בשאלה מספר 16 בספר שאלות ותשובות על צמחי מרפא מנסה טַאנג דְזוֹנג-חָאי להסביר מדוע למרות שהטעם המר נחשב לטעם של פאזת האש, במקום לסייע לאש הוא דווקא מנקז אותה. מלבד הסברים שמבוססים על מראה הצמחים הוא משלב לא מעט רעיונות שמקורם בתורת התמורות בה היה בקיא מאד.
הקאנון הפנימי מסביר לנו שהטעם שמשויך לפאזת האש הוא הטעם המר ושזה הטעם שנכנס אל הלב, מכאן עולה השאלה, אם מדובר בטעם של האש, מדוע צמחים מרים לא רק שלא תומכים באש אלא אף מנקזים אותה.问曰∶苦者,火之味也。而味之苦者,均不补火,反能泻火,何也?שאלה: המר הוא טעם פאזת האש אך [לא רק] שהצמחים בעלי הטעם המר כולם אינם מטליאים אש הם אף דווקא מנקזים אש, כיצד [תסביר זאת]?
答曰∶物极则复阳极阴生,以卦体论,离火之中爻阴也,是离火中含坎水之象。凡药得火味者,亦即中含水性而能降火,此正水火互根之至理。黄连之味正苦,故正入心经以泻火。栀子味苦象心包,故泻心包络之火。连翘亦象心包,而质轻扬,味微苦,则轻清上达,清心与上焦头目之火。莲子象心,而莲心又在其中,味又极苦,有似离中阴爻,用以清心中之火,最为相合。黄芩味苦,中多虚空有孔道,人身惟三焦是行水气之孔道,主相火。黄芩中空有孔,入三焦而味又苦,故主清相火。胆草、胡黄连,味苦而坚涩,兼水木之性,故皆泻肝胆之木火。惟胆草根多而深细,故泻火并兼降利。胡黄连则守而不走,是宜细别。大黄味苦,形大而气烈, 故走脾胃,下火更速。
תשובה: כאשר דבר מה מגיע לשיא הוא שב ומתהפך, כאשר יאנג מגיע לשיא אז יין נוצר. אם נדון בזה על סמך הטריגרמות של בה-גואה נראה שהקו האמצעי של טריגרמת לי-אש זה סמל שמראה את לי-אש שמכיל בתוכו את קאן-מים. כל התרופות שמקבלות את הטעם המר, גם מכילות בתוכן את אופי המים ומסוגלות להוריד אש, זה בדיוק ההיגיון שעומד מאחורי הרעיון שאש ומים הינם השורש האחד של השני. הטעם של Huang Lian הוא רק מר, על כן הוא נכנס רק אל ערוץ הלב ומנקז אש. טעמו של Zhi Zi הוא מר והוא דומה [במראהו] למעטפת הלב, על כן הוא מנקז את אש מעטפת ערוצי החיבור של הלב. Lian Qiao גם דומה [במראהו] למעטפת הלב, איכותו קלילה וטעמו מעט מר ולכן הוא קליל וצלול ומגיע מעלה, [הוא] מצליל את הלב ואת האש במחמם העליון והראש. Lian Zi דומה [במראהו] ללב וליבו של Lian Zi נמצא בתוכו, טעמו מר ביותר דבר שדומה לקו הייני שבתוך טריגרמת לי-אש. משתמשים בו על מנת להצליל את האש שבתוך הלב זה השילוב הטוב ביותר [לכך]. טעמו של Huang Qin מר, בתוכו יש הרבה חללים ריקים והרבה נקבים, בגוף האדם רק שלושת המחממים הם נקבים שמניעים את צ׳י המים ואחראיים על אש השר. בתוך Huang Qin יש חללים ונקבים, הוא נכנס אל שלושת המחממים כמו כן טעמו מר ולכן הוא אחראי על הצללת אש השר. טעמם של Huang Lian ו-Dan Cao הוא מר אך בעל נוקשות וחספוס, זהו שילוב של תכונות העץ והמים ולכן הם מנקזים את האש של העץ של הכבד וכיס המרה. רק ששורשיו של Dan Cao רבים, עמוקים ודקיקים ולכן הוא מנקז אש ובו-זמנית מוריד ומטיב. [ואילו] Huang Lian שומר ואינו מניע ורצוי לדייק בהבדל ביניהם. טעמו של Da Huang מר, צורתו גדולה והצ׳י שלו אלים ולכן הולך אל טחול-קיבה [ומהירות] הורדת האש שלו עוד יותר מהירה.
לוטוס ופירותיו (מספר 5 - Lian Zi Xin) |
שורשיו הארוכים של Long Dan Cao |
טאנג דזונג-חאי בספרו שאלות ותשובות על צמחי מרפא
תרגום מסינית לעברית - ניצן אורן
- שאלות ותשובות על צמחי מרפא Ben Cao Wen Da 本草问答
- טַאנג דְזוֹנג-חָאי Tang Zong Hai 唐宗海
- ג'ואנג דזה 庄子 Zhuang Zi
- שמונה הטריגרמות והיווצרותן
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה