יום ראשון, 26 בפברואר 2012

הטיפול בבעיות שינה, הפרעות שינה ונדודי שינה ברפואה הסינית

לאחרונה פורסם במספר אמצעי תקשורת שישראלים רבים סובלים מבעיות שינה. מסתבר שהבעיה שכיחה יותר ממה שנהוג היה לחשוב עד כה. בעיות שינה והטיפול בהן מוכרים לרופאים הסינים כבר למעלה מאלפיים שנה. כבר בחיבור החשוב מכל ברפואה הסינית, הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב, הופיעה התייחסות לגורמים השונים היוצרים בעיות שינה ולאסטרטגיות הטיפול המשיבות את השינה השלווה.

למרות שלעיתים קרובות נהוג לכלול את כל בעיות השינה תחת שם אחד "נדודי שינה" מבחינה מעשית מדובר במספר תופעות שונות שאין הכרח שיופיעו יחדיו למשל קושי להירדם, שינה שטחית הנעה בין ערות לשינה, שינה לא איכותית אשר בבוקר המחרת מתעוררים עייפים, יקיצה מוקדמת ללא יכולת לשוב ולהירדם, ובמקרים חמורים אף חוסר יכולת להירדם לאורך כל הלילה. לרב בעקבות לילה בו השינה אינה איכותית עשויים להופיע סממנים כגון תשישות נפשית, עייפות גופנית, סחרחורות, כאבי ראש, הלמות לב, שכחה וחוסר שלווה ונפגעת היכולת לתפקד בצורה תקינה במהלך היום.  

על פי הרפואה הסינית ניתן לסווג את כל התופעות בעולם על סמך שני ניגודים יחסיים המשלימים זה את זה והינם שני חלקים של אותו השלם, ניגודים אלו מכונים בסינית יין-יאנג. כאשר אנו משתמשים במודל זה להבין את היחסיות בין עֵרוּת ושינה אנו מיחסים את הפעלתנות של הערות להיבט היאנג ואילו את השלווה והסטאטיות של השינה להיבט היין. כלומר כאשר אדם שוכב לישון הוא עובר ממצב בו הינו ער ופעיל (יאנג) למצב סביל של שינה והעדר פעילות (יין). מכיוון שגוף האדם מושפע מהשינויים המתרחשים בסביבה בה אנו חיים, כאשר השמש שוקעת, הטמפרטורות יורדות והלילה מגיע (היאנג מתמעט והיין גדל) גם גוף האדם שואף לעבור ממצב של פעיל וערני למצב סביל של מנוחה ושינה. 
טבלה: הבדלים בין יין ויאנג
כאשר ה-יין שופע הוא מזין ומעגן את היאנג ומאפשר לו להתכנס פנימה ולאפשר מעבר מערוּת לשינה. במקרים בהם ה-יין חלש ומועט אין באפשרותו להחזיק את היאנג הפעלתני ועל כן היאנג צף ויוצא חזרה החוצה והשינה נפסקת. ישנם מקרים בהם האיזון בין יין ויאנג בגוף מופר עקב תזונה לקויה (מזון עתיר קלוריות, חריף, זלילה), מצב רגשי (כעס ורוגז) או אף עקב פלישה של גורם חיצון הגורמים להיווצרות חום פנימי המגביר את עוצמת היאנג בגוף ביחס לעוצמת היין. כאשר היאנג חזק הוא מעודד ערנות ופעלתנות ומפריע לגוף לעבור למצב סביל של שינה.
דרך נוספת להסתכל על היבטים אלו של יין ויאנג בגוף האדם היא דרך ההיבט הנפשי וההיבט החומרי (דם) הקשורים אחד בשני ביחסי יאנג ויין.

הרפואה הסינית מסבירה כי הירדמות היא תהליך בו נפש האדם האחראית על החשיבה השכלית מכנסת את תשומת ליבה פנימה אל הגוף ותהליכיו הפנימיים ומשתכנת בשלווה בלב. במשך היום כאשר עלינו להיות באינטראקציה עם חברים, עבודה והעולם הסובב אותנו, מפנה הנפש את תשומת ליבה כלפי חוץ ומגשרת בינינו לבין הסובב אותנו. פניה זו כלפי חוץ מקבלת ביטוי גם על ידי הצ'י המגן על גופנו מפני פלישה של מחלות מן החוץ. היבט נוסף של הנפש האחראי בין היתר על דמיון מתכנס יחד עם הדם אל הכבד ומתחילה חלימה. הפרעה לתהליכי התכנסות ומנוחה שלווה של הנפש מביאה להפרעה לשינה איכותית. אפשר לראות כי ניתן דגש רב לשלוות הנפש ויכולתה להתכנס פנימה בשעות הלילה ולאפשר שינה עמוקה ומרעננת.

סיבות עיקריות להופעת נדודי שינה:
סיבה אחת הינה כשל בטיפוח בריאותה של הנפש. הנפש קשורה קשר הדוק לאיבר הלב אשר מאכסן ואוצר אותה ולנוזל הלב (הדם) המספק לה הזנה וקשר גשמי לאדם. מכיוון שהנפש הינה היבט חסר צורה או גשמיות עליה לקבל תמיכה ועיגון של חומר גשמי המשלים אותה ביחסי יין-יאנג ומטפח אותה. הקאנון של הקיסר הצהוב מסביר למשל שעם הזקנה נוצרת גם התמעטות טבעית של צ'י ודם בגוף ומכיוון שכך בשעות היום אנשים מבוגרים חשים כי הינם חסרי חיוניות ואילו בלילה אינם מצליחים להירדם.

סיבה נוספת היא הפרעה לשלווה של הנפש. לרב שלווה זו מופרת עקב חום פתוגני הנוצר בגוף או פולש אליו מן החוץ. החום הינו יאנגי באופיו ועל כן הוא מעורר, מגרה לתנועה ויוצר תזזיתיות בדומה לאש המרתיחה את המים. כאשר חום זה משפיע על הדם או על הלב הוא מטריד את מנוחת הנפש ואין ביכולתה למצוא שלווה ולאפשר הירדמות. הפרעה לנפש יכולה להיגרם גם על ידי חוסר נוחות הנגרמת עקב זלילת מזון רב ולכן נאמר ברפואה הסינית כי כאשר "הקיבה אינה בהרמוניה, השינה אינה שלווה". רבים מאיתנו מכירים את התחושה של חוסר מנוחה וחוסר יכולת להירדם המלווים בגלי חום והתהפכות בלתי פוסקת במיטה לאחר זלילה מוגזמת בארוחות החג. גם צריכת מזון מעורר כגון שתייה מרובה של קפה או תה יכולה להקשות על ההירדמות בשעות הלילה.

חום פנימי יכול להיגרם על ידי פלישה של מחלה אל הגוף או להיגרם עקב חוסר איזון פנימי היוצר חום. כאשר הזרימה התקינה של הצ'י בגוף נבלמת עקב דיכוי רגשות, לחות או ליחה נוצר מאבק בין הגורם החוסם והצ'י השואף לנוע ונוצר חום בתוך הגוף. חום מחמם את הדם ושואף לנוע מעלה כך שבסופו של דבר ביכולתו לחמם ולעורר את הנפש ולהפריע לה להגיע לשלווה המיוחלת של השינה.

מלבד שתי הסיבות הנ"ל אפשר למצוא גם סיבות נוספות הקשורות במצב נפשי הנגרם עקב פחד או בהלה. מכיוון שצ'י כיס המרה אחראי על האומץ להוציא תוכניות אל הפועל ולקחת יוזמה, חולשה של צ'י זה תתבטא בחוסר אומץ ואף נטייה להיבהל בקלות. במצבים של חולשת צ'י כיס המרה עשוי להופיע חשש להירדם, בהלה מכל רחש קל ואף התעוררות פתאומית בבהלה.

הטיפול בבעיות שינה על פי הרפואה הסינית: 
הטיפול בהפרעות שינה ברפואה הסינית סובב סביב עיקרון מנחה של טיפוח והזנה של צ'י, דם יין ויאנג במקרים בהם אובחן חוסר כזה, קירור וסילוק חום שנוכח בגוף והרגעה של הנפש לשם השבת השלווה והיכולת להירדם. לצמחי המרפא הסינים ולמחטי הדיקור יכולת טובה למדי להשיב את הגוף לאיזון הנחשק ולאפשר שינה מתוקה ושלווה לאורך כל הלילה.

כאשר הפרעת השינה נגרמת עקב קשיי עיכול של הקיבה שבעקבותיהם מופיעים סממנים של כאבים ואי נוחות בקיבה, מועקה בחזה, גלי חום, חומציות בפה, גיהוק תכוף עם ריח רע בפה, בחילה או הקאות הטיפול הסיני מסייע לעיכול ומיסוס המזון שנוטה להצטבר ומשפר את תפקודה של מערכת העיכול.

כאשר נדודי השינה מלווים ברגזנות, עצבנות, חוסר מנוחה, סחרחורות, עיניים אדומות, טעם מר בפה ואף הופעת כיבים בפה או על הלשון נשתמש בשיטות לקירור החום, הרגעת הנפש.

במקרים בהם יש נטייה להיבהל בקלות, תחושת פחד, הלמות לב, וכאשר מתעוררים בבהלה מתוך שינה נהוג להרגיע את הנפש ולחזק את הלב וכיס המרה.


רוצה לקרוא עוד על הטיפול ברפואה סינית? הטיפול ברפואה סינית
לשיחת ייעוץ חינם עם ניצן התקשר/י 054-6761745

תגובה 1: