יום שישי, 23 בספטמבר 2016

מסע אחר - תיעוד מסעותיו של חון במישור האסטרלי

כחלק מעבודה מקיפה, על נושא מפגש בין כליות ולב, תרתי אחר פתולוגיות שונות שגורמות להעדר מפגש בין לב וכליות והעדר הטבה הדדית בין אש ומים. בספר תיעוד אבחנה מבדלת של סינדרומים מאת צ'אן שה-דואו, מצאתי התייחסות נחמדה לקשר שבין מפגש כליות ולב ועזיבה של ה-חון את הגוף. פרק זה הבטחתי לתרגם לכם עוד כאשר תרגמתי ממנו את הפרק על נדודי שינה בינואר 2012. להל"ן תרגום:

人有心肾两伤,一旦觉自己之身分而为两,他人未见,而已独见之,人以为离魂之症也,谁知心肾之不交乎。人身之心肾,无刻不交。心不交于肾,则梦不 安;肾不交于心,则神发躁。然此犹心病而肾不病,肾病而心不病也。故梦虽不安,魂犹恋于心之中;神虽发躁,魂尚根据于肾之内,魂欲离而不能离也。惟心肾之 两亏,则肾之精不能交于心,而心之液不能交于肾,而魂乃离矣。虽然魂藏于肝,未闻藏于心肾也。心肾亏而肝气未伤,则肝能藏魂,何便至于离哉?不知肝之母肾 也,肝之子心也。肝居于心肾之间,肾亏则无水以生肝,而肝伤矣。心亏则无液以耗肝,而肝又伤矣。肝伤则血燥,血燥则魂不能藏,往来于心肾,母不能生,子不 能养,魂安得不离哉。治法似宜大补其肝血,以引其魂之入肝矣。然而魂虽入肝,心肾未补,仍耗损肝木之气,魂即暂归而复离,必须兼补心肾之为得也。方用摄魂 汤
יש [מקרים בהם] יש לאדם פגיעה בכליות ולב, יום אחד הם חשים שגופם מתפצל לשניים, אנשים אחרים אינם [מסוגלים] להבחין בכך אלא רק הם לבדם. אנשים מניחים שמדובר בסימפטום עזיבת החון, אך מי יודע שמדובר בהעדר מפגש בין לב וכליות?
אין רגע בו הלב והכליות בגוף האדם אינם נפגשים. כאשר הלב אינו נפגש עם הכליות אז החלומות אינם שלווים. כאשר הכליות אינן נפגשות עם הלב אז הנפש זועפת. אך [מצבים אלו] עודם רק חולי בלב ללא חולי בכליות או חולי בכליות ללא חולי בלב. על כן למרות שהחלומות אינם שלווים, ה-חון עודנו מקושר אל תוכו של הלב. למרות שהנפש זועפת, אך ה-חון עודנו  מושרש לתוככי הכליות, [גם אם] ה-חון מתאווה לעזוב הוא אינו מסוגל לעזוב. רק כאשר גם הלב וגם הכליות בחוסר אז תמצית הכליות אינה מסוגלת להיפגש עם הלב ואילו נוזלי הלב אינם מסוגלים להיפגש עם הכליות ואז ה-חון נפרד [מהגוף]. למרות שה-חון נאצר בכבד, ולא נשמע כדבר הזה שנאצר בלב או כליות, [כאשר] הלב והכליות בחוסר אך צ'י הכבד טרם נפגע, אז הכבד מסוגל לאצור את ה-חון, כיצד יכול להגיע למצב בו [ה-חון] עוזב?! [אנשים] אינם מודעים לכך [שעל פי יחסי חמש הפאזות] הכליות הן אם הכבד והלב הוא בן הכבד. הכבד דר בתווך שבין הלב והכליות. [כאשר] הכליות בחוסר אז אין מים שיוצרים את הכבד והכבד נפגע. [כאשר] הלב בחוסר אז אין נוזלים [ונגרמת] התכלות בכבד ושוב הכבד נפגע. [כאשר] הכבד נפגע אז הדם יבש [וכאשר] הדם יבש אז ה-חון אינו מסוגל להיאצר, הוא נע ונד בין לב וכליות. האם אינה מסוגלת ליצור והבן אינו מסוגל לטפח, אם כן מדוע שה-חון לא יעזוב? [מתקבל הרושם] שעיקרון הטיפול הרצוי הוא מילוי גדול של דם בכבד, על מנת להנחות את החון לשוב אל הכבד. אך למרות שה-חון תיכנס לכבד, הלב והכליות טרם מולאו ועודם מכלים ומזיקים לצ'י כבד-עץ, [לכן] החון תשוב זמנית אך שוב תעזוב, חובה בו-זמנית למלא את לב וכליות על מנת לקבל תוצאה טובה. נשתמש בפורמולה She Hun Tang.
生枣仁(五钱) 麦冬(一两) 熟地(一两) 白芍(一两) 当归(五钱) 山茱萸(五钱) 人参(一两) 茯神(五钱) 远志(二钱) 巴戟天(五钱) 柏子仁(三钱) 白芥子(二钱)水煎服。 
Sheng Zao Ren 3g  Mai Dong 30g Shu Di 30g  Bai Shao 30g  Dang Gui 15g  Shang Zhu Yu 15g  Ren Shen 30g  Fu Shen 15g  Yuan Zhi 6g  Ba Ji Tian 15g  Bai Zi Ren 9g  Bai Jie Zi 6g 

此方心肝肾兼治,肾水润而肝不燥,肝血旺而心不枯,心欲交于肾,而肝通其气,肾欲交于心,而肝导其津,自然魂定而神安,神安而目一,不至有歧视之分也。 
פורמולה זו מטפלת בו-זמנית בלב, בכבד ובכליות. [כאשר] כליות מים לחים אז הכבד אינו יבש, [כאשר] דם הכבד משגשג אז הלב אינו כמוש והלב מתאווה להיפגש עם הכליות  [וכאשר] דרכי תנועת צ'י  הכבד פתוחות אז הכליות מתאוות והיפגש עם הלב והכבד מדריך את נוזליו, באופן טבעי החון תתיישב והנפש תהיה שלווה. הנפש שלווה ונראית אחרת ולא יווצר פיצול ראייה.
此症用合魂丹亦可治。
人参(五钱) 茯神(三钱) 炒枣仁(一两) 熟地(二两) 莲子心(五钱) 巴戟天(一两)水煎服。一剂而魂合矣。

בסימפטום זה אפשר לטפל גם עם He Hun Dan 
Ren Shen 15g  Fu Shen 9g Chao Zao Ren 30g  Shu Di 60g  Lian Zi Xin 15g  Ba Ji Tian 30g


בהמשך הפרק יש עוד שני תיאורים של מצבי היפרדות ועזיבת החון את הגוף, אם יתאפשר לי, אתרגם גם את החלק השני.



כל הכתוב ו/או המתפרסם במאמר זה הוא מידע בלבד, ואין לראות בו הוראות לטיפול עצמי, איבחון, ו/או המלצה לטיפול זה או אחר. כל ייעוץ וטיפול חייב להנתן בידי רופא ותחת פיקוחו
                                                                                                                                             
הערות

  1. תיעוד אבחנה מבדלת של סינדרומים 辨证录 Biàn Zhèng Lù
  2. צ'אן שה-דואו 陈士铎 Chén Shì Duó

תגובה 1:

  1. תודה רבה על הכתיבה. אני עושה טיול מאורגן לברצלונה בקרוב ובטוח אצטרך שם דיקור טוב במהלך הטיול. זה דבר מאוד חשוב. אני עשיתי בחיי כמה טיולים מאורגנים לפורטוגל וגם לאיזור ספרד ותמיד אני מוצאת זמן לעיסוי או לדיקור. תודה

    השבמחק