יום שני, 11 באפריל 2011

מותר האדם מן הבהמה, אין?


בספרו של ליו לי-הונג מחבר הספר "מחשבות על רפואה סינית", מעלה המחבר טיעונים מעניינים בנוגע לשוני בין האדם והבהמה ומבסס את טיעוניו על רעיונות הלקוחים מרפואה סינית. לדברי המחבר ניתן לתלות את השוני בין האדם והבהמה בעובדה כי האדם הולך זקוף ואילו החיות הולכות על ארבע. הטענה כי קיים קשר בין הליכה על שתי רגליים והתפתחות המח האנושי אינה טענה חדשה ולמעשה אנטרופולוגים רבים מחזיקים בדיעה זו, אך ההסבר על בסיס הרפואה הסינית שופך אור חדש על הנושא.

 אנטרופולוגים טוענים כי עצם העובדה, שבשלב כלשהו החלו קופי האדם ללכת על שתי רגליים וזנחו את השימוש בגפיים הקידמיות לשם הליכה, אפשרה להם להתחיל להשתמש בכלים. ברגע שהתפנו ידייהם לשימוש בכלים החלה התפתחות מהירה של מוחם. הליכה על שתי רגליים הביאה לירידה במהירות הריצה של קופי האדם כך שנאלצו לזנוח בריחה כאמצעי התגוננות מפני תוקפים ולחפש דרכים חדשות להתגוננות. קופי האדם החלו להשתמש בידייהם לשם יצירת כלים ושיפור תחכומם ולדברי האנטרופולוגים סיבות אלו הן הגורם העיקרי להתפתחות המהירה של מוחם לאחר המעבר לעמידה זקופה.

על מנת להבין את הגישה המבוססת על הרפואה הסינית, המסבירה את הקשר בין זקיפות הקומה והתפתחות המח האנושי יש ראשית להתבונן במפות ערוצי הצ'י בגוף .אם נתבונן במפת ערוצי הצ'י אצל חיות ההולכות על ארבע ניווכח בשלוש נקודות שוני בין החיות והאדם:
  1. ערוצי הרגל (רגליים אחוריות) נעים לאורכו של הגוף במקביל לקרקע.
  2. גם ערוצי הרגל וגם ערוצי היד באים במגע עם הקרקע.
  3. שני המצבים המתוארים בשתי הנקודות שלמעלה אינם משתנים בין יום ולילה.

מהו בדיוק הקשר בין הגוף, השמיים והאדמה?
אם נסתכל על ההבדל בין שמיים ואדמה מבחינת יין ויאנג, כאשר השמיים הם הדבר היאנגי ביותר והאדמה היא היינית ביותר אזי צורה וחומר מקורן באדמה ואל-חומר קשור בשמיים. האדמה מספק לנו מזון חומרי לגוף אשר ממנו נוצרים הצ'י והדם. הצ'י והדם מספקים לגוף חומרי הזנה חיוניים ומספקים לו כח. השמיים מספקים לנו את ההיבט היאנגי חסר הצורה של נפש האדם. בזכות הנפש יכול האדם לחשוב, לתכנן ולשקול פעולותיו. האדם נמצא בתווך בין השמיים והאדמה והינו תוצר של הפריה בין השמיים והאדמה. הצ'י היאנגי של השמיים יורד מטה ומפרה את הצ'י הייני של האדמה העולה מעלה. המפגש בין שני סוגי צ'י אלו יוצר את האדם.

אם כן, ראינו עד כה שהחיות מחוברות לקרקע דרך שני סוגי הערוצים, היד והרגל. חיבור זה של החיות עם האדמה מאפשר להן להתחבר להיבט הייני והפיזי של האדמה יותר מאשר להיבט האל-חומרי (נפש) המגיע מחיבור עם השמיים. על כן כוחן היחסי של החיות רב יותר מכוחו של האדם. 

ומה בנוגע לאדם?

אם נתבונן בשרטוט המציג את מסלולי 12 הערוצים הראשיים ניווכח כי מסלולי ערוצי הרגל היאנגים נעים בקו אנכי בין שתי נקודות קצה, הראש וכף הרגל. ערוצים יאנגים מחברים את האדם אל השמיים מקבלים ומורידים צ'י יאנגי מהשמיים אל הקרקע ומשמשים לחיבור עם השמיים. מסלולם האנכי מחבר אותם אל השמיים. האדם מחובר לאדמה גם דרך ערוצי הרגל היינים. בשונה מערוצי הרגל, ערוצי היד אינם מחוברים לקרקע מכיוון שאנו הולכים זקוף וזרועותיו קצרות מכדי להגיע עד הקרקע. למעשה ברגע בו האדם החל ללכת זקוף ניתק הקשר הישיר בין ערוצי היד והאדמה. כתוצאה מהמעבר מהליכה על ארבע להליכה על שתי רגליים ירדה כמות היין המתקבל מהקרקע דרך הגפיים ובמקומה השתפר החיבור אל השמיים. נוצר איזון מחודש בין יין ויאנג.


בשעות היום היאנגיות עומד האדם זקוף ומתחבר להיבט היאנגי של השמיים כך שביכולתו לחשוב ולהיות ערני. לעומת זאת בשעות הלילה כאשר האדם הולך לישון הוא שוכב מאוזן במקביל לקרקע מתנתק מיאנג השמיים ומתחבר למעשה ליין של האדמה כך שחשיבה פעילה נפסקת ובמקומה באה שינה.

האם עמידה זקופה היא הסיבה היחידה מדוע האדם הפך תבוני? ככל הנראה לא. ישנן חיות (דינוזאורים, ציפורים ושאר יצורים) ההולכות על 2 ועדיין מוחן אינו מפותח מספיק. גם מסיבה אנטרופולוגית וגם על סמך רפואה סינית ישנם תנאים נוספים הנחוצים להתפתחות זו. הליכה על 2 רגליים הינה תנאי הכרחי אך לא יחידי.



נקודות למחשבה:
1. אילו עוד השפעות הביאו לשינוי בתבונה של קופי האדם בדרך להתפתחות לאדם החושב?

2. אילו עוד השפעות אפשר למצוא בעקבות התנתקות מגע הידיים מהקרקע?

3. אצל הולכים על ארבע קיימת סימטריה בין כיוון זרימת הצ'י בגפיים הקידמיות והאחוריות, כיצד שינוי בסימטריה זו אצל פני האדם השפיעה על התפתחות האדם והוויתו?





 עוד על הקשר בין עמידה זקופה והתפתחות מח האדם כאן


Concepts and theories of human development, pg 198
upright posture freed the hands for tool use and set selection pressures for an expanded brain


2 תגובות:

  1. ניצן, כשאתה כותב "...על כן כוחן היחסי של החיות רב יותר מכוחו של האדם..." - אתה מתכוון לכוח פיסי, או לעמידות כללית - כולל עמידות בפני מחלות?

    השבמחק