יום ראשון, 19 בינואר 2014

התנועות והצ'י מסבירים את החורף ההפכפך של שנת 2013

ברשומה קודמת ניתחתי את תחזית השינויים בששת הצ'י לשנת 2014 ובסוף השנה נוכל לראות עד כמה הייתה מדויקת. בחודשיים האחרונים חווינו שינויים חדים של מזג אויר בין חורף חמים ויבש וצניחת טמפרטורות חדה ולא טיפוסית לעונה מלווה בסערת גשמים ואף שלג. שינויים אלו התחוללו גם במקומות אחרים בעולם וכולנו ראינו את הדיווחים בחדשות על סופות שלג וצניחת טמפרטורות מאד חדה ברחבי ארצות הברית. מכיוון שתורת התנועות והצ'י אינה תחזית מזג אויר אלא ניסיון לחזות שינויים אפשריים בצ'י הסביבה והשפעתם על בריאותנו, יותר חשוב לבחון את מופע המחלות שכל אחד ואחד מאיתנו פוגש בקליניקה. לכן בחרתי הפעם להביא ניתוח של החודשיים האחרונים מבחינת צ'י סביבתי ומחלות אפשריות, כך שכל אחד מהמטפלים ברפואה הסינית יוכל לבחון בעצמו.

על אופן הכנת מפת תנועות וצ'י של השנה אפשר לקרוא ברשומה קודמת המנתחת את שנת 2014 ולכן הפעם אגש ישר לניתוח המפה. כפי שאפשר לראות ממפת שנת 2013 (שמסתיימת רק ב-20.1.2014), על פי יחסי חמש התנועות מנהל השמיים (עץ) יוצר את תנועת השנה (אש) ולכן גם שנה זו מנותחת על סמך שש עונות הצ'י ולא על סמך חמש עונות התנועות. עוד דבר שאפשר לשים לב אליו הוא השפעות הקשורות באש. תנועת השנה היא אש בחוסר, הצ'י האורח השישי הוא אש השר (על פיו קובעים את אשר בנביעה) ואילו הצ'י קבוע שאמור להיות בסוף השנה הוא צ'י קור מים. כבר כאן אפשר לראות מגמה של סתירה בין חום וקור, אש ומים.


על סמך גזע השנה (בזיווג בעל ואישה) שנת 2013 מאופיינת באיכות תנועת שנה של אש בחוסר. למרות זאת, מכיוון שענף השנה שייך לפאזת האש, הוא אמור לסייע לאש שבחוסר אבל עלול להביא לחוסר יציבות ויחסים מורכבים בין הפאזות. כאשר פאזת האש בחוסר, פאזת המים שאמורה לרסן אותה מנצלת את החולשה, פולשת אליה ומדכאת אותה. לכן כאשר מסתכלים על השנה כולה, אפשר לראות שלצ'י הקור עשויה להיות השפעה מרובה שאף יכולה להביא לדיכוי של צ'י האש. כאשר מים מרסנים את האש יתר על המידה, האדמה (בן של האש) באה לנקום ולרסן את המים על מנת לאזן את מערכת חמש הפאזות. כך שבמידה ואכן המים ירסנו וידכאו את האש, יופיע קור לא שגרתי במהלך הקיץ ובתגובה לכך לקראת סוף השנה יופיעו סממנים של אדמה הבאה לנקום את הפגיעה באש על ידי ריסון המים. עודך של אדמה משמעו הופעת צ'י הלחות, גשמים עזים, עננות, ברד וכדומה. מבחינת מחלות, עליה של צ'י הלחות תביא להופעת שלשולים, חוסר תיאבון, מלאות בבטן וכאב. ברגע שהאדמה מרסנת את המים, האש משתחררת מהדיכוי ומתפרצת בעוצמה דבר שיבוא לידי ביטוי בעליה של צ'י האש וסממני חורף חם ומחלות חום.

לא יודע אם קיץ 2013 אכן נחשב קיץ קר עד כדי כך שנחשוד בהתגברות מים-קור המנצלת חולשת אש הקיסר, אבל אין ספק שלפי הנתונים בתרשימים על חודשי יולי-ספטמבר, קיץ 2013 היה קר מהממוצע (אזורים בירוק). אם אכן מדובר בפלישת מים-קור, זה מסביר מדוע בחודשי החורף הייתה התגברות של גשמים עזים, ברד ושלג כביטוי של אדמה הבאה לרסן את המים ועליה במעלות החום כביטוי של התפרצות האש המדוכאת שהשתחררה מעול המים.



חצי השנה האחרון - אשר בנביעה - אש השר
שלושת עונות הצ'י הקבועות שבששת החודשים האחרונים של השנה, הן עונות בהן הצ'י הייני שופע (לחות, יובש וקור). לעומת זאת, על תקופה זו משפיע אשר בנביעה בעל איכות יאנגית של אש השר. כאשר הצ'י הייני הקר מקבל צ'י חום יאנגי נוצרת דחייה בין יין ויאנג ונוצרת מחלה. מכיוון שכך קיים צפי לחום יאנגי רב בסוף השנה וחורף חם יחסית. צפויים מלאות ותחושת התנפחות בחזה ובבטן, בצקות, כבדות של הגוף והגפיים וצהבת.

הצ'י השישי - תאי יאנג קור מים (22.11.13 - 20.1.14)
הצ'י השישי הקבוע הוא תאי יאנג קור כך שתקופה זו אמורה להיות קרה וחורפית. מצד שני על גבי הצ'י השישי יושב צ'י אורח של אש השר שהינו יאנג שופע. על פי תורת התנועות והצ'י, כאשר הצ'י המארח מרסן את הצ'י האורח זהו מאבק בין שני צ'י שונים והמארח מנצח את האורח. כאשר המארח מנצח את האורח זהו סימן שלילי שמצביע על כך שבתקופה יש נטייה להופעת מחלות לא שגרתיות לעונה. נוצר מצב בו עוצמת הקור נבלמת ומופיעה התחממות. הקאנון מסביר שחרקים שהיו אמורים לחרוף יתעוררו, מים יזרמו חופשי במקום לקפוא, חום יעלה מהקרקע בדומה לעונת האביב וצמחים יתחילו לנבוט ואנשים ירגישו חמימות ונוחות. כמו כן קיים סיכון מוגבר להופעת מחלות חום כגון חום-חורף (Dong Wen) ושפעות חום. בחודשים אלו יכול להיווצר מצב בו יש דחייה ומאבק בין יין ויאנג (קור וחום), חום יעלה מעלה אל עבר הלב ויופיעו סממנים כגון כאבים בלב, חום גוף מדיד ובמידה והדחייה תהיה במרכז הגוף אז יופיעו הקאות. תקופה זו משלבת בין קור וחום ולכן צפוי שינוי חריף של הצ'י בין חום לקור וסיכון של התפרצות מחלות מדבקות.

מה התחולל בפועל
מבחינת שינויי צ'י סביבתיים, בסוף חודש נובמבר ב-22 לחודש החלו לעלות המעלות עד כדי 35 מעלות בסוף החודש, כ-12 מעלות מעל הממוצע. מזג האוויר השרבי נמשך עד ה-5 בדצמבר ואז החלה צלילה של הטמפרטורות אשר הגיעו ל-14 מעלות מתחת לממוצע וזכינו לסוף שבוע קר וסוער ביותר ואף ירד שלג בירושלים והגולן. לאחר אותו שבוע סוער, שבו ועלו הטמפרטורות ושוב קיבלנו מזג אויר חמים בסביבות 20 מעלות.

בתקופה זו אפשר היה לראות עליה במספר מטופלים שסובלים מחום גבוה, סחרור עיניים (סחרחורות עם תחושת תנועה או סיבוב), הקאות וכדומה שניתן לשייך אותם למחלות חום או מחלות שאו יאנג אש השר. אדגיש שוב, שהתנועות והצ'י אינם חוזים שינויים של מזג אויר אלא מצביעים על סבירות של מחלות שונות שעשויות להופיע במידה ואכן יהיו שינויים חריגים בצ'י הסביבה.

טמפרטורות שנמדדו בתל-אביב במהלך חודש דצמבר 2014 על פי אתר Accuweather


אפשר לראות שיש תנודה גדולה בין חום גבוה מהממוצע בתחילת החודש, קור עז מהממוצע באמצע החודש ושוב עליה לחום רב מהממוצע בסוף החודש. על פי אתר weather israel התחזית לחורף 2013-2014 היא חורף יבש יש חשש מבצורת וצפי שיהיה חם מהרגיל. ראו גם סופת אלכסה והסברים עליה בויקיפדיה - לפי השערות שונות, כמות המשקעים העצומה (ובהתאם, גובה השלג שנערם) קשורה לפער טמפרטורות גדול שנוצר בין טמפרטורת מי הים התיכון שהיו גבוהות מהרגיל לעונה (עקב מיעוט מערכות משקעים בסתיו 2013 יחד עם אירוע חום חריג בסוף נובמבר 2013), ואף הביאו לאידוי מוגבר ולעלייה בשיעור הלחות באוויר, לבין טמפרטורות נמוכות במיוחד ברום, דבר שיצר חוסר יציבות אטמוספרי שסייע לפיתוחם של ענני משקעים. זה מצביע על לחות גבוהה וחום כפי שהתנועות והצ'י צפו ומצד שני גם חוסר יציבות בין קור וחום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה