנג מינג של רגל ימין (קיבה) משגש לכן רצוי להמנע מדיקור של ערוץ זה בכדי לא לפגוע בצ'י.


רוצה לקרוא עוד על הטיפול ברפואה סינית? הטיפול ברפואה סינית
תרגום מסינית לעברית - ניצן אורן
לשיחת ייעוץ חינם עם ניצן התקשר/י 054-6761745

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה