יום חמישי, 4 בינואר 2018

חיבור בין שמיים-ארץ-אדם

זאת הפעם השנייה שיוצא לי להגיע לטאיוון במהלך עונת החורף. לרב יוצא לי להתגורר בדרומה של טאיוון וליהנות ממזג אויר נוח למדי יחסית לחורף הישראלי. החורף בדרום טאיוון חמים ב-4 עד 6 מעלות מזה שבישראל ולמרות שזה לא נשמע כמו הבדל משמעותי, מדובר בהבדל לא קטן. בביקורי הקודם הצטרפתי לצפייה קלינית בבית חולים מקומי. מדי מספר מטופלים טרח מנהל בית החולים להדגיש בפני שמדובר בחורף קר במיוחד ושמטופלים רבים סובלים מחדירת קור לגוף והופעת דופק הדוק שמאמת זאת. אמירה זו שעשעה אותי, במיוחד מכיוון שלמרות שכל המטופלים הגיעו עם מעילים כבדים, אני הגעתי לקליניקה לבוש בחולצה עם שרוולים קצרים. אין ספק שעבור תושבי דרום טאיוון מדובר היה בחורף קר מהרגיל ואילו עבורי היה מדובר במזג אויר אביבי ונעים. אבל מדוע הטאיוונים מתלוננים שקר להם כל כך כאשר יש 24 מעלות? למה להם קר ולי חם למרות שאנחנו נמצאים באותו אזור בדיוק? ומדוע אכן מופיעים סממנים של חדירת קור פתוגני אל הגוף? 

הפילוסופיה הסינית מסבירה שהאדם נברא מתוך החיבור בין השמיים והארץ ונוצר בדמותם, אבל מה זה בדיוק אומר מבחינת החיבור שבין האדם ושמיים-ארץ? כיום אנחנו יודעים שצורות החיים בכדור הארץ מבוססות פחמן ובנויות ממולקולות אורגניות, המשלבות בסיס פחמני שאליו קשורים אטומי מימן. כדור הארץ מספק לאדם חמצן לנשימה, חום ואור שמש, הגנה מפני קרינה קוסמית, אטמוספירה שמאפשרת למים להימצא במצב צבירה נוזלי, פעילות גיאולוגית שהכרחית להתפתחות חיים, שדה מגנטי שמונע בריחת חלקיקים מהאטמוספירה העליונה, סיבוב על ציר שמאפשר מחזור יום-לילה, נטיית ציר הסיבוב יחד עם סיבוב סביב השמש מאפשרים חילופי עונות, ירח שכבידתו מייצבת את נטיית ציר סיבוב כדור הארץ ומאפשרת ייצוב מחזור עונות השנה וכד' שהינם תנאים בסיסיים לקיום חיים על פני כדור הארץ. כלומר, האדם נברא בתוך מערכת שתומכת בקיומו. האדם לא רק נברא ממערכת זו ומתקיים מתוצאות השפעתה, הוא אף מסתנכרן עם שינויים בה. למשל, השעון הביולוגי של האדם מסונכרן עם מקצב הזמן ומכוייל על ידי אור השמש. מחקרים מראים שאנשים שנולדו בחודשים שונים נוטים לחלות במחלות שונות בהתאם לחודש הלידה. כמו כן, ישנם גנים בגופנו שמופעלים ומכובים בהתאם לעונות השנה ומצביעים על כך שה-DNA  שלנו מגיב לשינויי העונות ומשפיע על הכימיה של גופנו.

המקבילה הסינית לראיה המדעית המודרנית מסבירה שמכיוון שהאדם נברא מתוך מערכת שמיים-ארץ עצמה, טבועות בו איכויות שזהות באופיין ותבניתן לאילו הקיימות במערכת זו. האדם ניזון ממזון ומשקה ונושם אויר, שנבראו גם הם תחת השפעת חוקי מערכת שמיים-ארץ, דבר שמאפשר לו להתחדש בתכונות מערכת שמיים-ארץ ולשמר יכולתו להסתנכרן ולהדהד עם שינויים במערכת שיצרה אותם לאורך עונות השנה ושעות היממה, כמָהוֹד של הטבע. כך, כאשר מגיעה עונת האביב, גוף האדם מהדהד לפי השינויים שמתחוללים בטבע ומגיב באופן דומה לשינויים אלו. שינויים סדירים אלו בין שמיים וארץ, בעלי חוקיות קבועה ומחזורית שמאפשרת לאדם לגדול ולעבור מינקות, לבגרות ולבסוף לזקנה. שש עונות הצ'י משפיעות על גוף האדם ומהדהדות בו באופן דומה לאופיין בטבע בכל רגע ורגע מחייו ובמהלך כל עונה מתגברת השפעת הצ'י הספציפי לעונה זו, כפי שפירטתי בתרגום ששת פרקי עונות הצ'י מספרו של פנג דזה-אי. 

כאשר האדם אינו מצליח לשמור על סנכרון עם מערכת שמיים-ארץ, בריאותו נפגעת ומתפתחת מחלה. למרות שסדר עונות השנה קבוע ורצף השינוי בין העונות אינו משתנה, יציבות ואחידות השינוי אינה תמיד חלקה. כלומר, ישנן שנים בהן השינויים שמתחוללים מעונה לעונה עשויים להיות חריפים או אקראיים ובלתי צפויים ולכן אפשר לחוות תקופות קרות או חמות יותר מהממוצע במהלך אותה עונה. שינויים אלו נחשבים לחלק מצ'י אורח זמני שמשבש את האיכות הסדירה והצפויה של צ'י עונות השנה הקבועות. שינוי זה הינו יחסי לממוצע הרב שנתי הצפוי ועשוי להיות מתון או חריף. כמו כן, משך השינוי עשוי להיות קצר או ארוך כך שהחורף כולו יכול להיות חמים או קר מהרגיל או ששינוי זה יתבטא רק בשבוע או חודש בודד מעונת החורף. 

כאשר האדם בריא וגופו יחסית מאוזן ומסונכרן עם השינויים השגרתיים של עונות השנה, גופו מצליח לבלום ולרסן את הדהוד השינויים החריפים והלא צפויים שמחוללים הצ'י האורחים, ולהישאר בריא. לעומת זאת, אם אינו בקו הבריאות, גופו עשוי להדהד את השינויים הפתאומיים ולחלות בהתאם לאופי השינוי בקור, חום, לחות וכדומה. 

מכאן יוצא שאדם שגדל באזור ספציפי על פני כדור הארץ במשך דורות רבים, מותאם לשינויים הייחודיים שמתחוללים בין שמיים וארץ באזור מגוריו. למרות שבין אזורים שונים על פני כדור הארץ מופיע ביטוי שונה מעט של כל שש העונות, וטווח השינויים שבין קיצון אחד לשני משתנה, יוצא שהחורף קר מהקיץ. לכן, האדם יחוש ירידה בטמפרטורות בתקופת החורף והתכנסות כלפי פנים בהתאם לתכונות צ'י הקור ופאזת המים או עליה בטמפרטורות בתקופת הקיץ והיפתחות כלפי חוץ בהתאם לתכונות צ'י החום ופאזת האש. גוף האדם מותאם לשינוי זה ומסתנכרן איתו, אך כאשר האדם עובר מאזור חורפי קר לאזור חורפי חמים יחסית, אשר דומה לעונת האביב במקום מגוריו הקבוע, גופו קולט את השינוי בסביבה והסנכרון המקורי משתבש. כך, כאשר החום היאנגי אמור היה להיאצר במהלך תקופת החורף הקר ולהשתחרר בתקופת האביב המתחמם, יחוש הגוף הופעה מוקדמת של האביב במקום המגורים החדש והצ'י היאנגי ישתחרר טרם זמנו, דבר שעשוי להוביל להתפתחות מחלה.

בסיכומו של דבר, אמנם עבור הטאיוונים מדובר היה בחורף קר, עבורי מדובר היה באביב חמים. תושבי טאיוון היו מסוגלים ללבוש מעילים חמים ולחוש קור ואילו אני הרגשתי שחם מדי לבגדים חורפיים. האדם מותאם לסביבה בה גדל ולעונות השנה אותן חווה כל חייו ומעבר למדינה אחרת עלול להביא להתפתחות חוסר איזון ונטייה לקליטת מחלות ומוטב לו להצליח להסתנכרן עם הסביבה החדשה אליה היגר על מנת לשמור על בריאותו.

                                                                                                                                                           
הערות
השפעת שש עונות השנה על הסביבה ועל גוף האדם
ג'ואה יין רוח עץ - עונת הצ'י ההתחלתי (הראשון)
שאו יין אש הריבון - עונת הצ'י השני
שאו יאנג אש השר - עונת הצ'י השלישי
תאי יין לחות אדמה - עונת הצ'י הרביעי
יאנג מינג יובש מתכת - עונת הצ'י החמישי
תאי יאנג קור מים - עונת הצ'י הסופי (השישי)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה