יום שישי, 25 במרץ 2011

צ'י - המיסתורין הסיני הגדול

אחת המילים המסתוריות ביותר ברפואה הסינית היא "צ'י". רבות דובר במערב על מהות הצ'י ולא אחת פוטרים את קיומו של הצ'י מכיוון שכביכול לא ניתן למדוד אותו בכלים מדעיים. לדעתי, אחת הסיבות העיקריות מדוע לא ניתן למדוד את הצ'י בכלים מדעיים נובעת מהבנה לקויה של מהות הצ'י. הצ'י הוא מושג הכולל תחתיו מספר רב של מהויות, אשר כל אחת מהן בנפרד ניתנת למדידה מדעית אך המדע עדיין לא מכיר דרך למדוד אותן יחדיו. מכיוון שכך המדע אינו מסוגל לספק תיאוריה או נוסחא אחת שתמדוד את הצ'י ויהיה. אולי בבוא היום כאשר המדע יצליח למצוא את נוסחת ה-M, הנוסחא שתסביר את כל היקום, אולי אז אפשר יהיה למדוד את הצ'י. עד אשר המדע ימצא את התיאוריה שתאחד את הכל, מגוחך יהיה לצפות שניתן יהיה להסביר את מהות הצ'י בצורה מובהקת וניתנת להוכחה.

מכיוון שגם אני אינני מכיר נוסחא אחת, שיכולה להסביר את מהות הצ'י על כל מהויותיו, על כן אסתפק בנסיון להסביר את המושג צ'י מנקודת מבט של מערבי הדובר את השפה הסינית ומבין מעט את אורח החיים הסיני כמו גם את הפילוסופיה, הצ'י גונג והרפואה הסינית גם מבחינה תיאורטית וגם מבחינה מעשית וחוויתית.

ראשית אולי כדאי לנסות ולהבין כיצד הסינים מבינים את מהות המילה צ'י. מכיוון שהשפה הסינית מתבססת על סימניות (ציורים) ולא על אותיות המביעות צליל כמו בעברית ושאר השפות במערב אזי התבוננות הסימניה צ'י אמורה להבהיר לנו את משמעותה. אז כיצד מציירים צ'י ? הסימניות הסיניות התפתחו כתוצאה מנסיון להביע רעיון כלשהו על ידי ציור הרעיון. הבעיה העיקרית, לדעתי, עם יצירת שפה המתבססת על ציורים היא כמות הפרטים המופיעים בכל ציור. אם הציור יהיה מפורט יתר על המידה יקח לנו יותר מדי זמן לצייר כל מילה שלא לדבר על משך הזמן הנחוץ לכתיבת משפט או סיפור. אנחנו יכולים לערוך ניסוי פשוט ביותר ולנסות להביע את המשמעות עץ. מי שבוחר לנסות את זה בבית יווכח כי זה לוקח לו המון זמן לצייר את העץ. מדוע? כי ככל הנראה אנו מנסים לצייר את העץ במקום את הרעיון המביע עץ. כאשר הסינים הקדמונים ידעו שעץ מורכב מגזע אנכי אשר בראשו יש צמרת ומתחת לקרקע חבויים שורשים ועל כן בחרו לצייר את הרעיון "עץ" באמצעות 4 קוים 木 (על התפתחות הסימניה). 

כאשר אנו מתבוננים בסימניה הסינית צ'י (Qi - 氣) קשה לנו לזהות במבט ראשון מה מצוייר לפנינו. אם נתבונן בתמונה משמאל נוכל לראות שהסימניה העתיקה מורכבת משני חלקים. החלק התחתון הוא ציור של גבעול עליו נמצאים שישה גרגירי אורז. החלק העליון הוא ציור של אד העולה מעלה ויוצר שלושה עננים. כאשר אנו מחברים את שני המרכיבים לכדי סימניה אחת מתקבלת המשמעות "אד העולה מהאורז". מי שביקר בסין יודע שהמזון העיקרי של הסינים הוא אורז. לאחר סיום בישולו של האורז עולם ממנו אדים. כמובן שהסינים לא הגבילו את משמעות המילה צ'י רק לאותו אד העולה מהאורז אלא השתמשו ברעיון הזה להביע את איכותו של הצ'י. איכות הצ'י בדומה ל-"אד" אינה ניתנת לאחיזה, הוא חסר צורה בדומה לגז. כמובן שלא ניתן לכלול את כל המשמעויות העמוקות של הצ'י בציור אחד ועל כן הסתפקו הסינים הקדמונים בציור זה. על סוגי הצ'י, פעולתם ואופן היווצרותם אפשר לקרוא כאן. אילו עוד משמעויות יש לצי' שניתן להשוותן לדברים המוכרים לנו במערב? 

צ'י של היקום
צ'י - אנרגיה וחומר ביקום - פיזיקה: על פי הפילסופים הגדולים של הרפואה הסינית צ'י הוא היסוד הבסיסי ביותר ממנו מורכב היקום. כלומר הצ'י הוא אנרגיה היוצרת את כל החומר הקיים ביקום. הצ'י הראשוני ממנו נוצר כל היקום, על פי הפילוסופיה בבסיסה של הרפואה הסינית, הוא המקור לכל החומר והאנרגיה ביקום שלנו. על פי תורת היחסות הפרטית, משתמע שאנרגיה ומסה הן שקולות, ומסה היא צורה של אנרגיה. כל החומר והאנרגיה הקיימים ביקום מקורם באותו חומר ראשוני שהופיע במפץ הגדול. למעשה המדע המודרני אינו יודע לומר מהו החומר הראשוני ממנו נוצר כל היקום במפץ הגדול.

תפקידי הצ'י בגוף
צ'י - כח מניע - פיזיקה: הרפואה הסינית רואה בצ'י ככח המניע תהליכים שונים בגוף. תפקיד חשוב ביותר של הצ'י הוא דחיפה של הדם בתוך כלי הדם. מבחינה מדעית אנו למדים שהיכולת של הדם לזרום בעורקים הינה תוצאה של כיווץ שריר הלב ליצירת אנרגיה קינטית הדוחפת את הדם.במקרה זה הצ'י הוא שווה ערך לאנרגיה קינטית.
צ'י - ביטוי של שינוי חומרי - כימיה: אחד התפקידם של הצ'י בגוף האדם הוא התמרה. משמעות המילה התמרה היא תהליך הפיכת חומר אחד לאחר. התמרה יכולה לכלול למשל הפיכה של נוזלים לזיעה, לדם ולשתן. ניתן לראות שהתהליך המכונה ברפואה הסינית כהתמרה מכונה בכימיה ריאקציה כימית.
צ'י - חימום הגוף - ביוכימיה: עוד תפקיד של הצ'י הוא חימום הגוף. הצ'י מייצר חום ומחמם את הגוף ואיבריו וכך מאפשר תפקוד תקין. מבחינה מדעית, חום גופנו נוצר בעקבות תהליך חילוץ החומרים בגוף ומושפע מכמות הקלוריות במזון.

ביטויים שונים של צ'י בגוף האדם
צ'י - מזון ותזונה - ביולוגיה: מנקודת מבט של הרפואה הסינית קיימים סוגים שונים של צ'י בגוף. אחד מסוגי צ'י אלו הוא צ'י המזון (Gu Qi - 谷气). צ'י המזון הוא האיכות המזינה הקיימת במזון. לאחר כניסת מזון אל הקיבה, חומרי התזונה המועילים לגופנו עוברים מיצוי והפרדה על ידי הטחול (איבר בן זוג של הקיבה) ומשמשים את הגוף לייצירת צ'י אשר משמש אותו לקיום. אם נסתכל על זה מנקודת מבט של ביולוגיה נראה שאפשר להשוות את צ'י המזון לחומרי תזונה כגון פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים המופקים מן המזון בתהליך העיכול. למרות שעל פי הפיזיולוגיה המודרנית תהליך זה אינו מתבצע באיבר הטחול אלא במעיים חשוב לזכור שבהתיחסותם של הסינים ל"טחול" הם אינם מדברים על איבר גשמי אלא על תפקוד פיזי שכיום אנו יודעים אינו תפקוד של איבר ספציפי אחד.
צ'י - חמצן -  ביולוגיה:בדומה לצ'י המזון גם צ'י האויר הוא אחד מסוגי הצ'י אשר בלעדיו אין הגוף יכול להתקיים. צ'י האויר (בסינית מכונה צ'י צלול Qing Qi - 清气) הוא צ'י הקיים באויר ונקלט על ידי הגוף במהלך הנשימה. אפשר לראות שצ'י האויר הוא שווה ערך לחמצן הנקלט על ידי הריאות ובהעדרו האדם אינו יכול להתקיים.
צ'י - אנרגיה גופנית - ביוכימיה: הצ'י האמיתי (Zhen Qi - 真气) הינו תוצר של צ'י המזון המשולב עם צ'י האויר ומותמר בעזרת הצ'י המקורי לכדי צ'י שימושי לגוף. הצ'י האמיתי משמש בין היתר את הגוף ככח המניע תהליכים שונים. בגופנו קיים גורם חשוב בהפקת אנרגיה עבור הגוף ותאיו גורם זה נקרא מיטוכונדריה המכונה לפעמים "תחנת הכח של הגוף". מהאנרגיה המשתחררת מהמיטוכונדריה נוצר "מטבע אנרגיה" המשמש את הגוף ומכונה ATP. האנרגיה של הגוף תלויה רבות יכולת חילוף החומרים שלו.
צ'י - מערכת החיסון - רפואה: סוג נוסף של צ'י בגוף, המשמש למניעת חדירת פתוגנים חיצוניים אל הגוף, מכונה "צ'י מגן" (Wei Qi - 卫气). פעולה הדומה בחלקה לפעולת הצ'י המגן מבצעת מערכת החיסון של הגוף באמצעים שונים.
צ'י - הולכה חשמלית - פיזיקה: בתוך הגוף ישנה רשת ערוצים בה זורם הצ'י המזין (Ying Qi - 营气). רשת ערוצים זו משמשת רופאים סינים במשך למעלה מ-2000 שנה לטיפול וריפוי. למרות שמבחינה מדעית לא ניתן להוכיח קיומם של ערוצי הצ'י (מרידיאנים), הצליחו החוקרים במערב לגלות שיש הולכה חשמלית גבוהה יותר בנקודות דיקור מאשר בשאר אזורי הגוף. עד כה אין למדע הסבר מדוע יש הולכה מוגברת בנקודות אלו.

לצ'י תפקודים נוספים אשר הינם למעשה שילוב של תפקודים שונים באיברים שונים כך שלא ניתן להפרידם ולבצע מדידה מדוייקת, על אחת כמה וכמה שהכרותנו והבנתנו את גוף האדם מבחינה מדעית אינה מעמיקה מספיק.



רוצה לקרוא עוד על הטיפול ברפואה סינית? הטיפול ברפואה סינית
לשיחת ייעוץ חינם עם ניצן התקשר/י 054-6761745

2 תגובות:

  1. מאמר מעניין ומפורט.
    הערה קטנה:
    "אורך החיים הסיני" צריך להיות "אורח החיים הסיני"

    השבמחק