יום שישי, 23 בספטמבר 2011

הדופק ברפואה הסינית - גורמי השפעה על הדופק וסוגי דפקים

הרפואה הסינית מבחינה בין 28 סוגים שונים של דפקים. חלק מהדפקים הינם בסיסיים ופשוטים יחסית למשל: מהיר, איטי, צף, שוקע, דק, גדול וכדומה. חלק מהדפקים הינם למעשה שילוב של תכונות בסיסיות לכדי משהו חדש. לרב, לדפקים המורכבים יש שם המדמה את תכונת הדופק לדבר מוחשי אותו הכירו הסינים הקדמונים, למשל: עור של תוף, גבעול בצל ירוק, פנינה מסתובבת בצלוחית ועוד. כל אחד מהדפקים הללו מצביע על שינוי כלשהו המתרחש בגוף ועל סמך המידע המתקבל במהלך חישת הדופק ושאר שיטות האבחון הסיני יכול הרופא לזהות את המצב הבריאותי של הגוף ולאבחן את התפתחות המחלה או חוסר האיזון של הגוף.

אבני היסוד של הדופק

דופק דק ודופק גדול
דם ונוזלים חיוניים - עובי הדופק. הדם הוא הנוזל הממלא את העורקים ולמעשה הוא זה היוצר את ההתנגדות אותה אנו חשים תחת האצבעות במהלך מישוש הדופק. מכיוון שהדם נוצר משילוב של נוזלי הגוף (היבט ייני) עם צ׳י (היבט יאנגי) הוא יכול לשקף את מצבם של שני אלו. כאשר קיים חוסר בדם או נוזלי גוף חיוניים אחרים, מנת הדם בפעימה אינה מסוגלת למלא את כל העורק ועל כן אנו נרגיש שהעורק הינו דק מהרגיל. כמו כן מכיוון שהצ'י המגן העוטף ומהדק את העורק מבחוץ עדיין אינו חלש, העורק מתהדק סביב מנת הדם שבפעימה ומותאם לנפח שלה כך שהעורק מרגיש דק למגע אך אינו רך או רופס מדי. אם כן, חוסר חומרי מתבטא לרב בעוביה של פעימה או רוחב העורק ומתקבל דופק המכונה "דופק דק" (בתמונה משמאל למעלה).

כאשר צ'י פתוגני פולש אל הגוף הוא יכול להשפיע על רוחבו של הדופק. תוספת זו של צ'י פתוגני אל הגוף תביא לכך שהדופק יהיה רחב וחזק מהרגיל, דופק רחב מכונה בשם דופק גדול. כאשר מופיע דופק גדול (רחב) אך חסר כח והתנגדות ללחץ הוא יכול להצביע על חולשת היבט היין בגוף (הכח המכנס פנימה). חוסר של כח מכנס של הדם אל מרכז העורק יחד עם חולשה של יאנג מביאים להתפשטות של הדם והיאנג הרחק ממרכז הדופק והדופק יהיה רחב וגדול מהרגיל.

דופק צף ודופק עמוק
צ'י ומאבקו במחלה - עומק ושטחיות של הדופק. בין תפקידיו הרבים של הצ'י נמצא גם תפקידו בהגנה על הגוף מפני פלישת גורמים מזיקים אל הגוף. תחת העור זורם צ'י, המכונה הצ'י המגן, אשר מפזר נוזלים והזנה לעור ומפקח על פתיחה וסגירה של נקבוביות העור. על סמך תפקידיו אלו ביכולתו למנוע חדירה של פתוגן אל תוך הגוף ואף לדחוק פלישה זו חזרה החוצה. כאשר פתוגן מחלה מנסה לפלוש אל הגוף דרך העור, הגוף מפנה תשומת לב ומשאבים אל עבר השכבות השטחיות של הגוף למאבק בפולש. תנועה זו אל עבר השכבה השטחית של הגוף מקבלת ביטוי גם בדופק אשר הופך לחזק יותר תחת מגע קל בעורק, מאשר תחת לחץ לעומקו של העורק. דופק זה מכונה דופק צף מכיוון שהוא מקנה תחושה כאילו הוא צף מעלה אל חלקו העליון של העורק. מלבד מקרים של עודף (עודף הוא תוספת חורגת של צ'י לצ'י התקין של הגוף - למשל צ'י פתוגני) דופק צף יכול להופיע גם במצבים של חוסר בחומרים חיוניים של הגוף - יין ויאנג (למטה). 

כאשר מופיעה מחלה בעומקו של הגוף (איברים פנימיים) או בפלג הגוף התחתון של הגוף, מפנה הגוף את משאביו אל עבר מרכז הגוף ובעקבות זאת גם עוצמת הדופק מורגשת יותר בתחתיתו ועומקו של העורק. דופק זה מכונה דופק עמוק או שוקע מכיוון שהוא שוקע מטה ומורגש יותר בעומקו של הדופק (תחת לחץ רב) מאשר בשטחיותו (תחת לחץ קל).

יין ויאנג - עומק ושטחיות של הדופק. מכיוון שכמו כל דבר ברפואה הסינית, גם הדם מורכב מהיבט של יין והיבט של יאנג. אופיו של היאנג הוא תנועת ציפה מעלה ואופיו של היין הוא תנועה שקיעה מטה. מכיוון שאצל אדם רגיל ובריא כוחו של היאנג שווה לזה של ה-יין על כן הם יוצרים הגבלה הדדית על תנועה מעלה ומטה ונוצר איזון. כאשר נוצר מצב בו אחד מן השניים חלש מהשני מנת הדם בפעימה תיטה לכיוון של הצד החזק. כך כאשר יש חוסר של יין אזי כח השקיעה מטה נחלש והדופק יצוף מעלה. משמעות הדבר היא שתחת לחץ קל (רום כלי הדם) אפשר לחוש את הדופק ואילו בלחץ חזק בו ניתן להגיע לתחתית העורק עוצמת הדופק חלשה מאד. דופק זה הינו דופק צף.
כאשר יש חוסר של יאנג, עוצמת הציפה מעלה (אופיו של היאנג) חלשה ואילו עוצמת השקיעה (אופיו של היין) חזקה. על כן בלחץ קל על העורק לא נצליח לחוש את הדופק או נחוש שהינו חלש מאד ואילו בלחץ רב המגיע לתחתית העורק נחוש שהדופק חזק.  דופק זה הינו דופק עמוק או שוקע. 

צ'י - עוצמה וחולשה. פעימת הדם מורכבת מכח הדוחף את מנת הדם וכמות הדם במנה. כח הדחיפה מושפע מהכוחות המניעים תהליכים בגוף, הלא הם הצ׳י וטמפרטורת הדם. כאשר יש חוסר בצ׳י (חולשת צ׳י) הוא אינו מסוגל לדחוף את הדם בעוצמה מספקת ועל כן עוצמת הפעימה חלשה. מכיוון שהצ׳י הינו גם מרכיב של הדם על כן הכח כלפי חוץ (התרחבות) שמייצרת מנת דם כנגד כלי הדם הינו חלש מהרגיל ועל כן תחת לחץ האצבעות ישנה תחושה של התנגדות מעטה מהפעימות. כלומר, מנת הדם בפעימה אינה דוחקת את האצבעות בעוצמה. 

צ'י, חום, קור וכאב - מתח ורפיון. מושפע מכח הכינוס של הצ׳י העוטף את כלי הדם (צ׳י מגן זורם מחוץ לכלי הדם) ומונע זליגה של דם החוצה. כאשר יש חולשה של צ׳י בגוף, יושפעו גם ההיבט של הצ׳י היוצר את הדם (צ׳י מזין) וגם ההיבט של הצ׳י העוטף את העורק מבחוץ, על כן מתח העורק ירד וגם העוצמת הפעימה תחלש והדופק ייצר התנגדות קטנה ללחץ האצבעות. משמעות הדבר היא שהדופק ירגיש רך וחלש.

מתח ורפיון מושפעים גם מקור וחום. כאשר יש חום רב נוצרת התרחבות של כלי הדם וכאשר יש קור נגרמת התכווצות של כלי הדם. כיווץ זה של כלי הדם כלפי פנים יחד עם לחץ של הדם הזורם בו ודוחק כלפי חוץ גורם לכך שהעורק ירגיש נוקשה ומתוח תחת האצבעות. כאשר ישנה חדירה של קור אל הגוף הגורם להתכווצות של העורקים נרגיש שהעורק נוקשה ומתוח בדומה לחבל  המתוח בין שתי נקודות.מתח יכול להגרם גם עקב כאב. הגוף מתמודד עם כאב על ידי התכווצות. התכווצות זו משפיעה גם על כלי הדם ומכווצת את העורקים. כאשר אדם סובל מכאב אפשר לחוש שהעורק מתוח והפעימות נוקשות.

דופק רגיל ודופק מהיר
חום וקור - מהירות. חום הגוף נובע מחומו של ההיבט היאנגי בגופנו. כאשר שמים מים בסיר המונח על גבי האש, הם מתחילים לבעבע ולקפץ כאשר הם מתחילים לרתוח. באותו האופן, כאשר הדם מקבל חום הוא מתחיל לנוע. כאשר מדובר בחום הטבעי של הגוף (חום של הצ׳י היאנגי) זרימת הדם תקינה. כאשר מדובר בחום הנובע מחדירה של גורם זר ומזיק אל הגוף החום מתעצם ודוחק בדם לנוע במהירות בדומה להרתחה של המים.  בעקבות זאת ניתן יהי לחוץ בעליה במהירות קצב הדופק. כלומר ככל שהדופק מהיר מקבצו הרגיל, כך עוצמת החום חמורה יותר.

כאשר מדובר בחולשה של עוצמת חום הגוף (צ׳י יאנגי חלש) או בחדירה של גורם זר היוצר בגוף קור (פתוגן צ'י קר) מואטת זרימת הדם. על כן כאשר הגוף סובל מחוסר של חום יהפוך הדופק לאיטי מקצבו הרגיל. ככל שהדופק איטי יותר כך עוצמת הקור גדולה יותר.

דופק מחוספס
לחות, ליחה וסטסיס דם - חיספוס וחלקלקות. הסינים מתארים את תחושת הדופק החלקלק כתנועה החלקה של פנינה המתגלגלת בקלילות בתוך צלוחית. תיאור זה אינו שונה מאד מהתחושה המופיעה בזמן חישת דופק חלקלק, יש תחושה של פנינה קטנה ועגולה המחליקה תחת האצבעות, אצבע אחר אצבע. תחושת חלקלקות זו נובעת לרב עקב הופעה של פתוגנים בעלי אופי מסכך כגון ליחה ולחות.

כאשר נוצר בגוף גורם המפריע וחוסם זרימה חלקה של דם צ'י ונוזלי גוף, למשל סטסיס של דם, תקיעות של צ'י ואף יובש עקב פגיעה בנוזלים המזינים את הגוף, הדופק ירגיש כאילו הזרימה בעורק אינה חלקה ולכן מתואר כדופק מחוספס.





דופק ארוך, רגיל וקצר
שפע צ'י הקיבה וחסימת הפצתו - אורך האזור בו מורגש הדופק. את הדופק נוהגים לחוש באיזור ברוחב שלוש אצבעות ממש מתחת למפרק כף היד. כאשר הצ'י ,המופק על ידי הקיבה (עשירה בצ'י ודם ומכונה ים התבואה והמים), שופע בכמותו ביכולתו למלא את העורק כך שניתן לחוש את פעימת הדם לאורך מקטע עורק ארוך מהרגיל יקרא דופק זה דופק ארוך. דופק ארוך זה מצביע לרב על כך שהגוף חזק והינו בדרך להחלמה.

כאשר צ'י הקיבה חסום והפצתו של הצ'י אל כל קצוות הגוף נתקלת במחסום (למשל מזון שאינו מתעכל) האזור בו ניתן לחוש את הדופק מתקצר והדופק מכונה קצר.




מתח רגשי וחסימתו - אורכה של פעימת דם. הכבד הינו האיבר האחראי על מניעת חסימות בדרכי התנועה של הצ'י בגוף. הוא גם אחראי על הגידים ובמידה מסויימת גם על השרירים בגוף והביטוי הרגשי של צ'י הכבד הוא כעס. כאשר מופיע כעס מושפע תפקוד הכבד בגוף ומתח הגידים והשרירים עולה כך שהעורקים נמתחים ומתכווצים בדומה למייתרי גיטרה. משמעות הדבר היא שתחושת העורק תחת האצבעות מרגישה כמו מיתר דק ומתוח תחת שלוש האצבעות בו זמנית. דופק רגיל מרגיש כפעימה המחליקה ונעה מאיזור המרפק אל עבר כף היד ועוברת מקצה אצבע אחת לשניה ולשלישית אך דופק מייתרי מרגיש כמו פעימה אחד הנוגעת בקצות שלושת האצבעות בו זמנית בדומה למייתר.






דפקים ועולם הדימויים הסיני
הבאתי כאן דוגמא לשלושה דפקים מורכבים בעלי מספר תכונות בסיסיות. בצד ימין של כל תמונה אפשר לראות באופן מוחשי כיצד מרגישות שלוש פעימות דם בדופק (כחול). בצד שמאל של כל תמונה אפשר לראות את תרשים עוצמת הפעימה ועוביה בשלושת העומקים. הסבר על אופן קריאת התרשים השמאלי אפשר למצוא ברשומה קודמת על הדופק. 

דופק ספוּג - הסינים מתארים את הדופק הזה כמו ספוֹג המונח על פני המים. לאחר שהספוג ספח נוזלים הוא שוקע מעט לגובה פני המים (אינו צף מעליהם אך אינו שוקע פנימה), הוא רך למגע ואינו מתנגד ללחיצה עליו לכיוון מטה. בעומק המים הוא אינו נוכח מכיוון שהוא צף למעלה. דופק זה הינו שילוב של התכונות הבאות: צף, דק, חלש. מצביע לרק על לחות ספוגה בגוף המזיקה לצ'י ודם.



דופק עור - תחושת דופק זה מתוארת כתחושה של מגע עם עור המתוח על גבי תוף. התחושה היא של עור מתוח ונוקשה כבר מהמגע הקל ביותר אך מתחת לעור יש חלל ריק חסר התנגדות או תחושה. דופק זה הינו שילוב של התכונות הבאות: צף, חזק מאד בהיבט הצף ואף נוקשה, בהיבטי עומק הינו חלש ודק. מצביע לרב על פגיעה חמורה ב-יין (אין הורדה מטה), יאנג צף מעלה.




דופק מוצק - דופק זה דומה במקצת לדופק עור המוזכר למעלה אך במקרה זה הוא מורגש רק תחת לחץ חזק על גבי הדופק, כלומר בעומק העורק ולא בשטחיותו. הדופק מרגיש כמו מיתר רחב מאד ובעל עוצמה והתנגדות ללחץ. דופק זה הינו שילוב של התכונות הבאות: דופק שוקע, חזק ורחב מהרגיל בעומק, חלש במרכז העורק ולא מורגש בהיבט שטחי. מצביע לרב על פתוגן מוצק כלוא עמוק בגוף לדוגמא גידול או גוש ברמה של צ'י או דם.




בסופו של דבר אבחון דופק הוא מיומנות ככל מיומנות, לא מספיק להכיר את החומר מבחינה תיאורטית, חובה לתרגל על מנת באמת לרכוש את המיומנות. כמו כן מיומנות אבחון דופק הינה חלק מהרפואה הסינית ולכן ערכה המעשי ניתן למימוש רק כאשר מחברים אותה ליסודות התיאוריה של הרפואה הסינית, טכניקות אבחון סיניות (לשון, תשאול, צפיה וכדומה) ושיטות הטיפול הסיניות (דיקור במחטים, צמחי מרפא, טוי-נא).


רוצה לקרוא עוד על הטיפול ברפואה סינית? הטיפול ברפואה סינית
לשיחת ייעוץ חינם עם ניצן התקשר/י 054-6761745 


כל הרשומות על הדופק
חלק א' - היווצרות הדופק
חלק ב' - אבחון הדופק הרגיל
חלק ג' - גורמי השפעה על הדופק וסוגי דפקים

5 תגובות:

  1. תודה רבה על הכתבה החשובה. המון המון ידע המקום אחד, ללא ספק ניחנת במתנה שנתנה לך את היכולת להעביר מסרים בצורה מאוד ברורה. אהבתי מאוד את החלק של "יין ויאנג - עומק ושטחיות של הדופק" כל כך מעשיר. תודה רבה.

    השבמחק
  2. תודה רבה לך על המילים החמות. אני משתדל לכתוב את החומר כמו שאני הייתי רוצה לקבל אותו בעצמי, בצורה הפשוטה והברורה ביותר.

    השבמחק
  3. תודה גדולה על הפוסט! בדיוק חיפשתי חומר בתחום של אבחון בעזרת דופק.

    השבמחק
  4. בתור סטודנטית לרפואה סינית בשנה א שמחתי מאוד למצוא מאמרים מקצועיים איכותיים שיעשירו אותי בידע. תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני שמח שהמאמרים מצאו את דרכם לסטודנטים של שנה א'. אם הם מצליחים לתרום במשהו, אז המטרה של הבלוג הושגה.

      מחק