יום שלישי, 23 באוגוסט 2016

שחר ייני - לעבור מהקיץ הלוהט והלח אל הסתיו הקריר והיבש

לא כולם מודעים לכך שחלק מהפורמולות, שמופיעות בדיון על פגיעת פתוגן ומגוון מחלות (Shāng Hán Zá Bìng Lùn), הושאלו על ידי ג'אנג ג'ונג-ג'ינג (Zhāng Zhòng Jǐng) ממקור עתיק של פורמולות, קאנון המרתחים (汤液经法Tāng Yè Jīng Fǎ). גם בין אלו שמודעים לכך, רק מעטים יודעים אילו פורמולות אכן הושאלו מקאנון המרתחים, שלא לדבר על הכרת הרכב הצמחים והשימוש המקורי כפי שהופיעו בכתב זה. הסיבה העיקרית לכך היא שקאנון המרתחים אבד אי שם בנבכי ההיסטוריה ורק לפני כמה עשרות שנים נמצא כתב עתיק שמתעד חלקים ממנו. על כתב זה, שנקרא חריזה לסיוע לזכירת טכניקות חיוניות לשימוש בצמחים לדזאנג-פו (辅行诀脏腑用药法要 Fu Xing Jue Zang Fu Yong Yao Fa Yao) כתבתי ברשומה הספר שמפצח את צפונותיו של שאנג חאן לון וגורלו האומלל.

אחד הדברים העיקריים שאפשר ללמוד מהכרת הפורמולות, שג'אנג ג'ונג-ג'ינג שאל מקאנון המרתחים, הוא העובדה, שקיים פער לא קטן בין השימוש בפורמולות, שמוכרות לנו מקלאסיקה זו כיום, והשימוש המקורי שלהן. למרות שרב הסממנים המקוריים, לשמם השתמשו בפורמולות, עדיין נוכחים בדיון על פגיעת פתוגן, אפשר לראות שהוא הרחיב מאד את מגוון הסממנים והפתומכניזם הגורמים להופעתם. כמו כן, בחלק מהמקרים שינה אף את הרכב הצמחים בפורמולה והמינון שלהן והתאימן לתיאוריה הרחבה ששטח בפנינו.

בין הפורמולות החשובות ביותר ששאל מקאנון המרתחים, אפשר למצוא את מרתחי השחר הייני ומרתחי השחר היאנגי. מתוך מרתח השחר הייני הגדול (Da Yin Dan Tang) הוציא את הצמח Shao Yao ושינה את שם המרתח ל-Xiao Chai Hu Tang ולמרתח השחר היאנגי הקטן (Da Yang Dan Tang) נתן את השם Gui Zhi Tang. דיו רב נשפך על הסברים מפורטים ונרחבים, בכל הנוגע לשימוש בפורמולות אלו בדיון על פגיעת פתוגן, מסיבה זו בחרתי הפעם להציג את נקודת המבט של קאנון המרתחים בכל הנוגע לכך, בהנחה שמידע זה ישפוך אור נוסף על השימוש המגוון בפורמולות עתיקות אלו. לכן ברשומה זו בחרתי להתמקד דווקא בשימוש המקורי בשני מרתחי השחר הייני, הקטן והגדול, וכיצד בחר ג'אנג ג'ונג-ג'ינג להשתמש בהם בקלאסיקה דיון על פגיעת פתוגן ומגוון מחלות.

מהו שחר
שחר הוא טווח הזמן בו החלה הארת השמיים על ידי השמש ועד השלב בו ניתן להבחין בעצמים אך השמש טרם זרחה מעבר לאופק. כלומר, השמיים משנים צבעם לתכול אך עדיין לא ניתן לראות את השמש העולה. מכיוון שהשמיים כבר מוארים, אז הלילה הסתיים ומכיוון שהשמש טרם זרחה, אז היום טרם החל, זה זמן נקודת המפנה מהחושך הייני אל היום היאנגי והרגע בו מתחילה העלייה והתמיכה ביאנג של היום החדש. על כן פורמולות השחר אמורות לסייע בעליה ותמיכה, שחר ייני תומך ביין ושחר יאנגי תומך ביאנג.

מהו שחר ייני
אם השחר הוא השטח האפור בין הלילה והיום, אז השחר הייני הוא שלב המפנה מיאנג אל עבר יין. לאחר שהיאנג הגיע אל שיאו מגיע שלב המעבר והשינוי אל עבר היין, שלב זה הוא השחר הייני. מבחינת עונות השנה, מדובר בתקופת המעבר מעונת שאו יאנג אש השר אל עונת יאנג מינג יובש מתכת. מעבר זה נעשה במהלך עונת תאי יין לחות אדמה. במהלך עונה זו, חום הקרקע וחום הים גבוה כך שהלחות הסביבתית גוברת ונוצרת עננות אשר יחדיו מביאים לעומס חום גבוה. ברגע השבירה, הלחות מתחילה להתכנס ולרדת והאוויר מתחיל להתקרר. דרך נוספת להסתכל על כך היא דרך סידור בה גואה שמיים מאוחרים שמציג את התנועה המעגלית בטבע דרך חמש הפאזות. גם כאן, השחר מופיע במעבר מטריגרמת האש, דרך טריגרמת האדמה אל עבר טריגרמת המתכת.




פורמולת שחר ייני מווסתת את התפקוד של מנגנון היין בגוף. כאן, לא מדובר בהיבט חומרי של יין ויאנג כמו נוזלים, דם וצ'י אלא בהיבט רעיוני מופשט של יין ויאנג כגישות מנוגדות לוויסות תנועת מנגנון הצ'י ותפקודים פיזיולוגים.

הגישה של השחר היאנגי היא עירור הצ'י היאנגי על מנת לשפר ישירות את תפקוד הגוף ואילו השחר הייני מווסת את מנגנון הצ'י ומאפשר מציאת דרך חלופית, כאשר הדרך הישנה שבאחריות השחר היאנגי, אינה תקינה. השחר היאנגי הגדול1 ממלא חוסר צ'י ישירות (בעזרת Ren Shen, Huang Qi) ואילו השחר הייני ממלא חוסר, באופן עקיף ובדרך הארוכה, בכך שהוא מסלק את הפתוגן שחוסם את מנגנון הצ'י ומאפשר ליין שניזוק להשתקם בעצמו. השחר היאנגי פותח את דרכי התנועה של היאנג בגוף והשחר הייני פותח את דרכי התנועה של היין בגוף. שני אלו מבטאים את הרעיון הכללי של גישת טיפול יאנגית מול גישת טיפול יינית.

בקאנון המרתחים נאמר:
阳旦者,升阳之方,以黄芪为主;阴旦者,扶阴之方,以柴胡为主;青龙者,宣发之方,以麻黄为主;白虎者,收重之方,以石膏为主;朱鸟者,清滋之方,以鸡子黄为主;玄武者,温渗之方,以附子为主。
שחר יאנגי – פורמולה להרמת יאנג, Huang Qi הוא [הצמח] העיקרי בה.
שחר ייני – פורמולה לתמיכה ביין, Chai Hu הוא [הצמח] העיקרי בה.
דרקון ירוק – פורמולה הפצה ופליטה, Ma Huang הוא [הצמח] העיקרי בה.
טיגריס לבן – פורמולה איסוף והכבדה, Shi Gao הוא [הצמח] העיקרי בה.
ציפור אדומה – פורמולה להצללה והזנה, Ji Zi Huang  הוא [הצמח] העיקרי בה.
הלוחם השחור – פורמולה לחימום וחלחול, Fu Zi הוא [הצמח] העיקרי בה.

מקטע זה מדבר על הקיסרים של מרתח שחר ייני גדול ומרתח יאנגי גדול. עולה השאלה, כיצד הפורמולה מרתח שחר ייני יכולה לשמש לתמיכה ביין (扶阴 Fu Yin), כאשר הקיסר שלה הוא הצמח Chai Hu שאינו ממלא חוסר יין אלא משחרר חסימות. התשובה לכך היא שהבנת תפקוד מרתח שחר ייני צריכה להתבסס על הבנת היחסיות בינה לבין מרתח שחר יאנגי ההופכי לה ביחסי יין ויאנג.

בשלב הראשוני של מחלה חיצונית, כל עוד טרם נוצרה פגיעה בצ'י הנכון, ובעיקר בנוזלי ג'ין-יה, משתמשים בפורמולות שמרימות יאנג (מרתחי שחר יאנגי מכילים את הרכב Gui Zhi Tang) אל החיצון ומפזרות את הצ'י הפתוגני כלפי חוץ. בשלבים מאוחרים יותר, כאשר כבר נגרמת פגיעה לצ'י הנכון, הצ'י הפתוגני נשאר בתוך הגוף ונפגעת הפצת נוזלי ג'ין-יה, כבר לא ניתן להשתמש בפורמולת השחר היאנגי לייזוע ודחיקת הפתוגן החוצה. בשלב זה כבר קיים נזק ל-יין והצ'י הפתוגני לא סולק בזמן כך שתנועתו מדוכאת והוא נקשר ומותמר לאש שמזיקה לנוזלים. במקרה כזה יש להשתמש במרתח שחר ייני גדול. על ידי ויסות יין-יאנג, חיצון-פנים, קור-חום ועודף-חוסר המרתח פותח את שלושת המחממים ומאפשר לצ'י הנכון סלק את הפתוגן וליין להשתקם בעצמו. כלומר הוא לא תומך ישירות ביין, על ידי הזנתו בנוזלים, אלא מאפשר לו להשתקם בכוחות עצמו. דוגמא טובה לכך אפשר לראות במשפט 230 שמראה איך שחרור החסימות מצירי התנועה של ה-יין בשלושת המחממים, בעזרת Xiao Chai Hu Tang (מרתח שחר ייני גדול), מאפשר לנוזלים לשוב ולהזין את היובש שנוצר ביאנג מינג ואף להגיע עד אל החיצון:
230、阳明病… 可与小柴胡汤。上焦得通,津液得下,胃气因和,身濈然汗出而解。
מחלת יאנג מינג... אפשר להשתמש ב Xiao Chai Hu Tang. המחמם העליון יפתח לתנועה, נוזלי ג׳ין-יה יוכלו לרדת, כתוצאה מכך צ׳י הקיבה [שב] להרמוניה, תצא זיעה ללא הפסק בכל הגוף [והמחלה] תמוגר.

אם כך, מרתחי שחר ייני אינם מזינים את היין החומרי בגוף, על היבטיו השונים כנוזלים ודם, אלא מטפלים בגורם שמביא לפגיעה בתפקודים יינים בגוף. כאשר הגורם המפריע מסולק, הגוף משקם בעצמו את ייצור היין או שינועו. על כן נאמר שזאת פורמולה שתומכת ביין ולא פורמולה שממלאת או מזינה יין.



מרתח שחר ייני קטן 小阴旦汤Xiǎo Yīn Dàn Tāng

משפט מקור:
小阴旦汤: 治天行,身热,汗出,头目痛,腹中痛,干呕,下痢者。
מרתח שחר ייני קטן. מטפל [במחלות] הנעות בשמיים, חום גוף, זיעה יוצאת, כאב ראש ועיניים, כאב בתוך הבטן, הקאה יבשה, שלשולים.
ניתוח הסממנים על פי הרופא אי ג'ה-ביאו (Yi Zhi Biao):
לדעתו, מדובר בפורמולה שמיועדת לטפל בתופעה גופנית המקבילה לתופעת הטבע שמתחוללת בזמן בו חום הקיץ מסתיים וקרירות הסתיו מגיעה ומיוצגת בתרשים שושנת הרוחות בכיוון דרום מערב. תקופה זו היא נקודת המפנה (שחר) בה צ'י החום והלחות יורדים ומתכנסים מטה ובמקומם עולה צ'י קור יבש. כאשר לא מתבצע המפנה המבוקש, הצ'י הייני הקריר שאמור לעלות אינו עולה, וצ'י הלחות החמה שאמור לרדת אינו יורד. מכיוון שהקור הייני אינו מגיע והלחות החמה אינה עוזבת אז מופיעה עלייה בחום הגוף. היין אינו נצמד אל היאנג ולכן צ'י הלחות מתאדה ומופרש החוצה כזיעה. החום נוסק מעלה ולכן מופיעים כאב ראש וכאבי עיניים. כאשר קיים חוסר בצ'י הטחול, כל שינוע הנוזלים שבגוף נפסק ונוצרת היקשרות בפנים וכאב בטן. הטחול אינו מצליח לשנע ולכן הצואה דלילה ורכה. טחול קיבה מאבדים הרמוניה ולכן יש הקאה יבשה. כלומר, לדבריו, הפורמולה מתאימה לשימוש כאשר אש השר אינה יורדת מטה ומתקבל חום בפלג גוף עליון, אשר מאדה לחות לזיעה וגורם כאבי ראש. העדר ירידה של אש השר אל עבר האדמה מביאה לכך שהאדמה לא משמשת כסרן תנועה מעגלית, הקיבה אינה מורידה צ'י עכור והטחול אינו מעלה צ'י צלול ולכן מופיעים הקאות ושלשולים. יש לציין ששלשולים אלו אמורים להיות שלשולים בעלי אופי של קור מחוסר יאנג בטחול. על כן, מטרת הפורמולה אמורה להיות תיקון נקודת המפנה מהיאנג אל היין (שחר ייני) על ידי הורדה וכינוס האש והלחות מטה ויצירת קרירות ויובש ושיקום תנועת הסיבוב של הסרן-אדמה.

ניתוח הפורמולה:
  • קיסר הפורמולה הוא Huang Qin, שבזכות טעמו המר יכול לתמוך בפקודת צ'י המתכת הסתווי הייני הקריר. הטעם המר יכול לייבש את צ'י הלחות של החום הקיצי וגם להצליל ולהוריד את צ'י החום של הקיץ. הוא מטפל בנקודת המעבר (השחר) שבין חום הקיץ הלח והחם ובין יובש הסתיו הקריר.
  • הצמח Shao Yao בעל טעם חמוץ ואיכות אוספת מסייע לצ'י האיסוף של הסתיו להוציא לפעל את פקודת הכינוס וההורדה ויצירת הצלילות היבשה. החום שחורג מעלה מקבל כינוס והורדה בשילוב עם הצללה מטה ואז כאבי הראש והעיניים שנגרמו ממנו נעלמים. הלחות שמתאדה ומופרשת החוצה מקבלת את פקודת האיסוף פנימה ואז הזיעה שיוצאת החוצה פוסקת.
  • הצמח Shao Yao מסלק את ההיקרשות והסגירה של הדם והצ'י המזין ויחד עם Gan Cao הם מסלקים עוויתות וכתוצאה מכך כאבי הבטן פוסקים.
  • שילוב של המרירות של Huang Qin עם החריפות של Sheng Jiang יוצרת פתיחה של היקשרות (עיקרון "חריף פותח ומר מוריד") ומאפשרת לפתוח את הפקק שנוצר עקב תקיעות מנגנון הצ'י של טחול אדמה, שיוצר תחושת גוש. ברגע שיש פתיחה של ציר התנועה מעלה ומטה אז עליה וירידה מתאזנים ונפסקות ההקאות היבשות והשלשולים ותפקודי שינוע והתמרה של הטחול שבים לסדרם.
  • הצמח Da Zao מזין ומטפח צ'י מזין ו-יין ויכול לסייע ל-Shao Yao לאזן את הצ'י המזין ולטפח את היין.
  • שילוב של Gan Cao עם Sheng Jiang תומך ביאנג ומקביל לתמיכה ביין שנוצרת מהשילוב של Gan Cao עם Shao Yao. יחד, שני השילובים משקמים את יין ויאנג.

שינוי אדרת
פורמולה זו שימשה כמקור לפורמולה Huang Qin Tang של ג'אנג ג'ונג-ג'ינג, אשר הוציא ממנה את הצמח Sheng Jiang. כמו כן קיים דמיון גם ל-Huang Qin Jia Ban Xia Sheng Jiang Tang אך לשם התווסף הצמח Ban Xia. הבדל נוסף שאפשר למצוא הוא בכמויות של חלק מהצמחים. במקרה של מרתח השחר הייני הקטן, הכמות של Shao Yao גדולה יותר וזהה לכמות של Huang Qin ובנוסף יש Sheng Jiang בכמות זהה לשני אלו.



משפט 172 בדיון על פגיעת פתוגן, מתאר מחלה שהתחילה בשאו יאנג ותאי יאנג בו-זמנית, ולאחר זמן מה בו התפתחה, נכנסו הפתוגנים פנימה, הותמרו לחום ועברו לקיבה ומעיים ולכן מופיע שלשול בעל אופי של חום ואילו סממני שאו יאנג ותאי יאנג כבר נעלמו.
172、太阳与少阳合病,自下利者与黄芩汤;若呕者黄芩加半夏生姜汤主之。
תאי יאנג ושאו יאנג חולים יחדיו, [כאשר יש] שלשול [ממקור] עצמי [נטפל] עם Huang Qin Tang. במידה ויש הקאות, Huang Qin Jia Ban Xia Tang אחראי על [הטיפול] בזה.

במרתח השחר הייני הקטן מתוארים סממני כאב ראש וכאב עיניים שניתן לסווגם כשאו יאנג, וסממני חום גוף ויציאת זיעה שניתן לסווגם כתאי יאנג. לעומת זאת במשפט 172 של הפורמולה Huang Qin Tang, לא מתוארים סממנים אלו כלל ונהוג לפרש זאת כהיעלמות סממני מחלה בשתי מערכות אלו ומעבר של החום פנימה אל הקיבה והמעיים. מכיוון שכך, ניתן להסיק שהפורמולה שימשה את ג'אנג ג'ונג-ג'ינג לטיפול בחום פתוגני שעבר אל המעיים וגורם לשלשול חם כתוצאה ממחלה מאוחדת של תאי יאנג ושאו יאנג. על סמך התפתחות השלשול ניתן לשער שמחלת שאו יאנג הייתה חמורה מספיק בכדי שהפתוגן יתקדם פנימה ויתקוף את המעיים והקיבה ולכן מופיעים שלשול חם והקאות. במקרה של הקאות אפשר להוסיף Sheng Jiang ו-Ban Xia.

לסיכום, ג'אנג ג'ונג-ג'ינג השתמש בפורמולה לשלשול חם כתוצאה החום שעובר מכיס מרה למעיים ולא שלשול קר שנובע מהעדר ירידת אש אל האדמה, כפי שתיאר הרופא אי ג'ה-ביאו בנוגע למרתח שחר ייני קטן. עיקר השוני בין שתי הגישות נמצא בפתו-מכניזם של אש שר משגשגת בכיס המרה ובאיברי יאנג מינג ולא אש שר שחורגת מעלה. מכאן אפשר להבין שניתן להשתמש בפורמולה Huang Qin Tang גם לשם הורדת אש שר של כיס המרה, כאשר היא חורגת מעלה ומפיצה נוזלים החוצה או כאשר מטופלים אינם מצליחים להישאר מתואמים עם שינויי עונות השנה ובתקופת המעבר מהקיץ הלוהט והלח אל עבר הסתיו הקריר והיבש גופם מציג סממני חום לוהט שאינו מצליח להתכנס פנימה ולמטה.




מרתח שחר ייני גדול 大阴旦汤 Dà Yīn Dàn Tāng

משפט מקור:
大阴旦汤: 治凡病头目眩晕,咽中干,每喜干呕,食不下,心中烦满,胸胁支痛,往来寒热方。
מרתח שחר ייני גדול. מטפל בכל מחלות בהן יש סחרור וערפול של ראש ועיניים, יובש בגרון, נטייה להקאות יבשות, אין תאבון, אי-נחת ודיכאוניות בתוך הלב, כאב ומועקה בחזה וצידי הצלעות, [פליטת] חום [ותיעוב] קור לסירוגין.

פורמולה זו מטפלת במצב משולב של פתוגן בחיצון עם נזק פנימי.

ניתוח סממנים על פי הרופא Yi Zhi Biao: 
אי ג'ה-ביאו מנתח את הרכב הפורמולה על סמך השינויים בהרכבה ובסממנים, בהם היא מטפלת, ביחס למרתח שחר ייני קטן. לדבריו, בפתו-מכניזם המוצג כאן, לא רק שכוחו של הצ'י הייני הקריר, לאסוף ולהוריד אינו מספיק, אלא נגרם נזק שהביא לחוסר בצ'י הייני. כאשר יש חוסר בצ'י הייני, אז היאנג נוטה לחרוג מעלה ולכן אנו רואים סחרור וערפול של הראש והעיניים. נוזלי ג'ין-יה מתכלים ואינם מסוגלים ללחלח את הגרון ולכן יש יובש בגרון. צ'י הקיבה אינו בהרמוניה ולכן יש הקאות יבשות והעדר תיאבון. הצ'י בערוצי כבד וכיס מרה מורד ותנועת הצ'י המגן גדושה ופקוקה ולכן יש כאב דוחק החוצה באזור הצלעות והחזה, מועקה ואי-נחת ואף כאב.

במרתח הקטן היו כאבי ראש ועיניים מכיוון שהחום חסם את הזרימה בערוצים ובחיבורי ערוצים ואילו כאן היאנג חורג ונע מעלה ולכן יש סחרחורות ולא כאב. זהו חום שכילה את הדם והתמצית כך שהיאנג מאבד הכלה וטיפוח וחורג מעלה. מצב זה מעט יותר חמור מהמצב המתואר במרתח הקטן. במרתח הקטן נגרם כאב בטן עקב היקשרות וריכוז של צ'י מזין ייני בבטן עם חסימה של מנגנון הצ'י והופעת הקאות ושלשולים. כאן ההיקשרות של המזין והדם מגיעה עד אל הכבד וכיס המרה ומשפיעה עד החזה וצידי הצלעות ולכן מופיע שם כאב. ובנוסף ההקאות היבשות חמורות יותר. במרתח הקטן, חום הגוף היה עקב פתוגן בחיצון וכאן יש חום וקור לסירוגין כי פתוגן החום עבר את החיצון ונמצא בדרך לפנים הגוף. במרתח קטן הייתה יציאת זיעה עקב לחות חמה שנעה כלפי חוץ ואילו כאן אין הזעה מכיוון שהפתוגן כבר כולו מכוון פנימה.

הרכב מרתח שחר ייני גדול מבוסס על הרכב מרתח שחר ייני קטן בתוספת הצמח Chai Hu, שטעמו מר וביכולתו להרים יין ולכן הוא הופך לקיסר הפורמולה במקום Huang Qin. הצמח Ren Shen מטפח יין וממלא את הטחול. הצמח Shao Yao חמוץ ואוסף, מנפץ היקשרות צ'י מזין. כל הצמחים הנותרים תומכים בהורדת צ'י קיבה. מתקבלת פורמולה שדומה בהרכבה ל-Xiao Chai Hu Tang, אך מכילה בנוסף גם את Shao Yao.

שינוי אדרת
פורמולה זו שימשה כמקור ל-Xiao Chai Hu Tang של ג'אנג ג'ונג-ג'ינג, אשר הוציא ממנה את Shao Yao, פיצל את הסממנים המקוריים לשניים והרחיבם לסממנים המאפיינים באופן כללי את מחלת שאו יאנג (משפט 263) ולסממני סינדרום Xiao Chai Hu Tang (משפט 96).


263、少阳之为病,口苦咽干目眩也。
מחלת השאו יאנג, מרירות בפה, יובש בגרון, סחרור העיניים.
96、伤寒五六日,中风,往来寒热,胸胁苦满,嘿嘿不欲饮食心烦喜呕,或胸中烦而不呕… 小柴胡汤主之。
חמישה או שישה ימים לאחר פגיעת קור או התקפת רוח, [מופיע תיעוב] קור [ופליטת] חום לסירוגין, חזה וצידי צלעות סובלים ממלאות [מעיקה], [המטופל] שתקני ומסוגר ואינו משתוקק לשתות או לאכול, אי נחת בלב ונטייה להקיא, אולי יש אי נחת במרכז החזה אך ללא הקאה... Xiao Chai Hu Tang אחראי על [הטיפול] באלו.

דיון על פגיעת פתוגן מציג שימוש בפורמולה זו כאשר קיים חוסר בצ'י הנכון אשר מאפשר לפתוגן חיצון להיכנס פנימה, להשפיע על תפקוד הציר של שאו יאנג כיס מרה, כך שאש השר משתלהבת מעלה ויוצרת רוח, מייבשת את הנוזלים בגרון ופולשת אל איברי האדמה וגורמת לריסון יתר. אם נצמצם את הרעיון כולו לסינדרום פשוט, נקבל צ'י אש ורוח שעולים מעלה ומזיקים לנוזלים על בסיס של חוסר בצ'י הנכון שאפשר כניסה של הפתוגן. לכן הטיפול הנחוץ הוא תמיכה בצ'י הנכון לשם דחיקת הפתוגן חזרה החוצה, הנמכת האש ומתן הזדמנות ליין של הגוף להשתקם.

לסיכום
אפשר ללמוד מספר דברים מחקירת המקורות לפורמולות של דיון על פגיעת פתוגן:
  1. להכיר את עיקרון הטיפול המקורי של כל אחת מהפורמולות הללו טרם אומצו על ידי ג'אנג ג'ונג-ג'ינג. עיקרון זה היה הרמת יאנג בפורמולות השחר היאנגי או פתיחת תנועת יין בפורמולות השחר הייני. כמו כן, מעצם היותן פורמולות 'שחר', הן משמשות ליצירת המעבר משיא של יאנג לעבר יין או משיא של יין לעבר יאנג.
  2. למרות שחלק מהפורמולות בהן השתמש ג'אנג ג'ונג-ג'ינג לא פותחו על ידיו, אלא רק הושאלו מקאנון המרתחים, אפשר לראות שעצם השימוש בהן אינו זהה לשימוש המקורי. ג'אנג היה קלינאי מיומן ומוכשר שידע לחדד את השימוש בפורמולה אחת למספר מקרים שונים, כך שחידד והרחיב את הסממנים עבורם נשתמש בכל אחת מהפורמולות.
  3. ג'אנג עצמו לא התקבע על פורמולות שאסור לשנותן, אלא שינה ביצירתיות גם את ההרכב וגם את המינון, כך שאפשר להסיק מדרכו שאין להתקבע גם על הפורמולות שלו. יש לדעת לבצע התאמה מדויקת של הרכב הפורמולה לסינדרומים המשתנים.
  4. למרות שג'אנג שאל מספר פורמולות מקאנון המרתחים, אין זה אומר שכל הפורמולות בהן השתמש אכן מגיעות ממקור זה ואינן פרי יצירתו על סמך ניסונו הקליני. הגאונות של ג'אנג התבטאה בכך שידע לקחת פורמולה טובה ולהפוך אותה לפורמולה מעולה על ידי התאמות ושינויים מדוייקים. כיום אנחנו יודעים ששינוי מינון של צמח אחד בפורמולה או הוספת צמח חדש יכול לשנות לחלוטין את השימוש הקליני בפורמולה.
                                                                                                                                                              
הערות

1. מרתח השחר היאנגי הגדול (大阳旦汤 Dà Yáng Dàn Tāng) הוא Huang Qi Jian Zhong Tang בתוספת Ren Shen. בסיס המרתח הוא Gui Zhi Tang (מרתח השחר היאנגי הקטן).
2. מרתח השחר היאנגי הראשי (正阳旦汤 Zhèng Yáng Dàn Tāng) הוא Xiao Jian Zhong Tang. בסיס המרתח הוא Gui Zhi Tang (מרתח השחר היאנגי הקטן).

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה