יום שבת, 9 בספטמבר 2017

ששת הצ'י והתנועה המעגלית בטבע על פי פנג דזה-אי - תאי יין לחות אדמה 太陰溼土



צ'י רביעי- יין רב לחות אדמה

四时之气,地面上阳气盛满,地面下旧存的阳气,亦升出地面上来。地上偏热,地下偏寒。此时由地下上升的空气中,阳微阴盛,故称太阴。相火降而复升,升而复降,升降大作,大雨时行,湿气濡滋。土气在升降之中交,故称湿土。一年四季,惟三伏雨大,透土而下,湿气旺之故。大暑以后,民病肿胀腹泻,皆土湿不能运化。此时中上现热,中下伏寒,故四气之时,上热下寒之病甚多。必须相火下降,土气方能运化而不病寒。伏天雨大之年,太阴病寒者少,相火下降之故也。如伏天干热无雨,相火即不下降,遂病下寒也。
במהלך עונת הצ'י הרביעי, הצ'י היאנגי שעל פני הקרקע שופע ומלא. הצ'י היאנגי שנשמר ממזמן תחת האדמה עולה גם הוא אל פני הקרקע. מה שמעל הקרקע נוטה לחום ואילו מה שמתחת לקרקע נוטה לקור. בזמן זה, מכיוון שבאוויר העולה מעלה [מהאזור] שתחת הקרקע, היאנג מועט והיין שופע, לכן נקראת [עונה זו בשם] יין רב (תאי יין). אש השר יורדת ושבה לעלות, עולה ושבה לרדת, עלייה וירידה מתפרצים לפתע ולעיתים יורד גשם וצ'י הלחות מלחלח ומזין. צ'י האדמה נמצא במפגש בין עלייה וירידה ולכן נקראת [עונה זו בשם] לחות אדמה. מתוך השנה כולה, על ארבע עונותיה, רק בתקופת שלושת ימי הכלב יש גשם רב אשר חודר את האדמה כלפי מטה, זאת הסיבה לכך שצ'י הלחות משגשג. לאחר מקטע צ'י "חום רב" אנשים [נוטים] לחלות בבצקות, תחושת נפיחות ושלשולים שכולם תוצר של העדר שינוע של לחות אדמה. בתקופה זו מופיע חום מהמרכז ומעלה ומהמרכז ומטה מתחבא קור, על כן בעונת הצ'י הרביעי, החולים בחום למעלה וקור למטה, רבים מאד. חובה שאש השר תרד מטה ורק אז צ'י האדמה יהיה מסוגל לשנע ולמנוע מחלות קור. בשנים בהן הגשם רב, מתמעט מספר הסובלים ממחלת קור בתאי-יין, מכיוון שאש השר יורדת [אל הקרקע יחד עם הגשם]. אם יש חום ויובש ואין גשם, אש השר אינה [מסוגלת] לרדת ולכן חולים בקור [במחמם] התחתון.
עד עונת הצ'י הרביעי התארך משך היום וקרינת השמש חיממה את הימות והקרקע כך שהצטבר חום על פני הקרקע. גם הצ'י היאנגי שנוצר מחימום הימות והקרקע בשנה שעברה, ונאצר עמוק בקרקע במהלך החורף, עולה ויוצא אל פני הקרקע. כתוצאה משינויים אלו ומעבר של חום יאנגי אל מעל פני הקרקע, מתפתח קור תחת פני הקרקע וחום מעל פני הקרקע. הצ'י היאנגי תחת פני הקרקע, מתמעט והצ'י הייני גדל באופן יחסי והופך רב ולכן עונה זו נקראת תאי יין שמשמעו יין רב. החום שעל פני הקרקע משול לאש השר. לאורך היום מצטבר החום היאנגי קרוב לפני הקרקע ולאורך הלילה, כאשר חלה התקררות, הוא עונה ונוסק מעלה. החום שנוסק מעלה נושא עימו את אדי מים וכאשר חלה התקררות, אדים אלו מתעבים ולכן עונה זו היא עונה גשומה ברב חלקי סין ואילו בישראל היא עונה לחה מאד ורק לעיתים רחוקות אפשר לחוות גשם באוגוסט. שפע הגשם והלחות בעונה זו מקנים לה את השם תאי יין לחות אדמה. בדומה לאדים שעולים מעלה עם עליית הטמפרטורות, כך הגשם מוריד את החום היאנגי חזרה למטה כאשר יורד גשם. מכאן מתחדד רעיון העלייה והירידה של הצ'י היאנגי בעקבות הלחות של האדמה. 

אחת מ-19 הפתומכניזם המוזכרים בקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב, דן בקשר שבין צ'י הלחות ומחלות הבצקות. מכיוון שעונה זו עשירה בלחות, יש נטייה לסבול מבצקות, תחושת נפיחות שנגרמת מלחות שחוסמת את תנועת הצ'י ושלשולים עקב שקיעת לחות בדרכי המעיים או חולשה של הטחול בשינוע והתמרה של הנוזלים והלחות. גם החום היאנגי בגוף האדם מגיב לשינויי הטבע ומתרכז בעיקר בפלג הגוף העליון ומשאיר קור בפלג הגוף התחתון. רק כאשר הגוף בריא ומאפשר לאש השר לרדת אל הכליות וטחול קיבה על מנת לחמם אותם, יהיה שינוע והתמרה של נוזלים וימנע חולי של קור למטה. כלומר, למרות שהאדם מהדהד עם השינויים בטבע, מנגנון הנפש מאפשר לגוף להתמודד עם השינויים הסביבתיים השגרתיים ולשמור על בריאות ותפקוד תקין. כאשר יורד הרבה גשם, הוא מוריד איתו את החום היאנגי ומאפשר הגעה של החום אל האדמה ואיברי טחול-קיבה ועל כן מספר הסובלים מקור בטחול יורד.

太阴湿土,阴湿之盛者,因土气中旧存的阳气已升出也。然大暑之后,节交立秋,一交立秋,秋金降敛,旧存的阳气虽出,新收的阳气正入。太阴居少阳之后,阳明之前,此时土气,内有相火之热,外有燥金之燥。阴土转病燥热,亦复不少。是太阴湿土阴湿之病,当重在少阳相火之时,与立秋之前也。如金气充足,能将水气收敛,则土气不病湿。如木气充足,能行疏泄之令,将水气疏泄出来,则土气不病湿。
תאי יין לחות אדמה הינה לחות יינית שופעת, מכיוון שהצ'י היאנגי הישן, שנשמר בתוך צ'י האדמה, כבר עלה ויצא. אך לאחר מקטע צ'י "חום רב" מגיע מקטע צ'י "תחילת הסתיו". ברגע שמגיע מקטע צ'י תחילת הסתיו, מתכת הסתיו מורידה ומכנסת. למרות שהצ'י היאנגי הישן שנשמר יצא, הצ'י היאנגי החדש שנאסף נכנס. [עונת] תאי יין נמצאת לאחר [עונת] שאו יאנג ולפני [עונת] יאנג מינג. בזמן זה, בתוך צ'י האדמה יש חום של אש השר ומחוץ לו יש יובש של יובש מתכת. אצל לא מעט [מהסובלים] במחלת האדמה היינית יש שינוי ליובש חום. מכיוון שתאי-יין לחות אדמה היא מחלת לחות יינית, היא אמורה להיות חמורה בעונת אש השר שאו-יאנג [שנמצאת] לפני מועד "תחילת הסתיו". אם צ'י המתכת מספיק ומלא, הוא יכול לאסוף ולכנס את צ'י המים [אל שלפוחית השתן] ואז צ'י האדמה לא יחלה בלחות. אם צ'י העץ מספיק ומלא הוא יכול להוציא לפעל את פקודת החליצה וההפרשה ולחלוץ ולהפריש החוצה את צ'י המים ואז צ'י האדמה לא יחלה בלחות.
כאשר מגיע שינוי בהשפעת איכות פאזת המתכת, אשר מכנסת את החום היאנגי ומורידה אותו מטה, החום היאנגי החדש שהתפתח מחימום הקרקע על ידי השמש לאורך הקיץ, נכנס אל תוך הקרקע. כינוס הצ'י היאנגי מונע את הפצת הלחות על ידי החום שמאדה נוזלים ולכן נוצר יובש. העונה עודנה חמה ולכן נוצר יובש חם ששונה מהיובש הקריר של עונת יאנג מינג מתכת יובש המתקרבת. המתכת מסייעת לאיסוף היאנג שבתורו מאפשר איסוף הלחות ושניהם יורדים מטה אל איברי פאזת המים. הלחות נאספת אל שלפוחית השתן וטחול-אדמה אינו סובל מלחות ובוציות. גם צ'י העץ מאפשר אוורור של האדמה והפצה של הנוזלים ובכך מאפשר לאדמה לשנע את הלחות.


רשומות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק א' - מקורות והתפתחות.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ג' - בעיות שתן.


רשומות נוספות העוסקות בתיאוריות של רופאים אלו:
                - שאו יאנג :  תחילת הקיץ - חודש רביעי
                - ג'ואה יין רוח עץ
                - שאו יין אש הריבון
                - שאו יאנג אש השר
                - תאי יין לחות אדמה
                - יאנג מינג יובש מתכת
                - תאי יאנג קור מים

4 תגובות:

  1. צביקה שינברג8 בדצמבר 2017 בשעה 7:45

    קודם כל תודה על סדרת התרגומים המרתקים על 6 הצ'י.מספר שאלות: כיצד אתה מבין את העליה של שאריות היאנג של השנה הקודמת בעונת תאי יין? האם זוהי תנועה שקיימת גם ב2 העונות הקודמות והסיום שלה הוא בעונת התאי יין או שזוהי תנועה שפוסקת באיזשהו שלב בעונת שאו יין ומתחדשת בעונה הזו? למה בחרת לשים במעגל התאי צ'י את עליית הלחות של עונת תאי יין בחלק העולה של התאי צ'י הקשור לאביב ולא בחלק היורד הקשור לתנועת ההתכנסות? בעונת שאו יאנג נאמר שהצ'י היאנגי יורד ועולה מעל פני האדמה ולא חודר פנימה כפי שמתחיל לקרות בעונה הבאה.איך אם כך התנועה הזו יוצרת את המרכז שבין הקטבים? מה פרוש צמד המילים שקשור לתנועת העץ שתרגמת כחליצה והפרשה ? מהם בסינית ומה התרגום המקובל שלהם באנגלית? מהתרגום עולה שהתנועה הפיזיולוגית של כיס המרה היא כלפי מטה. מרסנת את תנועת העץ. זו שהופכת התנועה במעגל התאי צ'י. כיצד זה מסתדר עם ההבנה של תנועת כיס המרה מתוך 5 הפאזות כבן זוג של העץ שאחראי על תנועת הצי היאנגי של האביב? לא מעט שאלות. אשמח אם יתאים לך להתייחס.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי צביקה, תודה שקראת. אנסה לענות על השאלות כמיטב יכולתי על סמך הבנתי:
      --כיצד אתה מבין את העליה של שאריות היאנג של השנה הקודמת בעונת תאי יין?
      המשך של התנועה שהחלה בעונות קודמות, ליאנג לוקח זמן לעלות ולכן הוא עדיין עולה.לא הכל הספיק לעלות בעונה קודמת ולכן יש עוד יאנג שעולה ויוצא.
      --האם זוהי תנועה שקיימת גם ב2 העונות הקודמות והסיום שלה הוא בעונת התאי יין או שזוהי תנועה שפוסקת באיזשהו שלב בעונת שאו יין ומתחדשת בעונה הזו?
      תנועה מתמשכת מעונות קודמות שהחלה בתנועת העץ בעונת ג'ואה יין רוח עץ.
      --למה בחרת לשים במעגל התאי צ'י את עליית הלחות של עונת תאי יין בחלק העולה של התאי צ'י הקשור לאביב ולא בחלק היורד הקשור לתנועת ההתכנסות?
      לא אני בחרתי, זה העתק של התרשים שיצר פנג דזה-אי. מדובר כאן בתנועה מעלה ולכן היא מופיעה כתנועה מעלה. אולי אפשר היה להאריך את החץ של שאו יאנג שיכנס גם אל הקרקע ולהאריך את החץ של תאי יין כדי שיצא על מעבר לקרקע.
      --בעונת שאו יאנג נאמר שהצ'י היאנגי יורד ועולה מעל פני האדמה ולא חודר פנימה כפי שמתחיל לקרות בעונה הבאה. איך אם כך התנועה הזו יוצרת את המרכז שבין הקטבים?
      כאן פנג דזה-אי מתייחס לכך שיצירה נוצרת כאשר האש נמצאת מעל המים, בשונה מאש בתוך המים. כאשר האש נמצאת מעל המים ויורדת לגעת בהם, היא גורמת לאידוי של המים ועליה של לחות, עונת שאו יאנג מתחברת לעונת תאי יין בכך שראשית החום יורד ומתחיל לאדות ואח"כ עוברים לעונה של לחות שעלתה ועולה מעלה. החיתוך בין העונות אינו חלק ולא נראה לי שאפשר באמת להפריד. החיבור הזה בין שתי העונות הוא מה שיוצר את התנועה של ציר המרכז.
      --מה פרוש צמד המילים שקשור לתנועת העץ שתרגמת כחליצה והפרשה ?
      זה מה שמתרגמים לרב כפתיחת מרזבים. בעבר תרגמתי כהפצה והפרשה אך זה מתנגש עם התרגום של פעולת הריאות בהפצה ופליטה. מדובר בסימניות שונות ולכן היה צורך לחדד את התרגום. חליצה היא הוצאה של מחסום שסותם את המעבר ותואמת את הרעיון של ניקוי המרזב מהמחסום שמפריע לתנועה. בסינית זה נקרא shu xie.
      --מהם בסינית ומה התרגום המקובל שלהם באנגלית?
      בסינית הם shu xie. לא יודע מה התרגום שלהם באנגלית, אני מתרגם מסינית ומתבסס על משמעות הסימניות הסיניות ולא על תרגום קלוקל או חלקי לאנגלית ומשם תרגום חלקי לעברית, זה יוצר טלפון שבור.
      --מהתרגום עולה שהתנועה הפיזיולוגית של כיס המרה היא כלפי מטה. מרסנת את תנועת העץ. זו שהופכת התנועה במעגל התאי צ'י. כיצד זה מסתדר עם ההבנה של תנועת כיס המרה מתוך 5 הפאזות כבן זוג של העץ שאחראי על תנועת הצי היאנגי של האביב?
      זה מסתדר עם הרעיון שכיס מרה הוא איבר עץ במערכת אש. הפאזה שלו היא עץ, זה הצ'י שבשורש שלו, אבל הוא משוייך למערכת שאו יאנג אש השר. תנועת אש השר תקינה כאשר היא יורדת מטה אל השורש שלה לחימום המים. אש השר היא גם מקור של יצירה ומכך, היא מחממת את המים שמאפשרים את יציאת העץ וצמיחתו כלפי מעלה. התנועה הפזיולוגית של כיס המרה היא למטה ותומכת בתנועה של הקיבה למטה. זאת הסיבה שכאשר יש מחלה בשאו יאנג והאש מורדת מעלה, היא יכולה לגרום למרידה של צ'י הקיבה מעלה והופעת הקאות יבשות. שאו יאנג כביטוי של אביב הוא מונח שמגיע מחלוקת השנה ל-4 עונות ולא ל-6 צ'י. מכיוון שאפשר לחלק את יין ויאנג בהרבה אופנים, חשוב לא לבצע השלכה של מונחים דומים על רעיונות שונים. בעונה שמתחלקת לארבע עונות, יש רק תאי יין, שאו יאנג, תאי יאנג ושאו יין. מיקום כל אלו אינו תואם את 6 עונות השנה ולכן אין להקביל את שאו יאנג של האביב עם שאו יאנג של ששת הצ'י.
      מקווה שעניתי על השאלות.

      מחק
  2. ניצן תודה על תגובתך המפורטת. מרתק כמה ניתן עוד ועוד להעמיק להתבונן ולהבין בתנועה המחזורית הזו. שמחתי לראות היום את הרשומה האחרונה בסדרה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בשמחה. כיף לראות שזה מעניין ואני לא סתם מתרגם עבור עצמי :)
      אני מקווה שכעת לאחר הוספת המרכיב האחרון בפאזל, התוכן מתחבר בצורה חלקה יותר. כדאי לקרוא את התרגום של כל ששת הצ'י, מספר פעמים, החיבור מחלחל לאט לאט.

      מחק