יום שלישי, 29 במרץ 2011

תהליך היצירה של צ'י, דם ומודעות


על פי הקוסמולוגיה הסינית צ'י הוא חומר הגלם הבסיסי ממנו מורכב העולם כולו והינו הכוח שגורם לדברים להשתנות (אינטראקציה בין יין ליאנג). מנקודת מבט של הפיזיולוגיה הסינית צ'י הוא הכוח שגורם לדברים להשתנות והינו הבסיס לכל תהליכי החיים. אין מקום ביקום בו נעדר הצ'י ואין מקום בגוף האדם בו לא ניתן למצוא צ'י. הסינים חילקו את הצ'י שמתקיים בגוף האדם לסוגים שונים בהתאם לתפקידים שונים אותם הוא מבצע או בהתאם לאזור בו הוא זורם באותו הזמן. כך למשל צ'י הזורם במרידיאנים ומזין את הגוף כונה צ'י מזין ואילו חלק הצ'י הזורם בין העור והשרירים ומגן על גופנו מפני חדירת גורמים חיצוניים מזיקים כונה צ'י מגן. הצ'י אשר מאפשר את תפקוד הטחול מכונה צ'י הטחול והצ'י שמאפשר לקיבה לתפקד נקרא צ'י הקיבה. הסינים חילקו את הצ'י שבגוף לשישה סוגי צ'י עיקריים אשר קיימים ביניהם יחסי גומלין.

הצ'י המקורי (元气 yuánqì) נוצר מזיקוק ועידון של התמצית המקורית (נוצרת בלידה מצירוף של תמציות ההורים) ממצב צבירה דחוס ונוזלי למצב צבירה עדין ודק יותר הדומה לגז. הצ'י המקורי הוא הכוח המניע הראשוני של כל הפעילויות והתפקודים בגוף. הוא נע בכל הגוף ומקשר בין התמצית שהיא יינית דמוית נוזל לבין איברי הגוף. הצ'י המקורי משתתף גם בתהליך יצירת הדם. ממקום מוצאו בין הכליות בשער החיוניות הצ'י המקורי עובר דרך שלושת המחממים בדרכו להתפזר בגוף.

צ'י האב (宗气 zōng qì) נוצר משילוב של צ'י של האוויר (清气 qīng qì ) הנשאף על ידי הריאות יחד עם צ'י שמוצה מהמזון  ע"י הטחול (谷气 gǔ qì). צ'י האב, מכונה גם צ'י החזה, מסייע ללב בדחיפת הדם ולריאות בנשימה ודיבור. הוא מתרכז באזור החזה ב"ים הצ'י העליון". ניתן לראות אם כן, כי מבחינות רבות צ'י החזה הינו שילוב של חמצן שאנחנו נושמים וחומרי המזון הנספגים על ידי מערכת העיכול ומזינים את הגוף ובכך מסייעים לו ביצור אנרגיה וקיומו מכונה בשם צ'י האב מכיוון שהוא אבי הצ'י האמיתי שמשמש את הגוף.

צ'י אמיתי (zhēn qì 真气) הוא השלב האחרון ביצירת צ'י חדש בגוף. הצ'י האמיתי מותמר מצ'י החזה ("אחרי הלידה") על ידי הצ'י המקורי ("טרום הלידה"). צ'י זה הינו מעין שכפול של הצ'י המקורי ומשמש לגוף כמקור אנרגיה (דלק). הצ'י האמיתי משמש להגנה והזנה של הגוף וכאשר הוא שופע ביכולתו להיות מותמר לכדי תמצית ובכך להקטין בזבוז של התמצית המקורית. מצ'י זה נוצר הצ'י המגן שהינו למעשה שווה ערך למערכת החיסון של הגוף והצ'י המזין הזורם בערוצים ומותמר לכדי דם לאחר כניסתו אל הלב.

תפקידיו השונים של הצ'י
  • הנעה ודחיפה - הצ'י הינו בעל חיות חזקה וביכולתו לעורר ולהאיץ גדילה וצמיחה של הגוף. הוא מעודד יצור דם והנעתו בגוף כמו גם יצור נוזלי הגוף פיזורם בגוף ואף והפרשתם אל מחוץ לו (זיעה ורוק). כאשר הצ'י נע, הדם ונוזלי הגוף נעים איתו. משק המים בגוף ותחלופתו ומחזור הדם תלויים בדחיפתו של הצ'י.
  • חימום - פעילות התמרה של יאנג צ'י מייצרת חום לחימום הגוף. חום זה מסייע לתנועה וזרימה טובה וחלקה של דם בגוף.
  • הגנה - הגנה על העור מפני חדירת פתוגן חיצוני ודחיפת פתוגנים שחדרו החוצה דרך העור.
  • החזקה - הצ'י מחזיק את הדם בכלי הדם ומונע חלחולם וזליגתם החוצה. הוא אחראי על איזון בהפרשת נוזלים ואיבוד נוזלים (רוק, שתן, זיעה). מונע בריחת זרע ומחזיק את האיברים במקומם פן יצנחו. באזור בו הצ'י חלש נכשלת יכולתו להחזיק ויופיע: דימום, צניחת איברים, שתן מרובה, בריחת שתן, זיעה מרובה.
  • התמרה - חילוף חומרים והתמרתם מחומר אחד לאחר למשל מיצוי צ'י מהמזון והאוויר.
  • הזנה - דם נוצר משילוב של צ'י עם נוזלי הגוף ותפקידו להזין את הגוף.

לסיכום - לצ'י מספר משמעויות כגון חומר הבסיסי המרכיב את היקום (תואם למשמעות אנרגיה על פי תורת הקוואנטים). משמעות נוספת היא כביטוי של שינוי. כל שינוי שאפשר לראות או למדוד נחשב צ'י. תנועת מולקולות היא צ'י. נבילת פרח היא צ'י. שינוי במולקולות של חומר אחד והפיכתו לאחר היא צ'י. השינוי אינו רק תוצאה של צ'י אלא גם ביטוי של צ'י בפני עצמו. תפקוד של איבר הוא ביטוי של צ'י. אם האיבר מתפקד היטב (תפקוד תקין ומאוזן) אז הצ'י שלו תקין. אפשר לראות כי צ'י מייצג מספר רב של תופעות שונות ולא רעיון מסוים יחיד, לפחות לא עד שתמצא הנוסחא שתחבר את על תחומי המדע יחד 
.

דם - נוזל החיים
הדם הוא מצב צבירה גס יותר של צ'י, הוא זורם ביחד עם הצ'י לכל מקום בגוף. תפקידיו של הדם כוללים הזנה של הגוף ולחלוח. הדם מבטיח שרקמות הגוף לא יתייבשו (דם הכבד מלחלח את הגידים והרצועות). כמו כן, הוא מלחלח את הקרקפת ואת הלשון. הדם מספק את הבסיס החומרי לנפש.

תהליך היווצרות הדם  

לאחר כניסת מזון לקיבה ממצה הטחול נוזלים וצ'י מהמזון. את הנוזלים שולח הטחול אל הלב (דרך הריאות), ואת הצ'י שולח אל הריאות. צ'י מהטבע ממוצה על ידי הריאות מהאוויר הנשאף לריאות ותערבב עם צ'י המזון ליצירת צ'י החזה (宗气 zōng qìצ'י האבות ). צ'י מקורי שנוצר מהתמרת התמצית המקורית המאוכסנת בכליות הופך את צ'י החזה להעתק שימושי של הצ'י המקורי אשר משמש כחומר הדלק של הגוף המכונה הצ'י האמיתי. החלק הפראי והיאנגי של הצ'י האמיתי נשלח אל העור לשם הגנה מפני חדירת פתוגנים (מערכת החיסון) ועל כן נקרא צ'י מגן. החלק הייני יותר של הצ'י האמיתי משמש להזנת הגוף נכנס לערוצים (מרדיאנים) ומופץ בכל הגוף ומכונה צ'י מזין. צ'י מזין נכנס אל הלב ומתערבב עם נוזלי הגוף שמוצו על ידי הטחול. בשלב הבא מחמם יאנג הלב את תערובת זו וצובעם באדום ליצירת דם אשר נשלח למחזור הדם.






סרטון שהכנתי הממחיש את תהליך היווצרות הדם

 

6 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  2. תודה רבה על המידע.
    הייתי שמח לקרוא על השפעת המזון שאנו צורכים על היווצרות צ'י ומה כדאי? האם האירוודה משחקת תפקיד במקרה הזה?
    כמו כן, הייתי רוצה לדעת תרגילים בסיסיים לשליטה בצ'י.

    השבמחק
  3. תודה רבה על ההשקעה. למרות שהכל חדש לי, אפשר לשים לב שהידע הזה מובן לך כמו כף היד.
    יש לי שאלה מאוד חשובה והיא, מה עלי להבין לפני שאני נכנס/מתחיל ללמוד רפואה סינית.
    לפי מה שאני קורא ועפ"י החומר שאני נחשף אליו בבלוג שלך, נראה לי שאתה האדם המתאים לשאול אותו את השאלה הזאת.

    השבמחק
    תשובות
    1. בשמחה.הידע שקיים ברפואה הסינית הוא אוקיאנוס ענק ואני מכיר רק טיפה קטנה ממנו. בנוגע לכניסה אל הרפואה הסינית, אין צורך בהכנה מראש, בתי הספר אמורים ללמד אותך את התיאוריה מההתחלה.

      מחק
  4. היי ניצן, זה שוב גיא. עברו בערך 9 חודשים מאז שכתבתי לך גם פה. אחרי סיום של סמסטר ראשון, אני שוב חוזר לקרוא את מה שאתה כותב אך הפעם עם ידע קצת יותר בסיסי. זה מרתק ומושך ויחד עם זאת מעלה בי שאלות לגבי היכולת של מי מהמכללות בארץ להעביר את החומר בצורה וברמה כזאת (תקן אותי אם אני טועה, כי אני באמת רוצה לדעת ולהבין את החומר הזה מבלי שאצטרך ללמוד בסין :) )
    כתבת בתגובה ש"בתי הספר אמורים ללמד אותך את התיאוריה מההתחלה." אבל בגלל שאני לא מרפה מללמוד, אז תוך כדי העמקה ושינון אני קולט שיש דרך יותר קלה להעביר את החומר ואת זה הם לא עושים - דבר שנותן לך להבין שהחומר מועבר בצורה קצת טכנית. מצד שני, נראה שהדרך בה אתה מעביר את החומר קלה יותר להבנה ומעניינת יותר ..אבל לי אישית חסר עוד הרבה ידע כדי להנות ממש ממה שאתה כותב.
    בכל מקרה, גם אם לא הבנתי ממש את מה שקראתי, זה השאיר בי את הרושם שזה תחום מאוד מעניין..
    אז שוב תודה וכל הכבוד על ההשקעה...

    השבמחק
    תשובות
    1. היי גיא, שמח לראות שאתה מתקדם בדרך הנכונה. יכול להיות שהסיבה לכך שהדרך בה אני מעביר את הדברים נראית לך קלה יותר להבנה, קשורה לדרך החשיבה שלך, שכנראה דומה לשלי. אני אוהב לראות את הכל לפי תבניות ברורות ולחבר את המורכבות הגדולה למשהו פשוט, מה שלא אומר שאני תמיד מצליח. בכל אופן, עצם החקירה והנסיון להעביר את החומר באופן כתוב, מאלצים אותי לנסות לכתוב אותו בצורה נהירה ונגישה יותר. זאת גם אחת הסיבות מדוע אני כותב כל כך הרבה, זה עוזר לי לנסח את החומר עבור עצמי.
      כמו כן, עקב מגבלת זמן ומספר התלמידים, קשה למורים להיכנס לכל העומקים ולהסביר את כל הרבדים שיש בחור של הרפואה הסינית. אתה עוד בשנה הראשונה ללימודים, או בתחילת השניה ועדיין מנסה להניח את היסודות ולכן מתקשה לראות את הכל מתחבר. עם השנים הדברים מתחברים טוב יותר, על אחת כמה וכמה אם אתה ממשיך ללמוד. דברים שהבנתי לפני 10 שנים, נראים לי אחרת כיום, ובכתיבה שלי אני בעיקר מתמקד ברבדים מתקדמים יותר שפחות מתעסקים בהם בתקופת הלימודים (שם צריכים את הפשטות והיציבות) ולכן אני מאמין שבמידה ותקרא את הדברים בעוד מספר שנים, תפיק מהם רעיונות אחרים.
      תודה על התגובה, זה תמיד משמח לראות שיש קוראים שנהנים מההשקעה ואתה תמיד מוזמן לשאול שאלות, גם אם נראות לך פשוטות או בסיסיות מדי.

      מחק