יום שבת, 26 בנובמבר 2011

דיקור סיני - נקודת הכליות - "עמק בוער" Ran Gu 然谷


נקודת רָאן גוּ (Ran Gu 然谷) הינה הנקודה השניה על גבי ערוץ הכליות. מבחינת זרימת הצ'י בערוץ היא מתוארת כמעיין ועל פי מיקומה ברצף הנקודות על גבי ערוץ ייני זה (שאו יין) היא נחשבת לנקודת אש.

מלבד השם הנפוץ כיום לנקודה זו לאורך השנים קיבלה הנקודה שמות נוספים. בחינה של שמות אלו יכולה לסייע לנו להבין את מהות הנקודה ותפקידיה.

על השם
ראן-גו 然骨 - עצם ראן (שם קדום של העצם Medial cuneiform בסינית)
הנקודה ממוקמת תחת עצם ראן זו ועל כן כונתה בשם זה. האיזור בו נמצאת הנקודה הינו איזור שקוע בין העצמות בדומה לעמק שבין ההרים ולכן ככל הנראה שונתה הסימניה הסינית "עצם" לסימניה "עמק".

ראן-גו 然谷 - עמק בוער
הסימניה ראן משמעותה הצתה או תחילתה של בערת האש, בדומה לווריאציה אחרת שלה (燃). מכיוון שהינה הנקודה השניה בערוץ הכליות ועוצמת הזרימה בה דומה למעיין מתגבר בעל זרמים חזקים ומכיוון שעוצמת זרמי מעיין חזקה יחסית בעמק שבין הנביעה ונהר על כן איזור זה של הנקודה מכונה עמק. יש המדמים נקודה זו לעמק בוער בדומה לאש הרעם והדרקון היוצאת מהתהום. הכינוי "אש הרעם והדרקון" מתייחס ברפואה הסינית לאש של הכליות (אש הדרקון - היאנג האמיתי - אש השר) ואש הרעם (אש הלב). מכיוון שמדובר בעמק המבודד בין ההרים, אש זו יכולה לבעור בשקט ואינה מבוקרת על ידי תנועת המים.

לונג-יואן 龙渊 - תהום הדרקון
יואן מתאר תהום עמוקה שלא ניתן לראות את קרקעיתה בדומה לראש הנקרה, מצוק תלול ומים בתחתיתו. בחלק מהספרים מתוארת נקודה זו לתהום ממנה נוסק ועולה דרקון ובאחרים מתואר אופיה כדרקון העומד לצלול אל התהום. תהום הדרקון "זהו היאנג חסר השורש השוכן בתוך טריגרמת המים קאן" ו"היאנג שהינו האש המעטה שבייכולתה ליצור צ'י". לנקודה זו התייחסתי בעבר ברשומה על הדרקון שבמים).

פעולת נקודת הדיקור
מהשמות של הנקודה אפשר להסיק שיש לה השפעה ישירה על אש השר (אש הדרקון) שבכליות. על פי סיווג הנקודות לחמשת המעברים (פאזות) נקודה זו הינה נקודת אש על גבי ערוץ איבר המים. שילוב זה בין מים לאש מאפשר לנקודה זו לאזן בין חום וקור. כלומר נקודה זו יכולה לחזק את אש הכליות אך גם לנקז אש זו כאשר היא בעודף. וזאת בעצם הנקודה היחידה המנקזת את הכליות. 

ברפואה הסינית למדנו שיש רק מצבי חוסר של הכליות (יין, יאנג, תמצית וצ'י) ולמעשה ברב הספרים אין כל התיחסות למצבי עודף בכליות, אז מהיכן צץ כאן מצב עודף המצריך ניקוז? מצב העודף המתואר כאן הוא כמובן של אש השר (אש הדרקון) שהינה למעשה יאנג הכליות. כאשר אש השר חזקה יחסית היא מטרידה את חדרי התמצית וגורמת לחשק יתר, זיקפה ממושכת, פליטה במהלך שינה וכדומה. כמו כן היא עולה וצפה מעלה כדרקון הנוסק מהתהום וגורמת לתחושת חום, חוסר מנוחה ולעיתים אף להזעה. במקרים כאלה לא מספיק להזין את יין הכליות על מנת להשוות כוחות, יש גם לנקז ולהוריד את האש העודפת חזרה מטה אל הכליות. ניקוז הנקודה ישיב את האש למקומה.

השפעת דיקור הנקודה על הגוף
מטיבה עם תנועת המים במחמם התחתון - לחות
מנקזת אש מחוסר, מסיגה חום מהכליות, מזינה את יין הכליות - שגשוג של אש השר.
מטהרת ומשתנת לחות חמה - לחות חמה במחממים תחתון ואמצעי.
מחלות נפש בהן אין תקשורת בין כליות ולב - הורדת האש חזרה אל הכליות.

חוסר באש הכליות - קור
הכליות אחראיות על משק המים במחמם התחתון חוסר באש שער החיוניות יביא להצטברות נוזלים ולחות, חיזוק האש יאפשר סילוק הנוזלים. יאנג הכליות אחראי בין היתר על כוח אצירת הנוזלים והתמצית של הכליות, חולשה של יאנג הכליות תביא לכך ששלפוחית השתן תאבד יכולת אצירת שתן ויופיעו טפטוף ובריחה של שתן. כמו כן הכליות יאבדו את היכולת לאצור בתוכן תמצית ותופיע בריחת זרע

יאנג הטחול נתמך ומתבסס על יאנג הכליות לשם התמרה של נוזלים ומזון והפצתם. חולשה של יאנג הכליות תביא לחולשה של יאנג הטחול והופעת שילשול, חוסר תיאבון וכדומה. אצל נשים, חולשה של הכליות יכולה להוביל לאי סדירות של המחזור החודשי. חולשה של הכליות יכולה להביא גם לקושי להרות (אי פוריות).

נקודת אש - יש לחזק את הנקודה לשם חיזוק אש הכליות והזנת יין הכליות.

חום ולחות במחמם תחתון - חום
חוסר של יין הכליות יכול להוביל לעודף יחסי של יאנג הכליות ועליה של אש השר. כאשר אש השר מטרידה את חדרי התמצית תופיע בריחת זרע. לחות חמה בכליות ומחמם תחתון עשויה להביא להופעת שתן לבן עכור. לחות חמה במחמם התחתון או חולשה של מיי הכליות יכולה להביא לדלקת בערמונית.

מתאימה לטיפול בסוכרת המאובחנת כחוסר מים ואש משגשגת. למרות שנהוג לחלק את הסוכרת לשלושה מחממים מעשית שורש הבעיה בחוסר יין והופעת יובש. ניתן להשתמש בנקודה זו לטיפול בשורש (בשילוב עם נקודות נוספות 太溪,太冲,肾俞,肝俞)

נקודת אש ומעיין - ניקוז הנקודה מסלק חום מהגוף ומשיב את אש השר חזרה למקומה.

מיקום הנקודה על גבי הערוץ והגוף
כאשר הערוץ חסום, צ'י מהכליות אינו מסוגל להגיע לאיזור כף הרגל ולהזינה. חסימה מביאה לכאב והעדר הזנה מביא לניוון של הרגל. נקודה זו יכולה לפתוח את הערוץ ולהוליך את צ'י הכליות אל כף הרגל לשם הזנת הגידים והעצמות. 

עליית האש לאורך ערוץ שאו יין כליות יכולה לגרום למחלות הקשורות בלשון (לב) ובגרון (ריאות). ניקוז הנקודה יוריד את האש.

3 תגובות:

  1. מעניין. במקום אחר קראתי שאש הדרקון מיוחסת לקיבה. זרמים שונים של רפואה סינית או משהו שאני עצמי מפספס?

    http://michaellitvak9.blogspot.co.il/2011/11/blog-post.html

    השבמחק
  2. כנראה הקשרים שונים. צריך להכיר את ההקשר והמקורות על מנת לדעת במה בדיוק מדובר. לפעמים מדובר על דימוי כללי ולפעמים זהו כינוי של דבר מה ברפואה הסינית. רב הכתבים שאני מכיר מתייחסים לאש הדרקון כפי שכתבתי ברשומה זו וברשומה על הדרקון שבמים (הוזכרה למעלה).

    השבמחק