יום שבת, 19 בנובמבר 2011

חמשת הצלילים ברפואה הסינית והשפעתם על חמשת האיברים הפנימיים

באחד מפרקי הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב מוזכר שלכל אחד מחמשת האיברים יש את הקול הקשור בו והצליל המשוייך אליו "גוֹנג הינו צליל האדמה והינו נפתח אל טחול, שָאנג הינו צליל המתכת והינו נפתח אל הריאות, ג'יַאוֹ הינו צליל העץ והינו נפתח אל הכבד, גֶ'ה הינו צליל האש והינו נפתח אל הלב, יוּ הינו צליל המים והינו נפתח אל הכליות". כאשר חמשת הצלילים בהרמוניה הגוף בריא. הקדמונים הסינים הבחינו שמתוך 12 הטונים במוזיקה הסינית, חמשת הצלילים הנ"ל משפיעים על חמשת האיברים הפנימיים.

כולנו שמענו סיפורים על זמרות אופרה המסוגלות לנפץ גביע קריסטל על ידי שירה בקול גבוה. כיצד הפקת קול בקצה אחד של החדר מסוגלת להשפיע על גביע בקצה השני? כאשר אנו מקישים על גביע קריסטל אנו גורמים לקריסטל לרטוט בתדירות מסוימת ולהפיק צליל גבוה בדומה לפעמון. למעשה גביע הקריסטל מהדהד בתדירות קול זו. הדהוד זה נעשה על ידי הקשה ישירה על גוף הגביע אך ניתן לגרום לגביע להדהד גם על ידי ניגון או הפקת קול בעל תדירות קרובה לתדירות ההדהוד של גביע הקריסטל, השפעה זו נקראת תהודה סימפתטית.

הקדמונים הסינים גילו כי קולות שונים המופקים על ידי הפה או כלי נגינה יכול להדהד באיברים הפנימיים ולהרטיטם. הם חילקו את חמשת אופני הפקת הקול לחמישה סוגים שונים: שיניים קדמיות תחתונות, לשון, גרון, שיניים אחוריות (טוחנות) עליונות ושפתיים. כל אחד מחמשת הקולות מסוגל להשפיע על איבר מטרה אחר ולהשיבו לתפקוד הרמוני תקין על ידי הדהוד.

רעיון הדהוד הקול והשפעותיו המטיבות על הגוף אומץ על ידי מתרגלי מיומנויות פנימיות (内功 Nei Gong) ודאו-יין (导引 Dao Yin) ושאר תרגולות טיפוח בריאות. אחד התרגילים המתקדמים ביותר באמנות הלחימה של הצורה והכוונה, שינג אי צ'ואן (形意拳 Xing Yi Quan), מכונה צליל הרעם של הנמרים וטיגריסים בו נוצרת תהודה בכל הגוף כחלק מהתרגול. הלוחם המפורסם שַאנג יוּן-שְיַאנג (1937 - 1864) תיאר תהודה זו כרעש רעמים עמומים בשרשרת הנשמעים הרחק באופק ממש לפני שמתחיל הגשם. לדבריו דומה הדבר במעט לקול נהימת (גרגור) החתולים המאפשר להם להחלים ממחלות ופציעות אך שונה ממנו באופן הפקתו. גם תרגול דאו-יין המכונה ששת הצלילים המרפאים (六字诀 Liu Zi Jue) משתמש בעקרון ההדהוד הנוצר עקב חמשת הצלילים ומוסיף צליל נוסף המשמש לריפוי שלושת המחממים.

על מנת להכיר טוב יותר את חמשת הצלילים ואופן הפקתם יצרתי מספר תמונות המציגות את מיקום הלשון במהלך הפקת חמשת הצלילים. מכיוון שהפקת צליל נוצרת לרוב תוך כדי תנועה של לשון או שפתיים התמונות יכולות לתת מושג כללי על כל אחד מהצלילים. לכל אחד מחמשת הצלילים יש שם ספציפי (גְ'יַאוֹ, גֶ'ה, גוֹנג, שָאנג, יוּ) אך הינו למעשה שם כולל ותחתיו אפשר למצוא מספר צלילים המופקים על אותו עיקרון מנחה של תנועת הפה.

כבד - גְ'יַאוֹ
ג'יַאוֹ הינו צליל המופק על ידי הצמדת קצה הלשון לשיניים הקדמיות התחתונות וקריאת צלילים שונים כגון: גִ'י, צִ'י, שִי, אִי, גְ'יֶאן, גְ'יַה, גְ'יֲאנ(ג). צליל זה מסוגל להדהד בכבד ובכך לחזק את צ'י הכבד, להוריד אש של הכבד ולזרז השבת הכבד לאיזון על ידי איזון יין-יאנג וסילוק פתוגנים. מומלץ לבחור מספר צלילים ולבטא אותם אחד אחרי השני או לבחור צליל אחד ולבטא אותו ברצף מספר שניות ולנשוף את הצ'י העכור מהכבד החוצה. יש לשאוף אויר דרך האף ולנשוף דרך הפה תוך כדי ביטוי הצליל. צליל זה מקביל לצליל מי במוזיקה מערבית.



לב - גֶ'ה
גֶ'ה הינו צליל המופק על ידי הצמדת קצה הלשון לחך והנעתה בזמן נשיפה לשם קריאת צלילים שונים כגון: דֶה, טֶה, נֶה, לֶה, הֶה, צֶ'ה, קֶה, דִינג, דַאנג, דוּאוֹ, דִי, דוּאַן. צליל זה מסוגל להדהד בלב ולחזק את צ'י הלב, להוריד אש של הלב, לאזן יין ויאנג בלב ולסלק פתוגנים המטרידים אותו לשם השבתו לאיזון בריא. צליל זה מקביל לצליל סול במוזיקה מערבית.







טחול - גוֹנג
גוֹנג הינו צליל המופק על ידי הצמדת חלק אחורי של הלשון לחך עליון (בחלקו האחורי) וקריאת צלילים שונים כגון: הוֹנג, חוּאֲנג, חוּ, חוּן, חוּאֲן, גֶה, קֶה. צליל זה מסוגל להדהד בטחול ולחזק את תפקוד הטחול והקיבה ולסלק מהם מחלות. צליל זה מקביל לצליל דו במוזיקה מערבית.








ריאות - שָאנג
שָאנג הינו צליל המופק על ידי הצמדת חלקה האחורי של הלשון לשיניים טוחנות עליונות וקריאת צלילים שונים כגון: דזֶה, סֶה, שיֶה, גֶ'ה, חֵי, צ'וּאֲנג, צ'וּ, צַ'אן, צָ'או. צליל זה מסוגל להדהד בריאות ובכך לחזק את צ'י הריאות, להוריד אש מהריאות ולהשיבן לתפקוד תקין ומאוזן. צליל זה מקביל לצליל רה במוזיקה מערבית.







כליות - יוּ
יוּ הינו צליל המופק על ידי הצמדת השפתיים וקריאת צלילים שונים כגון: פּוֹ, בוֹ, מוֹ, פוֹ, בוֹנג, בַּאן, בַּאוֹ, בֶּיי. צליל זה מסוגל להדהד בכליות ולחזקן ולהסדיר תפקוד לא תקין. צליל זה מקביל לצליל לה במוזיקה מערבית.











על תרגול  ששת הצלילים המרפאים אפרט כבר ברשומה אחרת 

תגובה 1: