יום ראשון, 13 באוגוסט 2017

מהומה פתאומית (霍亂Huò Luàn) - משפט 386 - הפורמולה Lǐ Zhōng Wán

מתוך הספר "שאנג חאן לון - ניתוח משפטי המקור", פרק 9, מהומה פתאומית.
(מוזמנים לתמוך ולקבל עותק ב HeadStart)

מהומה פתאומית (霍亂Huò Luàn) היא מחלת קיבה ומעיים חריפה שמתפרצת במהירות וכוללת הקאות חמורות ושלשולים חמורים ולכן מכונה בשם זה. המשמעות של הסימנייה 霍היא פתאומיות ומהירות ומכילה בתוכה גם את המשמעות של揮霍 פִּזּוּר, בִּזְבּוּז. המשמעות של הסימנייה亂 היא בלגן או אי-סדר ומכילה בתוכה גם את המשמעות של כאוס紛亂 ו-מְהוּמָה או מַהְפֵּכָה 撩亂. השם מהומה פתאומית בא לתאר את ההופעה הפתאומית של שילוב של שלשולים חריפים עם הקאות חריפות. כיום ברפואה המודרנית הסינית נעשה שימוש בשם זה כשם של  מחלת הכולרה, מכיוון שלא מדובר באותה המחלה, בחרתי להישאר עם תרגום השם המקורי.

בנוסף לשלשולים והקאות יכולים להופיע סממנים של תיעוב קור ועליית חום גוף, כאב ראש וכאבים בכל הגוף ועל כן יש לאבחן בזהירות בינה לבין תחילת מחלת שאנג חאן בשלב בו הפתוגן עודנו בתאי יאנג ומשפיע על יאנג מינג. בעיקרון, במחלת חואו לואן מופיעים שלשולים כבר בתחילת המחלה ואילו הקאות ושלשוים במחלת שאנג חאן מופיעים לרב בשלב בו הצ'י הפתוגני נכנס פנימה כשלשולים והקאות כרונים בשלוש המחלות הייניות.

הגורמים למחלת מהומה פתאומית כוללים לרב פגיעה פנימית עקב תזונה בו זמנית עם קליטת פתוגן חיצון שגורמים לעירוב של צלילות עם עכירות יחד עם היפרדות של יין ויאנג ומהפכה במעיים.

המקרים המתוארים בכתב זה כוללים אך ורק את מה שמכונה כיום "חואו לואן רטוב" שנוטה לרב להיות לחות קרה וכולל הקאות ושלשולים לסירוגין ובשונה מ"חואו לואן יבש" שם מופיע כאב ותחושת הקאה יבשה ואין שלשולים.

כמו כן בתקופת ההחלמה ממהומה פתאומית, כאשר הצ'י הנכון טרם הספיק להשתקם, יש להקפיד על תזונה, מנוחה וטיפוח הבריאות. בעיקר מתמקדים בחוסר צ'י של טחול קיבה ויש להימנע מאכילת של מזון בכמות גדולה מדי.

הסיבה מדוע המחבר בחר להוסיף פרק זה מיד לאחר הפרקים של ששת המחלות היא שקיים הבדל בין מחלה זו ומחלות החום שנוצרות מפגיעת פתוגן, אך בכל זאת בעלות דמיון רב למחלות אלו. מכיוון שכך, פרק זה אמור לסייע לנו ללמוד להבחין ביניהן. מחלת מהומה פתאומית דומה מאד בסממניה למחלת תאי יין בכך שבשתיהן מופיעים הקאות ושלשולים ואף כאבי בטן. מחלת מהומה פתאומית היא כאוס תפקודי של הקיבה והמעי שמתפרצים באופן פתאומי. מחלה זו ממוקמת במעיים ובקיבה וכוללת תסמינים של הקאות ושלשולים חריפים ואלימים ללא יכולת למנוע את הופעתם הפתאומית. אם מספיקים לטפל בהקדם, אפשר להחלים ממנה במהירות. אם כושלים בטיפול במחלה זו, יגרמו איבוד יאנג או איבוד יין וצפי ההחלמה עגום ביותר. לעומת זאת מחלת תאי יין מתפתחת על בסיס קיים של חוסר ביאנג הטחול או טיפול כושל או שגוי באחת משש המחלות האחרות, שמביאים לפגיעה ביאנג הטחול ועל גבי בסיס זה נגרמת פגיעה נוספת של פתוגן חיצון חדש. מיקום המחלה בטחול וקצב התפתחותה איטי יחסית וכולל לרב תסמינים של חוסר תאבון, עייפות גופנית וחוסר רצון לנוע ואף צואה רכה או מימית שבהמשך מתפתח לתחושת מלאות בבטן מלווה בהקאות, שלשולים וכאבי בטן. אם הטיפול במחלה מבוצע באופן הנכון, יאנג הטחול משתקם והחולה מחלים ולכן צפי ההחלמה חיובי.


משפט 386 
霍亂,頭痛,發熱,身疼痛,熱多欲飲水者,五苓散主之;寒多不用水者,理中丸主之。 
מהומה פתאומית, כאב ראש, פליטת חום, הגוף כואב, [אם] החום רב ומתאווה ללגום מים, Wu Ling San אחראי על [הטיפול] בכך; [אם] הקור רב ואינו צורך מים, Li Zhong Wan אחראי על [הטיפול] בכך.


מהות: אבחון וטיפול במחלה בחיצון ובפנים במחלת מהומה פתאומית.

נקודות מפתח:
חום רב ומתאווה ללגום מים, קור רב ואינו צורך מים.

ניתוח:



שתי הפורמולות מטפלות במחמם האמצעי ובעיקר בתפקוד הטחול. חום רב או קור רב הם תיאורים יחסיים ולכן כאשר מדובר על חום רב, לא מדובר על חום אמיתי, כי אחרת אי אפשר להשתמש ב-Wu Ling San, אלא בכך שסממני הקור יחסית קלים בהשוואה למצב הנגדי של קור רב.

הפורמולה Wu Ling San ממגרת את הפתוגן בחיצון ופותחת ומסדירה את דרכי המים בשלושת המחממים ובכך מביאה להפסקת השלשולים וההקאות. אם אין פתוגן בחיצון או שיש פתוגן בחיצון אך הקור הפנימי חמור מאד, מכיוון שיש פגיעה גדולה במיצוי הצ'י, אדם זה יסבול מתיעוב קור אך גם מהעדר צמא או רצון לשתות. בכך נטפל עם Li Zhong Wan שמתמקדת בהסדרת המחמם האמצעי וברגע שתפקוד טחול קיבה משתקם, הטחול יעלה צ'י צלול והקיבה תוריד עכירות, יפסקו השלשולים וההקאות.





במשפט 277, שלשול עצמוני (שאינו עקב הורדה אלא עקב חוסר יאנג בטחול) והעדר צמא הם סממן לקור בטחול.

                                                                                                                                          

מקורו של הקטע שמופיע למעלה בספר "שאנג חאן לון - ניתוח משפטי המקור". הספר יצא לאור בתקופת חגי תשרי ואפשר לרכוש אותו ברכישה מוקדמת ובמחיר מוזל בפרוייקט הדסטארט בכתובת כאן.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה