יום חמישי, 20 באוקטובר 2016

מחזור הצ'י הערוצי - מילוי וניקוז נצרים ואמירים

לא אחת נשאלתי על בחירתי העיקשת לתרגם את המונח הסיניBu 补 כמילוי ולא כחיזוק. מעבר להסבר האטימולוגי של הסימניה הסינית וההסבר על משמעות המילה חיזוק בעברית, את עיקר התמיכה למשמעות הנכונה של המונח, אפשר למצוא בפרשנות של ג'אנג ג'ה-צונג על הזרימה המחזורית של הצ'י בין הערוצים והחיצון.


ג'אנג ג'ה-צונג:
הדם והצ'י שבתוך כלי [הערוצים], עוברים דרך שדרות הצ'י אל מחוץ לכלי [הערוצים]. הצ'י והדם שמחוץ לכלי [הערוצים] גולשים דרך הבארות והמעיינות אל תוך כלי [הערוצים]. [כאשר הדם והצ'י] יוצאים אל שדרות הצ'י, אז כלי הערוצים ריקים ורכים ואילו העור מוצק כאבן. [כאשר הצ'י והדם] גולשים אל תוך כלי [הערוצים], אז כלי הערוצים מוצקים כאבן ואילו העור ריק ורך. על כן ניתן לדעת ריק ומלאות ואז אפשר לדעת היכן יש למלא או לנקז. הצ'י והדם של העור הם כמו העננים הפרושים מעל הים ותחת השמיים. הדם והצ'י שבכלי הערוצים הם כמו מי הערוצים הזורמים וחודרים אל תוך הקרקע, על כן אפשר לדעת מהם הנצרים והאמירים של ששת הערוצים ולא להתבלבל מכל [הבריאה] אשר תחת השמיים.

מקרא:
כלי ערוצים - Mai או Jing Mai.
שדרות הצ'י - Qi Jie. דרכים רוחביות, אורכיות ועומק שמרשתות את הראש, החזה, הבטן והשוקיים ומאפשרות לצ'י שזורם בעומק הערוצים לצאת החוצה אל פני העור.
צ'י ודם - מה שזורם מחוץ לערוצים.
דם וצ'י - מה שזורם בתוך הערוצים.
ריק - Xu - דחיסות כמותית נמוכה. דלדול. כמות קטנה בשטח נתון.
מלאות - Shi - דחיסות כמותית גבוהה. כמות גדולה בשטח נתון.
נצרים ואמירים - Biao Ben - ערוצים שטחיים שיוצאים מתוך השורש של הערוץ הראשי ונעים מעלה אל שדרות הצ'י שם הם מסתיימים כענפים דקיקים. נצר - גבעול שצומח משורש העץ בנפרד מהגזע. אמיר - הענפים הזעירים בצמרת העץ. יש שמתרגמים את המושג Biao Ben כשורש וענף אבל רעיון השורש מופיע במושג Gen ואילו כאן מדובר על דבר שיוצא מהשורש אך אינו העץ העיקרי ולכן יותר נכון לתרגם אותו כ-נצר.

ג'אנג ג'ה-צונג מדמה את ששת הערוצים לערוצי נהרות תת-קרקעיים, שמגיעים אל פני הקרקע באזורי היקוות. כאשר המים מגיעים אל אזורי ההיקוות בימות או אגמים, הם מתאדים ונוסקים אל השמיים ושם הופכים לעננים, אשר בתורם ממטירים גשם אל הארץ ומאפשרים למים לחלחל חזרה אל תוך הנהרות. אפשר לראות שג'ה-צונג מקביל את זרימת הצ'י בערוצים למחזור המים בטבע. מכך יוצא שמעבר למחזור המעגלי של זרימת הצ'י המזין בתריסר הערוצים, בהתאם לשעון הביולוגי, ישנה זרימה מחזורית נוספת בין כל ערוץ ושטח העור שנמצא מעליו. הצ'י זורם לאורך הערוץ מקצות האצבעות אל עבר מרכז הגוף וכאשר הוא מגיע אל שדרות הצ'י של הראש, החזה-הגב, הבטן והשוקיים הוא יוצא החוצה אל פני השטח ושב לזרום ממרכז הגוף אל עבר הקצוות. כאשר הצ'י מגיע אל הקצוות, הוא נכנס אל תוך הערוצים דרך נקודות הבאר והמעיין. כלומר, הצ'י שנכנס אל תוך הערוצים בנקודות הבאר אינו צ'י שמגיע ממקור חוץ גופי אלא צ'י שנמצא מחוץ לכלי הערוצים. בכך הוא פותר לנו את החידה כיצד מתאפשרת זרימה מקצות האצבעות אל עבר מרכז הגוף ומהיכן מגיע הצ'י שנכנס לערוצים אלו.

על פי התיאור של ג'ה-צ'ונג אפשר להבין שכמות הצ'י והדם בתוך הערוצים ומחוצה להם עשויה להשתנות, למרות שמדובר במחזור מעגלי, שאמור כביכול להביא לאיזון כמותי בין חוץ ופנים. על סמך מישוש לאורך הערוצים ומישוש של עור האמה אפשר לזהות היכן מתרכז הצ'י. אם יש עודף בצ'י ערוצי ביחס לצ'י שבעור ובחיצון, אז הערוצים ירגישו מלאים תחת מגע ולחץ ואילו העור ירגיש רופס ורך. במידה ויש חוסר בצ'י הערוצים ביחס לצ'י שבעור ובחיצון, אז העור של האמה ירגיש נוקשה, מתוח ומלא ואילו הערוצים ירגישו ריקים ורכים. מדבריו עולה שמידע זה אמור למשמש אותנו לקבוע, האם להשתמש בטכניקות דיקור של ניקוז או מילוי. לעניות דעתי, כאן בדיוק נמצא הדגש על דיוק בתרגום המונחים הסינים מילוי וניקוז, אשר לרב מתורגמים לעברית כחיזוק ופיזור. 

באופן כללי, כאשר מדברים בדיקור על חוסר ועודף, מתמקדים בחוסר ועודף בערוצים ולא מחוץ להם. לכן כאשר רוצים למלא חוסר דם וצ'י בכלי הערוצים, משתמשים בטכניקות דיקור שמעבירות צ'י ודם מן החוץ אל תוך כלי הערוצים וממלאות בהם את החוסר שנוצר. אנו משתמשים במלאי עודף של צ'י ודם שנמצאים מחוץ לערוצים, על מנת למלא את החוסר שנוצר בערוצים. טכניקת דיקור זו מדמה את תנועת הדחיסה של המחט כלפי פנים בדומה ללחיצה על ידית משאבת האוויר של האופניים. כל תנועת דחיסה איטית וחזקה וכל תנועת דריכת ומשיכת הידית, מהירה וקלילה. כאשר רוצים לנקז עודף של דם וצ'י שהצטברו בכלי הערוצים, אמו משתמשים בטכניקות דיקור שמעבירות דם וצ'י מתוך כלי הערוצים אל עבר העור והחיצון. זאת תנועת השאיבה של המחט מבפנים כלפי חוץ בדומה לשאיבה של מזרק. תנועת השאיבה חזקה ואיטית ומוציאה את עודפי הדם והצ'י מתוך הערוץ. התיאור של ג'ה-צונג מאפשר לנו להבין כיצד מתבצעת העברה של צ'י ודם ממקום אחד של עודף למקום אחר של חוסר, ומדוע מדובר במילוי וניקוז של כלי הערוצים ולא בפיזור וחיזוק.

טכניקות מילוי צ'י ערוצי

טכניקות הכנסה והוצאה




טכניקות דיקור עם כיוון זרימת הצ'י המזין בערוץ





טכניקות ניקוז צ'י ערוצי

טכניקות הכנסה והוצאה



טכניקות דיקור נגד כיוון זרימת הצ'י המזין בערוץ







תגובה 1:

  1. בהחלט מעורר מחשבה, ניצן. מעלה שאלות לגבי דברים שלמדתי בעבר. תודה רבה

    השבמחק