יום חמישי, 5 באוגוסט 2021

חוסר יאנג בטחול-קיבה כגורם לאין-אונות וחוסר חשק מיני אצל גברים

כחלק מהעבודה שלי על חקירת תחום האין־אונות אצל גברים תרגמתי את הפרק שעוסק בנושא מספרו של צ'אן שה־דואו תיעוד אבחון סינדרומים. הסינדרום השני מדבר על הקשר שבין הצ'י של השמיים־המוקדמים שנאסף אל שער־הצו וממנו ניתנת תמיכה לצ'י של טחול-קיבה. כאשר אין תמיכה של האש באדמה ויצירה שלה, אי יכולת להחזיק את הזרע ולמנוע שפיכה מוקדמת או להחזיק את הדם בפין בכדי לשמר את הזקפה לאורך זמן. לכן חשוב לשים לב למצב הטחול ולא להסתפק רק בטיפול באש של שער־הצו.



人有精薄、精冷,雖亦能交接,然半途而廢,或臨門即泄,人以為命門之火衰,誰知是脾胃之陽氣不旺乎。

לאדם יש תמצית־זרע דלילה או תמצית־הזרע קרה, למרות שעדיין מסוגל לקיים יחסי מין אך הזקפה מתרככת באמצע הדרך או שיש שפיכה מוקדמת, אנשים מניחים שזאת התמעטות של אש שער־הצו. מי ידע שהצ'י היאנגי של הטחול והקיבה אינו משגשג? 


夫脾胃屬土,土生於火,脾胃之陽氣不旺,仍是命門之火衰。蓋命門之火乃先天之火,脾胃之土乃後天之土也。後天之土,本生於先天之火,先天之火不旺,則後天之土不能生。然脾胃之土雖屬後天,而其中未常無先天之氣,命門之火寒,則脾胃先天之氣,何能生哉?

טחול וקיבה משויכים לפאזת האדמה, [פאזת] האדמה נוצרת על ידי [פאזת] האש, אם הצ'י היאנגי של טחול-קיבה אינו משגשג זה עדיין [סימן] שהאש של שער־הצו התמעטה. הסיבה לכך היא שאש שער־הצו היא האש של השמיים־המוקדמים ואילו האדמה של טחול קיבה היא האדמה של השמיים־המאוחרים. האדמה של השמיים־המאוחרים נוצרת במקור מהאש של השמיים־המוקדמים. אם האש של השמיים־המוקדמים אינה משגשגת, האדמה של השמיים־המאוחרים אינה מסוגלת להיווצר.  

למרות שהאדמה של טחול-קיבה משויכת לשמיים־המאוחרים אין זה אומר שבתוכה אין צ'י של השמיים־המוקדמים, אם אש שער־הצו התקררה כיצד ייווצר הצ'י של השמיים־המוקדמים שבטחול-קיבה?


命門既不能生脾胃先天之氣,而脾胃後天之氣益加衰微,欲其氣旺而能固,精厚而不薄,烏可得乎。治法必須補先天命門之火,更補後天脾胃之土,則土氣既旺,火又不衰,庶幾氣溫精厚乎。

שער־הצו לא מסוגל ליצור את הצ'י של השמיים־המוקדמים של טחול-קיבה ולכן הצ'י של השמיים־המאוחרים של טחול קיבה נוטה להתמעט ולהעלם, אם רוצים שהצ'י [שלהם] ישגשג ויוכל למצק [ולמנוע שפיכה מוקדמת] ושתמצית־הזרע תהיה סמיכה ולא דלילה איך אפשר לקבל זאת?

שיטת הטיפול חייבת להיות מילוי של אש שער־הצו של השמיים־המוקדמים ועוד יותר מילוי של האדמה של טחול-קיבה בשמיים־המאוחרים ואז צ'י האדמה משגשג וגם האש אינה מתמעטת אולי הצ'י יהיה חמים ותמצית־הזרע סמיכה.




פורמולה למילוי הצ'י של טחול קיבה ותמיכה באש של שער־הצו

方用火土既濟丹:人參(一兩) 白朮(一兩) 山茱萸(一兩) 菟絲子(一兩) 山藥(五錢) 巴戟天(一兩) 肉桂(一錢)。

Huo Tu Ji Ji Dan: ren shen 30g, bai zhu 30g, shan zhu yu 30g, tu si zi 30g, shan yao 15g, ba ji tian 30g, rou gui 3g.

是方健脾胃之土,仍是補命門之火,濕氣去而精純,寒氣去而精暖,寒濕既除,除氣消亡而陽氣健旺,何至成怯弱之病哉。

מרשם זה מבריא את האדמה של טחול-קיבה, ועדיין ממלא את האש של שער־הצו, כשצ'י הלחות מסולק תמצית־הזרע טהורה, כשצ'י הקור מסולק תמצית־הזרע חמימה, ברגע שהקור והלחות מסולקים, מסולקים גם הבזבוז והאובדן של הצ'י והצ'י היאנגי בריא ומשגשג, איך תתפתח בושה?


לטיפול בבעיות אין אונות אפשר למצוא אותי במרפאת הוד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה