יום שלישי, 4 ביוני 2013

הטיפול בסחרחורות ולחץ דם גבוה וההיגיון שמאחורי הרכב הפורמולה להרגעת הרוח בכבד

מעטים המקרים, כאשר אנו לומדים וחוקרים פורמולת צמחי מרפא, בהם אנו יודעים מדוע באמת בחר הרופא שכתב את הפורמולה דווקא בצמחים אלו. רב הספרים המכילים פורמולות מתארים לנו מקרה על סמך סימפטומים ומצרפים פורמולת צמחים מתאימה למקרה זה. ספרים מעטים מציינים בנוסף גם את הפתוגנזה שגרמה למחלה ובודדים טורחים להסביר גם את משמעות הרכב הצמחים והשילובים השונים. למעשה, רב הספרים המודרנים המנתחים את הרכבי הפורמולות ותפקודי הצמחים מבססים את טיעוניהם על פרשנויות של רופאים שונים ולא של הרופא שחיבר את הפורמולה. הסיבה לכך היא שרב הרופאים פשוט לא טרחו להסביר מדוע שילבו את הצמחים לכדי פורמולה. כתוצאה מכך אפשר לראות שפרשנים שונים הבינו את הרכב הפורמולה באופן שונה והסיקו מסקנות שונות בנוגע לתפקודי הצמחים בפורמולה או לתפקוד הפורמולה כולה. לראיה אפשר לקחת את האסכולות הרבות שהתפתחו בעקבות הפרשנויות השונות לדיון על פגיעת פתוגן, שם כל פרשן הסביר את תפקוד הפורמולה באופן אחר מכיוון שהמחבר של הספר לא הסביר את בחירותיו. במקרים מעטים ביותר אפשר למצוא כתבים בהם הרופא שניתח את המחלה וסממניה וקבע אסטרטגית טיפול ומרשם צמחים, טרח גם להסביר את בחירתו בצמחים, כאלו הם ספריו של גַ'אנג שִֹי-צ'וּן.

בספרו מאמרים על רפואה עם הערכה לסין וכבוד למערב, מפרט גַ'אנג שִֹי-צ'וּן על פורמולות שונות לטיפול במגוון מחלות. אחת הפורמולות, Zhen Gan Xi Feng Tang, נועדה לטפל בסחרחורות, כאבי ראש, צפצופי אוזניים, לחץ דם גבוה, סטייה של זווית העין או הפה ואף איבוד הכרה ואירוע מוחי. בראיה סינית מדובר על תופעות הנגרמות עקב רוח פנימית העולה מעלה אל הראש. מה שמיוחד אצל גַ'אנג שִֹי-צ'וּן הוא ההסבר המפורט והברור מדוע בחר בשילוב הצמחים הספציפי המרכיב פורמולה זו על סמך התיאוריה של הרפואה הסינית והפתולוגיה הספציפית שגרמה להופעת הסימפטומים המצוינים למעלה.

הטיפול ברוח ממקור פנימי

"נֶאֱמַר שרוח המכונה "התקפה פנימית" הינה רוח הנוצרת מבפנים ואינה רוח המגיעה מבחוץ. בקאנון הפנימי נאמר לרב סימני רוח כגון רעידות וסחרחורות קשורים בכבד. הכבד הוא איבר העץ, מבחינת טריגרמה הינו שֹוּן שבמקור אחראית על רוח. כמו כן בתוכו משתכנת אש השר, אלו עובדות מוכחות, כאשר עץ ואש לוהטים ושופעים, גם כן יש בהם רוח. זה נובע מכך שכבד עץ מאבד שלווה והרוח מתחילה מן הכבד. נוסיף לכך שצ'י הריאות אינו יורד, צ׳י הכליות אינו קולט, כמו כן צ׳י (ערוץ) צ׳ונג וצ׳י הקיבה מורדים מעלה, ואז התמרת הצ׳י של איברי הדזאנג פו עולה מעלה יתר על המידה ומכיוון שכך יש חריגה יתר על המידה בעליה וחדירה של הדם אל המח דבר המביא להלעטה ופקיקה של כלי הדם של המח ומערב אף את העצבים. במקרים חמורים גורם לכך שהעצבים מאבדים יכולתם לנהל ונגרם עילפון איבוד הכרה. ברפואה המערבית זה מכונה סינדרום אנצפלמציה, וזה מבוסס על חקירה אנטומית."

הקשר של הרוח לכבד והגורמים להופעתה
ברפואה הסינית יש שימוש כפול במושג "התקפת רוח". השימוש הראשון מדבר  על פלישת רוח חיצונית אל החיצון וגרימת סממני התקררות. במקרה השני מדובר בביטוי של רוח פנימית הגורמת לאירוע מוחי. גַ'אנג שִֹי-צ'וּן מדגיש שהתקפת רוח פנימית אינה חדירה של פתוגן צ'י רוח חיצון הפולש אל תוך הגוף אלא רוח שמקורה פנימי. בקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב מתוארת פתוגנזה המתארת את הקשר בין סממנים של רוח פנימית, כגון רעידות וסחרחורות, אל הכבד. הקשר של הרוח לכבד נובע מכמה סיבות, הראשונה היא השיוך של הכבד אל טריגרמת שון המתארת את הרוח על פי ספר התמורות. סיבה נוספת היא שבתוך הכבד שוכנת אש השר וכאשר מחברים בין איבר עץ ואיכות אש הם מבעירים ומלהיטים האחד את השני ונוצרת רוח. כאשר האש בוערת בעץ הכבד מאבד את ההרמוניה שלו ונוצרת תנועה המשולה לרוח פנימית. אפשר לראות שגַ'אנג שִֹי-צ'וּן מקפיד לציין את הפאזה המתאימה לכל איבר כבר בשמו, למשל כבד-עץ וריאות-מתכת. על פי התנועה המעגלית, צ'י הכבד אמור לנוע מעלה וצ'י הריאות אמור לנוע מטה. כאשר צ'י הריאות אינו יורד וצ'י הכליות אינו אוצר ומכנס נפגע האיזון של התנועה המעגלית בגוף. כאשר האיזון בין התנועה מטה והתנועה מעלה מופר עקב חולשה של התנועה מטה, נעלמת ההגבלה על התנועה מעלה ולכן עוצמתה גדלה. כל זה מתייחס לתנועה במעגל החיצון, אבל כאשר גם התנועה בציר המרכזי אינה מאוזנת וכאשר צ'י הקיבה אינו יורד ומוריד מחמירה התנועה מעלה והתנועה המעגלית כבר אינה עגולה. גם על פי חמש הפאזות אנו יודעים שריאות-מתכת אמורות לרסן את כבד-עץ וכאשר הריאות אינן יכולות לרסן את הכבד הוא עשוי לחרוג מתפקידו. כתוצאה מעליה מוגזמת מעלה של הצ'י נגרמת גם עליה של דם רב יחד עם הצ'י והחדירה אל המח גדולה מדי. עורקי המח מתמלאים בכמות גדולה של דם שבסופו של דבר מביאה לפריצה שלהם ולחץ על רקמות המח ומערכת העצבים. מכיוון שגַ'אנג שִֹי-צ'וּן היה בין החלוצים של השילוב בין רפואה סינית ומודרנית אפשר לראות כאן שהוא מנסה ליצור הקבלה בין רעיונות מסורתיים מהרפואה הסינית ובין רעיונות חדשים שזלגו אל סין מהרפואה המודרנית המערבית.
"Zhen Gan Xi Feng Tang
במרשם זה משתמשים בכמות גדולה של Niu Xi להנחות את הדם לנוע מטה, זה הצמח העיקרי המטפל בענף. ואז על סמך חקירה לעומק של שורש ומקור המחלה, נשתמש ב Long Gu, Mu Li, Gui Ban, Shao Yao להרגיע את הכבד ולכלות את הרוח. Dai Zhe Shi יוריד את הקיבה, יוריד את (ערוץ) חודר. Xuan Shen ו-Tian Dong יצלילו את צ'י הריאות, כאשר הצ'י שבריאות צלול ומטוהר ונע מטה הוא יכול להרגיע ולרסן את כבד עץ בעצמו."

מרתח הרגעת הכבד והפסקת הרוח Zhen Gan Xi Feng Tang
למרות שהטיפול בשורש המחלה חשוב ביותר, אסור לנו להתעלם מהענף במיוחד במקרים קריטיים כגון הרוח הפנימית המתוארת כאן ולכן גַ'אנג שִֹי-צ'וּן מדגיש ראשית שחשוב להשתמש בצמח Niu Xi על מנת להנחות את הדם הרב שעלה מעלה בחזרה למטה. צמח זה ייחודי באיכותו בכך שאינו רק מניע דם ומנחה אותו לנוע מטה אלא דם תומך במקביל גם בשורש המחלה, הכבד והכליות. אבל הדם אינו עולה לבדו מעלה, למעשה הוא עולה עקב תנועה חסרת מעצורים של יאנג הכבד חסר העוגן. מכיוון שהיאנג מאבד את העוגן וצף בעוצמה מעלה עלינו לשלב מרכיבים כבדים הלוחצים מטה על הצ'י היאנגי ומנחיתים אותו חזרה מטה ובכך בעצם מסייעים בהפסקת הרוח. הוספה של צמחים המשיבים את הצלילות הקרירה והירידה מטה של תנועת ריאות מתכת מאפשרת לסובב את הגלגל בהיקפו ולאזן את התנועה הנגדית לעליית צ'י הכבד. כך צ'י הריאות והמתכת חזק מספיק לרסן את צ'י הכבד והעץ. מכיוון שלא מספיק להסדיר את התנועה המעגלית שבהיקף המעגל ועלינו גם להסדיר את תנועת הצ'י שבמרכז, על כן יש להתייחס גם למרידה של הקיבה בעזרת צמח המוריד עליה זו.

"בנוגע לכך שהדופק בשתי עמדות Chi ריק יש לקשר זאת לכך שהיין האמיתי של איבר הכליות ניזוק וריק ואינו יכול לשמר הקשר ההדדי עם היאנג האמיתי. היאנג האמיתי מתנתק ואץ מעלה ואיתו נושא צ'י ודם השועטים מעלה אל אזור המח, על כן הוספתי גם Shu Di, Shan Yu Rou לשם מילוי הכליות וכינוס הכליות."
שורש המחלה
אחד הסממנים המסייעים לנו לזהות ששורש המחלה הוא חוסר של יין הכליות הוא הדופק. למרות שהדופק במחלה זו מתואר כארוך ומייתרי המצביעים על היאנג הרב והדם השועטים מעלה, מעשית בעמדות של הכליות אפשר לחוש בהעדר של הדופק. שילוב זה של הדפקים מבהיר שמדובר בחולשה של יין הכליות המביאה להעדר ריסון ואחיזה של היאנג בכבד ועלייתו מעלה ואיתו הצ'י והדם. על מנת לטפל בכך הוא מוסיף צמחים המזינים ומכנסים את יין הכליות.

"בעבר כאשר הרכבתי את המרשם הפסקתי במקור במספר צמחים אלו בלבד. לאחר מכן מכיוון שכאשר השתמשתי במרשם זה יעילותו הייתה רבה מאד ומדי פעם היו מקרים בהם בלקיחה ראשונה של התרופה התחלפה התחושה (של המטופל) לכך שיש התקפה מעלה של הצ'י והדם והמחלה החמירה. אז הוספתי את Sheng Mai Ya, Yin Chen, Chuan Lian Zi ומאז אין נזק זה. הסיבה לכך התוצאה שהכבד משול לפקיד הגנרל ואופיו הטבעי נוקשה. במידה ומשתמשים רק בצמחים מרסנים חזקים אולי יביא הדבר לגירוי כח ההתנגדות שלו. Yin Chen הוא החלק העדין של Qing Hao (זה לא נכון,נ.א), מקבל את היצירה וההפצה של צ'י השאו יאנג שבתחילת האביב, בעל משיכה הדדית לצ'י כבד עץ הדומה לו באיכותו, מנקז את החום בכבד ובו-בזמן פורש את הדיכוי של הכבד, מעשית יכול להחליק את אופיו האמיתי של כבד עץ."

הטיפול בגנרל הסורר
אז מדוע למרות שכל הצמחים שנבחרו מתאימים לאבחון ולאסטרטגית הטיפול, עדיין הופיעו מקרים בהם הייתה דווקא החמרה? התשובה לכך נעוצה עומק ההבנה שלנו את הפיזיולוגיה של הגוף על פי הרפואה הסינית. הסיבה לכך שבמקום שתופיע הקלה הופיעה דווקא החמרה היא אופיו של הכבד כגנרל. לא בכדי הוקבל הכבד לגנרל הצבא, אופיו נוקשה, יאנגי, התקפי ולוחמני וכאשר אנו דוחקים אותו לפינה הוא מתנגד על ידי הפעלת כח. עקב השימוש במרכיבים כבדים שדוחקים את יאנג הכבד בכח למקומו נוצרת בכבד התנגדות לתנועה המנוגדת לאופיו. הכבד אוהב להיפרש כמו העץ בחופשיות וגמישות אך היום הוא חרג ולכן דוכא בכח ועל כך הוא מגיב במאבק עיקש. אי אפשר לדחוק את הגנרל אל הפינה ולצפות שלא יגיב, רצוי להשאיר לו פתח יציאה או לפייס אותו בדרך כלשהי וכן לאפשר לו להתפרש מעט. כיצד נבחר בצמחים שמצד אחד ישחררו את הכבד וישיבו לו את אופיו בהרמוניה אבל לא יחמירו את חריגתו? כאן מסביר גַ'אנג שִֹי-צ'וּן כיצד אופיים של הצמחים מושפעים מהטבע ועונות השנה, דבר שלצערי נעלם מתיאורי ספרי הרפואה המודרנים המסתפקים רק בתיאור לקוני יבש לפעולת הצמחים. למרות שהקישור שעשה בין Yin Chen ל-Qing Hao כאילו היו אותו הצמח אינו נכון, תיאור אופיו נשאר נאמן למקור. לטענתו, החלק שבשימוש, גדל בתקופת האביב בה היאנג מתחיל לגדול (יאנג צעיר) ולעלות ולכן הוא מקבל איכות של יאנג צעיר המפיץ קלות. מכיוון שאיכות זו דומה לאיכות של צ'י הכבד, על כן מעבר לאיכותו מנקזת החום הוא יכול לסייע לפרוש את תנועת הכבד המדוכאת על ידי הצמחים הכבדים ולהחליק את תנועתה לכיוון הנכון.
"Mai Ya הוא ניצן הדגן, כאשר משתמשים באחד טרי הוא גם כן יעיל בהחלקת האופי של כבד עץ ומביא לכך שאינו מדוכא ומוגבל. Chuan Lian Zi יעיל בהנחיית צ'י הכבד להגיע למטה, כמו כן יכול לגדוע את כח ההתנגדות שלו. כאשר יש את שלושת הצמחים במרשם זה, ולאחר מכן משתמשים בו אין עוד מה לחשוש. במקרים של חום עז בתוך הלב, כנראה שהייתה הידבקות מבחוץ, צ'י חבוי הותמר לחום ולכן נוסיף Shi Gao. אם יש ליחה, קיים חשש שהליחה תחסום את העליה והירידה של התמרת הצ'י ולכן נוסיף Dan Nan Xing."

בדומה לאיכות של Yin Chen בפרישה של הצ'י על סמך מועד גדילתו, כך קיימת איכות של גדילה והיפרשות גם בניצן הצעיר של הדגן ולכן כאשר משתמשים בדגן טרי הוא יכול לסייע להחליק את תנועת הצ'י של הכבד בפרישה החוצה. לעומת שני הצמחים הקודמים, אשר עוצמת הפצת הצ'י שלהם אינה רבה ומבוססת על היותם בראשית התנועה המעגלית של חייהם (השלב הראשון - אביב) ואינם שייכים לקטגוריה של מניעי צ'י, הצמח Chuan Lian Zi הוא צמח מניע צ'י בשיוכו המתמקד בהפצת צ'י הכבד אך איכותו קרה ואופיו מאפשר לצ'י הכבד לנוע ולהגיע מטה ולכן למרות שהוא מפיץ את צ'י הכבד הוא אינו מעודד אותו לעלות מעלה ואינו מחמיר את האש בכבד.

אחת התחושות שתלמידים באים איתה ללימודי פורמולות היא שמדובר בשיעור העוסק בשינון של נוסחאות צמחים וכמויותיהם ופשוט צריכים לעבור את הקורס הזה כמו כל מכשול בחיים. לדעתי, קורס העוסק בפורמולות צריך להיות אחד הקורסים היותר מעניינים ברפואה הסינית, מכיוון שמעבר לעובדה שהפורמולות הן הדרך שלנו לבצע הנדסה הפוכה ולהגיע מהרכב הצמחים בפורמולה אל הלך המחשבה של הרופא שחיבר אותה ואל האסטרטגיה, בה בחר לנקוט על מנת לנטרל את חוסר האיזון המתבטא במחלה, על פי התיאוריה של הרפואה הסינית. על ידי התבוננות בפורמולה והרכבה אפשר להבין טוב יותר את התיאוריה של הרפואה הסינית ואת פיזיולוגית האדם. על אחת כמה וכמה כאשר חוקרים את פרשנותם של הרופאים השונים בנוגע למהות הרכב הפורמולה.

למי שרוצה להמשיך לחקור וללמוד על כתבים עתיקים ופרשנויות על פורמולות קלאסיות, מוזמן להצטרף לכיתה שנפתחה במרכז ההדרכה של סינית בקהילה שבחיפה. בכיתה נתרגם, נקרא ונדון בכתבים השונים ברפואה הסינית בהנחייתי. מוזמנים ליצור קשר בעמוד קורסים והרצאות.
                                                                                                                                                                

הערות
תרגום מסינית לעברית - ניצן אורן

  1. מאמרים על רפואה עם הערכה לסין וכבוד למערב - 医学衷中参西录
  2. גַ'אנג שִֹי-צ'וּן - Zhang Xi Chun 张锡纯
  3. פרק נוסף מספריו של ג'אנג שי-צ'ון - על אש השר ואש הקיסר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה