יום ראשון, 29 במאי 2011

יום בטבע - לחוות את הבריאה דרך התקשורת בין השמים והארץ

בסוף השבוע, למרות התחזיות הקודרות של חזאי מזג האויר, נסעתי עם בת הזוג לטייל בגליל העליון והגולן. החזאים חזו שסוף השבוע יהיה שרבי וילווה בטפטוף או ממטרים במהלך יום שבת עד לשבירת השרב בערב שבת. כבר בצהרי יום שישי גילינו שהתחזית חטאה לאמת ורוחות חזקות החלו לנשב סביבנו. את הלילה העברנו כבר בקמפינג תחת גשם ורוחות קרירות. למחרת בבוקר התעוררנו למזג אויר חורפי ומעונן וטפטוף בלתי פוסק של גשם ועשינו פעמינו אל עבר תל דן.


כבר בכניסה לאתר אפשר היה לשמוע את שאון המים בנחל שנסתר מעיניינו מאחורי הצמחיה העבותה. האויר לאורך המסלול היה צלול וקריר ומדי פעם אפשר היה להריח מגוון ריחות טחב וצמחיה שלרגעים הזכירו לי את ארומת צמחי המרפא הסינים. בינות לעצים אפשר היה לראות פטריות שצצו אחרי הגשם וזוחלים שהסתתרו מפני הגשם כאילו רק התעוררו לחיים. בסוף המסלול טבלנו רגליינו במים הקרירים (14 מעלות)בבריכת השכשוך, של הנחל שמקורותיו במרומי פסגת הר החרמון.
 

השינוי החד ממזג האויר החם, לח ומחניק להתקררות הפתאומית והגשם שניתח על האדמה יחד עם מימי הנחל הקרירים היורדים מהר החרמון אל תל דן הזכירו לי משפט מקאנון הרפואה הפנימי, המתאר יפה את התקשורת בין השמיים והאדמה ומעיד בפנינו על קיום הבריאה בין השמיים והאדמה. 
בקאנון הרפואה הפנימי של הקיסר הצהוב, בפרק העוסק ביחסים ההדדים בין יין ויאנג נאמר: "על כן יאנג צלול הוא השמיים, יין עכור הוא האדמה. צ'י האדמה עולה ויוצר עננים, צ'י השמיים יורד כגשם. גשם יוצא מצ'י האדמה, עננים יוצאים מצ'י השמיים". המשפט הזה מסביר שהצלול (יאנג) שהינו עדין, דק וקליל עולה מעלה ויוצר את השמיים ואילו העכור (יין) שהינו גס וכבד שוקע למטה ויוצר את האדמה. מיד לאחר משפט זה ממשיך הדובר וטוען שצ'י האדמה עולה מעלה וצ'י השמיים יורד מטה, כיצד זה אפשרי? האין זאת סתירה?
במשפט הראשון נטען שהצ'י הצלול עולה מעלה עקב אופיו הקל ויוצר את השמיים והנה במשפט השני נאמר שצ'י השמיים יורד כגשם. אם אופיו של הצ'י היאנגי הוא צלול וקל ובעל נטיה לצוף ולעלות מעלה כיצד הוא יכול לרדת מטה? במשפט הראשון נטען שהצ'י העכור שוקע ויורד מטה ויוצר את האדמה ובמשפט השני נאמר בדיוק ההפך, שצ'י האדמה עולה ויוצר עננים. כיצד צ'י עכור וכבד יכול גם לרדת וגם לעלות?

למעשה אין כאן כל סתירה. המשפט המופיע בקאנון מתאר למעשה את מעגל המים בטבע. צ'י השמיים, הלא הוא חום השמש הקורנת על האדמה והאגמים, גורם לאידוי המים העולים לשמיים והופכים לעננים. מכיוון שהמים שבאדמה מתאדים ועולים לשמיים ויוצרים את העננים נאמר "צ'י האדמה עולה ויוצר עננים" אבל ללא קרינת השמש שבמרומים לא יוכלו המים להתאדות ועל כן נאמר "עננים יוצאים מצ'י השמיים".

אדי המים העולים מהאדמה אל השמיים מתקררים מהקור השורר במרומים ומתעבים לעננים אשר ממטירים גשם. מכיוון שמקור הגשם בעננים שבשמיים על כן נאמר "צ'י השמיים יורד כגשם". מכיוון שהעננים הם תוצר של מים שהתאדו ועלו מהאדמה נאמר "גשם יוצא מצ'י האדמה".

מחזור המים בטבע מוכיח לנו כי קיימת תקשורת בלתי פוסקת בין השמיים והאדמה ותקשורת זו היא מקור הבריאה. כאשר תקשורת זו נפגעת יפגע גם מחזור המים והגשמים יפסקו. העדר גשמים מביא לבצורת ופגיעה בגידול המזון עבור כל החי. היצירה של השמיים והאדמה בעקבות עליה של יאנג וירידה של יין הינה רק ההתחלה של תהליך הבריאה. שלב ראשוני זה יוצר למעשה את ההפרדה הראשונית בין יין ויאנג. לאחר הפרדה זו בין יין ויאנג עליהם להפגש בשנית על מנת לברוא את אינספור הדברים שבין השמיים והאדמה. רק לאחר, שיאנג מהשמיים יורד מטה ונפגש עם יין מהאדמה העולה מעלה, נמשך תהליך הבריאה. ללא תקשורת זו בין שמיים ואדמה תיווצר תקיעות והפרדה.





לסיכום: למי שאוהב לטייל ואוהב להיות מוקף בצמחיה ירוקה, מים ואויר צח, אני ממליץ בחום לנסוע לטייל בתל דן. לא הרחק מהנחל אפשר למצוא גם את מפל הבאניאס וגם מפל התנור אינו רחוק משם. אם מישהו מכיר מסלולים דומים בארץ אשמח לשמוע המלצות.


רוצה לקרוא עוד על הטיפול ברפואה סינית? הטיפול ברפואה סינית
לשיחת ייעוץ חינם עם ניצן התקשר/י 054-6761745

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה