יום שבת, 3 במרץ 2012

הקשר בין מיקום האיברים ומיקום הערוצים (מרידיאנים) בדיקור הסיני

בשלב כלשהו במהלך לימודי דיקור סיני, לאחר שהפנמנו את התיאוריה שבבסיס הרפואה הסינית ולמדנו את מסלולי הערוצים בגוף ותפקוד נקודותיהם, מתחילות לעלות שאלות הספק. למה אני קורא שאלות ספק? לא, לא שאלות כגון "האם הדיקור עובד", "האם הרפואה הסינית יעילה" אלא שאלות כגון "האם יש היגיון מאחורי מיקום המסלולים בגוף", "למה מסלול המעי הגס עובר לאורך היד ולא לאורך הרגל", "מדוע ערוץ הכבד מצטלב עם ערוץ הטחול" וכדומה. יש רופאים שפשוט מקבלים את רוע הגזירה ופשוט מקבלים את הרעיונות כעובדות ויש גם כאלה ששומרים את השאלות במחסנית זיכרון קטנה ומחפשים ומלקטים בפינצטה אחר פיסות מידע קטנות שיוכלו להסיר ספק זה. לאחרונה עיינתי במספר ירחוני רפואה סינית ישנים להם הייתי מנוי בתקופת לימודי בסין ונתקלתי במאמר קצרצר שסיפק לי פיסת מידע קטנה כזו. פיסה זו הגיעה אלי בדיוק בזמן בזמן בו אני חוקר את התנועה המעגלית של הרפואה הסינית והעלתה במוחי מספר מחשבות בנושא.

על פי הרפואה הסינית צמדי האיברים לב - מעי דק שייכים לפאזת האש (הקיסר), מעטפת הלב - שלושת המחממים שייכים גם כן לפאזת האש (השר), הריאות - מעי גס שייכים לפאזת המתכת. על פי התיאוריה של התנועה המעגלית של הרפואה הסינית, פאזת האש ממוקמת בצד העליון של המעגל ופאזת המתכת נמצאת בצד ימין של המעגל. מבחית תנועתיות, האש היא שיא התנועה מעלה והמתכת היא תחילת התנועה מטה (תנועה עם כיוון השעון). מבחינת מיקום האיברים בגוף, מחלקים הסינים את הגוף לשלושה חלקים המכונים מחממים. במחמם העליון אפשר למצוא את הלב, מעטפת הלב והריאות, כאשר הריאות נמצאות ברום הגוף במקום הגבוה מכל, מכסות את הכל מלמעלה כמו גג, תחתן נמצאת מעטפת הלב ותחת המעטפת נמצא הלב. 

מיקום האיברים במחממים                מיקום הפאזות בתנועה המעגלית של הרפואה הסינית
מיקום איבר הלב במחמם העליון ברור לנו, אחרי הכל האש יוצרת תנועה מעלה והגיוני ששיא התנועה מעלה יהיה במחמם העליון, אך מדוע הריאות, שהינן איבר המתכת היוצר תנועת ירידה והתכנסות מטה, נמצאות במחמם העליון ולא התחתון? אחת הסיבות לכך יכולה להיות העובדה שעל מנת שאש הלב השואפת לבעור מעלה, תוכל לרדת מטה אל הכליות ולחמם אותן, עליה לקבל טרמפ ולהסתייע בתנועה מטה הנוצרת על ידי הריאות. מעניין לראות גם שהערוצים של המתכת והאש (גם השר וגם הקיסר) נמצאים בגפיים העליונות בדומה למיקום האיברים היינים של המתכת והאש. יותר מכך, כאשר פורשים את הזרועות לצדדים ומפנים את הצד הייני של הזרוע קדימה (ראו תרשים למטה) אפשר לראות ששלושת הערוצים היינים מסודרים במקביל כאשר ערוץ הריאות עליון, תחתיו נמצא ערוץ מעטפת הלב והתחתון מכולם הוא ערוץ הלב. האם יש כאן צירוף מקרים בין מיקום האיברים במחמם העליון ומיקום הערוצים בזרועות?

נעבור לבחון את המתרחש תחת הסרעפת במחמם האמצעי והתחתון. במחמם האמצעי אפשר למצוא את צמד האדמה, הלא הוא טחול - קיבה. צמד זה משמש כציר התנועה המעגלית בדומה לציר של גלגל. הטחול הוא הכח היוצר את התנועה מעלה כאשר הוא מעלה את הצ'י הצלול ואל תנועה זו מתלווה תנועת צ'י הכבד הפורצת ונפרשת מעלה כמו ענפי העץ. הקיבה יוצרת את התנועה מטה המורידה את הצ'י העכור שבגוף אל עבר הפתחים התחתונים והריאות משתמשות בתנופה זו ליצירת תנועת הכינוס והירידה מטה. על פי רעיון התנועה המעגלית של הרפואה הסינית, ציר זה של הטחול-קיבה הינו החלק החשוב ביותר לתפקוד התקין של המערכת כולה ולכן רב המחלות בגוף נגרמות עקב הפרעה לתנועתו המעגלית החלקה. מסיבה זו נהוג ראשית להסדיר את התנועה המעגלית של הציר כחלק מהטיפול במחלה.

תרשים כללי של האיברים וערוציהם
במחמם התחתון אנו יכולים למצוא את הכליות השייכות לפאזת המים ביחד עם שלפוחית השתן ולרב (תלוי את מי שואלים ובאיזה הקשר) גם את הכבד השייך לפאזת העץ ביחד עם כיס המרה. על פי התנועה המעגלית, המים הם שיא תנועת הירידה ושקיעה מטה ומיקומם בנקודה התחתונה של המעגל ואילו הכבד מסמל את תחילת התנועה מעלה ומיקומו בצד שמאל של המעגל. בדומה למקרה של האש והמתכת גם כאן, על מנת שהמים של הכליות, שתנועתן מטה, יוכלו לעלות מעלה ולהזין ולקרר את אש הלב עליהן להצטרף לתנועת העץ הנוסק מעלה.

עד כה מצאנו שהערוצים של האיברים מהמחמם העליון פרושים בגפיים עליונות. על פי אותו הגיון, אמורים ערוצי האיברים של המחמם התחתון להיות פרושים על גבי הגפיים התחתונות. בחינה של הערוצים שעל גבי הרגל, מגלה לנו שהערוצים הללו שייכים לפאזת המים (כליות - שלפוחית השתן), פאזת העץ (כבד - כיס מרה) ואף של פאזת האדמה (טחול וקיבה). כלומר, על גבי הגפיים התחתונות אפשר למצוא גם את ערוצי איברי המחמם התחתון וגם את אלו של איברי המחמם האמצעי. משמעות הדבר היא שהחלוקה בין הגפיים העליונות לתחתונות מבוססת על מיקום האיברים ביחס לסרעפת ולא על מיקום במחמם. איברים הנמצאים מעל הסרעפת פורשים ערוצים אל הזרועות ואילו איברים הנמצאים תחת הסרעפת פורשים ערוצים אל הרגליים. אבל כאן עולה תהייה חדשה, מדוע האדמה נמצאת למטה ולא במרכז?

מיקום האדמה בערוצים של הרגל היא תעלומה מעניינת, אשר מסתבכת עוד יותר כאשר אנו עוקבים אחר פריסת המסלול לאורך הרגליים. אם נעקוב לרגע אחר ערוץ הטחול (בתרשים בצבע צהוב) מאצבעות הרגל במעלה השוק אל עבר הברך ניווכח כי לפתע משנה הערוץ את מסלולו שבין הכבד והכליות, חותך את נתיבו של הכבד (צבע ירוק) והופך לקידמי מבין השלושה. האם יכול להיות שמי ששרטט את הערוצים לאורך הרגל שתה כוסית יין-אורז אחת יותר מדי? אולי שיעמם לו או שחמד לצון והחליט לבלבל את כל הדורות הבאים?

לא אתיימר לתת מענה חד משמעי לשאלה זו, אך כאן בדיוק נכנסים דימויי הטבע של הבה-גואה אחרי לידה וההסבר ששטח אותו מאמר סיני, אך ראשית אתייחס ליחסי העץ והמים על פי הבנתי. אם נתבונן בטבע נראה שרב העצים זקוקים לאדמה יחד עם מים, כלומר ללא אדמה אין ביכולתם לזנק מעלה וליצור את תנועת הפרישה והעליה המוכרת לנו מחמשת הפאזות. מסיבה זו ככל הנראה יש צורך שערוץ פאזת האדמה יהיה נוכח ליד (ואף בין) העץ והמים ממש כמו בטבע. כמו כן אם נשוב להסתכל על הגוף לפי חלוקה לשניים על פי מיקום הסרעפת ולא על פי חלוקה לשלושה מחממים, נראה שאיברי האדמה נכללים יחד עם איברי המים והעץ מתחת לסרעפת.

על הסיבה מדוע משתנה המסלול ומצטלב עם ערוץ הכבד מציע המאמר את העובדה שלמרות שהכבד ממוקם לרב במחמם התחתון, פיזית הוא ממוקם דווקא במחמם האמצעי יחד עם איברי האדמה. מכיוון שכבר ראינו שהערוצים היינים על גבי הזרוע מסודרים ממש כמו האיברים שמעל הסרעפת מהמיקום הגבוה אל הנמוך אנו יכולים לצפות שכך יהיה גם עם האיברים שממוקמים תחת הסרעפת. הבעיה מתחילה כאשר אנו נוכחים לגלות שהטחול והכבד ממוקמים על אותו קו רוחבי בגוף ועל כן לשניהם זכות ראשונים לפני הכליות בחזית הרגל. אם נוסיף לכך את היחסים ההדדיים בין האדמה והעץ נוכל להסיק שלאחר שהאדמה סיפקה לעץ את הקרקע ממנה יוכל לקבל הזנה ומים לשם זינוק למרומים, אפשר לבצע החלפה בין שני הערוצים ולמנוע מריבות בכורה במשפחה. כמובן שאפשר למצוא הסברים נוספים לסידור הערוצים ומיקום האיברים ואתם מוזמנים לחלוק אותם איתי.


לרכישת הספרים שלי ברפואה סינית לחצו כאן
                                                                                                                                               
הערות
Chinese Acupuncture & Moxibustion June, 2007 Vol.27, No.6 pg473 肝脾两经在下肢的变位与相应脏腑的关系 / 路玟,曹大明
עוד על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית אפשר לקרוא כאן: 1

10 תגובות:

  1. שלום ניצן,
    איך לפי התאוריה שאתה מביא פה את מסביר את העובדה שמרידינאי ה- TAI YANG של הרגל הקשור עם המעי הדק ומרידיאן ה- YANG MING של הרגל הקשור עם המעי הגס, שני אברים שנמצאים מתחת לסרעפת אבל המרידינאים עוברים בגפיים העליונות.
    שון

    השבמחק
  2. אני לא, ההתיחסות היא לאיברים היינים האוצרים את תמצית הגוף (כפי שמופיע בתרשים) ולא לאיברים היאנגים. לא מכיר איבר פו הממוקם מעל הסרעפת...
    הערוצים של האיברים היאנגים פרושים בגוף במקביל לבני זוגם היינים בפאזה (איברי מתכת ואש למעלה) כנראה מכיוון שאיברי הפו משניים לאיברי הדזאנג ולכן הקביעה נעשית על סמך הדזאנג. אשמח לשמוע אם יש לך תיאוריה חלופית שמסבירה זאת טוב יותר

    השבמחק
  3. שלום ניצן,
    בהחלט הסבר מעניין אם לא לוקחים בחשבון את אברי ה- FU, אבל אפשר גם להסביר את זה שלוקחים בחשבון את מרידינאי היאנג.
    כמו שציינת במאמר על פי תיאורית 5 התנועות, האש בגפיים העליונות. המים בגפים התחתונות. המתכת התנועה היא מהאש לכיוון מטה למים ולכן נמצאים בחלק העליון ואילו העץ התנועה היא מהמים לכיוון מעלה לכן נמצאים בגפיים התחתונות. מבחינתי זה הגיוני שהאדמה תהייה ברגליים מכיוון שהרגליים מחברים אותנו לאדמה ואילו הידיים לשמיים.

    שון

    השבמחק
  4. לא הבנתי כיצד אתה מסביר את מיקום האיברים היאנגים, או שאולי אתה מתכוון רק לערוצים של האיברים היאנגים?

    לדעתי יש חוקיות בין מיקום האיברים היינים בגוף ובין מיקום הערוצים שלהם. כמו כן יש הגיון בין מיקום הערוצים וחמש הפאזות. כלומר יש חוקיות לפי: מיקום איבר, מיקום ערוץ, מיקום של פאזה.

    אם נסדר את האיברים היאנגים לפי מיקום בגוף נקבל: אדמה ועץ למעלה (קיבה וכיס מרה), מתכת (מעי גס - בהנחה שאפשר למקם אותו פיזית מעל המעי הדק), אש (מעי דק) ומים (שלפוחית שתן). המיקום הפיזי לא מסתדר עם חמש הפאזות או מיקום הערוצים.

    אני חושב שקיים הבדל בסידור מכיוון שרב איברי הפו הינם מסלול/צינור תנועה ממושך אחד אשר מוליך בתוכו אך אינו אוצר (כלומר חייב להיות כיוון תנועה של המזון עד ליציאה) ואילו איברי הדזאנג הינם אוצרי תמצית ואין בינהם חיבור פיזיולוגי ישיר.

    השבמחק
  5. נכון אני מתכוון רק לערוצים.
    אני חושב שצריך לעשות הפרדה בין הערוץ והאיבר. הערוץ כמו האבר הוא הרבה יותר מי האבר האנטומי.
    הכבד האנטומי נמצא בצד ימין אבל הערוץ עובר בשני הצדדים.

    הערוצים לא משקפים את האברים אלא מוסתים אותם.

    לכן אני חושב שתיאורית 5 התנועות מסביר יפה את המיקום של הערוצים בגפיים.

    ניצן אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת להודות לך על הבלוג הנפלא, אני נהנה ולומד מהכתיבה שלך.
    שון

    השבמחק
  6. תודה רבה שון, אני שמח שהרשומות שלי מצליחות להעלות דיון ושמח מאד לשמוע את דעתך בנושא.

    החיבור בין הערוצים וחמש הפאזות הוא די פשוט ומגיע מתובנות שלי שרבים וטובים לבטח הגיעו אליהן עוד לפני. למעשה המאמר שקראתי התמקד דווקא במיקום האיברים ביחס לסרעפת והקשר למיקום הערוצים. אני לא טוען שהוא טועה או צודק אבל בהחלט יש משהו ברעיון שהמאמר מציג.

    היה לי בעבר דיון ארוך עם חבר וקולגה בנוגע לאיברים מבחינה "אנרגטית" ואיברים פיזים. למרות שאנחנו כל הזמן טורחים לציין ולהדגיש שמדובר בתפקודים ולא באיברים פיזים, מעשית ההתיחסות הכתובה הקדומה ביותר ברפואה הסינית לאנטומיה של האיברים מגיעה כבר מ-200 לפנה"ס בקאנון השאלות הקשות. לאורך השנים הופיעו התיחסויות נוספות לאנטומיה של האיברים.

    מסקנות שעלו מאותו דיון היו, שהסינים כנראה ניסו להכפיף את התיאוריה של חמש הפאזות וחמשת האיברים האנרגטים (קרי: תפקודים) על אנטומיה מעשית ואיברים פיזים. הם כנראה ניסו למצוא הקשרים או התאמות בין האיברים הפיזים והתפקודים. ניתן לראות התפתחות של תיאוריות כאלו לאורך 2000 השנים האחרונות מתקופתו של ביאן צ'ואה ועד לטאנג דזונג-חאי מהמאה ה-19 ותחילת כניסת הרפואה המערבית לסין.

    מכיוון שכך, אינני חושב שניתן להתעלם לגמרי מהקשר בין התפקודים והאיברים הפיזים. למרות שהתפקודים לא מקבילים בדיוק לאיברים הם כנראה כן כוללים בתוכם התיחסות חלקית לאיבר הפיזי ("איבר" כתפקוד כולל בתוכו בין היתר גם איבר פיזי).

    אולי צריך להעלות את השאלה, מדוע האיברים (פיזים או אנרגטים) ממוקמים בגוף בצורה לא סימטרית אך פרישת הערוצים בגוף הינה סימטרית...

    השבמחק
  7. אולי האיברים הם התוצא של הערוצים??

    השבמחק
  8. למיטב הבנתי האיברים והערוצים נוצרים יחדיו ואינם תוצאה האחד של השני. הערוצים הם מעין חוט מקשר בין האיבר הפנימי ושאר חלקי הגוף

    השבמחק
  9. אולי..
    מעניין איך זה שכאשר מסירים איבר, הוא עדיין ממשיך לתקשר ולמלא את תפקידיו בגוף?

    השבמחק
  10. סטודנט לרפואה סינית2 ביוני 2013 בשעה 0:47

    כיוון שזהו הידהוד אנרגטי של אותה אנרגיה של המרידיאן עצמו(דהיינו כאבי פנטום)ולא חודל מלהתקיים ממש כמו ה-SHEN

    השבמחק