יום שבת, 26 בנובמבר 2011

דיקור סיני - נקודת הכליות - "עמק בוער" Ran Gu 然谷


נקודת רָאן גוּ (Ran Gu 然谷) הינה הנקודה השניה על גבי ערוץ הכליות. מבחינת זרימת הצ'י בערוץ היא מתוארת כמעיין ועל פי מיקומה ברצף הנקודות על גבי ערוץ ייני זה (שאו יין) היא נחשבת לנקודת אש.

מלבד השם הנפוץ כיום לנקודה זו לאורך השנים קיבלה הנקודה שמות נוספים. בחינה של שמות אלו יכולה לסייע לנו להבין את מהות הנקודה ותפקידיה.

על השם
ראן-גו 然骨 - עצם ראן (שם קדום של העצם Medial cuneiform בסינית)
הנקודה ממוקמת תחת עצם ראן זו ועל כן כונתה בשם זה. האיזור בו נמצאת הנקודה הינו איזור שקוע בין העצמות בדומה לעמק שבין ההרים ולכן ככל הנראה שונתה הסימניה הסינית "עצם" לסימניה "עמק".

ראן-גו 然谷 - עמק בוער
הסימניה ראן משמעותה הצתה או תחילתה של בערת האש, בדומה לווריאציה אחרת שלה (燃). מכיוון שהינה הנקודה השניה בערוץ הכליות ועוצמת הזרימה בה דומה למעיין מתגבר בעל זרמים חזקים ומכיוון שעוצמת זרמי מעיין חזקה יחסית בעמק שבין הנביעה ונהר על כן איזור זה של הנקודה מכונה עמק. יש המדמים נקודה זו לעמק בוער בדומה לאש הרעם והדרקון היוצאת מהתהום. הכינוי "אש הרעם והדרקון" מתייחס ברפואה הסינית לאש של הכליות (אש הדרקון - היאנג האמיתי - אש השר) ואש הרעם (אש הלב). מכיוון שמדובר בעמק המבודד בין ההרים, אש זו יכולה לבעור בשקט ואינה מבוקרת על ידי תנועת המים.

לונג-יואן 龙渊 - תהום הדרקון
יואן מתאר תהום עמוקה שלא ניתן לראות את קרקעיתה בדומה לראש הנקרה, מצוק תלול ומים בתחתיתו. בחלק מהספרים מתוארת נקודה זו לתהום ממנה נוסק ועולה דרקון ובאחרים מתואר אופיה כדרקון העומד לצלול אל התהום. תהום הדרקון "זהו היאנג חסר השורש השוכן בתוך טריגרמת המים קאן" ו"היאנג שהינו האש המעטה שבייכולתה ליצור צ'י". לנקודה זו התייחסתי בעבר ברשומה על הדרקון שבמים).

פעולת נקודת הדיקור
מהשמות של הנקודה אפשר להסיק שיש לה השפעה ישירה על אש השר (אש הדרקון) שבכליות. על פי סיווג הנקודות לחמשת המעברים (פאזות) נקודה זו הינה נקודת אש על גבי ערוץ איבר המים. שילוב זה בין מים לאש מאפשר לנקודה זו לאזן בין חום וקור. כלומר נקודה זו יכולה לחזק את אש הכליות אך גם לנקז אש זו כאשר היא בעודף. וזאת בעצם הנקודה היחידה המנקזת את הכליות. 

ברפואה הסינית למדנו שיש רק מצבי חוסר של הכליות (יין, יאנג, תמצית וצ'י) ולמעשה ברב הספרים אין כל התיחסות למצבי עודף בכליות, אז מהיכן צץ כאן מצב עודף המצריך ניקוז? מצב העודף המתואר כאן הוא כמובן של אש השר (אש הדרקון) שהינה למעשה יאנג הכליות. כאשר אש השר חזקה יחסית היא מטרידה את חדרי התמצית וגורמת לחשק יתר, זיקפה ממושכת, פליטה במהלך שינה וכדומה. כמו כן היא עולה וצפה מעלה כדרקון הנוסק מהתהום וגורמת לתחושת חום, חוסר מנוחה ולעיתים אף להזעה. במקרים כאלה לא מספיק להזין את יין הכליות על מנת להשוות כוחות, יש גם לנקז ולהוריד את האש העודפת חזרה מטה אל הכליות. ניקוז הנקודה ישיב את האש למקומה.

השפעת דיקור הנקודה על הגוף
מטיבה עם תנועת המים במחמם התחתון - לחות
מנקזת אש מחוסר, מסיגה חום מהכליות, מזינה את יין הכליות - שגשוג של אש השר.
מטהרת ומשתנת לחות חמה - לחות חמה במחממים תחתון ואמצעי.
מחלות נפש בהן אין תקשורת בין כליות ולב - הורדת האש חזרה אל הכליות.

חוסר באש הכליות - קור
הכליות אחראיות על משק המים במחמם התחתון חוסר באש שער החיוניות יביא להצטברות נוזלים ולחות, חיזוק האש יאפשר סילוק הנוזלים. יאנג הכליות אחראי בין היתר על כוח אצירת הנוזלים והתמצית של הכליות, חולשה של יאנג הכליות תביא לכך ששלפוחית השתן תאבד יכולת אצירת שתן ויופיעו טפטוף ובריחה של שתן. כמו כן הכליות יאבדו את היכולת לאצור בתוכן תמצית ותופיע בריחת זרע

יאנג הטחול נתמך ומתבסס על יאנג הכליות לשם התמרה של נוזלים ומזון והפצתם. חולשה של יאנג הכליות תביא לחולשה של יאנג הטחול והופעת שילשול, חוסר תיאבון וכדומה. אצל נשים, חולשה של הכליות יכולה להוביל לאי סדירות של המחזור החודשי. חולשה של הכליות יכולה להביא גם לקושי להרות (אי פוריות).

נקודת אש - יש לחזק את הנקודה לשם חיזוק אש הכליות והזנת יין הכליות.

חום ולחות במחמם תחתון - חום
חוסר של יין הכליות יכול להוביל לעודף יחסי של יאנג הכליות ועליה של אש השר. כאשר אש השר מטרידה את חדרי התמצית תופיע בריחת זרע. לחות חמה בכליות ומחמם תחתון עשויה להביא להופעת שתן לבן עכור. לחות חמה במחמם התחתון או חולשה של מיי הכליות יכולה להביא לדלקת בערמונית.

מתאימה לטיפול בסוכרת המאובחנת כחוסר מים ואש משגשגת. למרות שנהוג לחלק את הסוכרת לשלושה מחממים מעשית שורש הבעיה בחוסר יין והופעת יובש. ניתן להשתמש בנקודה זו לטיפול בשורש (בשילוב עם נקודות נוספות 太溪,太冲,肾俞,肝俞)

נקודת אש ומעיין - ניקוז הנקודה מסלק חום מהגוף ומשיב את אש השר חזרה למקומה.

מיקום הנקודה על גבי הערוץ והגוף
כאשר הערוץ חסום, צ'י מהכליות אינו מסוגל להגיע לאיזור כף הרגל ולהזינה. חסימה מביאה לכאב והעדר הזנה מביא לניוון של הרגל. נקודה זו יכולה לפתוח את הערוץ ולהוליך את צ'י הכליות אל כף הרגל לשם הזנת הגידים והעצמות. 

עליית האש לאורך ערוץ שאו יין כליות יכולה לגרום למחלות הקשורות בלשון (לב) ובגרון (ריאות). ניקוז הנקודה יוריד את האש.

יום שבת, 19 בנובמבר 2011

חמשת הצלילים ברפואה הסינית והשפעתם על חמשת האיברים הפנימיים

באחד מפרקי הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב מוזכר שלכל אחד מחמשת האיברים יש את הקול הקשור בו והצליל המשוייך אליו "גוֹנג הינו צליל האדמה והינו נפתח אל טחול, שָאנג הינו צליל המתכת והינו נפתח אל הריאות, ג'יַאוֹ הינו צליל העץ והינו נפתח אל הכבד, גֶ'ה הינו צליל האש והינו נפתח אל הלב, יוּ הינו צליל המים והינו נפתח אל הכליות". כאשר חמשת הצלילים בהרמוניה הגוף בריא. הקדמונים הסינים הבחינו שמתוך 12 הטונים במוזיקה הסינית, חמשת הצלילים הנ"ל משפיעים על חמשת האיברים הפנימיים.

כולנו שמענו סיפורים על זמרות אופרה המסוגלות לנפץ גביע קריסטל על ידי שירה בקול גבוה. כיצד הפקת קול בקצה אחד של החדר מסוגלת להשפיע על גביע בקצה השני? כאשר אנו מקישים על גביע קריסטל אנו גורמים לקריסטל לרטוט בתדירות מסוימת ולהפיק צליל גבוה בדומה לפעמון. למעשה גביע הקריסטל מהדהד בתדירות קול זו. הדהוד זה נעשה על ידי הקשה ישירה על גוף הגביע אך ניתן לגרום לגביע להדהד גם על ידי ניגון או הפקת קול בעל תדירות קרובה לתדירות ההדהוד של גביע הקריסטל, השפעה זו נקראת תהודה סימפתטית.

הקדמונים הסינים גילו כי קולות שונים המופקים על ידי הפה או כלי נגינה יכול להדהד באיברים הפנימיים ולהרטיטם. הם חילקו את חמשת אופני הפקת הקול לחמישה סוגים שונים: שיניים קדמיות תחתונות, לשון, גרון, שיניים אחוריות (טוחנות) עליונות ושפתיים. כל אחד מחמשת הקולות מסוגל להשפיע על איבר מטרה אחר ולהשיבו לתפקוד הרמוני תקין על ידי הדהוד.

רעיון הדהוד הקול והשפעותיו המטיבות על הגוף אומץ על ידי מתרגלי מיומנויות פנימיות (内功 Nei Gong) ודאו-יין (导引 Dao Yin) ושאר תרגולות טיפוח בריאות. אחד התרגילים המתקדמים ביותר באמנות הלחימה של הצורה והכוונה, שינג אי צ'ואן (形意拳 Xing Yi Quan), מכונה צליל הרעם של הנמרים וטיגריסים בו נוצרת תהודה בכל הגוף כחלק מהתרגול. הלוחם המפורסם שַאנג יוּן-שְיַאנג (1937 - 1864) תיאר תהודה זו כרעש רעמים עמומים בשרשרת הנשמעים הרחק באופק ממש לפני שמתחיל הגשם. לדבריו דומה הדבר במעט לקול נהימת (גרגור) החתולים המאפשר להם להחלים ממחלות ופציעות אך שונה ממנו באופן הפקתו. גם תרגול דאו-יין המכונה ששת הצלילים המרפאים (六字诀 Liu Zi Jue) משתמש בעקרון ההדהוד הנוצר עקב חמשת הצלילים ומוסיף צליל נוסף המשמש לריפוי שלושת המחממים.

על מנת להכיר טוב יותר את חמשת הצלילים ואופן הפקתם יצרתי מספר תמונות המציגות את מיקום הלשון במהלך הפקת חמשת הצלילים. מכיוון שהפקת צליל נוצרת לרוב תוך כדי תנועה של לשון או שפתיים התמונות יכולות לתת מושג כללי על כל אחד מהצלילים. לכל אחד מחמשת הצלילים יש שם ספציפי (גְ'יַאוֹ, גֶ'ה, גוֹנג, שָאנג, יוּ) אך הינו למעשה שם כולל ותחתיו אפשר למצוא מספר צלילים המופקים על אותו עיקרון מנחה של תנועת הפה.

כבד - גְ'יַאוֹ
ג'יַאוֹ הינו צליל המופק על ידי הצמדת קצה הלשון לשיניים הקדמיות התחתונות וקריאת צלילים שונים כגון: גִ'י, צִ'י, שִי, אִי, גְ'יֶאן, גְ'יַה, גְ'יֲאנ(ג). צליל זה מסוגל להדהד בכבד ובכך לחזק את צ'י הכבד, להוריד אש של הכבד ולזרז השבת הכבד לאיזון על ידי איזון יין-יאנג וסילוק פתוגנים. מומלץ לבחור מספר צלילים ולבטא אותם אחד אחרי השני או לבחור צליל אחד ולבטא אותו ברצף מספר שניות ולנשוף את הצ'י העכור מהכבד החוצה. יש לשאוף אויר דרך האף ולנשוף דרך הפה תוך כדי ביטוי הצליל. צליל זה מקביל לצליל מי במוזיקה מערבית.



לב - גֶ'ה
גֶ'ה הינו צליל המופק על ידי הצמדת קצה הלשון לחך והנעתה בזמן נשיפה לשם קריאת צלילים שונים כגון: דֶה, טֶה, נֶה, לֶה, הֶה, צֶ'ה, קֶה, דִינג, דַאנג, דוּאוֹ, דִי, דוּאַן. צליל זה מסוגל להדהד בלב ולחזק את צ'י הלב, להוריד אש של הלב, לאזן יין ויאנג בלב ולסלק פתוגנים המטרידים אותו לשם השבתו לאיזון בריא. צליל זה מקביל לצליל סול במוזיקה מערבית.







טחול - גוֹנג
גוֹנג הינו צליל המופק על ידי הצמדת חלק אחורי של הלשון לחך עליון (בחלקו האחורי) וקריאת צלילים שונים כגון: הוֹנג, חוּאֲנג, חוּ, חוּן, חוּאֲן, גֶה, קֶה. צליל זה מסוגל להדהד בטחול ולחזק את תפקוד הטחול והקיבה ולסלק מהם מחלות. צליל זה מקביל לצליל דו במוזיקה מערבית.








ריאות - שָאנג
שָאנג הינו צליל המופק על ידי הצמדת חלקה האחורי של הלשון לשיניים טוחנות עליונות וקריאת צלילים שונים כגון: דזֶה, סֶה, שיֶה, גֶ'ה, חֵי, צ'וּאֲנג, צ'וּ, צַ'אן, צָ'או. צליל זה מסוגל להדהד בריאות ובכך לחזק את צ'י הריאות, להוריד אש מהריאות ולהשיבן לתפקוד תקין ומאוזן. צליל זה מקביל לצליל רה במוזיקה מערבית.







כליות - יוּ
יוּ הינו צליל המופק על ידי הצמדת השפתיים וקריאת צלילים שונים כגון: פּוֹ, בוֹ, מוֹ, פוֹ, בוֹנג, בַּאן, בַּאוֹ, בֶּיי. צליל זה מסוגל להדהד בכליות ולחזקן ולהסדיר תפקוד לא תקין. צליל זה מקביל לצליל לה במוזיקה מערבית.











על תרגול  ששת הצלילים המרפאים אפרט כבר ברשומה אחרת 

יום שבת, 12 בנובמבר 2011

תור הזהב של הרפואה הסינית - אסכולת הקירור

כאשר ברצוננו להבין דבר מה לעומקו עלינו לתור אחר מקורות התפתחותו ולחקור כל נקודת פיצול בדרך התפתחותו וסיבותיה. על מנת להבין את מקורות הרפואה הסינית עלינו להכיר את יסודותיה דרך הקאנון הפנימי, מסה על פגיעת פתוגן בחיצון וקאנון הקושיות. על מנת להבין את התפתחות הרפואה הסינית על כל רבדיה עלינו לאתר את נקודות המפנה בהתפתחותה ולהבין את סיבותיהן. נקודות מפנה אלו הן אסכולות החשיבה השונות שהתפתחו לאורך השנים והעשירו את התיאוריה של הרפואה הסינית.

דיוקנו של ליו וואן-סו
אחת מתקופות הפריחה הגדולות ביותר של הרפואה הסינית היא תקופת גִ'ין-יוּאֱן. תקופה זו הינה נקודת התפתחות אסכולות הרפואה הסינית אשר השפעתן על התיאוריה של הרפואה הסינית ניכרת עד עצם היום הזה. באחת מרשומותי הקודמות הזכרתי ברפרוף את ארבע האסכולות החשובות, שהתפתחו בתקופה זו והרופאים שעמדו בראשן. היום אני רוצה לדבר על הרופא הנודע לִיוּ וַואן-סוּ אשר עמד בראש אסכולת הקירור ולמעשה ניתן להחשיבו כגורם העיקרי להתפתחות האסכולות האחרות בתקופתו ואסכולות בכלל ברפואה הסינית. 

השינוי לו הביא הינו בעל חשיבות רבה מאד בהתחשב בעובדה שבמשך 800 שנים מאז כתיבת מסה על פגיעת פתוגן בחיצון על ידי הרופא הנודע גַ'אנג ג'וֹנג-גִ'ינג, לא הופיעה התפתחות חדשה בתיאוריה של הרפואה הסינית. העדר התפתחות נובע מהעובדה, שהפורמולות המופיעות במסה היו יעילות ביותר, אך גם בשל העובדה, שאף רופא לא העז לקום ולצאת כנגד חוסר שלמותה של התיאורה המוצגת במסה. למרות שזה אולי נראה דבר של מה בכך לקום ולהתנגד לטיעון כלשהו כאשר איננו מסכימים איתו, אך לא כך הדבר בתרבות הסינית, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בגַ'אנג ג'וֹנג-גִ'ינג אשר כונה "הרופא הקדוש". השפעתו העצומה של לִיוּ וַואן-סוּ על כיוון התפתחות הרפואה הסינית המשיכה עוד כ-600 שנים לאחר מותו ועודדה הופעתן של אסכולות נוספות.

אסכולת הקירור (Han Liang Pai - 寒凉派)
אסכולת הקירור נוצרה בעקבות שילוב של גורמים שונים יחדיו אשר הביאו את לִיוּ וַואן-סוּ להסיק, שברפואה הסינית חסרה התייחסות והבנה מספקת למחלות הנגרמות עקב פתוגנים של חום ואש. בין גורמי ההשפעה השונים אפשר למנות את:
- הקיבעון המחשבתי של הרופאים בני תקופתו.
- בריאותם ונטיתם המולדת של תושבים באיזור מגוריו - חֶה ג'יֶאן.
- מסקנותיו של לִיוּ וַואן-סוּ לאחר חקירתו את 19 הפתוגנזות המופיעות בקאנון הפנימי.
- ספר המרשמים שפרסם הממשל מרשמי מרכז הרוקחות הקיסרי לתועלת העם בתקופת שלום וביטחון.
- תובנות הקשורות בתיאוריה של התנועות והצ'י אשר הפכה פופולארית ביותר במאות השנים לפני לידתו.
- מלחמות קשות באיזור מגוריו בין שבטי הג'וֹרְצֶ'ד בני מדינת גִ'ין, החִיטַאִיִים תושבי מדינת לִיֳאוֹ ואנשי מדינת סוֹנג בני גזע החַאן (סינים).

    שלוש מאות שנה לפני הולדתו של לִיוּ וַואן-סוּ, ערך וָואנג בִּינג* את הקאנון הפנימי והוסיף לו שבעה פרקים העוסקים בתיאוריה של חמש התנועות וששת הצ'י. כאשר ליו וואן-סו למד רפואה סינית כבר היתה תיאוריה זו פופולארית ביותר בקרב הרופאים ברחבי האיזור כולו. אפשר לראות מדבריו של ליו וואן-סו כי ראה חשיבות רבה לתיאוריה זו: "גוף הידע של אנשי אסכולת השינוי הינו חמש הפאזות ושמונה הטריגרמות, של הקונפוציוניסטים הוא שלוש העקרונות וחמש הסגולות ושל הרופאים הוא חמש התנועות וששת הצ'י". תיאוריה זו השפיעה רבות על גישתו לרפואה הסינית עד כדי כך שבהמשך הסביר כיצד כל אחת מהתנועות וכל אחד מששת הצ'י יכול להפוך חום ואש.

    לִיוּ וַואן-סוּ חקר במשך שנים רבות את 19 הפתוגנזות המופיעות בקאנון הפנימי ובעיקר את הפתוגנזות הקשורות בחום ואש. על סמך נסיונו הקליני ותובנות שרכש במהלך החקירה, הרחיב את כמות הסינדרומים הקשורים בחום ואש ופיתח גישה חדשה לטיפול בהם. כמו כן מצא דרך לחבר בין הפתוגנזות המופיעות בקאנון הפנימי ותורת התנועות והצ'י.  

    רעיון נוסף, שמקורו באיזכור קצר בקאנון הפנימי, אליו התיחס הוא רעיון ההגבלה והחלקה של נזק ההפרזה. רעיון זה מתחייס ליחסי הבקרה והיצירה של חמש הפאזות לשם שמירה על מערכת מאוזנת. בגישה הנפוצה המשתמשת בתיאוריה של חמש הפאזות קישרו בין סממנים שונים לחריגה של פאזה כלשהי או חולשה של פאזה אחרת. לִיוּ וַואן-סוּ הרחיב על המשמעויות הנובעות מחריגה של אחת מהפאזות והופעת סממנים הקשורים בפאזה שבעצם מנטרלת את החריגה. אציג כאן שתי דוגמאות של פתוגנזות שונות, האחת של אש והשניה של חום, כפי שלִיוּ וַואן-סוּ ניתח אותן:

    פתוגנזת חום הגורמת לעצב
    עצב הוא הרגש של ריאות-מתכת. פאזת המתכת מתמירה יובש ואילו יובש נוצר מהתמרה (יבוש) של האש. כלומר חום יוצר יובש ועל כן רגש הריאות מקבל ביטוי. אש הלב אחראית על חום וגורמת בקלות להופעת כאב פיזי אך גם רגשי. כאשר מופיעים כאב ועצב, במקרים רבים יש גם חום מטריד בלב והנפש חסרת מנוחה כך שקשה מאד להשקיט את הרגשות. כאשר אדם עצוב הוא בוכה ודמעות זולגות יחד עם נזלת. הסיבה לכך שמופיעה הפרשה של נוזלים (מים) אלו היא שמדובר בתופעה של אש משגשגת בצורה קיצוניות כך שהמים קמים להגבילה ומופיע ביטוי של מים. כלומר הביטוי של דמעות הוא בעצם פאזת המים הקמה לאזן את קיצוניות היתר של החום בלב.


    פתוגנזת אש הגורמת לכאב ורגישות
    בעקבות חום בתנועת האש נוצר כאב. מכיוון שפאזת האש משגשגת היא מבקרת את המתכת ומונעת ממנה לתפקד באופן תקין ולהגביל את העץ. המתכת אינה יכולה לאזן את העץ ולכן העץ משגשג. מכיוון שחמוץ הוא הטעם הקשור בפאזת העץ ויש התמרה בו זמנית של אש ועץ, על כן הכאב מרגיש חמוץ (כמו שריר דואב לאחר מאמץ). חמוץ שייך לכבד עץ וכאב שייך ללב אש

    בהקשר למסה על פגיעת פתוגן בחיצון יצא לִיוּ וַואן-סוּ כנגד הגישה הפופולארית, המנתחת התיאוריה המוצגת בספר כשיטת טיפול למחלות קור, והבהיר מדוע לדעתו היא למעשה מדברת על מחלות חום. כמו כן הסביר את הגורמים להתפתחות מחלות החום למרות שמדובר בפתוגן קור ובכך בעצם הסביר מדוע קור יכול להפוך לחום. 

    בהתיחסותו למחלות הקשורות בחום ואש, הסביר לִיוּ וַואן-סוּ גם על הקשר בין ביטוי קיצוני של כל אחד מהרגשות ופתוגנים אלו. כמו כן הציע דרך לטיפל במחלות הנובעות מפתוגנים אלו בחיצון ובפנים. בין טכניקות הטיפול שהציג אפשר למצוא צמחי מרפא, דיקור ואף שימוש במוקסה שלרב נאסר במחלות חום. 

    למרות שמקריאת ספריו מתקבל הרושם שלִיוּ וַואן-סוּ התיחס בעיקר לקירור מחלות חום, בחקירה מעמיקה אפשר לראות שבין היתר הרחיב גם את התיאוריות העוסקת ברפואת נשים, במחלות מסובכות ובטיפול בטחול-קיבה.


                                                                                                                               

    קורס אסכולת הקירור
    מכיוון שאני רואה בלימוד אסכולות החשיבה השונות ברפואה הסינית חלק חשוב בהתפתחות של מטפל והעמקתו ברפואה הסינית, בחרתי באסכולת הקירור כקורס הראשון שאעביר במרכז ההדרכה החדש, שפתחו חברי תום ואריאל מסינית בקהילה שבחיפה. תוכן הקורס כולל תרגום של חלקים נכבדים מתוכן ספריו של לִיוּ וַואן-סוּ לראשונה בשפה מערבית ובעברית.

    מטרות הקורס
    העמקה בקלאסיקות של הרפואה הסינית.
    הכרת אחת האסכולות החשובות ביותר ברפואה הסינית.
    הבנת הגורמים לחום ואש ודרכי הטיפול בהם.
    העשרת הידע על התפתחות הרפואה הסינית.
    חשיבות הקורס
    הכרת הקלאסיקות כחלק חשוב בהתפתחות של המטפל.
    שיפור והרחבת אחד מכלי האבחון החשובים ביותר - תיאוריה.
    לימוד גישות טיפול חדשות בקליניקה.
     
    תוכן הקורס
    רקע היסטורי, מדיני, גיאוגרפי ורפואי להתפתחות אסכולת הקירור.
    רקע על ראש האסכולה – לִיוּ וַואן-סוּ.
    הבדלים בין אש וחום ברפואה הסינית.
    הגורמים להיווצרות מחלות חום – יאנג צ'י מדוכא ורוגז.
    אופן הטיפול במחלות חום בעזרת צמחי מרפא.
    טיפול בדיקור ומוקסה למחלות חום ע"פ אסכולת הקירור.
    שאנג חאן לון מנקודת מבט של מחלות חום בחיצון ולא מחלות קור בחיצון.
    חמש הפאזות ואופן יישום רעיון הגבלת נזק ההפרזה להשבת הרמוניה.
    ששת הצ'י והתמרתם לחום ואש.
    קשר בין ביטוי ריגשי קיצוני וחום ואש.
    19 הפתוגנזות של הקאנון הפנימי לראשונה בעברית כמו גם העריכה והתוספות של לִיוּ וַואן-סוּ.
    הפתוגנזות המורחבות של לִיוּ וַואן-סוּ.
    רפואת נשים (שלושת האיסורים אחרי לידה, פיזיולוגיה).
    טחול קיבה.