יום חמישי, 10 באפריל 2014

מדוע אנחנו מפהקים והגורמים לפיהוק תכוף על פי הרפואה הסינית

פיהוק הוא תגובה טבעית של הגוף המופיעה בזמן עייפות או לאחר התעוררות, אך כאשר הוא מופיע בתדירות גבוהה ללא קשר לעייפות או שעמום זהו סימן לפתולוגיה על פי הרפואה הסינית. כבר לפני למעלה מאלפיים שנים הבחינו הרופאים הסינים הקדומים במצבים בהם פיהוק תכוף הצביע על תפקוד לא תקין של הגוף. בכתב החשוב ביותר ברפואה הסינית, הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב, כרך הציר השמימי, פרק תשע מחטים מתוארת הפיזיולוגיה של הפיהוק על פי הרפואה הסינית המסבירה ש״הכליות אחראיות על פיהוק״. ארבע מאות שנים לאחר מכן מופיעה התייחסות נוספת, הפעם לפתולוגיה של הפיהוק, בספר נקודות חיוניות מארון הזהב בו נאמר כי ״אדם הסובל מפגיעת קור נוטה לפיהוק רב״.

הגורמים לפיהוק
כותב המאמר ברגע של פיהוק
על פי הרפואה הסינית הגורם העיקרי לפיהוק הוא הפרעה לזרימה החלקה של הצ'י בגוף. כאשר זרימה זו מופרעת מופיע הצורך להחליקה ולהסדירה מחדש ונוצר רפלקס פיהוק. כאשר אנו מפהקים אנו בעצם מבצעים פעולה הדומה מאד להתמתחות המותחת שרירים ופרקים ומשפרת את זרימות הדם בגוף. כאשר חסימת הזרימה של הצ'י חמורה נוצר מצב בו מופיע פיהוק תכוף המנסה ללא הצלחה לשחרר את החסימה.

דיכוי של תפקוד הכבד וזחילה של תנועת הצ׳י
על פי הרפואה הסינית, הכבד אחראי על כך שדרכי הזרימה של הצ'י בגוף יהיו פתוחות וחלקות כך שהזרימה תהיה חלקה ללא הפרעה. מצבים רגשיים נוטים להשפיע על תפקוד הכבד וכאשר תפקוד זה מדוכא נפגעת יכולת הכבד לוודא שדרכי הזרימה יישארו פתוחות ונגרמות חסימות של זרימת הצ'י בגוף כך שתנועתו החלקה הופכת בהדרכה לזחילה. לרב יופיע שינוי בעוצמת הסממנים או מועד הופעתם כאשר יש שינוי במצב הרוח עקב השפעתו על הכבד וזרימת הצ'י. מצב זה מאופיין בסממנים הבאים:

הפרעה לזרימה החלקה של הצ'י - פיהוק תכוף וצורך בהתמתחות של הגוף, תחושת מועקה ולחץ בחזה, כאבים בצידי הצלעות, גיהוק ותחושת התנפחות של הבטן, דופק כמו מיתר דק וחוטי.
תפקוד רגשי לא תקין של הכבד - דיכאון והעדר שמחת חיים, חוסר חיוניות ואנרגיה, הבעת פנים אפאטית, תחושת מחנק בגרון כאילו נתקע מזון בוושט, נטייה לעצב ואף בכי.

זחילה של צ׳י ותקיעות של דם
כאשר זרימת הצ'י בגוף מופרע לאורך זמן היא משפיעה על זרימת הדם בו הצ'י זורם ונוצר מצב בו גם הדם מתחיל לזרום לאט ואף להיתקע ולהיקרש. כאשר מדובר בתקיעות של זרימת הדם, שינויים רגשיים במצב הרוח לא ישפיעו על הופעה או היעלמות של הפיהוק והקלה על שאר הסממנים. מצב זה מאופיין בסממנים הבאים:

פיהוק תכוף לעיתים אף פתאומי, מועקה לוחצת בחזה, כאבים דוקרים באזור הכללי של הלב, פעמת (הלמות לב חזקות), קוצר נשימה, סחרחורות וטנטון (צפצופים באוזניים) התדרדרות של הזיכרון, רגזנות. לשון אדומה או סגלגלה וכהה. דופק שוקע מחוספס או שאינו סדיר ומקוטע (החסרת פעימה).

חוסר יאנג בכליות ובטחול
הכח להניע את הצ'י והדם בגוף מגיע מהיות הצ'י היבט של יאנג. יאנג הוא ביטוי של תנועה, פעלתנות וחום כאשר נוצר חוסר ביאנג נפגעת יכולת הצ'י בגוף לנוע ולדחוף תהליכים וחומרים בגוף. המקור של היאנג מגוף מגיע מהכליות ומהטחול. על כן כאשר קיים חוסר ביאנג יופיעו סממנים של העדר אנרגיה, העדר חום ותפקוד לקוי בבישול ופירוק המזון והנעת נוזלים בגוף. מצב זה מאופיין בסממנים הבאים:

העדר אנרגיה - תשישות של הנפש, פיהוקים ממושכים ועוקבים, פנים חיוורות נפוחות. דופק שוקע חוטי וחלוש.
העדר חום - עור וגפיים קרים מהרגיל או נוטים לקור. שפתיים חיוורות וסגלגלות.
בעיות בעיכול - תיאבון מופחת, תחושת התנפחות של הבטן, יציאות רכות.
בעיות בשינוע נוזלים - עליה בתכיפות וכמות השתן בעיקר בשעות הלילה או הופעת שתן ממושך וצלול.


הפיהוק עצמו אינו מחלה ומשמש אותנו, העוסקים ברפואה הסינית, יחד עם סממנים גופניים ונפשיים נוספים על מנת לסייע באבחון הגורמים למחלה ממנה סובל המטופל. כאשר אנו מזהים שמדובר בפיהוק תכוף אנו יכולים לדעת שיש הפרעה לזרימה של הצ'י בגוף, אם כתוצאה מחסימה של דרכי התנועה או מהעדר אנרגיה להניע את הצ'י ולכן הטיפול יכלול צמחי מרפא ודיקור שמטרתם להניע את הצ'י, לשחרר את דיכוי הכבד, להחיות את זרימת הדם ולחמם ולמלא חוסרים ביאנג הכליות והטחול. 

לרכישת הספרים שלי ברפואה סינית לחצו כאן
                                                                                                                                                       
הערות
הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב - Huang Di Nei Jing
נקודות חיוניות מארון הזהב - Jin gui Yao Lue

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה