יום שישי, 1 באפריל 2011

כאב ברפואה סינית - גורמים, סוגים ודרכי טיפול

לא אחת יוצא לי לשמוע מטפלים ברפואה סינית המסבירים שכאב מקורו בהעדר תנועה של צ'י. כולנו מכירים את המשפט "כואב סימן שאינו פתוח, אינו פתוח ועל כן כואב" אבל זהו רק חצי מהמשפט המקורי וחציו השני חשוב לא פחות. מקור המשפט בקאנון הרפואה הפנימי של הקיסר הצהוב בו נאמר "ללא הזנה אזי כואב, לא פתוח אזי כואב". הספר שנכתב לפני למעלה מ-2000 שנה, מסביר ששורש הכאב בשתי סיבות עיקריות: 

1. חוסר הזנה של דם או נוזלים מביא להופעת כאב (להרחבה על הנושא).  
  • חוסר הזנה של יין - יאנג.
  • חוסר הזנה של צ'י מזין - צ' מגן.
  • חוסר הזנה של  צ'י - דם.
  • חוסר הזנה של נוזלי גוף.
  • חוסר הזנה של איברים פנימיים.
  • חוסר הזנה של ערוצים (מרידיאנים).
2. הפרעה לזרימה חלקה עקב סתימה במסלולים בהם הצ'י והדם זורמים.

רב הסיבות להווצרות סינדרום כאב על פי הרפואה הסינית קשור בתקיעות התנועה של הדם והצ'י. על פי הרפואה הסינית מחלות רבות יכולות להביא למצב בו נפגעת הזרימה החלקה של הצ'י והדם והופעת חסימה, תקיעות, סטסיס  הגורמים לאי סדירות בתפקוד האיברים הפנימיים וערוצי הצ'י (מרדיאנים) ולבסוף הופעת כאב. שאר הסיבות להופעת כאב נגרמות עקב חדירה של פתוגן או עקב חוסר בדם או צ'י ואף בתפקוד לא תקין של האיברים הפנימיים הגורמים לנזק ליין-יאנג או צ'י-דם ותמצית וכתוצאה מכך נפגעים החימום וההזנה של האיברים, הערוצים, ופתחי החישה (עיניים, אוזניים, אף..) ומופיע כאב.

הסינים יודעים לזהות 11 תחושות שונות הכלולות תחת הקטגוריה כאב:
  1. כאב נפוח - שילוב של תחושת כאב עם תחושה של התנפחות ומלאות (דחיפה מבפנים כלפי חוץ). תחושה זו נגרמת כתוצאה מהפרעה לזרימת הצ'י בגוף ותקיעותו למשל במקרים של כאב נפוח בחזה, צידי הצלעות, הבטן ואיזור הקיבה המופיע ונעלם לסירוגין. לעומת זאת כאב ותחושת נפיחות של הראש והעיניים הינם לרב סממן של עליית יאנג הכבד אל הראש או עליה של אש מהכבד.
  2. כאב דוקר - תחושה של כאב בדומה לדקירה של עצם חד, לרב מדובר בכאב ממוקד במקום אחד קבוע.  כאב זה מופיע בעקבות סטסיס דם המפריע לזרימה תקינה של צ'י ודם.
  3. כאב נע או מקפץ - כאב שאינו ממוקד בנקודה אחת אלא נע ממקום למקום או קופץ ממקום למקום. למשל כאב באיזור החזה, צידי הצלעות, הבטן ואיזור הקיבה אשר מקפץ מנקודה לנקודה, נגרם לרב עקב תקיעות זרימת הצ'י. במקרים של רוח ולחות במפרקים מופיע כאב הנע ומטייל באיזור המפרק.
  4. כאב קבוע - כאב במיקום קבוע שאינו נע. כאב זה נגרם לרב מתקיעות וסטסיס של דם. במקרים של כאבי פרקים יכול להגרם גם עקב לחות קרה.
  5. כאב קר - כאב בעל תחושה קרה אשר מוקל בעקבות חימום. לרב נפוץ באיזור הגב והבטן או בגפיים. במקרים של עודף נגרם עקב חדירה של קור לערוצים ובמקרים של חוסר נגרם עקב חוסר חימום של יאנג צ'י לאיברים או הגפיים.
  6. כאב שורף - תחושה של שריפה או חום באזור הכאב. לרב נגרם עקב היווצרות חום ואש הנע בערוצים או חום משגשג עקב חוסר יין.
  7. כאב מתפתל - כאב חמור בדומה לתחות פיתול סכין. לרב נגרם עקב פתוגן עודף החוסם את דרכו של הצ'י או קור החוסם ומקפיא זרימה. למשל אבן החוסמת את דרכי השתן וגורמת לכאב מפתל בבטן.
  8. כאב עמום - כאב שאינו חזק או חמור וניתן לסבול אותו אך הינו ממושך ללא הפסק. לרב נגרם עקב חוסר דם או תמצית ואף חוסר יאנג צ'י הגורם לזרימה איטית של צ'י ודם בכלי הדם.
  9. כאב כבד - שילוב של כאב עם תחושת כובד מקומית. נפוץ בכאבי ראש גפיים וגב ואף בגוף כולו. לרב נגרם עקב פתוגן לחות החוסם את זרימת הצ'י. למשל כאב ראש מלווה בתחושת כובד כאילו הראש עטוף. כאב כבד יכול להגרם גם עקב עליית יאנג הכבד המביא להצטברות של דם.
  10. כאב מושך - כאב מושך מנקודה אחת לאחרת. לרב נגרם עקב חוסר הזנה של כלי הדם והערוצים או חסימה שלהם. לרב יש קשר לגידים והכבד.
  11. כאב ריק - תחושת כאב חלול או ריק. נפוץ במקרים של כאב ראש או בטן ונגרם לרב עקב חוסר של צ'י, דם או תמצית.
הרפואה הסינית משתמשת במספר דרכים על מנת לטפל במקור לכאב והקלה מיידית על הכאב. צמחי מרפא ודיקור במחטים יעילים מאד בהקלה על הכאב ופיתרון הבעיה הגורמת להופעת הכאב. 

דיקור במחטים לטיפול בכאב
כידוע דיקור סיני הינה שיטה יעילה לטיפול בכאב מכל סוג שהוא. ישנן שלוש דרכי טיפול עיקריות המאפשרות השגת תוצאות טובות:
  • טיפול בגורם המחלה – תיקון וסילוק הגורם המפריע לזרימה חלקה של צ'י ודם ומביא לתקיעות וסטסיס.
  • טיפול בכיוון התפתחות המחלה – פתיחת רשת הערוצים (מרדיאנים) הפרוסה בגוף במקביל להסדרה וויסות תפקוד הצ'י והדם וכתוצאה וכתוצאה מכך הבאה לשיפור במצב זרימת הצ'י והדם למרות הגורם המפריע.
  • טיפול תסמיני – הסחת הדעת והרגעת הנפש ובכך ניתן לקטוע את מעגל ההרס

טכניקות טיפול במחטים
1.      הסדרת הנפש ואלחוש כאב.
א.      טיפול בקשר שבין הנפש (מודעות) ותחושת הכאב.הנפש הינה המפקד הגבוה ביותר של הגוף, אחראית על תנועה ותחושה בגוף כולו. הנפש קולטת כל גירוי פנימי או חיצוני ומגיבה אליו בהתאם, אילו היבטים של הנפש, הרגש והרצון. הסחת הדעת (הנפש) והכוונת הרצון לכיוון חדש מאפשרים להקל על כאב.
ב.      הקשר שבין הלב ותחושת הכאב. הכאב מר (כך גם בשפה הסינית – Tong ku) ועל פי הרפואה הסינית הטעם המר קשור בלב כך שביטוי הכאב קשוב בלב. מכיוון שהלב הוא השולט בבהירות הנפש על כן לשם טיפול בכאב יש להסדיר את הנפש.
2.      פתיחת ערוצים (מרדיאנים) ואלחוש כאב.
א.      חסימה של הערוצים עצמם – למשל כאשר ישנה נפיחות מקומית המפריעה לזרימה חלקה בערוץ.
ב.      חסימה של זרימת הצ'י בערוץ – למשל מצב עודף כאשר צ'י ודם מצטברים ונערמים או מצב חוסר כאשר קיים חוסר של צ'י ודם הפוגעים בהזנה של הערוץ ויוצרים חספוס.
3.      דיקור ערוצים מקשרים והקזת דם.
א.      סילוק סטסיס דם ופתיחת סתימה, כאשר הערוצים פתוחים אזי זרימת הדם והצ'י הינה חלקה, "ערוץ פתוח ולכן אין כאב".
ב.      פיזור הצטברות עודפת של צ'י ודם אשר בעתיד תהפך לסטסיס ותיצור חום.
ג.       סילוק סטסיס ויצירת דם חדש השימוש במצבי חוסר היוצרים חספוס זרימת דם וחסימה.
4.      חימום ערוצים ואלחוש כאב.
א.      חימום מאפשר הרחבה, פתיחה, פיזור והתמרה. החום מפזר ומניע ומאפשר פתיחה של דרכי הזרימה. שימוש במוקסה מאפשרת חימום הערוצים שנחסמו וחידוש הזרימה התקינה של צ'י ודם והקלה על הכאב.
צמחי מרפא לטיפול בכאב
שימוש במרשם צמחי מרפא מטפל במקור הבעיה ומאפשר מניעת הישנותה. לעיתים נהוג להוסיף למרשם צמחים אשר יכולים לאלחש כאב על מנת להשיג תוצאות מהירות. מרשם צמחי מרפא מותאם אישית לכל מטופל בהתאם לתוצאות האבחון.


רוצה לקרוא עוד על הטיפול ברפואה סינית? הטיפול ברפואה סינית
לשיחת ייעוץ חינם עם ניצן התקשר/י 054-6761745

2 תגובות:

  1. מאוד מעניין ומעשיר. תודה. בכלל כל הבלוג הוא אוסף מצויין למתעניין בתחום. תמיד נמשכתי לרפואה אלטרנטיבית, ולמדתי על ניסיון אישי את נפלאותיו של הדיקור הסיני.

    השבמחק