יום שישי, 18 באוגוסט 2017

השפעת חום פתוגני על הנפש - "מדבר אל עצמו כאילו הוא מדבר לשד"

משפט 212 בדיון על פגיעת פתוגן מדבר על חום עז במערכת יאנג מינג שאחד התסמינים שיכולים להופיע כולל מטופל הוזה שמדבר אל האויר כאילו הוא מדבר עם ישות בלתי נראית:

משפט 212 
傷寒若吐、若下後,不解,不大便五六日,上至十餘日,日晡所發潮熱,不惡寒,獨語如見鬼狀。若劇者,發則不識人,循衣摸床,惕而不安,微喘直視,脈弦者生,濇者死。微者但發熱讝語者,大承氣湯主之。若一服利,則止後服。 
פגיעת פתוגן, ולאחר שמקיאים או  מורידים, [הוא] אינו ממוגר ואין צְאִיָּה במשך חמישה-שישה ימים עד מעל עשרה ימים, בשעות בין ערביים יש פליטת חום בגאות, אין תיעוב קור, [המטופל] מדבר אל עצמו כאילו הוא מדבר לשד. [במקרה] חמור, אינו מזהה אנשים [שהכיר], ממשש [לאורך דש] בגדיו ומיטתו, מבולבל וחסר שלווה [בשכיבה וקימה], יש גנחת קלה ומיישיר מבט. אם הדופק מייתרי – יחייה, [אם הדופק] מחוספס – ימות. [במקרה] קל, יש רק פליטת חום ודיבור הזוי, Da Cheng Qi Tang אחראי על [הטיפול] בכך. אם לאחר נטילה יש הטבה [וצְאִיָּה] יש להפסיק ליטול [את המרתח].

האם המטופל רואה שדים או אחוז דיבוק או שאולי מדובר בהזייה שעולה בנפש עקב המחלה? התייחסות מעניינת על הנושא מצאתי בספר "תיעוד אבחון הסינדרומים" מאת צ'אן שה-דואו:

人有火起发狂,腹满不得卧,面赤心热,妄见妄言,如见鬼状,此亦阳明胃火之盛也。然胃火是阳症,而妄见妄言如见鬼状,又是阴症,何也?阳明之火盛,由于心包之火盛也。阳明属阳,而心包属阴,心包与阳明之火,一齐并动,故腹满而不得卧。倘仅有胃火之动,而心包之火不动,虽口渴腹满,而尚可卧也。唯心包助胃火而齐动,遂至心神外越,而阴气乘之,若有所见,因而妄有所言,如见鬼而实非真有鬼也。治法仍宜泻胃之火,而不必泻心包之火。盖胃为心包之子,心包为胃之母也。母盛而子始旺,然子衰而母亦弱耳,泻胃火非即泻心包之火乎。方用泻子汤∶
玄参(三两) 甘菊花(一两) 知母(三钱) 天花粉(三钱)水煎服。一剂而胃火平,二剂而心包火亦平矣。二火既平,而狂病自愈。
אצל אנשים, אש גורמת להתפרצות טירוף, מלאות בבטן ללא יכולת לשכב [במנוחה], הפנים אדומות ובלב יש חום, [לאנשים יש] חזיונות שווא ודיבור חסר שליטה [והם] נראים כאילו ראו שדים, גם זאת היא אש שופעת ביאנג מינג קיבה. אך אש הקיבה היא סממן יאנגי ואילו חזיונות שווא ודיבור חסר שליטה [כך שהם] נראים כאילו ראו שדים אלו הם סממנים יינים, הכיצד יתכן [שיופיעו יחדיו]? האש ביאנג מינג שופעת עקב כך שהאש של מעטפת הלב שופעת. יאנג מינג משויך ליאנג ואילו מעטפת הלב משויכת ליין, האש של מעטפת הלב ושל יאנג מינג, נעות יחדיו ובו-זמנית ולכן יש מלאות בבטן וחוסר יכולת לשכב [במנוחה]. נניח שרק אש הקיבה נעה ואילו אש מעטפת הלב אינה נעה, למרות שיהיה צמא בפה ומלאות בבטן, אך [המטופל] עדיין יהיה מסוגל לשכב [בנחת]. אך ורק כאשר אש מעטפת הלב מסייעת לאש הקיבה והן נעות יחדיו, הן גורמות לנפש הלב לחרוג החוצה וצ'י ייני מנצל זאת. אם רואה דבר מה ובעקבות זאת מדבר בחוסר שליטה, זה נדמה כאילו רואה שדים אך מעשית אין אלו הם שדים אמיתיים. עיקרון הטיפול המומלץ עודנו ניקוז אש הקיבה ואין חובה לנקז את אש מעטפת הלב. הסיבה לכך היא שהקיבה היא הבן של מעטפת הלב ומעטפת הלב היא האם של הקיבה. האמא שופעת ואז הבן מתחיל לשגשג, אך אם הבן מתמעט אז גם האמא תחלש, האם אין ניקוז אש הקיבה הוא ניקוז אש מעטפת הלב?! 
פורמולה מרתח ניקוז הבן (Xie Zi Tang): 
Xuan Shen 2liang, Gan Ju Hua 1liang, Zhi Mu 3qian, Tian Hua fen 3qian 
לבשל במים ולשתות. מנה ראשונה תדכא את אש הקיבה, מנה שניה תדכא גם את אש מעטפת הלב. שתי האש ידוכאו והטירוף יחלים מעצמו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה