יום ראשון, 10 באפריל 2011

אי פוריות נשית - רפואה סינית

נשים רבות הסובלות מאי-פוריות פונות אל הרפואה המערבית על מנת למצוא מרפא. לפעמים לאחר בדיקות שונות (למשל הורמונים) הן מקבלות תשובה ש"הכל בסדר" ו"אין שום סיבה נראית לעין". מכיוון שהתשובה הסתומה הזאת אינה מספקת אותן הן פונות אלינו רופאים ומטפלים ברפואה משלימה על מנת למצוא מזור.

תרשים מהמאה ה-12
הרפואה הסינית מטפלת בבעיות פוריות עוד משחר ההסטוריה. לאורך ההסטוריה נכתבו ספרים רבים בנושא ורופאים שונים התמחו בטיפול ברפואת נשים. מכיוון שנושא זה עולה רבות אצלי בקליניקה אספר בתמציתיות על הגורמים ואופן הטיפול באי-פוריות נשית.

הסיבות העיקריות לאי-פריון אצל נשים סובבות סביב הכליות ושני ערוצים, הערוץ החודר (Chong mai - 冲脉) וערוץ הפריון (Ren mai - 任脉). הכליות אוצרות בתוכן תמצית שהינה המקור לצ'י המקורי בגוף ואחראיות על איבריי הרביה. ערוץ חודר מכונה ברפואה הסינית בשם "ים הדם" ואילו ערוץ העיבור אחראי על העובר והרחם. על סמך תפקודים אלו נקבעת היכולת להרות. 

אי פריון נגרם לרב עקב אחד מהמקרים הבאים:
  1. קיים חוסר בתמצית או צ'י הכליות.
  2. ערוץ חודר וערוץ העיבור מאבדים איזון ותפקודם אינו סדיר.
  3. לחות וליחה חוסמים את הרחם.
  4. תקיעות צ'י או סטסיס דם.


גורמים לאי-פריון על פי רפואה סינית
חולשת הכליות
חולשת הכליות היא הגורם העיקרי והנפוץ לאי-פריון. חולשת הכליות כוללת חולשה של יאנג הכליות וחולשה של יין הכליות. הכליות הינן שורש האדם עם טרם לידתו, כאשר קיים חוסר של צ'י הכליות, יאנג הכליות אינו מסוגל לספק חום לרחם ונוצר שם קור כך שהרחם אינו מסוגל לקלוט ביצית מופרית ולהביא להריון. כאשר יין הכליות חסר נוצר חוסר בתמצית ודם ונוצר חום מדומה (עקב חוסר יין), הרחם מאבד הזנה וטיפוח ואינו מאפשר הריון.

דיכוי תפקוד הכבד
הכבד הוא איבר המשוייך לתנועת העץ והרוח על פי הרפואה הסינית. כאשר הרגשות אינם מאוזנים, תפקודו היאנגי (תנועה) של הכבד מדוכא ובקלות יוצר מצב של תקיעות הכבד והפרעה לתנועה חלקה של הצ'י. הפרעה לתנועה חלקה של הצ'י והדם גורמת לתקיעותם וזרימה לא תקינה וכתוצאה מכך נמנעת הזנה לערוץ העיבור ולערוץ החודר ומופיע אי-פריון

לחות וליחה
כאשר מבנה הגוף נוטה להשמנה לחות וליחה חוסמים את הרחם. אכילת של מזון שמן, כבד ועתיר קלוריות מכבידה על תפקוד הטחול ומחלישה אותו. כאשר הטחול חלש נוצרת לחות וליחה החוסמות את המרכז ומפריעות לתנועה חופשית של צ'י, ערוצי הרחם נחסמים ועל כן אינו מסוגל לקלוט ביצית מעוברת ולהביא להריון.

סטסיס דם
קור החודר אל הגוף ונכנס אל תוך ערוצי הצ'י יוצר קיפאון וכיווץ של כלי הדם. תקיעות הדם מביאה לחסימה של הרחם  ושל ערוץ העיבור ומונעת את המפגש בין תמצית הגבר (זרע) ותמצית האישה (ביצית).


טיפול באי-פריון על פי רפואה סינית
שילוב של צמחי מרפא סינים ודיקור במחטים מאפשר השבת הגוף ואיבריו לאיזון כך שהריון יתאפשר באופן טבעי. אופן הטיפול מתרכז סביב איזון והסדרת המחזור וטיפול בחוסר או עודף על ידי חיזוק צ'י, הזנת יין, סילוק לחות, הסדרת צ'י ומיסוס סטסיס הדם.

מחטי דיקור - בעזרת המחטים אפשר לשפר את זרימת הדם והצ'י לערוצים השונים ולשפר את הזנת הרחם. כמו כן לעיתים קרובות קיימת אי סדירות במחזור במקביל לאי-פוריות וראשית עלינו להשיב את סדירות המחזור לתיקנה.

צמחי מרפא - צמחי המרפא מאפשרים לחזק ולמלא את החוסרים של הצ'י, הדם והתמצית ולחזק את פעילות הכליות. כאשר יש תקיעות חזקה של צ'י, דם או לחות מאפשרים צמחי המרפא לסלק את הגורם המפריע על ידי הנעתו או סילוקו דרך דרכי השתן (במקרה של לחות).

תרשים ערוצים ונקודות דיקור סיני אצל אישה הרה מספר יפני שנכתב בתקופת שושלת סונג (המאות ה-11-12)


רוצה לקרוא עוד על הטיפול ברפואה סינית? הטיפול ברפואה סינית
לשיחת ייעוץ חינם עם ניצן התקשר/י 054-6761745

2 תגובות:

  1. אילו צמחי מרפא יכולים לעזור לפיריון ? אפשר להשתמש בהם באופן פרטי או יש להתייעץ באיש מקצוע ?
    תודה רבה

    השבמחק
  2. ברפואה הסינית חשוב לאבחן את הגורם לחוסר הפוריות ולטפל בו, זאת אומרת שאין צמח ספציפי לשיפור הפוריות אלא בהתאם לתמונת המצב בזמן האבחון מחליט המטפל באיזה שילוב צמחים יש להשתמש.

    כמו כן בהתאם לבעיה הספציפית ניתן לבצע התאמה: חוסר תנועתיות הזרע, בריאות הזרע, כמות הזרע.. כל אלו משנים את האבחון ויותאמו עבורם צמחים שונים.

    משמעות הדבר היא שצריך ליצור קשר עם מטפל הבקיא בתחום. מוזמן/ת ליצור איתי קשר ישירות 054-6761745

    השבמחק