יום שני, 25 בינואר 2016

דופק ספוגי - בועת סבון שצפה על פני המים

באחת מחקירותי על הדופק מצאתי השוואה יפה בין כמה דפקים דומים, שלעיתים מבלבלים מטפלים, בספרו של לי ג'ונג-דזאי (1588~1655 Li Zhong Zai 李中梓) בהסבר על דופק ספוגי וחשבתי לחלוק עמכם את הקטע:

濡脉(阴中之阳)
体象 濡脉细软,见于浮分;举之乃见,按之即空。

דופק ספוגי (היאנג שבתוך היין)
ביטוי גוף [הדופק]: דופק ספוגי הוא חוטי ורך, נראה [אותו] בהיבט הצף. בהרמת האצבעות [להיבט השטחי] נראה אותו, בלחיצה [להיבט העמוד] הוא יהיה ריק.

 משמעות: זה דופק צף ודק שמורגש בשטחיות הגוף אך בעומק נחלש.



主病 濡主阴虚,髓绝精伤。左寸见濡,健忘惊悸。右寸见濡,腠虚自汗。左关逢之,血不营筋。右关逢之,脾虚湿侵。左尺得濡,精血枯损。右尺得之,火败命乖。
אחראי על מחלות: ספוגי אחראי על העדר יין, התפוגגות הלשד ופגיעה בתמצית. [כאשר] בעמדת צון שמאלית נראה ספוגי - [זה מצביע על] שכחה, בהלה ופעמת. [כאשר] בעמדת צון ימנית נראה ספוגי - [זה מצביע על] העדר [צ'י] בבקיעים [שבחיצון] וזיעה עצמית. [כאשר] בעמדת גואן שמאלית נפגוש בו - [זה מצביע על] דם שאינו מסופק לגידים. [כאשר] בעמדת גואן ימנית נפגוש בו - [זה מצביע על] חוסר בטחול ולחות פולשת. [כאשר] עמדת צ'ה שמאלית מקבלת ספוגיות - [זה מצביע על כך] שתמצית ודם ניזוקו וקמלו. [כאשר] עמדת צ'ה ימנית מקבלת ספוגיות - [זה מצביע על כך] שהאש הובסה והחיים חורגים.

משמעות: דופק ספוגי מצביע על פגיעה ביין או תמצית והיבטים היינים השונים של כל איבר. לב - דם זיכרון. ריאות - חיצון ועור. כבד - דם וגידים. טחול - הצפה של לחות. כליות - תמצית. אש השר - אש.

【按】濡之为名,即软之义也。必在浮候见其细软;若中候沉候,不可得而见也。王叔和比之帛浮水面,李时珍比之水上浮沤,皆曲状其随手而没之象也。《脉经》 言“轻手相得,按之无有”,伪诀反言“按之似有举还无”,悖戾一至此耶!且按之则似有,举之则全无,是弱脉而非濡脉矣。濡脉之浮软,与虚脉相类;但虚脉形 大,而濡脉形小也。濡脉之细小,与弱脉相类;但弱在沉分,而濡在浮分也。濡脉之无根,与散脉相类;但散脉从浮大而渐至于沉绝,濡脉从浮小而渐至于不见也。 从大而至无者,为全凶之象;从小而之无者,为吉凶相半也。
השם "ספוגי" הוא בעל משמעות של "רך". כאשר חשים אותו בהיבט הצף הוא חייב להיראות חוטי ורך. במידה וחשים אותו בהיבט אמצעי או היבט עמוק לא ניתן להבחין בו או לקבלו. וואנג שו-חה השווה אותו לכותנה הצפה על פני המים. לי שה-ג'ן השווה אותו לבועה הצפה על פני המים, שניהם זימרו את אותה המנגינה שהביטוי שלו יכול להיעלם [ברגע] בעת מגע היד. קאנון הדופק אמר "אפשר לקבלו עם יד קלה, אם נלחץ [לעומק] הוא איננו [נוכח]". פרוזות מזויפות אומרות ההפך ש "בלחיצה [לעומק] נדמה שהינו, בהרמה [לשטחיות] שב להיעלם", זה מנוגד לעקביות שהיתה עד כה, כמו כן אם נלחץ עליו ונדמה שהוא נמצא וכאשר נרים [אצבעות למגע שטחי] כולו איננו [נוכח] זה [בכלל] דופק חלוש (RUO) וכלל איננו דופק ספוגי. הציפה הרכה של הדופק הספוגי דומה בסיווגה לזו של הדופק הנעדר (XU), אך מבנהו של הדופק הנעדר גדולה (רחב) ואילו מבנהו של הדופק הספוגי קטנה. הדקות הקטנה של הדופק הספוגי דומה בסיווגה לזו של הדופק החלוש. אך הדופק החלוש נמצא בהיבט העמוק ואילו הספוגי נמצא בהיבט הצף. העדר השורש של הדופק הרך דומה בסיווגו לדופק המפוזר (SAN) אך הדופק המפוזר רחב [בהיבט] הצף ובהדרגה מתפוגג בעומק, הדופק הספוגי קטן [בהיבט] הצף ובהדרגה מגיע עד כדי כך שלא ניתן לראותו [בעומק]. [מגוף] גדול ועד כך שאיננו, כל אלו אותו מבשרי רע. מקטן ועד שאיננו זה חצי מבשר רע חצי מעודד.

משמעות: הדופק הזה רך וחוטי כך שבמגע קל בעור אפשר לחוש בו אבל בלחיצה פנימה הוא נעלם בדומה למגע בבועת מים או כותנה שצפה על פני המים.
מבחינת עוצמה ושינוייה בין שטחי לעמוק - הוא הפוך לדופק חלוש (קלוש, חלש ruo).
מבחינת עוצמה ושינוייה בין שטחי לעמוק - הוא דומה לדופק נעדר (Xu), אך הספוגי צר מהנעדר.
מבחינת רוחב הדופק - הוא דומה לדופק החלוש, אבל החלוש מורגש בעומק ואילו הספוגי מורגש על פני השטח.
מבחינת העדר שורש - הוא דומה לדופק המפוזר (san), אבל הדופק המפוזר רחב ונעלם בהדרגה עד לעומק ואילו הדופק הספוגי דק ונעלם כבר באמצע הדרך.
מצב בו הדופק גדול בהיבט שטחי ונעלם בעומק זה סימן שהיאנג בורח החוצה וחסר יין בשורש.
מצב בו הדופק דק בהיבט השטחי ונעלם בעומק זה סימן שיש פגיעה ביין אבל היאנג עדיין לא ברח כולו לחיצון ולא ייטוש את הגוף (עדיין...) 

浮主气分,浮举之而可得,气犹未败。沉主血分,沉按之而全无,血已伤残。在久病老年之人见之,尚未至于命绝,为其脉与症合也。若平人及少壮及暴病见之,名为无根之脉,去死不远矣。
[ההיבט] הצף אחראי על היבט הצ'י, [אם] בהרמה אל [ההיבט] הצף אפשר לקבל [תחושת דופק, זה סימן] שהצ'י לא הובס. [ההיבט] העמוק אחראי על היבט הדם, [אם] בלחיצה לעומק כולו איננו [מורגש], [זה סימן] שהדם כבר נחרב. נראה זאת במחלה ממושכת ואצל אנשים מבוגרים, טרם הגיע להתפוגגות החיים, זה [סימן] שהדופק והסממנים אחידים. במידה ואצל אדם רגיל או צעיר ובעל עוצמה או במחלה פתאומית נראה אותו, זה נקרא דופק חסר שורש, המוות אינו רחוק.

משמעות: זה דופק צפוי במקרים של מחלה ממושכת או זקנה כאשר יש התכלות הדרגתית של דם ויין בגוף ויש עוד במה לעזור. אם הוא מופיע אצל אנשים חזקים או במחלה פתאומית הוא מצביע על כך שהאין שורש והוא עומד לנטוש את הגוף.

עוד על דופק בבלוג:
חלק א' - היווצרות הדופק
חלק ב' - אבחון הדופק הרגיל
חלק ג' - גורמי השפעה על הדופק וסוגי דפקים  
הקשבה והתבוננות בדופק על פי פנג דזה-אי
ימין צ'י ושמאל דם - הויכוח שלא נגמר

תרגום מסינית - ניצן אורן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה