יום שבת, 17 בספטמבר 2022

צ'י אחד בתוהו ובוהו - חלק א'

קאנון הדרך והסגולה (דַאו דֵה־גִ'ינג 道德經Dào Dé Jīng) מסביר לנו שכל הדברים שקיימים ביקום נוצרו מתוך הדאו[1]:

道生一,一生二,二生三,三生萬物

הדאו יוצר אחד, האחד יוצר שניים, השניים יוצרים שלושה, השלושה יוצרים את  ריבוא[2] הדברים.

 על סמך הכרת ריבוא־הדברים[3] אנו יכולים להסיק את אופיו של הדאוֹ ומתוך הכרת הדאו אנו יכולים להבין את ריבוא־הדברים. על כן על מנת להבין את חוקיות התמורות שחלות בריבוא־הדברים על פי יין-יאנג, חמש הפאזות ושמונה הטריגרמות[4] עלינו ראשית להבין את הדאו ולהתחיל את החקירה בנקודה בה נוצר הפיצול הראשון מתוך הכְּלוּמִיּוֹת האינסופית או המרק הקוסמי ההיולי שנקרא דאו ומשם להתקדם ולהבין את ריבוא־הדברים.

למרות שהמשמעות המילולית של המונח wàn wù הוא "ריבוא־הדברים", הוא בא לתאר את המספר האינסופי של כל הדברים שנבראו בין השמיים והארץ. על מנת להבין כיצד הגיעו הסינים לרעיון של רבבה (עשרת אלפים), כל שצריך לעשות הוא לבחון את המשפט שפותח את קאנון הדרך והסגולה. הדאו הוא השלב הראשוני בו לא היה קיים דבר ולכן הוא שלב 0. כעבור 4 שלבים הבריאה מגיעה אל ריבוא־הדברים. אם נתבונן על הבריאה בראיה מתמטית בכפולות של 10, ניווכח שבשלב הרביעי שמיוצג על ידי 104 אנו מקבלים את המספר 10,000 שהוא הספרה 1 עם ארבעה אפסים מאחוריה.

 10,000=104         1,000=103          100=102          10=101          1=100

 גם קאנון התמורות[5] מציג רעיון דומה מאוד לתהליך הבריאה, רק שהדאו הוחלף בטאי־ג’י אשר מתחלק שוב ושוב ל-2 ובשלב הרביעי והאחרון מתקבלות 64 הקסגרמות[6] שאמורות לייצג את אינספור השינויים שמתחוללים בברואים. אפשר לומר ש-64 ההקסגרמות על שינוייהן מייצגות את השינויים שמתחוללים בריבוא־הדברים.

  

קאנון הדרך והסגולה

生一

一生二

二生三

三生萬物

דאו

אחד

שניים

שלושה

ריבוא־הדברים

שלב

0

1

2

3

4

10 בחזקה

100

101

102

103

104

מספר אפסים

1

10

100

1000

10,000

קאנון התמורות

טאי־ג'י

שני הכלים

ארבע תופעות

שמונה טריגרמות

שישים וארבע הקסגרמות

1

2

4

8

64

2 בחזקה

20

21

22

23

26

טבלה 1 – הביטוי המספרי של שלבי הבריאה.

 

אפשר להיווכח בכך שהרפואה הסינית הושפעה רבות מתורות אלו על סמך תיאורים שמופיעים בקאנון הפנימי. למשל בכרך שאלות הבסיס[7] מופיע תיאור של החלוקה החוזרת ונשנית מ-10 ועד רבבה:

陰陽者,數之可十,推之可百,數之可千,推之可萬,萬之大不可勝數,然其要一也

[מבחינת] יין ויאנג – אם נספור [אסוציאציות שלהם] אז אפשר להגיע לעשר, [אם] נרחיבן הלאה נוכל להגיע למאה, אם נספרן נוכל להגיע לאלף, [אם] נרחיבן הלאה נוכל להגיע לרבבה. [אסוציאציות] מעל רבבה בלתי ספירות, אך [העיקרון] המהותי שלהן עודנו אחד.

 את אחד מההסברים הנהירים והפשוטים ביותר לתהליך הבריאה בראיה סינית רפואית מצאתי בספרו של חְווַאנְגּ יוּ'אֶן־יוּ' (1705-1758 לספירה 黃元御Huáng Yuán Yù), הכוונה המקורית של ארבעת החכמים (1752四聖心源Sì Sheng Xīn Yuán ) שנפתח בתיאור של תהליך הבריאה ובו בחרתי להתמקד בספרי:

陰陽未判,一氣混茫。氣含陰陽,則有清濁,清則浮升,濁則沉降,自然之性也。升則為陽,降則為陰,陰陽異位,兩儀分焉

טרם קביעת יין ויאנג, [היה רק] צ'י אחד בתוהו ובוהו. הצ'י מכיל בתוכו יין ויאנג ועל כן קיימים צלילות ועכירות. הצלול צף ועולה, העכור שוקע ויורד, זהו טבעם. זה שעולה הוא יאנג וזה שיורד הוא יין, יין ויאנג משנים את עמדתם ומתחלקים לשני הכלים.

בראשית, לפני שהחל הכול, לפני שהופיעה מחשבה ראשונה, לפני שהחלו השיפוט והחלוקה בין כן-לא, מעלה-מטה, חום-קור, יין-יאנג היה רק תוהו ובוהו. התוהו ובוהו הוא כל הקיים ביקום מעורב כמרק קוסמי חסר סדר, צורה ושם. תוהו ובוהו זה מכונה בשם צ'י והיה אחד ואין מלבדו אחר. צ'י זה הכיל בתוכו את כל החומר או האנרגיה שביקום, את הצלול והעכור.

לחומר הצלול איכות קלה ועל כן הוא באופן טבעי נוטה לצוף ולעלות מעלה. לחומר העכור יש אופי כבד ועל כן הוא באופן טבעי נוטה לשקוע ולרדת למטה. ניגודיות זו בין שתי התכונות מביאה לפירוד בין שני החומרים. כל דבר צלול אשר באופיו נוטה לצוף ולעלות מכונה בשם יאנג וכל דבר עכור אשר באופיו נוטה לשקוע ולרדת מכונה יין. שתי איכויות מנוגדות אלו מכונות בשם "שני הכלים"[8].

  

2 הכלים

יין

יאנג

טאי־ג’י

צ'י מקורי

טבלה 2

מתוך הספר "לשוב אל המקור - התנועה המעגלית בטבע"

[1] קאנון הדרך והסגולה, פרק 42.

[2] רִיבּוֹא – עשרת אלפים; רבבה. בסין משמש גם להביע את רעיון האינספור.

[3] ריבוא־הדברים  (萬物wàn wù).

[4] בַּה־גוּאֲה – שמונה הטריגרמות (八卦Bāguà).         

[5] קאנון התמורות (易經Yì Jīng) – ספר התמורות.

[6] תרשימי שישה קווים אופקיים שמרכיבים את עיקר תוכנו של קאנון התמורות.

[7] שאלות הבסיס, פרק 6, "דיון על איחוד והיפרדות של יין ויאנג"   陰陽離合論.

[8] שני הכלים (兩儀liǎng ) – יין ויאנג.

יום שני, 15 בנובמבר 2021

טיפול בדיקור לפזילה של עין שמאלית

לא הרבה יודעים אבל הרפואה הסינית מטפלת במגוון גדול של בעיות. למעשה, מכיוון שהיא הייתה הרפואה העיקרית בסין עד לפני 150 שנים, היא עוסקת גם בגינקולוגיה, רפואת ילדים, כירורגיה, רפואת עור, עיניים, אף אוזן וגרון. לכן אין זה יוצא דופן שגם בבעיות הקשורות בעיניים אפשר למצוא מזור באמצעות דיקור וצמחי מרפא סינים. הפעם אני רוצה לחלוק אתכם מקרה של פזילה נרכשת שפגעה באיכות החיים של המטופלת. בטיפול בחרתי לשלב בין התנועה המעגלית לאבחנות בטן ולדיקור קרקפת של יממוטו.


מטופלת בשנות ה-30+ לחייה הגיעה לטיפול עם רטייה על עין שמאל ותלונה על פזילה של העין. כתוצאה מהפזילה סבלה מסחרחורות וכאב ראש ותחושה שהמיטה מתנדנדת כאשר היא שוכבת עליה. פזילה דומה הופיעה בעבר במהלך תקופת ההיריון ולאחרונה חזרה לאחר הוספת התקן תוך רחמי. לדברי הרופא שלה היא תאלץ לעבור ניתוח לתיקון הפזילה. 



טיפול ראשון

רקע נוסף: בעבר וסת כואבת עם גושים ובחילות לאורך כל הוסת. תקיעות דם ללא ירידה של צ'י הקיבה. דופק חלש מאוד בצד ימין ומיתרי בשמאל ובעיקר בכבד. 

אבחנת בטן: רגישות למגע ולחץ בכל הבטן. 

פתומכניזם: יש עליה של הצ'י בצד שמאל אבל הירידה שלו מצד ימין לא תקינה. התנועה המעגלית לא תקינה. 

עיקרון טיפול: הנעה של דם הכבד, הרמה של צ'י הטחול והורדה של צ'י הריאות מטה מצד ימין. 

דיקור נקודות ערוץ טחול sp9 sp6 במטרה להרים את הצ'י ולאפס רפלקסים בבטן. 

דיקור קרקפת YNSA באזור עצבי עין ימין, כליות, מעי גס ושלושת המחממים. 

דיקור לעימדון דם לפי רפלקס הבטן liv4  lu5. 

תוספת מחטים תת עוריות על liv2 ועל kid7 להגביל את העץ ולעודד את המתכת לרסן אותו. ומחט תת עורית על lu8 בצד ימין (נקודת מתכת על מתכת) להוריד את הצ'י של הריאות מצד ימין ולעודד ירידה מטה.

בסוף הטיפול אמרה שמרגישה שינוי לטובה אבל לא יודעת בדיוק מה הוא. 



טיפול שני

המטופלת מדווחת על שיפור במצב הסחרחורות.

אבחנת בטן: עדיין יש רגישות במגע וחלץ ברור האזורים של הבטן. 

אבחון לשון: לשון תפוחה, חיפוי דק צהוב במרכז, סדק מרכזי בריאות, לשון מבריקה כמו מראה בצדדים מעל כבד. 

דופק ימין כמעט ולא מורגש. 

דיקור sp6 sp9 דו צדדי על מנת לרכך את הבטן ולמלא את הדופק. 

תוספת st8 st45 (סגירה של מערכת יאנג מינג) צד ימין להוריד צ'י יאנגי מימין. 

לאחר מכן החל להופיע דופק בצד ימין, יחסית שוקע. צריך להגביר הורדה של צ'י מטה באמצעות איברי המתכת.

תוספת lu8 מתכת במתכת בצד ימין במטרה לסייע בהורדה של הצ'י מטה. 

לאחר מכן דופק הריאות החל להתמלא ולצוף.

מוקסה בהדבקה על כליות 2 למשוך אש שצפה ולהנחות אותה למטה. גרמה תחושת כיווץ מאחורי העיניים. 

מחט תת עורית על liv2 אש בעץ בצד ימין. 

מחטים תת עוריות על אזורי מוח של YNSA, עצבי העין להסדרת תנועת העין, אזור H לשיווי משקל ויציבות. הושארו 3 מחטים תת עוריות על H cerebrum eye nerve.

 


טיפול שלישי

מטיפול קודם יצאה עייפה, למחרת החל שיפור עם הסחרחורות ויכלה אף להחזיק ולשאת את בנה וללכת ישר.

אבחון לשון: שיפור במראה הלשון, הצדדים כבר לא חלקים כמראה באזורי הכבד. במרכז לאורכו יש חיפוי דק צהוב. 

דיקור liv3 liv8  מילוי מים ואדמה של הכבד־עץ למנוע ריסון ורגישות של בטן (כבד מרסן אדמה - בחילות ורגישות בבטן).

דיקור pc6 ימין (הבריח של ה"פְנים"), לרפלקס מעטפת בבטן ולשחרור מה ש"שומרת בבטן".

דיקור קרקפת YNSA צד ימין עין וכבד באיפסילון, אזור H לאיזון ואזור A לטיפול בראש.



טיפול רביעי

בבדיקה בבית החולים הפרופסורית נדהמה שהיה שיפור עצום, הפזילה והנעילה של העין למרכז נעלמה, בעקבות זאת כרגע דוחים ניתוח. למרות זאת יחסית לימים קודים אחרי שיפור עצום הייתה נסיגה קלה. 

דופק חלש בשני הצדדים.

בטן עדיין יחסית רגישה בעיקר במעטפת ולב. 

דיקור pc8 ימין הוריד את הרגישות בבטן.

דיקור שניים מתוך ארבעת הבריחים, li4 בצד ימין (להוריד צ'י) ו-liv3 בצד שמאל (להרים צ'י). לאחר מכן הופיע שיפור בדופק.

דיקור קרקפת YNSA של עין, C H Basal ganglia וסומטוטופ I, איפסילון כליות ותלת מחמם.



טיפול חמישי

התגלו נוזלים באוזן שמאל.

רפלקס בטן של מעטפת לב ו"עימדון דם".

דיקור YNSA סומטוטופ אוזן צד שמאל. נקודת עין ימין. נקודות עצבים קרניאלים עין ימין, איפסילון כליות ימין. 

דיקור liv4 lu5 צד ימין לרפלקס "עימדון דם" בבטן. דיקור pc3 צד ימין הוריד את הרפלקס של מעטפת הלב באזור הבטן.

דיקור מתכת על מתכת צד ימין להורדה מטה lu8.

מחטים תת עוריות על st44 צד ימין.


טיפול שישי

הרופא אמר שהעין מתחילה להתייצב והפזילה פוחתת. 

דיקור קרקפת YNSA סומטוטופ j לאזור הרחם, רגישות דוצ.

נקודות עין ואוזן במצח רגישות. 

דיקור ערוץ "חודר" sp4 שמאל (להרים צ'י משמאל) יחד עם pc6 ימין (להוריד צ'י מימין).  

פתיחה של מערכת ג'ואה־יין עם liv1 שמאל ו-cv18 על מנת לפתוח תנועה של דם ולהרים מעלה. תוספת של gb34 ימין להוריד מטה צ'י של כיס מרה.



טיפול שמיני

עבר שבוע לא מוצלח, היו בחילות וסחרחורות, שלשול ללא ריח. אבל שיפור בראייה מכיוון שיכולה להסתכל עם שתי העיניים על הטלפון הנייד.

דופק ימין חלש, קיימת חולשת טחול. 

דיקור sp4 שמאל ו-pc6 ימין - ערוץ חודר בתנועה מעגלית עולה משמאל ויורדת מימין.

דיקור עם מוקסה על sp15 cv6 cv12

דיקור קרקפת YNSA של אזור עין דו־צדדי.



טיפול תשיעי

המטופלת מדווחת שיש שיפור נוסף במצב העין, יכולה לקרוא בשתי עיניים במשך שעתיים. שלשולים התמעטו. 

דיקור קרקפת YNSA של תלת מחמם ימין, סומטוטופ עין B.

אבחון בטן יש רגישות רק לאורך קו מרכז ערוץ עיבור. 

דיקור kid6 שמאל עם lu7 ימין (צ'י עולה משמאל ויורד מימין) - הקלה על הרגישות בבטן לאורך קו המרכז.



טיפול עשירי

המטופלת מדווחת על שיפור ניכר בעין, הפסיקה לחסום את עין ימין עם רטייה לפני 4 ימים. לפעמים נהיה טשטוש כשיש עומס חזותי. 

כאבים באזור השחלות בבטן. 

דיקור קרקפת איפסילון מחממים, מעי גס, כליות, שלפוחית, לב. 

סומטוטופ I נקודות עין, וקו מוח ימין לעצב ראיה. מנורת חימום על הבטן.

תוספת דיקור sp4 דו צדדי לרחם ולערוץ חודר.



טיפול אחד עשר

לפני 4 ימים נבדקה אצל הרופא. נדהם מהשיפור הרב, עדיין יש רעד וחוסר יציבות קלה בעין. המטופלת הפסיקה להשתמש ברטייה מאז פעם אחרונה שהסירה לפני שבוע וחצי. לאחר שסיפרה לרופא שהשיפור מגיע מדיקור הוא אמר שהוא "לא מתווכח עם ההצלחה, תמשיכי עם הדיקור".

אבחנת בטן: רגישות לאורך קו ערוץ עיבור וערוץ חודר. מנייר.

נקודות של דונג 88.12 88.14 שמאל למנייר  עם zhong bai.

דיקור קרקפת YNSA סומטוטופ I נקודות אוזן ועיין דוצ.

פתיחה של ערוץ עיבור עם lu7 kid6 הקלה על הרפלקסים בבטן. מחטים תת עוריות הושארו על kid6 שמאל ו-lu7 ימין וגם על pc6 שמאל ו-sp4 ימין.


בטיפולים הבאים דווחה שהניתוח לעין נדחה מכיוון שהרופא לא יודע מה לעשות. מאז לא נדרשת לעטות את הרטייה על העין.