יום שישי, 14 ביוני 2013

צ'י גונג - לעמוד כמו עמוד, כאוס ראשיתי ועגלגלות חלקה

ברשומה על ווּ-גִ'י הסברתי על משמעות תרגול עמידת העמוד בתנוחה המוכרת כוו-ג'י והיווצרות התנועה הראשונית מתוך חוסר התנועה שבעמידה. למרות שבטאי ג'י צ'ואן נוהגים לכנות את המעבר מחוסר התנועה אל תחילתה של תנועה בשם "שני הכלים" (ליאנג אי - יין ויאנג), בחלק מאמנויות הלחימה הפנימיות ובתרגולות המיומנות הפנימית מתואר מעבר זה כהיווצרות הצ'י המקורי שנמצא בתוהו ובוהו אך טרם הופרד ליין ויאנג ולכן מכונה בשם חון יואן.

עמידת חון-יואן - כאוס ראשיתי ועגלגלות חלקה ומאוזנת
לאחר ציפת הזרועות מעלה מעמידת וו-ג'י נהוג לשנות את תנוחת הגוף לעמידה חדשה המכונה חון-יואן. שם זה הופיע לאורך ההיסטוריה בווריאציות כתיבה שונות (ככל הנראה עקב צליל דומה) כאשר משמעות האחת כאוס ראשיתי (混元hùnyuán) ואילו השנייה עגלגלות חלקה (浑圆húnyuán) במשמעות עגלגלות מושלמת חסרת גבשושיות. למרות השוני בין המשמעויות השונות שני השמות מתארים היטב את מהות התרגול בעמידה זו.

כאוס ראשיתי - שם זה מתאר את איכות הצ'י במעבר מהעדר מוחלט של תנועה וקיום המתורגלים בעמידת וו-ג'י אל תוהו ובוהו ראשיתי של צ'י מקורי אשר טרם הופרד ליין-יאנג, ימין-שמאל ועודף-חוסר. במהלך עמידה זו יש תחושה של התמלאות של הגוף כמו בלון שהוזרם אליו אויר או צינור כבאים המתמלא במים (תחושה סוביקטיבית שלי). אבל לצ'י הזה אין כיוון מוגדר, הוא כולל בתוכו התפשטות לכל הכיוונים אך גם התכנסות פנימה, עליה וירידה, פתיחה וסגירה ומעין תחושה של הוויה, להיות ללא מטרה מוגדרת בכיוון מוגדר ומצד שני קיום כל הכיוונים בו זמנית. כל עוד משקל הגוף נמצא באמצע ואינו מועבר לאחת מהרגליים, עדיין אין היווצרות של הניגודים המתוארים כיין-יאנג.

עגלגלות חלקה ומאוזנת – שם זה בא לתאר גם כן את העדר כיוון מוגדר של הכוונה והופעת זוויות חדות בתנועה. כאשר הכוונה שלנו כללית מאד ומכוונת לכלל הכיוונים ולאף אחד מהם בו זמנית אין כיוון אחד מועדף על אחר ולכן אפשר לדמות זאת לכדור שעגלגלותו חלקה לגמרי וחסרת גבשושיות ושהוא מלא באוויר בו הלחץ על הדפנות שווה בכל הכיוונים. גם מבחינת מבנה הגוף אפשר לראות איזון מנח המפרקים. מיקום כל גפה נקבע בסביבת אמצע טווח התנועה של אותו מפרק כך שיש פוטנציאל תנועה שווה לכל אחת מכיווני התנועה האפשריים באותו מפרק. מצב זה מאפשר יצירת צמדי כוחות מנוגדים במרב הכיוונים האפשריים ועל כן נקראת עמידה זו עגלגלות מאוזנת. עמידה זו בשונה מעמידות המשמשות ללחימה אינה בעלת תכלית ספציפית ומכיוון שניתן לנוע לכל כיוון אפשרי הכוונה המושגת הינה כללית מאד ומאפשרת הכנסת מגוון כוונות בתוך אותה עמידה. כמו כן זאת העמידה הטובה ביותר לפיתוח אחדות ומלאות של כל הגוף ומפרקיו בדומה לכדור קפיצי מלא באוויר ללא התכוונות לכיוון כלשהו.


הסינים לא נוהגים להסביר שעמידה זו מביאה את כל המפרקים למנח בו הם נמצאים בדיוק באמצע טווח התנועה. למעשה הם פשוט מעבירים לתלמיד את מה שלמדו מדור לדור. רק לאחר מספר שנים בהן תרגלתי עמידה זו למשך 20-40 דקות על בסיס יומי שמתי לב לחוקיות זו והתחלתי לחקור אותה יותר לעומק ולהשוות בין התנוחות השונות. קל מאד להגיע למנח הנכון של הגוף כאשר מכירים את טווחי התנועה של כל מפרק. כל מה שצריך לעשות זה לבדוק את טווח התנועה המלא של המפרק בפתחיה-סגירה או סיבוב ולבחור בנקודת אמצע התנועה.

פילוסופיה בתנועה - ווּ-גִ'י - מכְּלוּמִיּוּת קיצונית ועד הֶעְדֵּר קיצוניות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה