יום שישי, 26 באוגוסט 2011

הדופק ברפואה הסינית - אבחון הדופק הרגיל

ברשומה קודמת הסברתי על אופיו של הדופק והקשר שבין הדם ברפואה הסינית ואופיו של הדופק. ברשומה זו ארחיב מעט על מבנה הדופק הרגיל ועל הנתונים אותם אנו אוספים במהלך אבחון הדופק.

דופק רגיל
למרות שיש דבר כזה "דופק רגיל" למעשה לאורך השנה הדופק אינו אחיד לחלוטין ומושפע מעונות השנה. למרות זאת ישנם מאפיינים בסיסיים המזוהים עם דופק רגיל או תקין. על הדופק להיות בעל קצב קבוע וסדיר כך שמשך הזמן העובר בין פעימה אחת לאחרת הינו קבוע. עליו להיות בעל רוחב תקין שאינו דק מדי או רחב מדי ושניתן יהיה לחוש אותו באותה עוצמה תקינה בכל שלושת העומקים הנבדקים.

על מנת שניתן יהיה להבין את השוני בין סוגי הדופק השונים, מלבד שרטוט הדפקים בשלושה מימדים, הוספתי טבלה המציגה את יחידות הכח שהדופק מייצר בכל אחד משלושת העומקים ותרשים חתך רוחב של מנת הדם בפעימת הדופק. העמודות של העומק בתרשים משמאל מציגות את שלוש הרמות בהן נבחן הדופק מרמה שטחית למעלה ועד רמה עמוקה למטה. יחידות הכח מצויינות בשני אופנים, מספר עמודות ועוצמת צבע. בצד שמאל אפשר לראות את רמת הצבע על פי מספר יחידות הכח. הרמה הנמוכה מכל היא 1 בה הצבע בהיר והרמה הגבוהה מכל היא 7 בה הצבע הוא אדום כהה. יש התאמה בין מספר היחידות ועוצמת הצבע האדום.

בחינת הדופק מבוצעת על ידי לחיצה של האצבעות על גבי שלושה אזורים שונים ובשלושה עומקים שונים. לחיצה קלה על העורק בוחנת את מצב הדופק בהיבט השטחי שלו ולחיצה חזקה יותר מאפשרת לבחון את הדופק בהיבט מרכזי והיבט עמוק. בתרשים משמאל אפשר לראות חתך רוחב של מנת דם בעורק ועוצמתה (חוזק הצבע האדום) בכל אחת מהרמות השונות.


אם נתיחס לעוצמה תקינה של הדופק כ-5 יחידות כח אזי אפשר לראות שדופק רגיל הינו בעל חמש יחידות כח בכל אחת משלוש רמות העומק. עובי מנת הדם תקין ואינה דקה או עבה מדי.






מה מחפשים באבחון דופק
מהירות הדופק - בוחן האם הדופק מהיר או איטי: למרות שהרופא המאבחן אינו יושב מול סטופר ומודד את קצב הלב בדקה הוא כן בודק את קצב פעימות הלב. נהוג לבחון את מספר פעימות הלב במהלך נשימה (שאיפה ונשיפה) אחת. קצב תקין הוא קצב של חמש פעימות במהלך נשימה אחת. כאשר מספר הפעימות במהלך הנשימה עולה לשש או שבע זהו סימן שהדופק מהיר מדי. כאשר קצב הפעימות במהלך נשימה אחת יורד לארבע ולעיתים אף פחות, זהו סימן לדופק איטי. כאשר יש חום בתוך הגוף הוא דוחף ומניע את הדם לזרום מהר יותר ועל כן הדופק יהיה מהיר מהרגיל. כאשר נוצר קור בגוף הקור יוצר כיווץ והקפאה של הזרימה ועל כן הדופק הופך לאיטי יותר. חשוב לזכור שבחינת הדופק חייבת להתבצע לאחר שהמטופל יושב רגוע ונינוח.

אורך הדופק - האם ניתן לחוש את הדופק בכל שלוש העמדות: הדופק נמדד בעזרת שלוש אצבעות המונחות על גבי העורק באיזור מפרק כף היד ואינו צריך להיות מורגש מעבר או מתחת לטווח זה. כאשר הדופק מורגש רק תחת שתי אצבעות ומטה הוא יחשב דופק קצר ואילו כאשר הוא מורגש מעבר לעמדות של שלוש האצבעות הוא יחשב דופק ארוך. 

עוצמת הדופק - האם הוא חזק או חלש: על הדופק להיות בעל עוצמה בינונית שווה בין שלושת רמות העומק. עוצמת הדופק מצביעה על בריאות הגוף ועוצמת החומרים החיוניים שלו כגון דם וצ׳י אך היא יכול להצביע גם על עוצמת פתוגן או מחלה שפלשו אל הגוף או נוצרו בתוך הגוף. כאשר הדופק חזק מהרגיל הוא מצביע לרב על כך שיש מצב של פתוגן חזק בגוף אשר נאבק בהגנות הגוף וגורם למחלה. כאשר הדופק חלש מהרגיל הוא מצביע על חולשה או חוסר של החומרים החיוניים בגוף ובעיקר חולשה של צ׳י. 

עובי הדופק - האם הדופק עבה לתחושה או דק: הדופק אמור למלא את העורק באופן אחיד שאינו נוטה למלאות יתר או דקיקות. מלאות ועובי הדופק נקבעת על סמך כמות הדם במנת הדם בדופק. כאשר יש חוסר דם או נוזלים בגוף הדבר יתבטא בדופק דק. כאשר יש עודף או פתוגן כגון חום בגוף הדופק יהיה רחב ועבה מהרגיל. 

חלקות הזרימה של הדופק - עד כמה זרימת הדם בעורק חלקה: כאשר בוחנים את הדופק ניתן לחוש את זרימתו בעורק. לפעמים ניתן לחוש דופק המרגיש כמו פנינה המתגלגלת בקלילות תחת האצבעות. דופק זה הוא סימן לכך שמנת הדם מחליקה בעורק בצורה חלקה מהרגיל. מצד שני קיים גם דופק המרגיש כמו חריקה של גיר על הלוח בצורה מחוספסת ותחושתו מתוארת על ידי הסינים כתחושת גילוף של במבוק (הסכין נבלמת בצוואר מקטעי הבמבוק) עם סכין חדה, דופק זה מצביע על הפרעה לזרימה החלקה של הדם בכלי הדם. 

שטחיות או עומק הדופק - באיזו רמת עומק הדופק חזק יותר: כאשר בודקים את הדופק אנו לחוצים על העורק בשלושה עומקים. כאשר עוצמת הדופק רבה יותר במגע קל בעורק מאשר בלחץ חזק מכונה דופק זה כ"דופק צף" על היותו שטחי. דופק שטחי מצביע על הימצאות מחלה ברמות שטחיות של הגוף, למשל על גבי העור בעת התקררות או על ציפה של הצ'י עקב חולשת היין המעגן אותו מטה. כאשר הדופק מרגיש חזק בעומק העורק יותר מאשר במגע עדין בשטחיותו אזי דופק זה יכונה "דופק שוקע" או "עמוק" והוא יצביע על כך שהמחלה נמצאת ברובד עמוק יחסית של הגוף, למשל באיברים הפנימיים או על חוסר של צ'י שאמור למשוך את הדופק מעלה.


רוצה לקרוא עוד על הטיפול ברפואה סינית? הטיפול ברפואה סינית
לשיחת ייעוץ חינם עם ניצן התקשר/י 054-6761745


כל הרשומות על הדופק
חלק א' - היווצרות הדופק
חלק ב' - אבחון הדופק הרגיל
חלק ג' - גורמי השפעה על הדופק וסוגי דפקים

תגובה 1:

  1. נוכחתי לדעת שהרפואה הסינית עונה בדיוק
    על הבעיות שנמצאות ברפואה המודרנית, אבחון בעזרת
    הרפואה הסינית הוא לפעמים בדיוק מה שחסר לאדם.

    השבמחק