יום שבת, 14 במאי 2016

חלחול - הטיפול הסיני בלחות במחמם האמצעי

滲  (Shèn) – חִלְחוּל, זְלִיגָה. מעבר של נוזל דרך תווך נקבובי. מבחינה אטימולוגית, הסימנייה חלחול מורכבת משני מרכיבים. המרכיב השמאלי הוא ציור של זרם מים (水-氵) ומייצג את ההקשר של הסימנייה למים. המרכיב הימני (參) משמש בעיקר כמרכיב פונטי (צליל הסימנייה Shèn) ומורכב משילוב של שלוש שמשות (晶) בחלק העליון ושערות ראש צפופות (㐱) בחלק התחתון. שלוש השמשות מייצגות את הרעיון של נצנוץ אור ולעיתים משמשות לתאר נצנוץ של קריסטל. שערות הראש הצפופות הן ייצוג של אדם (人) ותחתיו שיער (彡) מייצגות דבר מה דק, זעיר ומעודן שכמותו רבה לאין-ספור. כאשר מאחדים את מכלול המשמעויות מתקבל רעיון של טיפות מים זעירות ורבות שמנצנצות באור כמו קריסטלים זעירים. הדימוי נועד לתאר את טיפות המים הזעירות שמצליחות לעבור תווך נקבובי זעיר ולכן נראות באור יום כנצנוץ זעיר על גבי התווך. בעברית, בשונה מסינית, קיימת הבדלה במעבר זה של נוזל דרך התווך מבחינת כיוון המעבר. כאשר הנוזל עובר ונכנס פנימה נקרא לכך חלחול וכאשר הנוזל עובר ויוצא החוצה נקרא לכך זליגה. מכיוון שהסינים השתמשו בעיקר ברעיון של הכנסת נוזלים אל תוך שלפוחית השתן יהיה נכון להשתמש במילה חלחול על פני זליגה.



בקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב, כרך הצירים היעילים (Líng Shū), פרק 18, התהוות ומפגש בין מזין ומגן, מתואר תהליך חלחול הנוזלים בגוף אל שלפוחית השתן:
[ההפרדה] שבמחמם התחתון – הפרדה במעי השב, מזיגה אל [עבר] שלפוחית השתן [שם] מחלחל ונכנס [פנימה]... [הנוזלים] עוברים דרך המחמם התחתון ומחלחלים ונכנסים אל שלפוחית השתן.
הפרשן מַה שֶֹה (马莳 Ma Shi) מסביר שהסיבה שהנוזלים מחלחלים אל שלפוחית השתן היא מכיוון שאין לה פתח עליון אלא רק תחתון ולכן הנוזלים זולגים מהמעי הדק דרך המחמם התחתון ומחלחלים אל תוך שלפוחית השתן. מכיוון שחלחול נוזלים מהמעי הדק אל שלפוחית השתן, הוא תהליך פיזיולוגי תקין. כאשר תהליך זה נפגע ונוזלים מצטברים במחמם התחתון או נשארים במעי הדק ויוצאים כשלשול, יש להביא לחלחול הנוזלים הללו אל תוך שלפוחית השתן בעזרת צמחים מרפא מתאימים ודיקור.

צמחים מחלחלי לחות: Fu Ling, Yi Yi Ren, Zhu Ling, Ze Xie, Che Qian Zi.
חלחול לחות בדיקור: נקודת Ren 9 נקראת נקודת הפרדת מים (水分Shuǐ Fēn) מסייעת להפרדת מים מפסולת המזון וחלחולם אל שלפוחית השתן, ומשמשת למיצוק צואה במקרים של תת-תפקוד טחול ומעי-דק בהפרדת נוזלים והופעת שלשולים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה